Permalänk
Medlem

Obegränsad datamängd Mobilt Bredband

Tjena alla sweclockare!

Ursäktar mig om jag har lagt denna tråden fel men eftersom att ett mobilt bredband är en kringutrustning så tyckte jag att det passa här.

Har en fråga till er som är lite mer vana vid mobilt bredband, ska nu flytta till en liten glömd ort som inte har något bredband eller tillgång till adsl. Och jag som datanörd måste ha tillgång till internet...

Nu till frågan, vill nämligen ha ett bredband med obegränsad surf så jag kan fortsätta med att spela online, streama filmer m.m. Sitter nämligen väldigt mycket vid datorn på fritiden och surfar nog för minst 50-90 gb i månaden, det låter extremt mycket och ni kan nog lista ut varför jag använder så mycket datamängd.. Men jag vill gärna fortsätta som jag gjorde innan alltså surfa hur mycket jag vill utan några begränsningar.

Vilken operatör ska man välja? Har tittat lite på telenor och ser inte ut att ha några begränsade datamängder, men vill vara säker för är inte så inne i detta med ISP. OM något är oklart säg det då med en snäll ton istället för att skriva massa kränkande saker.

Jag tackar så mycket för ni tog eran tid och läsa detta och ha en fortsatt trevlig kväll!

Mvh
Sebastian!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Har du kollat vilken operatör som ger bäst mottagning i en liten glömd ort? Visst, telenor säger att de har obegränsat men jag har läst någonstans att de förbehåller sig rätten att strypa hastigheten vid extrem dataförbrukning, var gränsen går vet jag inte men du ligger nog i riskzonen :/ beror nog på hur många som bor i området också gissar jag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Har Telenor 4G 80 Fri surf. Funkar okej men tappar internet helt random ett par gånger i veckan helt utan anledning. Efter ett par minuter kommer det tillbaka.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Det finns vissa operatörer som erbjuder Fri surf i 80mbit / 4g. Dessa reserverar sig då (bland annat Telenor) att strypa hastigheten vid "extremt användande".

"Vi har satt PTS statistik som ett riktmärke för normalanvändning. För användare som konsekvent förbrukar mer än 10 gånger normalt förbehåller vi oss rätten att tillfälligt fördröja användningen eller sänka hastigheten, givet att andra användare ska kunna få en bra tillgång till internet."

Taget från Telenors hemsida, dvs, köra lite tyngre trafik typ torrent en dag och du har garanterat förbrukat din maxgräns...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

4G är nog bäst om man tänkt spela kan jag tänka mig pga lägre ping än 3G, enligt min lilla erfarenhet av mobilt bredband iaf är man ute efter att klyva filer spelar det nog inte så stor roll med ping, där vill man ha ju Mbit, så då är ju 4G bättre med annars är mobilt aldrig bra för spel imo.
så här säger Telenor om datatrafik - http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA32030.pdf

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Det jag hört är att Telenor är helt obegränsad på 4G, inget tak utan du kör i samma hastighet hela tiden. I framtiden kan hastigheten komma att begränsas smått under tider då det är mycket trafik, som helger och klockan 20-22, men det är när 4G är nya branschstandard och _alla_ kör det. Jag ska skaffa telenor när jag flyttar iaf.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det blir nog telenor ändå

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Rekordmedlem

Telenors fria mängd är väl angiven som en fotnot i det finstilta, 10 ggr snittförbrukinnigen, men de stryper väl bara om det finns andra som behöver kapaciteten, jag brukar använda dem privat ibland och jag har inte blivit strypt nån gång (eller de kanske inte har kvar den begränsningen) de har bara dålig täckning på 4g så finns det de dyrare businessabonemangen som verkligen har fri trafik, som 3Business Max vi har ett sånt också, och det bara rullar på, 529+moms, jag vet inte om man måste ha företag eller inte för att teckna det, så i värsta fall får man regga ett företag http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home det kostar då 900 kr extra för en enskild firma som kan teckna teleabonemanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.