Uppgradera inbyggda högtalare i laptop?

Permalänk
Medlem

Uppgradera inbyggda högtalare i laptop?

Tja!

Har moddat min ASUS U46SV en del med att byta trådlösa nätverkskortet, maxa ram till 8gb och byta till SSD.

Nu har jag en ny idé som jag skulle vilja ha lite hjälp att bolla med:
Tanken är att uppgradera de integrerade högtalarna på något vis då de verkligen är i sämsta laget.

Min idé är att ta bort optiska slim-enheten som jag aldrig använder och trycka in en högtalare eller två i den istället. Antingen om man kan köpa billigare USB drivna högtalare och modda in dem på nåt vis eller om man kan koppla ett par högtalare till gamla ljudporten på moderkortet.

Någon som vet/har nån bra idé på hur/om man skulle kunna göra detta?

Jag vet att det finns stor risk att man måste bryta garantin, men får överväga det när/om det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tja!

Har moddat min ASUS U46SV en del med att byta trådlösa nätverkskortet, maxa ram till 8gb och byta till SSD.

Nu har jag en ny idé som jag skulle vilja ha lite hjälp att bolla med:
Tanken är att uppgradera de integrerade högtalarna på något vis då de verkligen är i sämsta laget.

Min idé är att ta bort optiska slim-enheten som jag aldrig använder och trycka in en högtalare eller två i den istället. Antingen om man kan köpa billigare USB drivna högtalare och modda in dem på nåt vis eller om man kan koppla ett par högtalare till gamla ljudporten på moderkortet.

Någon som vet/har nån bra idé på hur/om man skulle kunna göra detta?

Jag vet att det finns stor risk att man måste bryta garantin, men får överväga det när/om det blir aktuellt.

Rätta mig om jag har fel men bryts inte garantin bara du öppnar upp datorn och sätter in nya delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Rätta mig om jag har fel men bryts inte garantin bara du öppnar upp datorn och sätter in nya delar?

Nja, inte helt säker där, fanns ju några "void warranty if broken" klisterlappar som jag EJ rörde, så bör ju inte va problem så länge man inte pillar på dem eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Nope, minne och nätverkskort får bytas om det är under "service luckorna"

Permalänk
Medlem

Hur som helst:
Någon som har nåt med topic att göra?

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta sur, glöm det. Även om du hittar högtalare som du lyckas få in fysiskt kommer ljudet med stor sanorlikhet bli sämre än innan. Högtalarna i en laptop har en ganska avancerad konstruktion för att passa in.

Kolla i stället på ett par batteridrivna externa högtalare som kopplas in med bluetooth. Ger garanterat bättre resultat.

Permalänk
Medlem

om du köper en usb-högtalare och plockar ur elementet kan du nog få in ett eller två element i det utrymmet du nämnde, det du kan göra efter det är att paralell-koppla dessa till en usb port