Vad tycker ni om The new iPad?

Permalänk

Vad tycker ni om The new iPad?

Tjena!
Jag funderar på att skaffa mig den nya iPaden.
Ni som redan har skaffat den, vad tycker ni om den?
Hört att skärmen kan vara lite gulaktig för en del, har ni det på eran?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Den har lite varmare ton. Jag ser ingen skillnad om jag inte lägger den brevid en ipad 2. Säkert behagligare att läsa på under längre tider. Jag älskar den! men hd filmer kunde flytit lite bättre, finns det bättre spelare än AVplayer HD?

Den är grymt snabb över wifi. Har inte blivit varm än, och batteriet är jättebra!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Avstängd

Skriver det här från min "the new ipad"

Har du inte en ipad sen innan, som mig, så rekommenderar jag ett köp. Det var längesen jag köpte något så här kul, det finns massvis av bra appar som verkligen drar nytta av den stora skärmen. Skärmen går inte att beskriva, allt ser helt galet bra ut. Mer går inte att säga om skärmen, den måste upplevas!

Har du en ipad 2 vet jag inte om det är värt att uppgradera, jag hade nog inte gjort det. Det bästa med paddan är ändå hur otroligt smidig den är att ha i soffan, mycket skönare än en varm och trög laptop.

Kort sagt har du 5000 du vill köpa något kul för remommenderar jag verkligen ett köp. Tänk på att ipad-apparna är ganska stora så minst 32 gb är nog en bra ide.

Permalänk

Jo jag har funderat på en 32gb.
Jag känner mig riktigt sugen men skulle ni rekommendera att beställa på apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Jo jag har funderat på en 32gb.
Jag känner mig riktigt sugen men skulle ni rekommendera att beställa på apple?

finns ganska gott om dem i butik - du får den direkt och med samma garantier/villkor(?) som apple ger

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

finns ganska gott om dem i butik - du får den direkt och med samma garantier/villkor(?) som apple ger

Bor inte direkt nära någon butik som har den nya iPaden. Så tror nog det får bli att beställa från apple.
Är applecare något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Bor inte direkt nära någon butik som har den nya iPaden. Så tror nog det får bli att beställa från apple.
Är applecare något att ha?

Det är ett år extra garanti va? Jag hade tagit de om jag köpte den privat, nu betalar företaget och jag tar ut en ny på försäkringen om det händer något!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tjejen köpte en med "4G" och sofar sogood även om man inte kan göra så mkt kanske.

Permalänk
Medlem

Tycker den är fantastisk förutom färgerna på skärmen som är lite halvdåliga, tycker dom är avsevärt mycket gulare/varmare jämfört med 2an och känns inte helt rätt. Synd på en annars helt sjukt bra skärm.

Det kommer dock lösa sig såfort ett jailbreak släpps till den, då finns möjligheten att justera färgtemperaturen i iOS.

Permalänk
Medlem

Håller med om färgerna, betydligt gulare ton. Men i övrigt är skärmen fantastisk.

Hade en 2a tidigare som gick sönder. Hade jag haft kvar den hade jag nog inte bytt till den nya.

Permalänk
Medlem

Lite tyngre än iPad 2, och tjockare också. Jag som håller i min iPad 2 varje dag märker skillnad direkt jag plockar upp den nya. Skärmen är dock fullkomligt underbar och får min ipad 2 att se ut som skit.

Tog denna bilden igår för att demonstrera skillnaden. En "New iPad" vs. min något kantstötta iPad 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sponkan:

Håller med om färgerna, betydligt gulare ton. Men i övrigt är skärmen fantastisk.

Hade en 2a tidigare som gick sönder. Hade jag haft kvar den hade jag nog inte bytt till den nya.

Har du lagt den brevid en 2a och jämfört eller är det en uppskattning? Jag har tyvärr inte kvar min 2a och kan testa men den känns helt klart varmare.
Typ ikonen för spotify, safari osv känns "fel" så något är det helt klart med färgerna.

Kan nog ha överseende med det dock eftersom upplösningen är underbar och det är en fröjd att läsa på den

Permalänk
Medlem

Tycker ni överdriver om skärmen, nu har jag ingen ipad men tittade en jämförelse i min lokala digital-inn butik. De få gångerna jag verkligen märkte skillnad var i iBooks med minsta texten aktiverad samt i browsern om man verkligen tittade efter det. Den är definitivt överhypad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Lite tyngre än iPad 2, och tjockare också.

http://i.imgur.com/cufb1.jpg

Låter bra enligt mig, funderade på att köpa en iPad2 när den kom ut men jag störde mig på att den var så tunn så att det kändes som om den skulle gå sönder hela tiden...

har annars bara hört gott om "the new iPad" även om många är sura på namnvalet

Permalänk
Avstängd

@Oliviro

Hur kan DU besluta om hur bra skärmen är..?! Du kanske inte sätter samma fokus/värde på en högupplöst skärm som andra..!

Tror att de som är mycket teknikintresserade och har det som hobby säger att skärmen mellan en Ipad 2 och 3 är som natt och dag..!!

Även så handlar det om hur utvecklarna till appar utnyttjar den nya upplösningen till fullo. Än så länge så finns det bara en handfull med applikationer som är skapade för den nya retina skärmen. Laddade hem ett flipperspel igår och måste säga att det såg helt fantastiskt ut..! Knivskarp bild..!

Ipad 2 har INTE EN CHANS..! Men som sagt det är olika för alla hur mycket man bryr sig.. Tycker inte att en person skall säga att det är skitsamma eller inte då de högst individuellt om hur man värderar saker och ting.. Skärmen måste faktiskt upplevas och vissa kommer att säga WOW..! medans andra säger att det ser likadant ut..

Hela syftet med en Ipad är ju dess skärm..! Den är ju bara en stor skärm och därför skall man ju ha den bästa möjliga för det är ju bara den man använder..!

Lycka till med inköpet

// P

Permalänk
Medlem

Enligt vissa rapporter på macrumors.com och diverse forum så kan problemen med yellow tint bli mindre/försvinna om man kör en typ av inbränning på skärmen. Dvs, visar en bild eller bildspel utan att stänga av skärmen i ett dygn eller så.
Samtidigt säger vissa att det inte alls löser problemet då skärmen inte är limmad på samma vis som iPhone där den här metoden tydligen hjälpte.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1345828&page=2

Ska nog testa iallafall, vad har man att förlora liksom Annars är det att vänta på jailbreak och color profiles som gäller!

Permalänk
Skrivet av Babianus:

Han har väll rätt till en åsikt precis som alla andra? Då du äger den nya ipaden är din åsikt mer subjektiv. Och varför skulle en teknikintresserad kunna se bättre skillnad mellan de två än en vanlig dödlig ?

Själv håller jag med Oliviro när jag jämförde båda bredvid varandra. Visst märker man lite skillnad på bokstäverna men inga underverk precis.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Perc:

Lite tyngre än iPad 2, och tjockare också. Jag som håller i min iPad 2 varje dag märker skillnad direkt jag plockar upp den nya. Skärmen är dock fullkomligt underbar och får min ipad 2 att se ut som skit.

Tog denna bilden igår för att demonstrera skillnaden. En "New iPad" vs. min något kantstötta iPad 2.

http://i.imgur.com/cufb1.jpg

Fast din iPad 2 är inte 3G varianten, eller hur? Det är viktskillnad mellan iPad 2 och iPad 2 med 3G, så är inte speciellt konstigt att det är skillnad mellan iPad 2 och iPad med 4G, själv känner jag ingen skillnad alls mellan min iPad 2 3G och min iPad 3 4G Sen ser tjockleksskillnaden inte lika stor ut mellan mina, kan iPad med 3G möjligen vara aningen tjockare också?

Hur som helst är upplösningen på iPad 3 (tänker inte kalla den "nya iPaden", är ett så himla dumt namn xD ) underbar, synd bara att de flesta appar inte kan utnyttja den.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Själv håller jag med Oliviro när jag jämförde båda bredvid varandra. Visst märker man lite skillnad på bokstäverna men inga underverk precis.

Jag håller med till viss del. Jag såg inte heller någon större skillnad i butiken, och jag har haft min iPad 2 sen release. Men efter att ha suttit ett tag med den (30-60 min) och sen kollade på min iPad 2 så såg man definitivt skillnad.

Så visst man kommer nog inte se någon skillnad om man bara använder den i några minuter men vid långvarig användning så är den nya skärmen mycket skönare att använda.

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Skriver det här från min "the new ipad"

Har du inte en ipad sen innan, som mig, så rekommenderar jag ett köp. Det var längesen jag köpte något så här kul, det finns massvis av bra appar som verkligen drar nytta av den stora skärmen. Skärmen går inte att beskriva, allt ser helt galet bra ut. Mer går inte att säga om skärmen, den måste upplevas!

Har du en ipad 2 vet jag inte om det är värt att uppgradera, jag hade nog inte gjort det. Det bästa med paddan är ändå hur otroligt smidig den är att ha i soffan, mycket skönare än en varm och trög laptop.

Kort sagt har du 5000 du vill köpa något kul för remommenderar jag verkligen ett köp. Tänk på att ipad-apparna är ganska stora så minst 32 gb är nog en bra ide.

Jag funderar också på ett köp men använder man den så mycket som man tror?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skärmen är verkligen overkligt bra! Men vad varm den blir! Oväntat varm, nästan så man inte vill använda den på grund av hur varm den är. Särskilt i det nedre vänstra hörnet där man oftast håller handen. Hur tänkte de där... Om de ska ha varma komponenter någonstans borde de ha dem där man sällan håller handen.

Permalänk
Medlem

Den är verkligen grym, hade en etta innan, men hade jag haft en tvåa hade jag nog inte köpt en ny. Brukar alltid hoppa över en generation i apples produktutbud.

Skärmen är riktigt bra, har inte märkt av det gultintade som ni snackar om, men så har jag inte heller letat efter det. Det måste säga något om skärmen när till och med tjejen kommenterade hur skarp den var och hon är en uttalat teknikfientlig individ.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Tycker ni överdriver om skärmen, nu har jag ingen ipad men tittade en jämförelse i min lokala digital-inn butik. De få gångerna jag verkligen märkte skillnad var i iBooks med minsta texten aktiverad samt i browsern om man verkligen tittade efter det. Den är definitivt överhypad.

yeap samma sak med blu-ray filmer.. överhypade... dvd är lika bra kvalitet på...

Jag och min sambo älskar den. Helt fantastisk skärm och hon älskar att rita på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Tycker ni överdriver om skärmen, nu har jag ingen ipad men tittade en jämförelse i min lokala digital-inn butik. De få gångerna jag verkligen märkte skillnad var i iBooks med minsta texten aktiverad samt i browsern om man verkligen tittade efter det. Den är definitivt överhypad.

Skrivet av Spawnbadboy:

yeap samma sak med blu-ray filmer.. överhypade... dvd är lika bra kvalitet på...

Jag och min sambo älskar den. Helt fantastisk skärm och hon älskar att rita på den

http://i.imgur.com/TJjd6.jpg

Men nu är det ju just vid läsandet (surfplatta, duh), som upplösningen gör skillnad.

Permalänk
Medlem

Och han sa något annat?

Skärmen är helt underbar, blir galen på att altid behöva zooma in på ipad 2 om man läser tex aftonbladet för att inte texten ska upplevas som oskarp. Allt vad det heter är nu helt borta, vilket jag ser som den största fördelen även om bilder och allt annat som visas ser bra mycket bättre ut.

Byta upp dig från en iPad 2? Skulle jag inte göra så länge som privatekonomin blir påverkad märkbart.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Sitter med en Xoom och är lite sugen på en iPad, dock funderar jag på om 3an är det bästa valet jämfört med 2an..

Hur är prestandan jämfört med 2an?
Visst, den har ju på pappret snabbare saker men med tanke på att den ska dra runt 4ggr större upplösning, är den snabbare i praktiken?

Testade lite i butik och jag tyckte att den blev väldigt varm! Nu vet jag inte vad folk hade pillat med innan men blir den så här varm vid normal användning?

Körde lite Angry Birds HD som var installerad och upplösningen var rent utsagt usel, vad beror detta på?

Tänkte även detta med vikten vilket är en anledning att jag funderar på att byta från Xoomen. 50 gram mellan 2an och 3an är ju ändå kännbart, några kommentarer från er som använt båda ett tag? Kände dock inte skillnad i butik, kan dock ha varit 2ans 3g variant jag jämförde mot 3ans wifi.

Tack på förhand för era subjektiva åsikter

Permalänk

Frågan är, vilken färg borde man ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Frågan är, vilken färg borde man ta?

Den man föredrar eller ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Jag funderar också på ett köp men använder man den så mycket som man tror?

Mer. Jag skojar/överdriver inte.

Är otroligt imponerad av paddan. Har en 4g , 32gb svart.

Misstänkte att den skulle vara väl använd men jag kunde inte alls tro att den skulle bli en sån viktig del av mitt liv (har inte haft ipad innan). Känns som ipaden är mycket effektivare, skönare och snabbare på att slösurfa och läsa artiklar etc med. Hardcore gaming och att arbeta lär väl bli syftet med min dator nu. Allt annat gör jag på paddan. Orka sitta vid datorn och hammra på ett tangentbord när man kan lounga i sin soffa som en rik adlig grek back in the day och få allt serverat.

och skärmen. Goddamn.

EDIT: Angående färg, ta svart. Ska du kolla på filmer etc hjälper den svarta bordern att kapsla in bilden och ge en skönare kontrastkänsla. Lite som dukarna på en hemmabio eller runt din monitor. It's all in the mind men det fungerar. De är ju båda lika snygga

Permalänk
Medlem

En kompis köpte "den nya" igår så jag tittade lite på den. Den såg riktigt trevlig ut, skärmen är väl egentligen det enda nya som spelar någon större roll. Gillar inte Apple och IOS så för min del håller jag mig till Android

Skrivet av Spawnbadboy:

yeap samma sak med blu-ray filmer.. överhypade... dvd är lika bra kvalitet på...

Ja fast ändå ganska mycket nej, är faktiskt ganska stor skillnad, i alla fall om man spelar upp det på en TV där skärmen är ganska stor.