Sitter på oklockad q9950, HD 4870.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Sitter på oklockad q9950, HD 4870.

Hej alla.

Nu är det så här att jag känner att grafikkortet inte riktigt hänger med. TF2 har jag princip kört ner till lägsta grafik inställningar. Tror även jag har rört i mat_picmip för att få det att se ännu sämre ut. Lirar även starcraft 2 och kommer lira nya Diablo 3 och alla dessa expansioner som kommer att komma till dessa spelen. Jag sitter på en Dell skärm med 1680 x1050 i upplösning. Skärmen kommer jag att ha några år.

Jag söker nu ett nytt grafikkort. Vilka är det jag inte ens ska bry mig om att titta på? Jag sitter ju som sagt på q9950 (2.8GHz oklockad med standard kylning) och nej, jag kommer inte att överklocka den, för den duger till det jag faktiskt gör nu. Samtidigt vill jag även påpeka att jag inte är bevandrad i överklockning och till det behövs antagligen en ny kylare och det har jag inte pengar till. Jag har även inte pengar till om något skulle gå sönder och jag blir tvungen att köpa nytt. Jag köpte grejerna 2008 så det är väl lite gamla grejer.

Vilka grafikkort idag bromsas av min processor? Jag kan inte riktigt säga min budget utan att jag vet innan vilka jag ens ska titta på. Jag kanske ska säga att jag tänker uppgradera hela dator paketet om 1.5-2 år men just nu klarar jag mig som sagt med processorn.

Tackar för all hjälp kan tänkas få på detta forat. För jag är lite lost så att säga.

Edit: Jag är mest intresserad av radeons 7 serie, nvidias 680, känns för overkill för min processor likaså 7970, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

För dina behov samt din upplösning skulle jag säga att ett Radeon HD 6870 eller ett Gtx 560 Ti fungerar bra. Då spar du en bra slant också.

Men slå till på ett 7950/7970 eller ett 680 om du vill ha ett lite mer framtidssäkert kort.

EDIT: Tänk på att processorn kan flaska med de nya grafikkorten då den börjar bli gammal.

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Moderkort: Gigabyte X58A-UD3R | CPU: Intel i7 950 | PSU: Corsair AX 850W | RAM: 6GB Corsair 1600MHz | GPU: 6870 x2 (CrossFire) | HDD: 1TB | CPU-Fan: Cooler Master V8 | Skärm: Samsung S27A950D 27" - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Att du behöver köra lägsta för att Team fortress 2 ska flyta är riktigt skumt är du säker på att du inte har nå problem med drivrutiner eller liknande?

Xeon 6c/12t x5670 @ 4 GHz | GTX 1070 | 10GB DD3 | Asus P5X58D-E| Fractal Design R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Ska du köpa nytt grafikkort blir du nästan tvungen att klocka processorn. Om du klockar den så är det troligtvis inget problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av WoXeR123:

Att du behöver köra lägsta för att Team fortress 2 ska flyta är riktigt skumt är du säker på att du inte har nå problem med drivrutiner eller liknande?

Håller med att det kan vara något att kolla på, har också ett 4870, den har absolut inga problem med tf2, grafikmotorn är liksom från 2006 eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Köp ett nytt grafikkort i still med vad som redan nämnts. Du behöver inte klocka din processor, men det skadar ju inte. Kolla min setup, har exakt samma och det funkar fint än så länge. Jag äger upp Diablo 3 beta med de här specsen så du behöver inte oroa dig för det spelet i alla fall. Battlefield 3 går utmärkt på high i 1920x1200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av WoXeR123:

Ja det lät lite konstigt då jag kör de på fullt utan några helst problem i 1920x1080..

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sveriges Hufvudstad
Registrerad
Maj 2009

Hur kan du ha problem med TF2?

Jag har ett 4890 och det har aldrig vart några problem för mig. Då sitter jag dessutom på en 1920x1200 monitor.

Jag föreslår att du kör en ominstallation av windows och kanske lägger pengarna på en ssd eller något, en 1680x1050 skärm behöver du verkligen inte något högpresterande grafikkort till enligt mig.

i5 4670k @4,7GHz - Noctua NH-D15 - 16GB 2400MHz DDR3 - GTX 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

C2Q q9550 (antar att du gjorde en typo, om du inte menade phenom x4 9950) har för det mesta inga problem att hantera ett GTX680, förutsatt att spelet ifråga inte kräver för mycket från processorn (vilket en del spel faktiskt gör idag, trots konsolinfluenserna). Överklockning hjälper, men i t.ex. BF3 kommer inte GPUn kunna jobba i full fart eftersom processorn kommer ha tämligen fullt upp med sitt eget. Prestandaförlusten varierar dock kraftigt beroende på vilket spel det rör sig om - i en del spel märks säkert inte förlusten öht. Känns som att det har med FSB:n att göra till stor del, för q9550 var ett odjur på sin tid och är fortfarande helt okej om man ser till beräkningskraft.

Prestandan i D3 kommer bara bli bättre och utifrån det jag sett hittills, bör du inte ha några som helst problem att sitta på din q9550 och ett 680 som du ev. utökar till SLi när du uppgraderar burken.

Annars bör ett 6950 inte ha några problem att maxa D3 i 1080p, men det tillhör redan förra generationen iom tahiti, så... framtidssäkerheten är inte helt 100.

Som referens så uppfyller din burk recommended requirements (medium-inställningar) utan problem idag och jag skulle nog rekommendera att du testar D3 med din nuvarande burk innan du uppgraderar (ev. har nästa generations grafik hunnit komma när du uppgraderar då).

Du kan ju kolla igenom Tomhardwares test för att få en bättre uppfattning:
http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Oj vad många svar så fort?

KP.N

Grejen är den att jag gillar att dom har fått ner strömförbrukningen på dom nya korten och att dom bara drar, vad var det nu 3 watt i idle? Jag gillar sånt som tusan, plus att det inte låter så högt när man bara arbetar och inte spelar. Dom har även dragit ner vad som krävs i idle, så då får man ner ljudnivån.

Men jag vet inte. Det är ungefär 4000kr för ett nytt grafikkort och jag kommer att ha datorn i max 2 år till sen blir det nytt. (Jag kommer ge bort datorn till någon annan när den har blivit klart med mig, och då kommer inte något spelande ske). Och sen som du skriver processorn kan bli flaskhalsade av dom nya korten. Ska jag då lägga mig lite under?

WoXeR123

Jag vet inte vad det är men jag lirar egentligen bara på servrar där det är 32 personer på och det är väl det som drar ner prestandan avsevärt för mig. Och jag gillar servrarna och folket.

Superlight

Självfallet, men jag kan inte, vågar inte, dels är det för att jag arbetar med datorn och en downtime om något skulle gå sönder har jag inte råd med.

7487,Fuzzmeister,AntiSmidig

Motorn är ju dock uppdaterad, och ju mer saker man slänger in i spelet ju mer drivande blir det vilket valve gjort. Och som sagt lirar bara på 32 pers servrar.

RockoW

Ser att du har "MSI GTX570 1280MB" hur ska det översättas på dom nya generationen kort? 7850?

Får väl lägga till att jag tror inte jag hinner vänta tills Nvidia släpper sina 670,660,650,640 osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Hundkex:

C2Q q9550 (antar att du gjorde en typo, om du inte menade phenom x4 9950) har för det mesta inga problem att hantera ett GTX680, förutsatt att spelet ifråga inte kräver för mycket från processorn (vilket en del spel faktiskt gör idag, trots konsolinfluenserna). Överklockning hjälper, men i t.ex. BF3 kommer inte GPUn kunna jobba i full fart eftersom processorn kommer ha tämligen fullt upp med sitt eget. Prestandaförlusten varierar dock kraftigt beroende på vilket spel det rör sig om - i en del spel märks säkert inte förlusten öht. Känns som att det har med FSB:n att göra till stor del, för q9550 var ett odjur på sin tid och är fortfarande helt okej om man ser till beräkningskraft.

Prestandan i D3 kommer bara bli bättre och utifrån det jag sett hittills, bör du inte ha några som helst problem att sitta på din q9550 och ett 680 som du ev. utökar till SLi när du uppgraderar burken.

Annars bör ett 6950 inte ha några problem att maxa D3 i 1080p, men det tillhör redan förra generationen iom tahiti, så... framtidssäkerheten är inte helt 100.

Som referens så uppfyller din burk recommended requirements (medium-inställningar) utan problem idag och jag skulle nog rekommendera att du testar D3 med din nuvarande burk innan du uppgraderar (ev. har nästa generations grafik hunnit komma när du uppgraderar då).

Du kan ju kolla igenom Tomhardwares test för att få en bättre uppfattning:
http://www.tomshardware.com/reviews/sandy-bridge-core-i7-2600...

Det ska tittas på, och ja, ursäkta, det är en intel C2Q q9950.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2010

Du borde klara TF2 galant med den datorn. Vi lirar TF2 på våra skoldatorer med AMD Athlon II X3or och GeForce 9500GTs, kör high på samma upplösning som du med runt 40 FPS.

Desktop: AMD R7 2700X | Asus Strix X470-F | 16GB G-Skill | GTX 1070

Laptop: i3 7100u | 6GB Micron

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Gud vad svårt det här var.

Antingen köper jag ett kort för ca 3-3500 kronor nu som matchar prestandan med resten och låter det kortet stanna där när jag ger bort datorn om 2 år.

Eller så köper jag ett värsting kort nu och flyttar över det när jag bygger nytt om 2 år. Men då har det antagligen kommit mycket bättre kort i dom lägre/högre klasserna, mer energieffektiva, bättre prestanda. Dessutom kommer väl dom nya generationerna om 2 år utklassa HD 4870 i den lägre prestanda klassen.

Nu har man ju ångest :S

Jag får nog återkomma om detta när jag har beslutat om detta dilemma. Hur hade ni gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Kadjoopplo:

Gud vad svårt det här var.

Antingen köper jag ett kort för ca 3-3500 kronor nu som matchar prestandan med resten och låter det kortet stanna där när jag ger bort datorn om 2 år.

Eller så köper jag ett värsting kort nu och flyttar över det när jag bygger nytt om 2 år. Men då har det antagligen kommit mycket bättre kort i dom lägre/högre klasserna, mer energieffektiva, bättre prestanda. Dessutom kommer väl dom nya generationerna om 2 år utklassa HD 4870 i den lägre prestanda klassen.

Nu har man ju ångest :S

Jag får nog återkomma om detta när jag har beslutat om detta dilemma. Hur hade ni gjort?

Jag skulle ha köpt ett 6870 eller ett gtx 560 Ti

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Moderkort: Gigabyte X58A-UD3R | CPU: Intel i7 950 | PSU: Corsair AX 850W | RAM: 6GB Corsair 1600MHz | GPU: 6870 x2 (CrossFire) | HDD: 1TB | CPU-Fan: Cooler Master V8 | Skärm: Samsung S27A950D 27" - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av KP.N:

Jag skulle ha köpt ett 6870 eller ett gtx 560 Ti

Det kostar ungefär 800 kronor mer för att få några procent mer prestanda mellan 6870 och ett GTX 560 TI om jag köper 7850. Köper jag 560 TI är det ungefär 500 kronor. Jag kollade lite på sweclockers test. Dock är det upplösningar som jag inte lirar på. Dessutom är 7850 mer energieffektiv, tystare kort, har en del nya teknologier implementerade.

Vore jag en idiot om jag valde 7850? Lite synd att Nvidia släpper dom sämre modellerna om ett tag, hade pressat priset, antagligen lite mera i denna klassen som 7850 huserar kring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Jag skulle väntat tills D3 kommer och testa först, sedan köpa nytt ifall det inte går nog bra. Närmaste butik är ju inte långt borta i Göteborg.

Däremot skulle jag kolla upp datorn först. eftersom TF2 inte bör lagga på den där burken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Hundkex:

Jag skulle väntat tills D3 kommer och testa först, sedan köpa nytt ifall det inte går nog bra. Närmaste butik är ju inte långt borta i Göteborg.

Däremot skulle jag kolla upp datorn först. eftersom TF2 inte bör lagga på den där burken.

Japp, om diablo 3 inte håller på högsta så får jag köpa ny grafikkort. TF2 kan jag inte svara på varför men varje gång jag har formaterat datorn så kan jag inte lira på höga texturer, knappt medium. Ändå har jag stängt av allt som kan tänkas dra kraft.

Tack ska ni ha alla för tipsen. Nu vet jag lite mera den dan jag ska köpa.

Tjingeling.