Bättre grafikkort för en svenssonanvändare-vad är skillnaden?

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Bättre grafikkort för en svenssonanvändare-vad är skillnaden?

Hejsan! har nämligen ett Radeon 6770 liggandes som jag bytt upp mig ifrån men morsans och farsans dator har ett så kallat "Geforce G210 512MB DDR2"
i deras dator (som jag för övrigt inte vet om det är integrerat eller inte).
Min farsa håller ibland på med CAD-program och sånt på datorn och det är lite söligt eftersom han har en uråldrig processor men det ska fixas, hur som helst-skulle farsan märka någon skillnad om man satte in mitt 6770 i datorn eller handlar det bara om ren processorkraft som han behöver?

Tack på förhand!

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Helsingborg
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Uzanar:

Hejsan! har nämligen ett Radeon 6770 liggandes som jag bytt upp mig ifrån men morsans och farsans dator har ett så kallat "Geforce G210 512MB DDR2"
Min farsa håller ibland på med CAD-program och sånt på datorn och det är lite söligt eftersom han har en uråldrig processor men det ska fixas, hur som helst-skulle farsan märka någon skillnad om man satte in mitt 6770 i datorn eller handlar det bara om ren processorkraft som han behöver?

Tack på förhand!

Du förklarar väldigt dåligt.

Jag kan ju säga som så att gefore 210 512mb ddr2 inte är inbyggt grafikkort, vet knappt något inbyggt grafikkort som skulle ha så mycket videominne. Grafikkortet gör inget bättre i datorn mer än till grafiken. Ett 6770 hade inte gjort datorn snabbare, bara att den hade klarat grafik bättre. Så för att få snabbare dator krävs ju en nyare processor.

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Det är som du redan har räknat ut inte bara GPUn det hänger på, det kan vara en kombination av både långsam cpu och brist på ram-minne, svårt att säga då du inte ger någon vidare info om vad som finns förutom grafikkortet då. GeForce G210 512MB DDR2 är förövrigt ett diskret grafikkort dvs inte inbyggt i moderkortet.

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Uzanar:

Tack på förhand!

Vet du vilket program som används?

Generellt för CAD gäller att fler processorkärnor och hyper threading nästan alltid gör skillnad, medan grafikkortet i många fall gör skillnad. I de fall där grafikkortet gör skillnad är det också vissa av funktionerna hos korten man prioriterar och det går inte riktigt att översätta prestanda på samma sätt som med processorer. Dock är deras gamla grafikkort säkert sämre än ditt nyare på precis alla punkter och därför kan det knappast vara sämre om programmet drar nytta av GPU.

När du säger att han "pysslar med CAD-program lite då och då med en uråldrig processor" kan man dock fråga sig om det vore värt med grafikkortet även om det skulle vara en uppgradering. Prestandan han får av att byta processor kanske är mer än tillräckligt och att grafikkortsbyte blir lite att elda för kråkorna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

det är nog ingen större idé att byta grafikkortet i datorn om det är processorn som flaskar eller ram minnet, se över och byt ut CPU och RAM för han först sen kan du pressa in 6770't.. eftersom han verkar äga en märkesdator får du kolla upp nätagget eftersom ett G210 och ett 6770 watt skillnaden där är enorm men ett noname nätagg på 400w borde kunna driva ett 6770 iaf

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Han håller mest på med Solidworks och processor ska han som sagt också byta, nätagget han ska ha är ett AXP 500W som jag också har över från "förra" datorn så det borde nog gå.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |