Magen "avstängd" dagen efter, trots mild berusning? varje gång!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Magen "avstängd" dagen efter, trots mild berusning? varje gång!

Har ett problem med väldigt konstig bakfylla jag undrar över. Varje gång jag druckit mer än ett par öl, även om jag bara är salongsberusad, så är min mage helt avstängd dagen därpå. Jag mår rätt okej på morgonen, har ingen baksmälla eller något. Men allt jag äter och dricker lägger sig bara i magen och bearbetas inte, jag blir därmed mer och mer illamående under dagens gång, dels av matbristen, dels av vätskan i magen. Jag kan skjuta upp illamåendet genom att helt enkelt inte äta och framförallt inte dricka.
Jag kan kräkas ett par timmar efter intag och det smakar likadant på vägen upp som på vägen ner. Känns inte som normal bakfylla och det pågår till långt efter att alkoholen försvunnit ur systemet. Hur jag äter eller dricker i övrigt kvällen innan verkar inte påverka resultatet. Dricker jag mig salongsberusad en lördag så kan jag fortfarande må risigt hela måndagen.

Har någon annan erfarit sånt här? Och finns något tips på vad man kan göra? Alla tips på nätet handlar om vätskeersättning mot baksmälla, eventuellt lite för att stabilisera magen, men min mage verkar strunta blankt i vad jag stoppar i. :/

Är förövrigt ganska stor, 95Kg, och inte så här stora problem förr. Dricker ett par gånger i månaden och 15 års erfarenhet av alkohol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Samma med sprit eller bara med öl?

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av nidas:

Samma med sprit eller bara med öl?

Samma med sprit, har faktiskt testat sprit istället senaste tiden, då har det varit brännvin/vodka med energidryck. Inte testat ren sprit.
Hursomhelst så känns det som att magsyraproduktionen slås ut. Testade med acetylsalicylsyra + resorb och det verkade fungera något, även om hela dagen var förstörd.
Drack 5st 5.0% öl under lördagen mellan 15:00 och 22:00, alltså ganska lång tid. Blev nog knappt märkbart berusad, märktes nog bara om man känner mig väldigt väl.

Ska undersöka om energidryck kan vara boven nästa gång, brukar ju ta en eller två framåt kvällen istället för alkohol när jag inte redan blandat med vodka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

Glutenintolerens kanske? Prova att dricka nåt som inte innehåller gluten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Jag har inte riktigt samma problem som du men det låter lite bekant. Min mage "lägger av" ganska lätt när jag dricker och sen måste den få återhämta sig. Känns som om den liksom blir steriliserad av alkoholen och sen måste få vila och köra in sig igen. Alternativt är det någon form av glutenintolerans. Tycker andra typer av alkohol funkar lite bättre även om det blir samma effekt där till sist.

En kväll på krogen med 5 öl eller så ger mig magknip och konstig mage i över en vecka. Det har blivit värre med åren så det känns inte riktigt värt det längre. Har väl också en 15 års erfarenhet ungefär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Låter som en helt normal baksmälla tycker jag. Ibland mår jag sådär i flera dagar efteråt. Min teori är att 20-30år har man en dag baksmälla, 30-40år 2 dagar baksmälla osv. Gissa varför jag slutat dricka helt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Jag skulle nog ta ett besök hos någon kunnig. Det låter ju inte alls roligt. Själv får jag helt motsatta problem dagen efter. Brukar kunna blästra insidan på wc-stolen. Tur att det finns bra tabletter ;).

Spelar DirtyBomb, Rocket League, BF1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Jun 2003

Min mage dagen efter reagerar med 15 vändor på toaletten om det vill sig riktigt illa. Sprut lackering eller bara gaser :/
Jag behöver inte vara "bakfull" i övrigt dvs jag kan vara pigg osv men magen hänger inte med. Jag har lyckats skjutit på det till eftermiddagen ett par ggr, men istället kan det hålla på till tisdag eftermiddag. Hade inte dom här problemen när jag var yngre men å andra sidan fungerade min mage bättre överlag då..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Sprit är liksom ett gift så att man inte mår kanon dagen efter är naturligt. Alla reagerar olika på det och är olika känsliga. Drick mindre eller så får du helt enkelt stå ut med konsekvenserna. Ingen gillar att vara bakfull

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Verkar som det var Red Bull Light som var boven.
Drack ingen alkohol i helgen men däremot en burk Red Bull på lördag kväll, och kände mig skum på söndagen, dock inte alls lika mycket som vanligt. Men klart det blir värre i kombination med alkohol, och när man groggar blir det ju dessutom mer än en burk.