Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 9 är i princip en garanterad uppgradering för mig. De får strula till det jävligt bra om jag ska vägra att uppgradera. Bättre prestanda, säkerhet, stöd för nya tekniker och nya roliga funktioner (allt detta är så gott som redan garanterat) är inget som jag kan motstå.

Det är bra att vi har samma inställning! Bättre prestanda, säkerhet, stöd för nya tekniker är saker som en tvärgeek som jag inte kan motstå heller.

Det som skiljer oss är väl då vad man anser vara att "strula till det jävligt bra".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag kommer byta till W9.
Men jag skippar W8 som main os helt. Haft det ja 20 omgångar nu och alltid tillbaka till w7 i slutändan.

Sen att dom mer eller mindre lägger noll fokus på w8 gör att jag inte ser någon mening alls med det.

W7 fungerar 100% perfekt för mig, finns absolut inget jag inte tycker om med w7.

Men eftersom ms faktiskt jobbar mer på desktop interface och inte touch till w9 så blir det garanterat byte.

Har hoppat över generationer tidigare, ME ex hade man men fy fan vad IRQ konflikter och skit man hade med det, så det skippades.
Vista hade jag en kort period efter SP2 tror jag de var, var mest buggiga skiten någonsin i början.

win 3.11 -> 95 -> 98 -> xp/server 2k -> w7 var typ min resa med bestående os. Nästa steg w9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det är bra att vi har samma inställning! Bättre prestanda, säkerhet, stöd för nya tekniker är saker som en tvärgeek som jag inte kan motstå heller.

Det som skiljer oss är väl då vad man anser vara att "strula till det jävligt bra".

Det är ju av dessa anledningar jag älskar nya versioner av Windows och anledningen till att jag startade den här tråden. Om ingen berättar vad som är nytt och bättre kommer väldigt många tro att det inte är någon skillnad. Windows 8 var "by far" den roligaste Windowsrelease jag upplevt. Så många nyheter, stora och små. Vista var också häftig på det viset men inte som 8an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

W95 var utan tvekan den roligaste uppdateringen för mig, tycker det var mest skillnad utan tvekan.

Eller ja dos -> win3.11 men syftar på gui OS.

Att gå från win3.11 till w95 var en riktig wow upplevelse.

W7 -> w8 var inte direkt något spännande alls för min del iaf, fast jag har alltid hatat metro och windows phone interfacet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det är ju av dessa anledningar jag älskar nya versioner av Windows och anledningen till att jag startade den här tråden. Om ingen berättar vad som är nytt och bättre kommer väldigt många tro att det inte är någon skillnad. Windows 8 var "by far" den roligaste Windowsrelease jag upplevt. Så många nyheter, stora och små. Vista var också häftig på det viset men inte som 8an.

utan tvekan är win 8.1 det bästa OS som MS producerat.
ser fram emot win 9
snabbare mer effektivt och polerat får man hoppas på.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jo det finns ju de som mest verkar byta för bytets skull, du verkar ju tycka att ett osbyte är en förbättring bara för att det är annorlunda men win 8 var och är fortfarande ett riktigt skitsystem och installerar man det igen och jämför med 8.1u1 så framstår 8an som fruktansvärt tungjobbat på desktop i jämförelse och utvecklingen av interfacet har ju gått mot 7ans, inte mot ett mer extremt metro så nog var 8an helt fel ute från början för annars så hade ju utvecklingen gått åt annat håll.
Du kan ju tycka att det är roligt, men inte var allt bättre, bara annorlunda och det verkar du inte kunna skilja på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Modern/Metro eller vad det ska kallas. Det får ju inte kallas Metro pga upphovsrätten och speciellt modernt är det inte heller.
MS storsatsning på nytt PC gränssnitt är bara en blek kopia av Ubuntus Unity som kom före Modern/Metro.

Är det skoj och annorlunda UI man är ute efter på sin dator är det Unity man ska satsa på. Inte för att Unity tillför flyt och
och smidighet i datoranvändningen (precis som MS kopian) men det är annorlunda.

Tyvärr kommer många vana Windowsanvändare finna att kunskaper om Microsoft tillrättalagda och förenklade Windows, inte är så mycket att komma med på "the Wild side" av datorvärlden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Undrar hur företagen ska hinna med det bara, W8.1U1 är ganska trevligt direkt ur lådan fast nu måste företagen istället utvärdera W9 ganska snart. Mer desktop-features som update/service-pack hade nog varit en mindre tröskel. Även om U1 har hamnat på ganska bra nivå redan. Det är ju dessutom tre stora kerneluppdateringar (och i realiteten tre olika OS) på tre år. I princip kommer företagsanvändare skippa det helt, vilket blir lite lustigt. De får se till att fixa ett W7-ögonblick när 9an börjar säljas. Eller så får de vänta ett tag till och fixa ett XP-ögonblick (likt SP2). Hur som helst verkar de inte riktigt greppat hur det ska fungera med ett nytt OS ~ varje år.

Företagen kommer antagligen inte att uppdatera i den takt Microsoft vill. Företagen kommer köra Windows 7 så länge det finns support, och när supporten gått ut så utvärderar företagen vilken version de skall migrera till, vilket sällan är den sista releasade.

Permalänk
Avstängd

Så här sista vardagen av semestern, så kommer jag ihåg att vi ha har, Win2000 och WinXP på våra jobbdatorer.
Vad Microsoft tycker och tänker om det... Och var hästar sk-ter i hagen, påverkar inte oss.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns ju de som mest verkar byta för bytets skull, du verkar ju tycka att ett osbyte är en förbättring bara för att det är annorlunda men win 8 var och är fortfarande ett riktigt skitsystem och installerar man det igen och jämför med 8.1u1 så framstår 8an som fruktansvärt tungjobbat på desktop i jämförelse och utvecklingen av interfacet har ju gått mot 7ans, inte mot ett mer extremt metro så nog var 8an helt fel ute från början för annars så hade ju utvecklingen gått åt annat håll.
Du kan ju tycka att det är roligt, men inte var allt bättre, bara annorlunda och det verkar du inte kunna skilja på.

Kan du inte bara sluta nu? Det enda argument du har kvar är att du inte får nativt Aero eller inte kunna visa mappstorlekar på en gång, som dessutom inte funnits sedan XP-tiden. Dessutom pratar vi väl alltid om de senaste versionerna av ett operativsystem, ingen kan väl direkt påstå att Windows 7 var särskilt mycket bättre innan SP1? Du verkar inte kunna skilja på ett operativsystems egenskaper - som vi har hävdat hundra tusen gånger men som du fortfarande inte verkar kunna ta in så är allt som ingår i Windows 8 högst valbart. I grunden finns fortfarande ett ruggigt bra operativsystem som blivit ännu bättre i och med åttan. Det är helt obegripligt att du inte förstår detta.

Det är heller inte konstigt att ModernUI utvecklas konstant. Det finns inte en Windowsversion där Startmenyn och hela explorer har utvecklats från förrgående generation.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Kan du inte bara sluta nu? Det enda argument du har kvar är att du inte får nativt Aero eller inte kunna visa mappstorlekar på en gång, som dessutom inte funnits sedan XP-tiden. Dessutom pratar vi väl alltid om de senaste versionerna av ett operativsystem, ingen kan väl direkt påstå att Windows 7 var särskilt mycket bättre innan SP1? Du verkar inte kunna skilja på ett operativsystems egenskaper - som vi har hävdat hundra tusen gånger men som du fortfarande inte verkar kunna ta in så är allt som ingår i Windows 8 högst valbart. I grunden finns fortfarande ett ruggigt bra operativsystem som blivit ännu bättre i och med åttan. Det är helt obegripligt att du inte förstår detta.

Det är heller inte konstigt att ModernUI utvecklas konstant. Det finns inte en Windowsversion där Startmenyn och hela explorer har utvecklats från förrgående generation.

Det handlar om att förbättra från föregående version för att inte få kritik, win 8 var en enorm försämring av interfacet jämfört med 7an, sakerna under skalet är bra men handhavandet är bedrövligt och designen är dålig eftersom saker är otydligare, därför blir det massiv kritik mot 8an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det är ju det du inte förstår. Det är inte sämre, det är ett alternativt sätt att använda en dator. Touchinterfacet är ett enormt lyft för touchbaserade enheter. Vet inte om du testat det på ett sådant men det är vida överlägset allt annat jag kan komma på på rak arm. Sedan på stationärt så väljer man att inte använda det, så enkelt är det.

Jag förstår att den genomsnittlige Windows-användaren inte får till detta på en gång där hemma, men vi som är något så när duktiga på datorer på detta forum ska inte ha minsta problem här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Det är ju det du inte förstår. Det är inte sämre, det är ett alternativt sätt att använda en dator. Touchinterfacet är ett enormt lyft för touchbaserade enheter. Vet inte om du testat det på ett sådant men det är vida överlägset allt annat jag kan komma på på rak arm. Sedan på stationärt så väljer man att inte använda det, så enkelt är det.

Jag förstår att den genomsnittlige Windows-användaren inte får till detta på en gång där hemma, men vi som är något så när duktiga på datorer på detta forum ska inte ha minsta problem här.

Det finns ju inget sätt att undvika touchinterfacet på desktop, det är ju det som är problemet, 8.1u1 är bättre men problemen är inte helt lösta där heller, men 8.0 var riktigt fruktansvärt att köra med flera stora monitorer, närmast helt oanvändbart.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad pratar du om? Använder vi ens samma operativsystem? Jag har inte sett det där touchinterfacet på flera månader på mina stationära. Undrar om inte du bara krånglar för krånglandets skull. Det är inga direkta problem med senaste versionen av Windows 8, det är snarare användaren som föredrar något annat i sådana fall. Det är helt obegripligt hur man kan resonera som du gör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Vad pratar du om? Använder vi ens samma operativsystem? Jag har inte sett det där touchinterfacet på flera månader på mina stationära. Undrar om inte du bara krånglar för krånglandets skull. Det är inga direkta problem med senaste versionen av Windows 8, det är snarare användaren som föredrar något annat i sådana fall. Det är helt obegripligt hur man kan resonera som du gör.

Det räcker att tryck på winknappen så händer det grejjer, men designen som gör att mycket flyter i hop och blir svårläst finns ju alltid där.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Trycker jag på Win så kommer den vanliga startmenyn fram, precis som det gjort sedan Win95...Jag har redan visat bilder på hur det fungerar, inte ska jag behöva göra ett youtubeklipp?

Du är inte beredd att lösa det du anser är problem - och där med kommer du alltid bli tvungen att sitta kvar med gammal mjukvara.
Du tycker det är svårläst. Det är din åsikt, inte fakta.

Permalänk
Medlem

Är inte direkt så svårt att tweaka win8.1.
*StartIsback (bättre än start8, bättre search och ligger inte ovanpå) Bort med ALLA charms och allt som har med w8 att göra.
*Regedit för bort med Mappar
*Regedit för bort med new app blabla skiten som suger
*Vill man så kan man aktivera superadmin (något som ej krävs på w7) men på w8 får du inte editera windows filer på samma sätt ifrån andra program.
*Ribbon disabler (det blir inte lika behagligt som w7 men bättre än w8 skräpet)
Muskurvan i win8.1 är något annorlunda än w7 vilket stör mig en hel del, detta märker dock dom flesta inte, går att emulera någerlunda med regedit ändringar (markC) Detta pga ms har ändrat hur den hanterar musinput i win8.

Aero är det bästa med win7 och något jag personligen ÄLSKAR, jag avskyr det platta helfärgade utseendet i win8.
Aerohack till win8.1 fungerar fruktansvärt dåligt.

Vissa saker som OBS har en tendens att strula till det mer i win 8.1 än windows 7 där det fungerar perfekt (inte ensam om detta, streamers som har varit tvugna att sitta på win 8.1 vid lan osv har haft problem)

Jag kör alltid lokalt konto i win8, jag har 0 anledningar att synca onlinekonto då jag tycker det är ivägen mer än hjälper.
Har inget att synca, inställningar vill jag göra från grunden, vill ha ett fräscht os när jag formaterar. Använder inte onedrive, outlook mail eller något sådant.

Jag får absolut 0 fördelar i win8 som jag har FAKTISK användning av.

Därför jag jag personligen ej windows 8, då allt fungerar perfekt för mig i windows 7, och jag trivs mer med AERO.
Och det är därför jag alltid går tillbaka till W7 så småningom.

När windows 9 kommer så kanske det finns faktiska nyheter som jag personligen har användning för, eller andra saker som påverkar mig positivt.

Då byter jag först, i windows 8.1 finns det ingen mening för mig.

Innan någon börjar pmsa så detta är mina åsikter, när jag skriver "skräp" så är det skräp för mig, inte dig. Folk verkar ha svårt att förstå detta på forum.

Permalänk
Avstängd

Se, ett konstruktivt inlägg från en nejsägare. Inget att anmärka på där
Problemet jag har är folk som sprider sin dynga på ett sätt som gör att det låter som att det är fakta, och inte åsikter runt fakta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Se, ett konstruktivt inlägg från en nejsägare. Inget att anmärka på där
Problemet jag har är folk som sprider sin dynga på ett sätt som gör att det låter som att det är fakta, och inte åsikter runt fakta.

Vi är i rätt tråd, den sakligaste av dem alla;)
Den heter ju "förbättringar" fast den handlar mest om förändringar om man nu ska vara strikt saklig till det mesta som tas upp i listan i trådens början.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Förändringarna är ganska få och bevisat till det bättre då Win8 använder mindre resurser än Win7.
Sedan finns det en massa saker som tillkommit och det får man självklart tycka vad man vill om, men precis som Internet Explorer eller Paint så är det valfritt att använda - inte påtvingat som man vill få det till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vi är i rätt tråd, den sakligaste av dem alla;)
Den heter ju "förbättringar" fast den handlar mest om förändringar om man nu ska vara strikt saklig till det mesta som tas upp i listan i trådens början.

Jag tycker att det där är skitsnack. Den största majoriteten av alla 108 punkterna är entydiga tekniska förbättringar. Annars får du gärna gå igenom dem och räkna själv, jag har svårt att tro att ens de mest rabiata nejsägarna kan komma fram till något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det där är skitsnack. Den största majoriteten av alla 108 punkterna är entydiga tekniska förbättringar. Annars får du gärna gå igenom dem och räkna själv, jag har svårt att tro att ens de mest rabiata nejsägarna kan komma fram till något annat.

Det är det många som har gjort, och varenda gång bemöts de med "Men det är väl bara låta bli att använda om du inte gilllar det?"

Nej, det är det inte. Anser man t. ex att startmenyn är ett viktigt verktyg men ogillar startskärmen, går det inte bara "låt bli att använda" startskärmen eftersom den ersatte startmenyn.

Men just den biten verkar ju inte ens Microsoft själva tycka är en förbättring, eftersom startmenyn kommer tillbaka i Windows 9.

En annan sak är Microsoft-kontot. Det är ingen förbättring såvida man inte tycker att walled-garden konceptet är bättre än PC, men gör man det, så kan man ju köpa en platta istället och skippa PC helt och hållet.

Men hur som helst så känns det lite som att sparka på hästar som redan är döda och slå in öppna dörrar. Microsoft har erkännt att de gjorde fel, och bett om ursäkt, och jag tror Windows 9 kan bli riktigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är det många som har gjort, och varenda gång bemöts de med "Men det är väl bara låta bli att använda om du inte gilllar det?"

Nej, det är det inte. Anser man t. ex att startmenyn är ett viktigt verktyg men ogillar startskärmen, går det inte bara "låt bli att använda" startskärmen eftersom den ersatte startmenyn.

Men just den biten verkar ju inte ens Microsoft själva tycka är en förbättring, eftersom startmenyn kommer tillbaka i Windows 9.

En annan sak är Microsoft-kontot. Det är ingen förbättring såvida man inte tycker att walled-garden konceptet är bättre än PC, men gör man det, så kan man ju köpa en platta istället och skippa PC helt och hållet.

Men hur som helst så känns det lite som att sparka på hästar som redan är döda och slå in öppna dörrar. Microsoft har erkännt att de gjorde fel, och bett om ursäkt, och jag tror Windows 9 kan bli riktigt bra.

Kan inte annat än hålla med. inte alla upskattar att ha konto på pc:en (har ju fungerar bra utan).

Det mest komiska är att herr strejf som gillar win 8 kan tänka sig byta till win 9 "Var inte win 8 så himla bra och nu ska dom förstöra din så älskade startskärmsmeny ".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan inte annat än hålla med. inte alla upskattar att ha konto på pc:en (har ju fungerar bra utan).

Det mest komiska är att herr strejf som gillar win 8 kan tänka sig byta till win 9 "Var inte win 8 så himla bra och nu ska dom förstöra din så älskade startskärmsmeny ".

Nej, precis. En PC är för mig friheten att köra vad jag vill och hur jag vill. det är för fan MIN hårdvara och då är det också jag som bestämmer vad som körs på den! Walled-garden tänket ser jag inte på något sätt som en förbättring. "Men men men virus och annan skadlig kod då??? Ja visst ja.. På PC finns ju virus och skadlig kod.. Det måste vara därför som man lade ner PC'n när det första viruset upptäcktes.. Eller vänta nu...

Walled garden handlar om att andra vill ha kontroll över dig och ditt beteendemönster. Jag går inte med på det på en PC som för mig främst är ett arbetsredskap. en mobiltelefon är i mångt och mycket en leksak i min bok så där känns det mer OK eftersom det är ett annat användningsområde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men det är aldrig någon som har listat flertalet punkter som något annat än förbättringar, bara som mest ett tiotal. För att ni ska kunna visa att majoriteten är försämringar ber jag er att lista minst 54 punkter, för det var det vi pratade om, vad som är majoritet.

Att vissa funktioner finns där och inte behöver användas eller inte är nödvändiga för en enskild person betyder inte att punkten inte är en förbättring. Stöd för att kunna logga in med ett Microsoftkonto är ett lysande exempel, det är en förbättring för den stora massan Windowsanvändare. Den som inte vill använda det behöver inte och alla andra kan dra nytta av förbättringarna som ett Microsoftkonto medför. Ni hade kunnat påstå att det var en försämring om man var tvingad att använda det, men så är det ju inte.

Det är helt enkelt så här. Punkterna handlar inte om vad som är bättre för dig som enskild person eller inte. Punkterna handlar om vad som är bättre i Windows, för allmänheten, för Microsoft, för partners, för alla världens företag som använder operativsystemet, för datorentusiasten, för regeringar runt om i världen, för farfar Bosse 90 år som står och ska välja en dator på Siba. Punkterna handlar om vad som är bättre för planeten jorden. Punkterna handlar inte om dig kort och gott. Du kan inte argumentera och säga "men jag tycker inte om moln-konton" eller "jag tycker inte om stöd för så mycket RAM-minne". Det är inte giltiga argument och gör inte att punkterna med molnkonton/stöd för mer RAM-minne blir en försämring.

Jag vill försöka förklara det här på ett snällt och bra sätt. Om man ska säga att en punkt är dålig och inte en förbättring, måste man göra det utan att ta hänsyn till sig själv. Låt bli att vara självisk, tänk större, tänk utanför dina egna användningsområden, tänk utanför din egna lilla bubbla. Microsoft har inte utvecklat ett operativsystem för dig, det är bara då som din kritik hade varit valid. Självklart vill du att operativsystemet ska vara bra för dig, det ska passa dig och det ska göra livet bättre för dig.... men det har ingenting med hur du kan argumentera om vilka punkter som är bra eller inte att göra. Dessutom kan punkterna påverka dig positivt indirekt ändå, din kompis kanske installerade om sin dator och du slapp hjälpa honom att konfigurera om alla inställningar eftersom att allt blev synkat via Microsoftkontot?

Det kan vara en annan intressant diskussion dock, hur hade du velat att Windows skulle se ut om Microsoft hade lagt ner miljarder dollar i utveckling för att göra just dig nöjd?

Jag tar med ett citat från min favoritgubbe Steven Sinofsky. "Att utveckla Windows är som att beställa pizza till flera miljoner människor".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men det är aldrig någon som har listat flertalet punkter som något annat än förbättringar, bara som mest ett tiotal. För att ni ska kunna visa att majoriteten är försämringar ber jag er att lista minst 54 punkter, för det var det vi pratade om, vad som är majoritet.

Att vissa funktioner finns där och inte behöver användas eller inte är nödvändiga för en enskild person betyder inte att punkten inte är en förbättring. Stöd för att kunna logga in med ett Microsoftkonto är ett lysande exempel, det är en förbättring för den stora massan Windowsanvändare. Den som inte vill använda det behöver inte och alla andra kan dra nytta av förbättringarna som ett Microsoftkonto medför. Ni hade kunnat påstå att det var en försämring om man var tvingad att använda det, men så är det ju inte.

Det är helt enkelt så här. Punkterna handlar inte om vad som är bättre för dig som enskild person eller inte. Punkterna handlar om vad som är bättre i Windows, för allmänheten, för Microsoft, för partners, för alla världens företag som använder operativsystemet, för datorentusiasten, för regeringar runt om i världen, för farfar Bosse 90 år som står och ska välja en dator på Siba. Punkterna handlar om vad som är bättre för planeten jorden. Punkterna handlar inte om dig kort och gott. Du kan inte argumentera och säga "men jag tycker inte om moln-konton" eller "jag tycker inte om stöd för så mycket RAM-minne". Det är inte giltiga argument och gör inte att punkterna med molnkonton/stöd för mer RAM-minne blir en försämring.

Jag vill försöka förklara det här på ett snällt och bra sätt. Om man ska säga att en punkt är dålig och inte en förbättring, måste man göra det utan att ta hänsyn till sig själv. Låt bli att vara självisk, tänk större, tänk utanför dina egna användningsområden, tänk utanför din egna lilla bubbla. Microsoft har inte utvecklat ett operativsystem för dig, det är bara då som din kritik hade varit valid. Självklart vill du att operativsystemet ska vara bra för dig, det ska passa dig och det ska göra livet bättre för dig.... men det har ingenting med hur du kan argumentera om vilka punkter som är bra eller inte att göra. Dessutom kan punkterna påverka dig positivt indirekt ändå, din kompis kanske installerade om sin dator och du slapp hjälpa honom att konfigurera om alla inställningar eftersom att allt blev synkat via Microsoftkontot?

Det kan vara en annan intressant diskussion dock, hur hade du velat att Windows skulle se ut om Microsoft hade lagt ner miljarder dollar i utveckling för att göra just dig nöjd?

Jag tar med ett citat från min favoritgubbe Steven Sinofsky. "Att utveckla Windows är som att beställa pizza till flera miljoner människor".

Du för ett märkligt resonemang. En förändring innebär säkerligen alltid en förbättring för någon med den breda kundbasen som Microsoft har, men det är uppenbart att förändringarnas natur har stora brister.

Vad gäller startskärmen så har det ju blivit allderles uppenbart att majoriteten av kunderna inte uppskattar den, och därför kommer man kunna välja bort den i Windows 9.

Och vad gäller molnkontot så är det svårt för gemene man att hitta var man väljer bort det någonstans, vilket pekar på att Microsoft hellre gör vinst än låter kunderna ha valfrihet, och det tycker jag inte heller är en "förbättring" i så fall.

Och vad gäller pizzaresonemanget så har man i alla fall tidigare kunnat välja vad man vill ha på i viss mån, men Windows 8 begränsar den valmöjligheten i större utsträckning än tidigare, vilket inte är positivt alls i min mening. Att vissa kunder gör vissa val som Microsoft inte ser som optimala är bara dåligt för Microsoft.

Vad gäller min egen uppfattning om Windows utveckling så har jag varit ganska nöjd (frånsett ME och Vista), men Windows 8 gensomsyras för mycket av "vi är desperata att ta oss in på den mobila marknaden" till den grad att jag tycker att upplevelsen av att använda operativet blir lidande. Jag ser självklart förbättringar, men de är inte värda de försämringar som jag också tycker finns där, och de är inte sammanlänkade så det hela känns krystat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Knepet är att installera sin dator eller starta den första gången utan att ansluta till internet. Kanske bara är jag som gör så fortfarande men gjort så sedan XP och Sasser viruset. Då kommer alltid lokalkontor upp före online konto. Jag har dock svårt att se nackdelar med ett online konto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du för ett märkligt resonemang. En förändring innebär säkerligen alltid en förbättring för någon med den breda kundbasen som Microsoft har, men det är uppenbart att förändringarnas natur har stora brister.

Vad gäller startskärmen så har det ju blivit allderles uppenbart att majoriteten av kunderna inte uppskattar den, och därför kommer man kunna välja bort den i Windows 9.

Och vad gäller molnkontot så är det svårt för gemene man att hitta var man väljer bort det någonstans, vilket pekar på att Microsoft hellre gör vinst än låter kunderna ha valfrihet, och det tycker jag inte heller är en "förbättring" i så fall.

Och vad gäller pizzaresonemanget så har man i alla fall tidigare kunnat välja vad man vill ha på i viss mån, men Windows 8 begränsar den valmöjligheten i större utsträckning än tidigare, vilket inte är positivt alls i min mening. Att vissa kunder gör vissa val som Microsoft inte ser som optimala är bara dåligt för Microsoft.

Vad gäller min egen uppfattning om Windows utveckling så har jag varit ganska nöjd (frånsett ME och Vista), men Windows 8 gensomsyras för mycket av "vi är desperata att ta oss in på den mobila marknaden" till den grad att jag tycker att upplevelsen av att använda operativet blir lidande. Jag ser självklart förbättringar, men de är inte värda de försämringar som jag också tycker finns där, och de är inte sammanlänkade så det hela känns krystat.

Att det är svårt att hitta var man väljer bort något betyder inte att det inte finns någon valfrihet.

Skrivet av Damodred:

Knepet är att installera sin dator eller starta den första gången utan att ansluta till internet. Kanske bara är jag som gör så fortfarande men gjort så sedan XP och Sasser viruset. Då kommer alltid lokalkontor upp före online konto. Jag har dock svårt att se nackdelar med ett online konto.

Jag vill gärna ha min dator uppkopplad så tidigt som möjligt så att Windowsinstallern kan få ner updates m.m. Dessutom möjligheten att direkt ansluta till ett Microsoftkonto vilket jag givetvis vill.

Men om jag installerar Windows XP så gör jag som dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att det är svårt att hitta var man väljer bort något betyder inte att det inte finns någon valfrihet..

Nej, inte nödvändigtvis, men i det här fallet känns det som om Microsoft medvetet gjort det svårt att hitta var man skapar ett lokalt konto istället för ett molnkonto. Det enda vettiga vore om det fanns en länk på samma sida som man skapar ett online-konto, men det enda som syns där är en "avbryt"-knapp, vilket de flesta knappast tolkar som rätt väg till sidan där man skapar offline-konto. Oavsett om onlinekonto är bra eller dåligt så är det fulspel och för mig skriker deras tillvägagångssätt återigen "vi är desperata att ta oss in på den mobila marknaden", vilket jag inte tycker är OK.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte nödvändigtvis, men i det här fallet känns det som om Microsoft medvetet gjort det svårt att hitta var man skapar ett lokalt konto istället för ett molnkonto. Det enda vettiga vore om det fanns en länk på samma sida som man skapar ett online-konto, men det enda som syns där är en "avbryt"-knapp, vilket de flesta knappast tolkar som rätt väg till sidan där man skapar offline-konto. Oavsett om onlinekonto är bra eller dåligt så är det fulspel och för mig skriker deras tillvägagångssätt återigen "vi är desperata att ta oss in på den mobila marknaden", vilket jag inte tycker är OK.

Det blev helt klart någon krångligare att låta bli att koppla upp sig till ett Microsoftkonto i 8.1 än i 8.0. Jag kan tänka mig att det är lite svårt för Microsoft att övertyga folk att använda något som är nytt och bättre, många väljer nog hellre det gamla trygga sättet att installera Windows på med lokala konton utan att känna till alla fördelar med ett Microsoftkonto. Speciellt nuförtiden när det har stått så mycket elände om NSA osv.

Jag gillade dock hur tydliga Microsoft var på WPC, de sa klart och tydligt att de inte rotar i någon användares data eller skickar det vidare till regeringar. Även om man aldrig kan lita på något till 100% så har de i alla fall officiellt gått ut och sagt det. Visar det sig sen inte stämma blir det en total katastrof för förtroendet och jag är tveksam till att de vågar riskera det.

Visa signatur