Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem

1. Snabbt är fint. Men 10-15, använder jag iaf för att ställa in stolen, ta bort kissekatt från tangentbordet.

2. Uhm.. Hårdvarurelaterat.

3. Finns redan etablerade alternativ.

4. Ny dator, och tanka ned utan att ha os på datorn.. hm.. tror inte UEFI har hunnit dit.

5. Min dator, mitt skräp. Vill jag ha mina saker från min dator, finns det redan tjänster för det.

6. Aldrig sett något problem med det.

7. Fyfan, MSE suger getröv.

8. Förinstallerat är bra, eller.. inte.

9. Det är inte samma win8 som används på ARM som på IBM-PC kompatibel.

10. Enda punkten som jag ser som en förbättring.

11. Kanske bra, men inte säljande för min del.

12. Finns redan.

13. Finns gratisprogram.

14. Går att tanka ned.

15. Se punkt 9

16. Tänker inte skaffa en slöare dator.

17. Inte många som använder sig av Server Ed. (Extremt få av SweC läsare som gör det.)

18. Se punkt 16.

19. Hårdvarurelaterat.

20. Inte många av Swec läsare som inte har partitionerat hårddisken. Vet ingen som har "2TB C:\ "

21. Häftigt, ja. Har jag saknat funktionen? Nope..

22. ? MS använder samma argument vid varje OS-lansering.

23. Inte sett skillnader, varken i laddningstider eller fps.

24. Suger getröv. http://classicshell.sourceforge.net/

25. "tar backup av datorn"..

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Avstängd

Jag orkar inte kommentera alla dina märkliga synpunkter utan väljer en bara.

"Det är inte samma win8 som används på ARM som på IBM-PC kompatibel."

Från http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-window...

"Windows on ARM, or WOA, is a new member of the Windows family that builds on the foundation of Windows, has a very high degree of commonality and very significant shared code with Windows 8, and will be developed for, sold, and supported as a part of the largest computing ecosystem in the world."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Sir. Haxalot:

MEN. Mitt i allt detta så verkar de ha glömt bort och ignorerat vanliga datorer. Metro är ett bra UI och jag gillar idén bakom det hela, men det var designat för surfplattor och bör stanna där. Det är helt enkelt inte innovativt på desktops.

Där slog du huvudet på spiken!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt positiv till Windows 8. Men en sak är nice är att min Wacom Intuous5 Touch kommer antagligen vara trevilg att använda till Windows 8.

Permalänk
Avstängd

Vinklat!

Klart att Windows 8 framstår bättre än Windows 7 när du på ett subjektivt och okritiskt sett framför det som är bättre med Windows 8 utan att ge Windows 8 någon som helst kritik.

Om man letar så kan man självklart hitta saker som är bättre i Windows 8 än Windows 7, ingen har påstått att Windows 8 inte har några som helst förbättringar över Windows 7.

Skrivet av strejf:

1. Snabbt! Mycket snabbare än Windows 7 på att starta, installera m.m. Min bärbara ASUS UX31 startar på fem sekunder, kallstart. Med Windows 7 startar den på 17 sekunder.

Det är för att Windows 8 inte stängs av helt på riktigt, istället gör den något som liknar hibernate.

Skrivet av strejf:

2. Storage Spaces. Mycket smidigt att kunna slänga in alla sina gamla hårddiskar i burken och utnyttja utrymmet till max utan att riskera att förlora data. Bara en sån sak att du kan ta ut en hårddisk och sätta in en större utan att behöva göra något mer är ju fantastiskt.

Välkommen in i klubben. Linux har väl redan stött detta via LVM, EVMS och dm-raid. Solaris, FreeBSD, Mac OS X, mfl via ZFS?

Skrivet av strejf:

3. Med Windows Store kan man enkelt/säkert/lagligt ladda hem spel/program utan att behöva springa till affären.

Kommer säkert vara dåligt. Om gratisappar kommer så kommer de säkert vara full av reklam.
Man kan ändå använda Steam, Desura, mfl på Windows 7.
För övrigt så har ju Linux haft repositories i årtionden, och Mac haft MacPorts.
Men välkommen in i klubben, andra system som Ubuntu har Ubuntu Software Store och Mac har Mac App Store.

Skrivet av strejf:

4. Webinstallation, det kommer bli perfekt att kunna köpa det direkt på webben och sen installera utan USB-sticka eller DVD-skiva. Bara 1,9GB att ladda hem dessutom! Du kan också välja att spara till USB/DVD, utan extra verktyg som Windows 7 USB/DVD tool.

Välkommen in i klubben, Debian har sedan flera år tillbaka gjort netinstall.
Men ändå trevligt att det numera finns som alternativ även för Windows.

Skrivet av strejf:

5. Inloggning i "molnet". Fränt att få alla inställningar/bakgrundsbilder m.m. synkroniserade till alla datorer som man loggar in på automatiskt.

Ganska smooth, tror många kommer att uppskatta det.
Själv ger dig men en tveksam känsla.
Ska dom börja skanna igenom filer (tex bakgrundsbild) och plocka bort den om det råkar vara copyright på den också?

Skrivet av strejf:

6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst.

Tycker det här skitbra!
Det är något som länge har stört mig för jag vill ha mitt system på Engelska.
Sent ute dock, Linux har haft detta länge och man har kunnat välja bland hundratals språk.

Skrivet av strejf:

7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat.

Jag gillar faktiskt MSE. Jag har inga tekniska data på de står mot andra antivirusprogram, men jag tycker att det känns mycket skönare, snabbare, enklare, smidigare, och bättre än allt annat.
Jag har mycket större förtroende för MSE än Symantec, McAfee, etc som känns som svindlare.
Tycker att det är bra att Windows 8 kommer med MSE förinstallerat. Antivirusföretagen kommer whina som fan dock.
Visst är det bra att Windows 8 kommer med MSE, men man kan ju enkelt installera det själv på Windows 7.

Skrivet av strejf:

8. Skydrive App förinstallerad!

Det här är säkert något som också kommer att uppskattas av många.
Jag tycker det är en bra feature som förhoppningsvis är väldigt smidig.
Men hoppas inte att folk kommer få sina konton raderade och avstängda och bli utelåsta för att någon fil varit upphovsrättsskyddad. Eller att dom börjar ta bort filer som dom tror är upphovsrättsskyddade.

Skrivet av strejf:

9. Bättre batteritid. Microsoft har pratat om att plattor med ARM och Windows 8 kan få batteritid som är "upp till flera veckor".

Upp till flera veckor?
Ja visst, om datorn är avstängd.
Eller om årtionden när nya effektivare plattar och batterier tagits fram.

Skrivet av strejf:

11. Filkopiering är mer detaljerad och går att pausa.

Välkommen in i klubben, kan man ju redan göra på Linux.

Skrivet av strejf:

12. Refresh/Reset PC är funktioner för att återställa Windows till ursprungsläget, smidig funktion om man får problem med något och vill backa tillbaks.

Bra funktionalitet som kan underlätta när saker går snett eller när man behöver fixa någons dator.

Skrivet av strejf:

13. Stöd för att montera VHD och ISO-filer.

Bra funktionalitet.
Välkommen in i klubben, Linux (och Mac antar jag) har sedan länge kunnat göra detta. 10 år?

Skrivet av strejf:

14. Hyper-V följer med i Windows 8.

Sjysst att Microsoft numera ger Hyper-V till Windows 8. Som jag har förstått det så är det till desktopversionen också, inte bara till serverversionen.
Hoppas att det inte bara är till Ultimate versionen.

Skrivet av strejf:

15. ARM-stöd ger möjlighet att köra Windows 8 på strömsnåla enheter liknande iPad.

Välkommen in i klubben.
Linux, BSD, Solaris, Plan 9, mfl har ju sedan länge stött ARM.
Jävligt illa att Microsoft kräver att Windows-certifierade ARM-enheter är låsta så att dom endast kan köra Windows och vägra boota andra operativ system, jag hoppas det blir domstol för anti-konkurrensbetende.

Skrivet av strejf:

17. Nytt filsystem i Windows 8 Server, ReFS. Det är framför allt bättre på att skydda emot dataförluster i jämförelse med NTFS.

Bra att Windows får ett bättre filsystem.
Men kan det mäta sig med ZFS, btrfs, etc?
Välkommen in i klubben.

Skrivet av strejf:

19. Native USB 3.0 stöd.

Välkommen in i klubben. Linux hade stöd för USB 3.0 för nästan tre år sedan.
Förhoppningsvis kommer USB 3 även till Windows 7 via ett service pack, annars är det lite taskigt.

Skrivet av strejf:

21. Möjlighet att köra Windows 8 från en USB-sticka.

Välkommen in i klubben.
Har man kunnat på Linux i en evighet.

Skrivet av strejf:

22. Färre omstarter tack vare förbättrade Windows Update policys.

På Linux, BSD, Solaris, etc så behöver man väl inte ens omstarter.

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla tjat om att skiten startar snabbare, vad fan hjälper det oss som aldrig stänger av datorn?

Så länge man inte kan välja att inte installera metro och win 7 fungerar fullgott så kommer inte jag byta det är ett som är säkert.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Åååhh, fick tummen ur arslet och installerade win 8 på min netbook; och 1280 x 720 är för "låg" upplösning för att kunna köra några Metroappar.. Vafan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

På Linux, BSD, Solaris, etc så behöver man väl inte ens omstarter.

Det behövs om du uppdaterar Kerneln tror jag(annars får man lite buggar), annars är det väl typ starta om sin X server bara..

Det finns en jävla massa saker som går att göra på linux, lite svårt att få allt fint konfat och smidigt för en vanlig användare. Så det är ju viktigt att windows hänger med, ofta kan man åstadkomma det mesta i windows också, t.ex. genom att byta ut explorer, som även i win 8 är så sjukt långt efter alla vettiga filhanterare(typ total commander, osv.) att det är ju fan pinsamt.

Jag såg MS presentering som mkt av pro8 informationen här är hämtad ur, och kände att fyfan det här blir ett jävla nice OS.
Sen testade jag det, och kom fram till att det var det sämsta skräp till OS jag någonsin prövat.

Framförallt på dessa punkter:
Metro apps funkade skit, det ska röra sig och lalla på med allt vad man gör, jag upplevde de inte smidiga någonstans, och sättet att visa information var inte enligt mig genomtänkt alls.

Multitasking fungerade inte i närheten av lika bra som jag hade väntat mig, det lät som en bra ide att ha en splittad skärm med en app i ena sidan och desktop på resten av skärmen. Men appsen (iaf inte de jag prövade) var väl anpassade för att visas på en mindre yta. Dessutom upplevde jag att det tog alldeles för lång tid att byta mellan olika apps. (när jag säger apps så menar jag metro app, för att skilja från applikationer som körs i desktop)

När man använder desktop så är man inte befriad från metro, metro apps blandas med applikationer när man alt+tabar t.ex., ok om man hade kunnat switcha desktop/metro mode, och att de applikationer som är öppna istället använder App versionerna, och när man är i Desktop så är alltdesktop. Eftersom charms inte äns verkade funka på desktop heller så har de ju effektivt gjort alla metro manövrar som man är låst vid värdelösa vid desktop. och att Metro skulle vara mer effektivt än en vanlig startmeny är ju så puckat att jag vet fan inte vad. Att "Start" tar upp hela skärmen kan ha fördelar(som aldrig uppväger nackdelen att det är fullscreen), t.ex. så i gnome unity så visas alla öppna program över skärmytan så man kan använda den som en quicklaunch, applaunch och program switcher. Men i Metro start finns inget som ger någon fördel för desktop användningen alls. Det ända man möts av är "Hej, använd värdelösa metro apps istället för att lurka i desktop"..

Jag kan tänka mig att win 8 blir ett bra OS efter en jävla massa tweaks, man kan dra nytta av möjligheter att visa flera spaces på skärmen samidigt, men det behöver vara mer kostumiserbart man måste fritt och enkelt kunna bygga upp ett nät för vilka spaces man vill ska visas vart. Och detta lär inte vara ett problem att haxa till om de inte låst antalet aktiva spaces. (när jag säger spaces så menar jag Desktop, start och appar som olika spaces, om de har en aktiv display buffer, som för den sakens skull inte behöver ritas ut, tänk 4(eller hur många du vill) desktops i linux, en desktop cube i Linux skulle alltså bestå av 4 spaces.).

Men som det är nu så är det det fulaste och värdelösaste skräp jag någonsin haft installerat på en dator.

Permalänk

Så länge Windows 8 inte erbjuder "Classic theme" a la Windows 2000 så kommer det alltid vara underlägset Windows 7. Ni som gillar bling och flashiga funktioner kan ha skoj med Windows 8, så ses vi som gillar klassisk design i Windows 9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

22. Färre omstarter tack vare förbättrade Windows Update policys.
På Linux, BSD, Solaris, etc så behöver man väl inte ens omstarter.

Nä precis, Linux har löst detta på ett "jättesmidigt" sätt. Det vill säga, startar du aldrig om så får du aldrig några patchar installerade heller..... så otroligt puckat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä precis, Linux har löst detta på ett "jättesmidigt" sätt. Det vill säga, startar du aldrig om så får du aldrig några patchar installerade heller..... så otroligt puckat.

Har du den blekaste jävla aning om vad du pratar om? Vet du ens vad Linux innebär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har du den blekaste jävla aning om vad du pratar om? Vet du ens vad Linux innebär?

Ja och ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Linux är det där man har på pizzan va?

Jag är förvånad över att folk verkar ha så förutfattade meningar om något de inte ens prövat (så värst mycket av). Nån kille verkade irriterad över att ha ett fåtal jättestora block i metro på sin stora datorskärm och inte kunna använda den stora datorskärmen för att visa mycket information. Men med högre upplösning kan man ställa in så att mer av metro får plats på en stor skärm. Varför inte pröva det först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja och ja.

Det låter ju onekligen inte så när du försöker att säga att bara för att en dist har ett problem, så har alla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Linux är det där man har på pizzan va?

Jag är förvånad över att folk verkar ha så förutfattade meningar om något de inte ens prövat (så värst mycket av). Nån kille verkade irriterad över att ha ett fåtal jättestora block i metro på sin stora datorskärm och inte kunna använda den stora datorskärmen för att visa mycket information. Men med högre upplösning kan man ställa in så att mer av metro får plats på en stor skärm. Varför inte pröva det först?

Jag tror han menade att han ville använda sin stora skärm till mer än att bara visa metro tiles. Men ja, kan man ställa in allt fritt så är det inte riktigt lika dåligt, då kan man ju göra en jätestor tile som visar desktopen men man kan bara ha 2 olika storlekar på tilesen va?

Skrivet av strejf:

Nä precis, Linux har löst detta på ett "jättesmidigt" sätt. Det vill säga, startar du aldrig om så får du aldrig några patchar installerade heller..... så otroligt puckat.

Precis, eller så så får man uppdatera allt utom Kernel utan att starta om.. har man ändrat grafikdrivrutiner så startar man om sin X server, motsvarande sker automatiskt i windows när skärmen blinkar till när man installerar drivrutiner, antar jag. Lär gå att få det att ske automatiskt i linux också.
Men som sagt, i övrigt endast om man uppdaterat sin Kernel, om man vill undvika buggar. Läs det så här, man kan byta från win 7 till win 8 genom att patcha och sen inte äns starta om. även om man iofs borde.

Nu vet jag att byta kernel inte direkt är likvärdigt med att uppgradera sitt OS, men men.. du förstår hoppas jag.

Permalänk
Medlem

En enkel anledning till att metro aldrig kan bli bra om den ska täcka hela skärmen.
http://news.yahoo.com/passing-doorways-might-spur-forgetfulne...

Samma sak lär hända rätt många när de bara snabbt ska starta en miniräknare eller notepad, och blir tvingade igenom en stor jävla fullscreen meny. "Eh, vad var det jag skulle göra nu igen.." speciellt när mkt sånt sker nästan helt utan att tänka, man behöver något och ska dra upp det, och när hela ens arbetsmiljö i datorn helt plötsligt byts så kommer chansen att man hamnar ur spår öka.

Edit: för att tydliggöra, det handlar inte om att klaga på att något är nytt win8 och att man måste lära mig nya saker, utan det handlar om ett rent designfel, det går emot människans psykologiska funktion.
I en tråd där win 8 sägs vara "överlägset" (och inte bara bättre på vissa punkter), så känns det som att man bör möta kritiken. Och även om det kanske är MS som bör få kritiken så handlar det ju om att vi på swec ska läsa en tråd och sen kunna fatta ett beslut om win8 är bättre än win7, som jag antar var meningen med din tråd.
Isf skulle jag gärna se dig lista fördelar, OCH bemöta det som andra upplever som nackdelar, gärna genom att uppdatera den första posten, så att användare slipper allt jävla LAL-tjat och rant poster om att folk är idioter och att nån självinsiktslös person tror att ha äger tråden(Jag hoppas du syftade på ägarskap, då du är OP ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilssab:

Jag tror han menade att han ville använda sin stora skärm till mer än att bara visa metro tiles.

Var har han fått den uppfattningen ifrån? Han är helt ute och cyklar, han KAN använda sin stora skärm till mycket mer än att bara visa metro tiles i Windows 8.

Microsoft har precis gjort ett bloginlägg som beskriver bland annat detta:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/03/21/scaling-to-diff...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Var har han fått den uppfattningen ifrån? Han är helt ute och cyklar, han KAN använda sin stora skärm till mycket mer än att bara visa metro tiles i Windows 8.

Microsoft har precis gjort ett bloginlägg som beskriver bland annat detta:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/03/21/scaling-to-diff...

Nej, när han ska öppna ett progam med startmenyn så tar metro upp hela skärmen. Ergo, hans stora skärm visar väldigt lite information. Han kan få win8 att göra annat än att visa metro apps eller tiles, t.ex. visa hans stora desktop, men bara när han använder de program som är startade, eller när han lyckas undvika metro.
Skulle han av någon annan anledning befinna sig i metro (typ använda en app) så visar hans stora skärm väldigt lite information, detta gör att han har noll anledning att vara i metro..

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nä precis, Linux har löst detta på ett "jättesmidigt" sätt. Det vill säga, startar du aldrig om så får du aldrig några patchar installerade heller..... så otroligt puckat.

Ursäkta? De gånger du behöver starta om datorn efter en uppdatering i Linux är om du installerat senaste kerneln. Jag har inte behövt starta om annars mig veterligen. I övriga fall behöver du inte starta om din dator och dessutom kan du göra annat under tiden den uppdaterar för Linux är resurssnålt. I Windows för du uppdateringar via Windows Update vilket funkar bra men i Windows poppar det upp uppdateringar från tredjepart också som vill ha din uppmärksamhet. I Linux känner den av vad som behöver uppdateras och så gör man det med ett enkelt klick. Det är mer användarvänligt än Windows.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

I Windows för du uppdateringar via Windows Update vilket funkar bra men i Windows poppar det upp uppdateringar från tredjepart också som vill ha din uppmärksamhet. I Linux känner den av vad som behöver uppdateras och så gör man det med ett enkelt klick. Det är mer användarvänligt än Windows.

Kul, precis så är det i Windows 8 också. Det borde du testa tycker jag!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kul, precis så är det i Windows 8 också. Det borde du testa tycker jag!

Förstod du vad han menade med tredje part? Menar du att win 8 kommer att använda windows update för att uppdatera VLC, java, osv?
Menar du att "Java vill uppdatera sig, sen måste du starta om" kommer att försvinna? ja det vore ju något att skriva i första posten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilssab:

Förstod du vad han menade med tredje part? Menar du att win 8 kommer att använda windows update för att uppdatera VLC, java, osv?
Menar du att "Java vill uppdatera sig, sen måste du starta om" kommer att försvinna? ja det vore ju något att skriva i första posten.

Japp exakt så är det! Alla tredjepartprogram som är skrivna för Windows 8 kommer uppdateras via Windows Store.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Japp exakt så är det! Alla tredjepartprogram som är skrivna för Windows 8 kommer uppdateras via Windows Store.

Du menar alla metro apps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilssab:

Du menar alla metro apps?

Japp.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kul, precis så är det i Windows 8 också. Det borde du testa tycker jag!

Om man ser till alla dina inlägg så förespråkar du Windows 8 ganska hårt.
Ingenstans ser man något om nackdelar, det är bara så fanboy, allvarligt.

Du beskyddar Windows 8 som om det vore ditt barn och släpper inte folk i närheten
av diskussionen när det kommer till negativ kritik.
Så länge det är positiv kritik verkar du vara nöjd och sadlad.

När det kommer till den negativa kritiken så har du hela tiden svar på tal och ska försvara
något, som din omröstning hittills visar att ~2/3 inte tycker om.
Man kan ju inte begära att det bara ska pratas om positiva aspekter för då finns
det ingenting mer att prata om och då skulle denna tråd förgås.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Om man ser till alla dina inlägg så förespråkar du Windows 8 ganska hårt.
Ingenstans ser man något om nackdelar, det är bara så fanboy, allvarligt.

Du beskyddar Windows 8 som om det vore ditt barn och släpper inte folk i närheten
av diskussionen när det kommer till negativ kritik.
Så länge det är positiv kritik verkar du vara nöjd och sadlad.

När det kommer till den negativa kritiken så har du hela tiden svar på tal och ska försvara
något, som din omröstning hittills visar att ~2/3 inte tycker om.
Man kan ju inte begära att det bara ska pratas om positiva aspekter för då finns
det ingenting mer att prata om och då skulle denna tråd förgås.

Jag tycker inte att jag är en Microsoft fanboy då jag har 4 maskiner med Linux hemma och bara 3 med Windows på. Jag gillar Windows 8 (som du korrekt har analyserat). Att du tycker att jag har svar på tal tar jag som en fin komplimang, det måste betyda att jag vet vad jag pratar om.

Jasså finns det inget positivt att prata om? Jag ser jättemycket positivt i denna tråd och vi har lyckats fylla 8 sidor ännu. Jag förstår inte det här behovet av att vara negativ, är det något som man måste vara på internet? Det är väl roligare att vara positiv och prata om sånt som är kul?

Jag är jättenöjd över att ha lyckats sprida mer information om vad som är bra med Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En fin lista du har gjort såklart, tog en stund skulle jag tro.
Jag snor den och lägger till egna kommentarer.

TEXT

Bra skrivet. Nu slapp jag XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är jättenöjd över att ha lyckats sprida mer information om vad som är bra med Windows 8.

Du är inte vidare värst duktig på att prata om nackdelar då du sopar dessa under mattan. Att du har svar på tal betyder ju inte per automatik att du har rätt bara för att du förespråkar någonting.
Det jag tycker är märkligt är att du inte ser något negativt med Windows 8. Det är som om du har skygglappar för ögonen, du ser inte skogen för alla träden.

Jag tycker också, absolut, att det är roligare att prata om positiva saker och aspekter, givetvis. Håller helt klart med dig där, men det finns aldrig något gott som inte för något ont med sig.

Mitt inlägg var inte menat att provocera, men jag menar, gå igenom alla svar du har gett, du försvarar alldeles för mycket och kan inte ge vika för de påtagliga brister folk uttryckt och påpekat att Windows 8 faktiskt har eller funktioner som Microsoft mer eller mindre kopierat och bara gjort en egen version av för att inte klampa i andras patenterade lösningar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Windows 8 faktiskt har eller funktioner som Microsoft mer eller mindre kopierat och bara gjort en egen version av för att inte klampa i andras patenterade lösningar.

Det där argumentet förstår jag verkligen inte alls. Funktionen blir ju inte sämre bara för att den redan finns någon annan stans. Speciellt inte eftersom att Windows finns på 90% av alla desktops. Om Microsoft har kopierat en funktion från Linux eller annat så blir det ju en fördel för mig eftersom att jag då kan använda funktionen på mina Windowsdatorer, vilket jag inte hade kunnat om de inte hade kopierat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kul, precis så är det i Windows 8 också. Det borde du testa tycker jag!

Oj var ska man börja. Du startar en tråd om Windows 8. Skriver BARA det som är positivt. Och blånekar alternativt ber folk hålla sig ifrån tråden om de säger något negativt.

Sen är det ett bra steg av Microsoft. Men det gäller som du säger endast deras Metro appar. Och vem kommer använda de till vanligt bruk om man sitter på en vanlig dator? Då är man nog mer benägen att köra klassisk miljö och där är inte det problemet löst antar jag?

Jag har dualbootat min lilla bärbara med Windows 8. Ett helt okej operativsystem men det är inte lönt att skaffa om man har Windows 7 och en vanlig dator. Men i vanlig ordning är det ett låst operativsystem från Microsoft och det märks!

Jag tycker du borde vidga dina vyer förbi Windows 8 och testa saker som Linux ( som du uppenbarligen har dålig koll på ) och sen kan du komma tillbaka till denna tråden när du har något att jämföra med.

Linux är så mycket smidigare uppbyggt när det kommer till uppdateringen än vad Windows är. Det görs snabbt och enkelt samlat på ett ställe. Det finns fortfarande inte i Windows.

Skrivet av strejf:

Det där argumentet förstår jag verkligen inte alls. Funktionen blir ju inte sämre bara för att den redan finns någon annan stans. Speciellt inte eftersom att Windows finns på 90% av alla desktops. Om Microsoft har kopierat en funktion från Linux eller annat så blir det ju en fördel för mig eftersom att jag då kan använda funktionen på mina Windowsdatorer, vilket jag inte hade kunnat om de inte hade kopierat.

Hmmm skulle det vara något att skryta med? Att 90% av alla datorer är inlåsta till ett företags operativsystem? Jag kallar det för monopol. Men Microsoft har lyckats låsa in konsumenterna på sin plattform med stängda standarder. Och många vet inte ens om att Linux existerar vilket är riktigt synd.

I övrigt kan du kolla på omröstningen du startat. En överväldigande majoritet håller inte med dig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I