HT/CAR-PC för både bilen och vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

HT/CAR-PC för både bilen och vardagsrummet.

Hej!
Jag tänkte dra igång ett nytt projekt, som rubriken säger, en dator att flytta mellan bilen och vardagsrummet.
Jag ska bygga ett eget chassi, och även en dockningsstation att montera i bagageutrymmet.

Men jag stötte på en fundering på en gång.
Tänkte köpa detta fordons-nätagg (M3-ATX-HV 95w Ingående spänning:6v-34v), som man använder i bilen styr då påslagning och avstängning av datorn med tändningen, men jag undrar om ni vet om man även kan koppla på en adapter för vägguttag till detta nätagg? och då kanske jag själv kan bygga om en adapter genom att sätta en strömbrytare på den och på så sätt slå på och av datorn.

Tack på förhand för hjälpen!

Visa signatur

Intresserad av unika byggprojekt? besök http://www.fredrikredhe.com.

Permalänk
Medlem

Så länge du skickar likspänning inom spannet och har en adapter som orkar ge 95w är det inga problem att köra den från väggen. Men att slå på datorn med tändningen fungerar ju till man får kärringstopp eller av annan anledning startar om motorn? En laptop har ju batteri och klarar sådant. Men vill du att datorn ska starta när den får ström ställer du in det i bios. Inomhus fungerar det bra att sätta en brytare på sladden, då.

Permalänk
Medlem

Det borde finnas nätagg anpassade för bilar som låter dig köra datorn ifrån batteriet, men ger styrström vid start/stopp. Precis som en vanlig bilstereo.

Permalänk

om du kollar tillverkarens hemsida efter en manual så ser du att du kan ändra en bygel på nätagget så att det kommer fungera som ett normalt nätagg och tar bort ingnition kontrollen

dvs du kan skaffa en brytare som du kan ändra mellan htpc och car mode på nätagget så är det bara att flippa brytaren innan du pluggar in den.

sida 2
http://resources.mini-box.com/online/PWR-M3-ATX-HV/PWR-M3-ATX...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows