Grafikkort med HDMI-Ljud (utan intern S/PDIF)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

Grafikkort med HDMI-Ljud (utan intern S/PDIF)

Jag söker en uppgradering till grafikkortet i min HTPC, och försöker få lite klarhet i vad som gäller med ljudhantering på Nvidia's kort.
På dom flesta grafikchip från 2009 och framåt finns det "HD Audio", men hur det implementeras verkar variera stort.

Det jag är ute efter är iallafall att kort som ska ha inbyggt ljudchip, dvs inte skicka det vidare från andra kort via S/PDIF eller pci-bussen.
På mitt GTX 560ti fungerar det på det sättet jag vill, men det jag är ute efter nu är ett klent litet passivt kort, det behöver duga till film, inte spel.

Geforce 210 skulle nog räcka, men där får jag ingen klarhet alls i hur ljud fungerar. Vissa säger att det funkar direkt, vissa säger att det kräver andra ljudkort i datorn, vissa säger att det borde funka men inte gör det alls. Skiljer det kanske från tillverkare till tillverkare?

Jag vet att jag hade kunnat välja i stort set vilket kort jag vill om jag skulle valt den "röda vägen", men njae, jag håller mig gärna till NVidia i detta fall.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2005

Efter ganska omfattande undersökning med läsande av diverse tester av bildkvalitet och liknande kom jag fram till att Geforce GT 430 var det bästa valet när jag skulle köpa ett grafikkort till en dator jag höll på att göra om till HTPC. Det finns som passivt och fungerar med ljudet som du vill ha det. Lite dyrare än 210 men inte så stor skillnad.

Chassi: Corsair Obsidian 650D | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | Internminne: Corsair 16GB DDR3 VenganceLP 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII OC PH | SDD: OCZ Vertex 3 240GB | HDD: 1x Samsung EcoGreen F4 2TB, 3x WD Green 3TB, 1xWD Red 3TB, 12x WD Elements 1-3TB (18.5TB total)| Skärm: 2x BenQ G2420DHBL | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: XFX 650 XXX Edition