Sugen på HTPC men vet ej var jag ska börja

Permalänk

Sugen på HTPC men vet ej var jag ska börja

Hej!

Jag vill skaffa mig en HTPC för jag är less på att mitt PS3 hela tiden klagar om att codec inte funkar eller får up nå copyright grejj osv
Har en netbook men den börjar brumma ihjäl sig så fort den spelar 720p.

Det jag vill ha då är en HTPC som har en blu ray spelare (gärna en som går att göra regionfri med hjälp av mjukvara för jag kollar mycket på utländska filmer) och självklart klarar 1080p utan lagg och konstig fps. Det jag har funderat på är t.ex boxiebox eller rasberrypi men är orolig att de inte pallar trycket?

format är de vanliga.. .avi .mkv .iso (om det nu går) osv... max pris: 5k.. gärna under för jag är fattig student =P

den ska också ha support för subs som .srt, .ass, .sub osv

tänkte köra cccp+coreavc och något haxx att få blu ray spelaren regionfri...

en ssd i priset är inte ett måste men skulle vara ballt med en liten till OS, filmerna körs via extern usb3 hd eller usb minne.

edit: youtube, viaplay osv skulle vara fint om den palla med också i bra upplösning. Den får gärna kosta betydligt minder än 5k =P
help moi!

vad tror ni om detta typ? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630131/mitx_a

kan jag fixa ännu billigare på något vis?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Har precis samma åsikt som dig när det gäller PS3:an och ska också skaffa mig en HTPC snart.
Det jag tycker du ska göra är att skippa BlueRay spelaren på HTPC:n och köra BR filmer via PS3 som du gör nu.
Då droppar ju priset direkt med 1000:-

Sen ser det också ut som du har valt en mITX låda och mATX morderkort, det kommer inte få plats så bra
Asus E45M1-I DELUXE mITX finns ju också som nog är lite bättre till den lådan.

Permalänk
Medlem

köpte min htpc från http://www.addeus.se/ snacka med Adrian, lite av en expert när det kommer till htpc byggen. bra support via skype också. mitt bygge var byggd enligt mina önskemål och hade han inte hårvara på sin hemsida beställde han hem det jag ville ha. kan varmt rekommendera hans tjänster. Moderkortet i din kundvagn har jag i min htpc och funkar galant.

Permalänk
Medlem

Glöm inte Windows, för enkelhetens skull. Vet inte hur tekniskt lagd du är men jag har hört att linux och xbmc ska strula så man får vara beredd att utföra lite egen maintenance, så en windowskopia är riktigt bra att ha även om det bara är XBMC som gäller.

Permalänk
Medlem

Om du är student så får du ju faktiskt Windows-kopia gratis om du är med i MSDNAA, då har du tillgång till flera program/OS som kan vara bra att ha, så sparar du dryga tusenlappen på OS ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Detta är nog den billigaste HTPC:n med BR-läsare du kommer undan med
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1630801/2012-03-26

Permalänk
Medlem

Om du inte är helt beroende på Blurayspelaren kan du alltid kolla in AppleTV2 + XBMC
AppleTV 3 har just släpps men dock ännu inget jailbreak.

Mer i denna tråd
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/1081461-nu-ar-det-dags-igen-uppfoljning-val-av-mediaspelare/#post11858744

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att köpa en boxeebox.
Är grymt nöjd med min!
Spelar upp 1080 utan några problem, klarar i princip all världens olika codec.
Har hittills inte stöttpå något som inte kan spelas upp.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk

Tycker du ska bygga din egen istället för att köpa färdigt paket. Du lär dig massor och har både kul och jobbigt på vägen.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

tack för alla tips anledning till varför jag måste ha blu ray är att ps3 har region kod B men filmer jag köper har A,B,C osv så... yepp =P ska kika lite på era förslag och återkomma! tack för hjällpen!

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Eller så lägger du krutet på din dator och skaffar Hdmi kabel till TVn

Permalänk
Medlem

Den du länkade till borde funka prima tillsammans med Windows 7 och XBMC (funkar inte lika bra med Linux versionen då drivrutinerna för AMD inte fungerar lika bra, hårdvaruavkodningen), det enda då måste göra dock är att byta moderkort eller låda, då ett m-ATX moderkort inte passar i en m-itx låda.

Permalänk

vad tror ni om en extern usb blu ray? då kan man dra kabeln lite snyggt och gömma HTPC'n men ha en bluray rom synlig...

någon som har erfarenheter av USB blu ray spelare? viktigast är att det ska gå att spela upp regionfritt!

nu har jag pris pressat

edit: Fan... usb3 skulle ju vara nice att ha... har ju en extern usb3.0 hdd.... =( hmmm

har forskat lite angående region fri också... tydligen är det lättaste sättet att dumpa skivan via ett prog till en .mkv fil och köra den så... känns ju lite sådäär...

EDIT2: Såå nu hitta jag ett mobo med usb3 också! landar på runt 3500kr om jag beställer blu ray spelaren från amazon.uk =P extern/intern

edit3: Bytte till delux modellen för att få inbyggt wifi och bluetooth... men känns att jag börjar närma mig i3 priser nu =S

Visa signatur

Citera!