Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Behöver tips - Ljudlöst TGB och Mus

Hej alla där ute!

Jag har försökt söka mig till ett bra svar genom sökfunktionen och google, men det finns dessvärre ingen bra information på detta område, vad jag kunnat hitta.

Problemet är att jag bor i en lägenhet med öppen planlösning tillsammans med min sambo, och nu när jag börjat sitta uppe ganska sent(D3) så har hon klagat på att hon inte kan sova på grund av oväsendet från tangentbordet och musen. Dessutom lyser det ganska ordentligt från skärmen, trots att ljusstyrkan är på det lägsta värdet man kan ha(27" H-IPS).

Prio 1 är att få tyst på musen då det främst är den man använder i D3, men jag skulle verkligen vilja hitta ett tangentbord som inte rasslar så fasansfullt(notera att jag inte har ett med mekaniska brytare.) och få skärmen att sluta lysa som ett kärnkraftsverk.

Det jag sitter med nu är:

Mus: Logitech MX G500
Tgb: OEM Dell

Det finns som jag ser det två alternativ. Antingen skaffar jag en ny "kvällsuppsättning" som inte låter, eller så moddar jag loss på min gamla mus(MX518). Därför skulle jag verkligen vilja veta vad ni har gjort när ni(om ni) varit i samma sits som mig

Jag har lyckats identifiera ljuden till dessa områden:

Mus:
- Switchen till höger och vänsterknappen
- Sladden som skrapar i bordet(styv tygsladd)
- Släpandet i musmattan(väldigt lågt)

Tgb:
- Ostabila tangenter som rasslar när man rör händerna över dem.
- Resonans när en knapp trycks ned genom skrivbordet.

Jag har delvis löst detta genom att:

- Byta höger och vänster musknapp till fram- och tillbakaknapparna på musen då dessa inte låter lika mycket.
- Tejpa upp sladden i skärmen(väldigt obekvämt)
- Lägga en kökshandduk under tangentbordet för att minsta resonansen.

Dock kvarstår rasslandet, och största delen av ljudet från musen.

Om ni vill ge tips om mus eller tangentbord som är ljudlösa så ha då i åtanke att jag inte behöver världens mest bekväma tangentbord, eller mus med extremt hög DPI då jag inte spelar FPS, utan D3, där man egentligen bara använder musens höger/vänsterknapp och 1-4 samt några enskilda tangenter som är kopplade till inventory, skill tree osv.

Är ytterst tacksam för alla tips jag kan få

/Deathdancer

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2010

Mus: http://www.indomo.se/index.php?show=177&mini=178&mode=list&id...

Ett tyst tangentbord kanske är svårare att hitta, men det borde finnas relativt tysta tangentbord med scissorswitchar eller kanske t.o.m. ett i gummi - vet inte hur skönt det är att skriva på ett gummitangentbord dock....

Logitech hävdar att deras PerfectStroke™ skall vara helt ljudlöst.. vet inte om det är sant. Någon som äger ett tangentbord med den funktionen kanske kan flika in på den punkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...
samt en
http://www.resebokhandeln.com/ovrig-ogonbindel-sovbindel-svar...

Skämt och sido. Din sambo måste vara extremt känslig, men det är ju inte så mycket att göra något åt. Hoppas du hittar en lösning som funkar.

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Vet inte om Dinovo Edge har PerfectStroke, men det är bannemej tyst! Jag har dock en MX518 som gärna låter mer än den borde.

Gällande din sambo så är det en hårdkokt diskussion som gäller. Hon får respektera dina val, lika så som att du måste stå ut med hennes - jag är säker på att du kan hitta något att störa dig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av lecristoph:

Mus: http://www.indomo.se/index.php?show=177&mini=178&mode=list&id...

Ett tyst tangentbord kanske är svårare att hitta, men det borde finnas relativt tysta tangentbord med scissorswitchar eller kanske t.o.m. ett i gummi - vet inte hur skönt det är att skriva på ett gummitangentbord dock....

Logitech hävdar att deras PerfectStroke™ skall vara helt ljudlöst.. vet inte om det är sant. Någon som äger ett tangentbord med den funktionen kanske kan flika in på den punkten.

Tack för tipset. Om det hade funnits en som var både stor och trådlös hade jag slagit till, men sladden kan man ju överleva ganska lätt Problemet ligger inte i att det måste vara helt ljudlöst, men så pass att det inte stör någon som försöker sova några meter ifrån

Ska kolla på lite videos på Nexus-musen

Skrivet av Anaii:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...
samt en
http://www.resebokhandeln.com/ovrig-ogonbindel-sovbindel-svar...

Skämt och sido. Din sambo måste vara extremt känslig, men det är ju inte så mycket att göra något åt. Hoppas du hittar en lösning som funkar.

Haha Tack!

Skrivet av Segas:

Vet inte om Dinovo Edge har PerfectStroke, men det är bannemej tyst! Jag har dock en MX518 som gärna låter mer än den borde.

Gällande din sambo så är det en hårdkokt diskussion som gäller. Hon får respektera dina val, lika så som att du måste stå ut med hennes - jag är säker på att du kan hitta något att störa dig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men då ska jag kika på det! Lutar nu åt en Nexus-mus och ett Logitech tgb med PerfectStroke.

Sedan är det inte alla förhållanden som bygger på att den med starkast argument vinner, utan vi försöker göra det bästa av situationen. Det är inte direkt som att hon klagat mycket, men jag har längtat efter D3 i många år nu, och jag vill helst skapa en situation där vi båda blir nöjda, och då helst innan det blir ett problem ^^

Bara skärmen kvar då. Glasögonskärm skulle inte sitta fel

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.