Intel: Användare vill ha pekskärmar i bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Varför bygga bärbara datorer med touch när det redan finns ipad osv??

Har ipaf ett fysiskt tangentbord?......

Permalänk
Medlem

Finns ingen större ide att ha en bärbar dator med pekskärm. Iden med att ha pekskärm är att slippa ha ett otympligt tangentbord. Dessutom gör arbetsavståndet till tangentbordet på en bärbar att skärmen sitter lite förlångt bort. Som att ha pekplattan ovanför tangentbordet ungefär... Dessutom tenderar skärmarna på bärbara att flexa en hel del i gånghjärnen. Skulle isf vara om man kan vända på skärmen och köra den bärbara datorn som en tablet. Men det blir en sjukt osmidig tablet isf..

Har roat mig lite med min tablet och kört den i ett par olika konbinationer
Kört remote på min Win7 dator men styr med pekskärm, fungerar faktiskt ganska bra men vissa saker i windows har lite fel format och är lite försmå för att fungera på pekskärm. Känns ungefär som gamla Win Phone när man behövde ta fram pennan ibland.
Tablet med mus fungerar också rätt bra men är inte så användbart då man ändå måste skriva på skärmen, karnske bra om man behöver lite mer precision i tryckningarna för att redigera bilder etc.
Tablet med fysiskt tangentbord är väl bra om man behöver skriva mycket text men att flytta händerna till skärmen för att trycka på nån länk känns lite osmidigt. Känns som en bärbar utan touchpad ungefär.

Tycker egentligen att det bara finns två kombinationer som fungerar riktigt bra och det är tablet med pekskärm för enklare uppgifter som surf, film etc eller dator med tangentbord, mus och stor skärm om man ska arbeta. Jag kör tablet hemma i datorn för slösurf och lite filmer. På jobbet kör jag bärbar dator då jag inte behöver prestandan hos en stationär och att det ibland är smidigt att ta med datorn. Hemma kör jag en stationär som HTPC. Ser inget behov av en privat bärbar dator. En tablet är så sjukt mycket smidigare än en bärbar dator, har sjukt bra batteritid och duger till det mesta man gör på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Helt rätt! Med en ordentlig touchpad finns det ingen anledning att ha touch på skärmen (om det är en bärbar).

Klart det finns, finns exempel på när man förvandlar en laptop till en suftplatta.

Permalänk
Medlem

Nej tack... Kan inte tänka mig något mer obekvämt än touch på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Nej tack... Kan inte tänka mig något mer obekvämt än touch på skärmen.

Utveckla

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Nej tack... Kan inte tänka mig något mer obekvämt än touch på skärmen.

Nej verkligen, obekväm input metod och absolut inget jag skulle vilja använda under längre perioder. Vid tillfället skulle jag absolute föredra ett fysiskt tangentbord och då helst med en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Känner inte att jag skulle vilja ha touch på min laptop, det skulle mest bara leda till att skärmen blev fettig och grisig. Däremot skulle jag verkligen vilja att de pushade bra touchpads bättre, jag har säkert testat hundratals touchpads och ännu idag så har jag inte hittat något som kan mäta sig mot de på Macbooks, jag vet inte om de alltid varit så bra på Macbooks men de har iallafall varit det sedan jag testade en på en MacBook Pro första gången för 4 år sedan och fortfarande så har inte de andra datormärkena kommit ifatt. Något som faktiskt hade kunnat sitta fint vore samma typ av antifett behandling som många smartphones har på en laptopskärm då den alltid har en tendens till att bli fettig, inget större problem när man använder den men ser fult ut när skärmen är släckt.

Vad är det som är så bra med Apples touchpads? Har sett det nämnas många gånger, att de ska vara bra skit. Har aldrig testat en Macbook, så man blir ju lite nyfiken! Kanske finns någon bra video som visar?

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk

Tack men nej tack. Vill jag ha en touch platform köper jag en surfplatta. Touchskärm på en laptop skulle väl även att den blir dyrare och får sämre batteritid?

Permalänk
Medlem

Nja inget som känns att man vill ha, räcker med tablet man kan skriva med penna på.

Det sämsta är ju att man får massa fingeravtryck på skärmen, slapp man nudda den kanske det hade varit något.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt "inne" nu med touch och på telefon och surfplatta som man bekvämt kan sitta med i soffan eller bara stående funkar det jättebra.

Men på en laptop eller större dator känns det som en mindre bra idé, kommer bli avigt att hantera nån längre tid, och att hoppa emellan mus, touch, tangentbord låter rörigt, nåja naprapater och liknade kommer gnugga händerna i förtjusning över alla nya "kunder"

Tror att det kommer laptop med touch, för många vill ha det men vet kanske inte vad det innebär att använda det på laptop, eller vanlig stor skärm, men att det kommer försvinna igen precis som netbook

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att ha det om man kan använda den som en tablet eller en dator liknande ASUS Transformer med löstagbar tangentbordsdocka, annars funkar touchpad ypperligt...

Permalänk
Inaktiv

hade den första ever notebook med touchscreen, å flowet var värdelöst..

Permalänk
Medlem

...har använt touchskärm (kapacitiv) i ca.4 år på min bärbara hp tx2 ...byter aldrig tillbaka till en bärbar med bara en sur musplatta

Permalänk
Medlem

Touchscreen ---> Fritid

Skrivbord ---> Arbete

Permalänk
Medlem

Vill vi?

Permalänk
Medlem

Finns ju idagsläget väldigt få program vars gränssnitt skulle funka speciellt bra med touch. Är väl bara surfa/kolla på video som skulle funka bra - och då kan man lika gärna använda den vanliga pekplattan.

Men vem vet, kanske kommer "Photoshop Touch for Windows 8" snart?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Obekväm och opraktisk metod för input. Det är ordentligt mycket smartare (samt snällare för rygg och axlar) att ha touchpad eller liknande i så fall. En bättre metod hade varit att ta apples touchpad och slå ihop den med razor touchblade ui (kanske göra den en aningen större också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Finns ju idagsläget väldigt få program vars gränssnitt skulle funka speciellt bra med touch. Är väl bara surfa/kolla på video som skulle funka bra - och då kan man lika gärna använda den vanliga pekplattan.

Men vem vet, kanske kommer "Photoshop Touch for Windows 8" snart?

Ja vänta bara. Snart kommer Photoshop Essentials Touch
Som gjort för mammor, pappor, och alla andra dator-analfabeter.
Ewwww.
Gött att framtiden blir anpassad för de som inte vill hänga med i utvecklingen. /fet ironi

Permalänk
Medlem

Apple tänkte på det här för flera år sedan, men då de insåg att det skulle vara väldigt påfrestande för armar och leder att använda sig utav händerna på skärmen så valde de att förbättra touchpaden istället.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om touchpads, visste inte ens att folk använder det i större utsträckning.
Använder inte alla en mus till sina laptops?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Obekväm och opraktisk metod för input. Det är ordentligt mycket smartare (samt snällare för rygg och axlar) att ha touchpad eller liknande i så fall. En bättre metod hade varit att ta apples touchpad och slå ihop den med razor touchblade ui (kanske göra den en aningen större också).

Sorry, var inte menat att citera dig, det var robcar min fråga var ställd till!

Skrivet av leafbranch:

Klart det finns, finns exempel på när man förvandlar en laptop till en suftplatta.

Utveckla gärna!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna skaffa en bärbar med just touchscreen, men direkt skulle jag nog tycka att tangentbordet framför mig skulle vara ivägen.

De visade ju upp en bärbar dator där de helt enkelt vred runt skärmen och vek tillbaka den på andra sidan (?!) så det blev en tablet, men tangetbordet på andra sidan. (Lite frågor som, va händer med tangetbordet? funkar det? blir inte tangenterna slitna ifall man har det så?)

Är touch för datorer det nya 3D-TV? Det som ingen köpte.
Folk vill ha enkla saker, behändliga och saker som är rakt på sak!

Ipad säljer massor pga enkelheten, Win8 (tablet) kan verkligen konkurrera med iPad.
Men det går bara ifall de släpper hårdvara som lockar!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Jag förstår definitivt att folk vill ah en touchscreen på sin laptop, och jag skulle även kunna tänka mig att ha en själv. Med tanke på hur Win 8 är utformat, så tror jag verkligen att det kan fungera bra. Så länge de inte tar bort möjlighterna att använda mus/trackpad, och håller sig borta från min stationära så är jag nöjd:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Att jobba länge vid en dator med pekskärm är inte särskilt ergonomiskt,
pekskärm är dock enkelt för korta ärenden, såsom de flesta använder sin surplatta.

Jag föredrar ett vanligt tangentbord

Håller med, kör trådlöst tangentbord till min surfplatta och även om HP lagt in extra tangentbordskommandon så är det allt annat än ergonomiskt de gånger man måste luta sig fram och peta på skärmen.

Vore trevligare om fler bärbara fick bra skärmar men av någon anledning är vi kvar i träsket med 1366x768 upplösning och kassa färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Jag skulle kunna skaffa en bärbar med just touchscreen, men direkt skulle jag nog tycka att tangentbordet framför mig skulle vara ivägen.

De visade ju upp en bärbar dator där de helt enkelt vred runt skärmen och vek tillbaka den på andra sidan (?!) så det blev en tablet, men tangetbordet på andra sidan. (Lite frågor som, va händer med tangetbordet? funkar det? blir inte tangenterna slitna ifall man har det så?)

Det där är helt enkelt den ursprungliga designen på tablet och har funnits sen runt ~2001 Inget märkvärdigt.
Här kan du läsa mer om dem http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Tablet_PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Så länge de inte tar bort möjlighterna att använda mus/trackpad, och håller sig borta från min stationära så är jag nöjd:)

Tills Intel upptäcker att 70% av användarna föredrar touch till desktopen, och alla datorer som säljs efteråt är iMac-kloner utan tangentbord och mus; bara en stor fet touch screen.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Visst skulle det fungera, men inte att man blir tvingad till det.

Sen som en sa 200år för att skriva ett forumsinlägg"
Låter som min farsan skriver med ett finger i taget.
Själv sitter jag dagligen och skriver utan tbord till surfplattan utan problem så visst går det.

Men att kunna ha pek och tbord/mus på samma laptop kan jag köpa,men inte att ena plockas bort pga det andra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

Nej nej nej nej nej!

Den som så mycket som en petar på mina bildskärmar bryter jag fingrarna av, bokstavligen.

Touch-skärmar är för mig en ergonomisk katastrof, skärmen blir flottiig och skitig och det är ett grännssnitt som helt saknar mekanisk feedback. Användbarhet nolla.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Laptop med pekskärm. Nej.
Tablet med frivilligt tangentbord. Ja.
Slate med frivilligt tangentbord och wacom digitizer. Hell yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det där är helt enkelt den ursprungliga designen på tablet och har funnits sen runt ~2001 Inget märkvärdigt.
Här kan du läsa mer om dem http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Tablet_PC
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Tablet.jpg

yeah......

Förutom den

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja