Vem vill ha ett gammalt tjockTV format?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

Vem vill ha ett gammalt tjockTV format?

Säkert inget större fel på Ipad, MEN blir less på alla lovord utan tanke.
Nya plattan har bra upplösning då behövs ju all kraft som är i nya 2X processorn och 4X grafikdelen. Ger inte mycket över till annat.
Bra att se på film säger dom...
Men vem köper idag en 4:3 skärm till datorn /TV för att se på film.

Nej 16:10 / 16:9 är modellen för surfplattor och skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Tycker det är skönare surfa, spela, läsa på 4:3 format.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

4:3 är ju bättre till allt utom film.
Köper man något med 4:3 så tänker man nog inte se film på den.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

A4 är närmare 4:3 än 16:10/9. 16:9på datorsidan borde dödas enligt mig, vem fan sitter framför en dator och glor film. Där spelar eller arbetar man. Skillnaden mellam 1080 och 1200 på höjde är enorm för min del. Det motsvarar iaf minst ett verktygsfält. Aldrig i helvete att jag skulle byta ut höjden mot pixlar i sidled man inte använder.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

4:3 är sjukt mycket bättre format till allt utom att kolla på just film. Alltså är 4:3 det bästa formatet till datorskärmar. 16:10 är åtminstone en bra nödlösning om man inte orkar köra två stycken 4:3 bredvid varandra.

16:9 är rent skräp, använd en TV eller projektor till film.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2008

Ok det finns en del som gillar 4:3 , helt ok!
Dr_Spackel vad är det för fel på 1920x1200 istället för 1600x1200 samma höjd bara mer på sidorna.
Det bästa är att det fritt att använda vad man vill, ville lyfta fram att 4:3 på en platta som man kanske ligger i sängen /soffan och kollar in en film eller något via en playkanal inte är optimalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Dr_Spackel:

A4 är närmare 4:3 än 16:10/9. 16:9på datorsidan borde dödas enligt mig, vem fan sitter framför en dator och glor film. Där spelar eller arbetar man. Skillnaden mellam 1080 och 1200 på höjde är enorm för min del. Det motsvarar iaf minst ett verktygsfält. Aldrig i helvete att jag skulle byta ut höjden mot pixlar i sidled man inte använder.

Med mer plats på sidan kan man ha verktygsfältet där istället. Varje skärm värd namnet kan ju åxå användas i stående format för de gånger man jobbar med dokument som trivs bra på det hållet. Själv håller jag på med bildbehanling och bilderna är oftast i liggande format och 3:2. Således passar en bredskärm bättre än 4:3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av dumbo:

Med mer plats på sidan kan man ha verktygsfältet där istället. Varje skärm värd namnet kan ju åxå användas i stående format för de gånger man jobbar med dokument som trivs bra på det hållet. Själv håller jag på med bildbehanling och bilderna är oftast i liggande format och 3:2. Således passar en bredskärm bättre än 4:3.

Testa surfa och undersök om du scrollar mest åt sidorna eller nedåt. Om du mest scrollar nedåt, du skulle du kunna ha stora nytta av extra upplösning. Är det stora döytor på sidorna, ja då kanske det är lite för bred skärm?!

Visst pivot är väl trevligt, men i realiteten orkar man inte krångla med att vrida på skärmen, iallafall inte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Genelec8030:

4:3 är sjukt mycket bättre format till allt utom att kolla på just film. Alltså är 4:3 det bästa formatet till datorskärmar. 16:10 är åtminstone en bra nödlösning om man inte orkar köra två stycken 4:3 bredvid varandra.

16:9 är rent skräp, använd en TV eller projektor till film.

Du glömde att 16:9/10 är bättre för spel också vilket kan vända på steken för många. Många spelar mer än de surfar och då är 16:9/10 att föredra...

Annars har du såklart rätt på sätt och vis. men om man ser det såhär:

webbsida = ~x bred, ~y hög
4:3 skärm = ~x bred, ~x hög
16:9/10 skärm = ~y bred, ~x hög

90graders rotation ger således 16:9/10 skärmen = ~x bred, ~y hög = ungefär samma förhållande som en webbsida.

slutsats. 16:9/10 skärmen är bättre även för surf med det villkoret att den vinklas 90 grader.

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Använder min iPad till att läsa tidningar och magasin i betydligt mycket större utsträckning än vad jag använder den till att se film.
Föredrar därför ett format som är så nära A4 som möjligt. Men även för surfning, mejlning, och det mesta annat jag för på min platta tycker jag att 4:3 passar bättre än 16:9/10.

Trust me, I'm an engineer!