Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Ja det är normalt att strömmen hoppar mellan 10 och 80+ ampere.
Strömmen följer spänningsvariationerna som du också monitorerar.

Strömmen som visas är inte +12V -strömmen utan den omvandlade CPU -strömmen.
I mitt fall 1,5V * 80A = 120W

Det onormala är din temperatur på 70 grader som inte processorn är tänkt att fungera på.
Du kan omöjligen ha kylaren rätt monterad mot processorn.

EDIT: Din processor skall ha:
CPU VDDA Volt: 2.5V
CPU Volt: 1.35V

Kylaren är monterad korrekt. Ny kylpasta från Cooler Master. Men ska kolla över moderkortet och nätagget idag med volt/amper mätare. För att verkligen kolla.
Vad bör jag få ut på kablarna
24-pins kablen bör ge?
8-pins kablen bör ge?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mer än lycka till och hoppas att det löser sig.

Hoppas också du kan skriva hur du löste det

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Kan inte säga mer än lycka till och hoppas att det löser sig.

Hoppas också du kan skriva hur du löste det

Om jag hittar felet så är det klart att jag kommer in och skriver vad felet är Så att nästa person som råkar ut för problemet, har en bättre riktlinje. Ska även idag testa med ett annat nätagg Som en polare har i sin dator. För att se om det är nätagget som spökar verkligen. Ska kolla moderkortet med så klart.
Hoppas in i det sista nu att det är någon mjkvara i bios som är helt cp åt helvete eller att det är något annat som är fel. Då så klart nätagget i sig som är kast. Och inte moderkortet

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Processorn kan omöjligen bli 70 grader direkt om kylaren ligger emot kapseln.

Här är pin konfigurationen. http://www.overclock.net/t/437970/diagram-showing-pin-assignm...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Till min CPU power, finns det 4 svarta och 4 gulsvarta kablar, men det spelar väl ingen roll om dom är lite svarta?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Geforce9500gt:

Till min CPU power, finns det 4 svarta och 4 gulsvarta kablar, men det spelar väl ingen roll om dom är lite svarta?

Den gula kan ha liten svart textremsa utmed. Det viktiga är spänningen +12V.
Var ROG -avläsningen verkligen så hög som sjuttio (70) grader i processorn ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Den gula kan ha liten svart textremsa utmed. Det viktiga är spänningen +12V.
Var ROG -avläsningen verkligen så hög som sjuttio (70) grader i processorn ?

Yes. Det var den

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Den gula kan ha liten svart textremsa utmed. Det viktiga är spänningen +12V.
Var ROG -avläsningen verkligen så hög som sjuttio (70) grader i processorn ?

Testade med en polares nätagg idag, ett kraftigare och bättre än det jag hade, samma resultat. CPU_leden är röd.
Så då drar jag slutsatsen att det är moderkortet i sig som paj någonstans. Någon som kan bekräfta min teori?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Processorn KAN INTE bli 70 grader så snabbt om kylaren ligger an mot processorn. Jag ger upp nu. Lycka till !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Processorn KAN INTE bli 70 grader om kylaren ligger an mot processorn. Jag ger upp nu. Lycka till !

Okej, jag kryddade över med 2 grader, han se 68 eller nåt. Men tänkte att så satans noga kan det inte vara, och du har kanske rätt, kylaren kanske inte ligger riktigt i mot. Och om du läser min post. Så är det moderkortet i sig som är något galet med

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Jag läste din post om att du provat med ett kraftigare nätaggregat, vilket saknar betydelse i sammanhanget eftersom du inte lastar mer än max 200W.

Om du satt på egen kylare så kanske du även monterat om kylarfästet på moderkortet och där är i så fall något som inte stämmer. Temperaturen 60 eller 70 är ändå dubbelt mot vad det borde kunna bli och ligger alltså direkt på gränsen där processorn slutar fungera... vilket CPU_LED visar.

Hade processorn riktig kontakt med kylaren så skall även kylaren bli 70 grader och du borde bränna dig ordentligt på den !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag läste din post om att du provat med ett kraftigare nätaggregat, vilket saknar betydelse i sammanhanget eftersom du inte lastar mer än max 200W.

Om du satt på egen kylare så kanske du även monterat om kylarfästet på moderkortet och där är i så fall något som inte stämmer. Temperaturen 60 eller 70 är ändå dubbelt mot vad det borde kunna bli och ligger alltså direkt på gränsen där processorn slutar fungera... vilket CPU_LED visar.

Okej, ska kolla över kylar anordningen igen osv. Vet att en kompis till mig att den vanliga kylaren liggandes. Alltså den som ska vara till CPU som standard. Kanske ska prova med den?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Avstängd

har exakt samma problem på brorsans dator som du.. CPU led lyser efter att jag monterat en nonctua cpu fläkt på.. Får ingen bild på skärmen samt att inga USB fungerar.. VILKET MÅSTE vara MODERKORTET..

Längst ner (nere vid nätagget) på moderkortet Lyser OC, RESET knapparna. Första gången hade vi kopplat in fel på pinsen (som är till speaker/Led - +/ volt, reset osv..

Brorsan tröck dock på reset knappen X antal gånger, startarde datorn via moderkortet (Start knappen tror jag det är).. När vi kollade närmare så vi att jag hade kopplat fel på pinsen så ändrade till det rätta..

Startade datorn normalt via knappen på chassit och så hände hela detta som Geforce9500gt

Har provat med ny kylpasta kollat så inga pins är böjda men allt verkar normalt på Prollen..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

... VILKET MÅSTE vara MODERKORTET ...

När inget fungerar i samband med datorbyggen så är det oftast handhavandefel från montörens sida (vilket du redan beskrivit). För att kunna gissa på om vad som är fel, så måste man ha en aning om vad som sker när man trycker på lådans startknapp.

1. Nätaggregatets strömbrytare slås på och moderkortets gröna(?) SB-LED tänds. Moderkortet har fått sin vilospänning +5VSB från aggregatet.
2. Frontströmbrytaren trycks in och moderkortet ger signal till nätaggregatet som startar upp +3.3V, +5V, +12V, -12V till moderkortets 24-pin och processorns 4-8-pins kontakter.
3. Fläktar och diskar spinner igång och andra LED tänds på moderkortet.
4. Processorn som nu fått ström via sin ATX12V kontakt, startar igång och börjar köra programmet som finns lagrat i BIOS.
5. Den första testen är på processorn själv och om den går bra så fortsätter testerna. (Eventuell CPU_LED släcks).
6. Testen fortsätter med en grundläggande minnestest och piper om minne saknas eller om fel hittas (Eventuell DIMM_LED släcks).
7. Om allt fungerat så långt så kontrolleras VGA grafik och grafikkortet ges startsignal vilket tänder bildskärmen. De första startbilden visas och ett kort OK-pip eller fel-pip hörs.
8. Det är dags att hitta start disken som angetts i BIOS och om den fungerar så startas/bootas Windows igång och resterande drivrutiner läses in.

I ditt fall så stannar det vid CPU-testen (4,5) så:
a. Antingen får processorn ingen ström så den startar inte alls. Kontrollera att dess strömkabel är den rätta och sitter i ordentligt.
b. Något (inkopplat?) på moderkortet stör processortesten så den kommer inte ens igång. Koppla bort allt utom startsladden och processorn.
c. Processorn blir för snabbt överhettad (över 60 grader) och räknar fatalt fel. Kontrollera att kylaren sitter rätt mot processorn. När du tar bort kylaren så skall kylpastan ha smetats ut över hela processorns metallkåpa så tunt att den syns igenom kvarvarande pasta.

I fallet med Geforce9500gt så mätte han upp processorns temperatur till över 60 grader direkt efter starten.
Med en rätt monterad kylare som överför värmen direkt från processorn så skulle kylaren också bli 60 grader vilket man lätt skulle känt med fingret.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geforce9500gt:

usch usch säger jag bara.. jag klantade mig faktiskt.. Fixade det dock

När jag satte dit processorn var jag smart att jag glömde öppna spärren så jag satte den på direkt på CPU "hållaren?"

Som tur gick jag en omgång till och kom på att man måste öppna spärrren :D.. Dubbelkolla så du har gjort det med.. ÖPPNA spärren och sätt dit processorn, sedan lås den igen :P.. Det var det misstaget jag gjorde.

Men jag vill ta Waxi för att han tog god tid och förklara vad som kunde varit felet.. Det hjälpte mig genom att ta och fixa om allting.. +1 till dig min vän

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR