Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Sep 2008

Hjälp! Vad är felet?

Sitter på en gammal härk som skött sig bra och som funkat för det jag använt den till fram tills nu.
Vad är det som orsakar grafik-problemen som ni ser på bilderna (lindrigt i dessa bilder)?

Config:
Moderkort: ga-ma78gm-s2h
Processor: Athlon 64x2 Dualcore 6000+
Minne: xms2, ddr2 2gb x2
Grafikkort: Sapphire HD4850 512mb

Jag trodde självklart att grafikkortet gett upp (det började som på bilderna sen låste sig ALLT och grafiken va helt pajj) så det har jag plockat ur. Men problemet kvarstår till viss del när jag kör på den integrerade grafiken (se bilder).

Gissar jag rätt att något av den integrerade delen blir för varm, eftersom att när den är idle så är det inga problem, utan det är först när jag har load som det visar sig nått. Och att jag inte lyckats stänga av integrerade när jag kört på grafikkortet så att det verkligen buggade ur när det hamnade i load... Typ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Sep 2008

Min fråga är väl egentligen: Tror ni att det kommer fungera att slänga i grafikkortet igen och verkligen stänga av integrerade? Eller är det nånting på moderkortet som pajat så jag måste köpa nytt, vilket skulle betyda att jag lika gärna byter ut allting....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Konstigt du. Uppdatera drivrutiner till grafikkortet och den integrerade grafikdelen så kanske det händer något.
Har du på sista tiden märkt att det har varit väldigt varmt i datorn? I så fall kan grafikkortet ha gojsat upp sig.

i7-6700K @ 4.4 -- ASUS Z170-A -- GTX970 -- Kingston 16GB DDR4 2666MHz -- Corsair TX 750W 80+ -- Noctua NH-D14 -- Fractal Design Define R3, Svart -- Totalt ca 3.6TB lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Sep 2008

Alla drivisar är uppdaterade. Har inte märkt att den blivit varmare än normalt. Funderade på om det helt enkelt är så att det är gamla grejer och det är påväg att ge upp....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Dec 2010

Prova att köra driver sweeper i felsäkert läge och rensa ut alla grafik drivrutiner och lägg sen in nya. Kan ju funka om du har tur.

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate