Verktyg till byggnation av eget chassi?

Permalänk
Medlem

Verktyg till byggnation av eget chassi?

Tjenare

Jag har ganska länge nu, typ 1 år, velat bygga mitt eget chassi men inte riktigt vågat eftersom jag inte har några verktyg till detta, och heller ingen kunskap. Men för ca. 4 månader sedan så köpte jag ett silverstone rv02 och skar ut en ruta i chassisidan och satte dit en as tunn 23" skärm, ser jävligt ballt ut faktiskt att ha skärmen inuti datorn Kort därefter så moddade jag även in en 8 portas switch vid en pci express plats Men nu till anledningen till att jag vill bygga ett eget chassi:

Att köpa ett såhär stort chassi (för att kunna få in skärmen) och trycka in en skärm (som iofs inte väger särskilt mycket) blir EXTREMT tungt. Jag byggde detta för att det skulle vara enkelt att ta med på lan osv. som jag går på i stort sätt varje helg. Man slipper bära skärmen och datorn var för sig, och så kan jag dela med mig av internet tack vare den inmoddade switchen. Så nu är mitt mål att bygga ett chassi där jag kan få in speldatorkomponenter, runt 24" skärm, och en switch (tar upp liiiite mer än en pci express slot) samtidigt som hela åbäket skall vara relativt smalt och inte väga allt för mycket. För att kunna uppnå detta så kommer jag använda mig av samma typ av skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=953770 eftersom den är den tunnaste som jag har kunnat hitta, och en pci express riser så jag kan fästa grafikkortet platt mot chassisidan bredvid moderkortet så det inte sticker ut. Och chassit skall byggas av aluminium för att hålla vikten nere...

Nu till frågan: Vad behöver jag för verktyg för att kunna bygg ett sånt här chassi utav aluminium? Det enda jag har nu är en dremel, och den lär jag väl inte komma långt med? Jag vill helst lägga så lite pengar som möjligt på detta, samtidigt som det skall bli ett bra slutresultat såklart...

EDIT: En kompis gjorde en sketch up ritning på hur jag vill ha det, men den har nu försvunnit efter jag har omformaterat, därför jag inte kan visa med en bild hur det skall vara, ursäktar för det!

Permalänk
Medlem

det beror väl på hur du tänkt bygga upp chassit :q popnitar brukar behövas. det har man ju en speciell grej till

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk

Nä, lär inte komma långt med bara en Dremel Popnitar som SummitSub nämnde kan du ju använda och då behöver du en popnittång. Om du inte köper aluplåt som är färdigssågat så kan du ju behöva något att såga ut det. Och då är det att rekommendera att du slipar kanterna men det kan du nog göra med din Dremel. Då jag inte har någon aning hur du tänker bygga ditt chassi så kan jag inte tipsa om så mycket mer En borrmaskin är ju ett plus att ha också

Edit: liten ninjaedit för att rätta stavfel

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem

Popnit, stansnibbel, bockmaskin, laserskärare, plåtklipp, cnc svarv/fräs, gängtappar, borrmaskin, borrar, skjutmått, måttband, miniräknare..

Det bästa är ju att du har en verkstad men ett brett sortiment av verktyg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gå till närmste industrigymnasium med lite pengar och en whiskyflaska till läraren så brukar de kunna hjälpa dig med utskärningar

pengar till materialkostnad och whisky för att få läraren att tvinga elever att skära ut det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

det beror väl på hur du tänkt bygga upp chassit :q popnitar brukar behövas. det har man ju en speciell grej till

Skrivet av Softysanta:

Nä, lär inte komma långt med bara en Dremel Popnitar som SummitSub nämnde kan du ju använda och då behöver du en popnittång. Om du inte köper aluplåt som är färdigssågat så kan du ju behöva något att såga ut det. Och då är det att rekommendera att du slipar kanterna men det kan du nog göra med din Dremel. Då jag inte har någon aning hur du tänker bygga ditt chassi så kan jag inte tipsa om så mycket mer En borrmaskin är ju ett plus att ha också

Edit: liten ninjaedit för att rätta stavfel

Tackar så mycket för era svar! Som jag sagt tidigare så vet jag inte mycket om att bygga egna chassin, har aldrig gjort detta tidigare, därför kan jag inte riktigt säga exakt vad jag skall göra... Men en popnittång verkar ju väldigt bra att ha också, får skaffa en sån... Vad rekomenderas för verktyg för att skära ut aluplåtar? Jag borde väl ha en cirkelsåg som sitter fast i ett bord antar jag, det låter dock lite dyrt för mig Finns det en annan lösning på det problemet?

Skrivet av ygd3n:

Popnit, stansnibbel, bockmaskin, laserskärare, plåtklipp, cnc svarv/fräs, gängtappar, borrmaskin, borrar, skjutmått, måttband, miniräknare..

Det bästa är ju att du har en verkstad men ett brett sortiment av verktyg.

Om det vore så väl att jag hade dom pengarna liggandes hade det ju varit golden

Skrivet av pokelia:

gå till närmste industrigymnasium med lite pengar och en whiskyflaska till läraren så brukar de kunna hjälpa dig med utskärningar

pengar till materialkostnad och whisky för att få läraren att tvinga elever att skära ut det

Laaaawwwlll Typ lite halvt värt att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Laaaawwwlll Typ lite halvt värt att testa

jag var helt seriöst..eleverna behöver lära sig hur det är att få in ritningar och själva rita upp i CAD hur det skall se ut och sedan föra över till maksinen, vi gjorde mycket sådant här nöär jag gick industriutbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag var helt seriöst..eleverna behöver lära sig hur det är att få in ritningar och själva rita upp i CAD hur det skall se ut och sedan föra över till maksinen, vi gjorde mycket sådant här nöär jag gick industriutbildning

Så du tror alltså att jag kan få relativt mycket hjälp från dom på riktigt? Hade ju vart helt stört najs om jag lyckas få det, har ju varken utrustning eller kunskap för att kunna genomföra detta på ett bra sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Så du tror alltså att jag kan få relativt mycket hjälp från dom på riktigt? Hade ju vart helt stört najs om jag lyckas få det, har ju varken utrustning eller kunskap för att kunna genomföra detta på ett bra sätt

Skickades från m.sweclockers.com

är du bara snäll och trevlig och erbkider dem något i gengäld....tex pengar till klasskassan är alltid uppskattat ( materialkostnad + pengar i klasskassan landar ändå under vad du betalar hos företag för att göra samma sak)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

är du bara snäll och trevlig och erbkider dem något i gengäld....tex pengar till klasskassan är alltid uppskattat ( materialkostnad + pengar i klasskassan landar ändå under vad du betalar hos företag för att göra samma sak)

Att göra så borde väl bli mycket billigare också? Att gå till ett företag för att be dom göra det måste ju vara svindyrt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag var helt seriöst..eleverna behöver lära sig hur det är att få in ritningar och själva rita upp i CAD hur det skall se ut och sedan föra över till maksinen, vi gjorde mycket sådant här nöär jag gick industriutbildning

Jo, det är sant som du säger, det är mycket uppskattat, vi hade en del saker i min gamla skola som vi gjorde mellan åt vanliga uppgifterna, sånt man gör i arbetslivet med, jag själv tycker det var roligare när någon kom förbi och beskrev om han ville ha något byggt och svetsat, har varit med om att bygga enätt balkongräcke, en bro som man har utanför huset osv.. Och dom som gick skärande gjorde även en massa saker åt bilar, planade block och toppar..

Se bara till att ta med dig en bullpåse och pengar för materialkostnad, plus ett gott humör och en ritning.. Det uppskattas

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur