Permalänk
Medlem
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ants by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Gillar`t!! Särskilt bakgrunsoskärpan. (Ja, det är ju typ hela bilden, men iaf...)

Tackar

Fler finns i Strömmen

I Am the Garbage Man, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Ducati, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

End of a Chapter, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Looking pretty, Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk

En vårbild: Solnedgång på Valborgsmässoafton (premiärfoto ute/kväll med mitt 35mm f/1.8G objektiv:)

Permalänk

Jag märker att flera av er postar bilder med svag grönton, är det medvetet för att få någon viss effekt? (typ lite rustik retrokänsla??) eller är det en slump? Tex Oyeiga och emil lundström har kört med det på flera bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag märker att flera av er postar bilder med svag grönton, är det medvetet för att få någon viss effekt? (typ lite rustik retrokänsla??) eller är det en slump? Tex Oyeiga och emil lundström har kört med det på flera bilder?

Beroende bild t ex på blombilder så används oftast ett magenta-filter och/eller grön-filter, vilket jag använder när jag vill skapa mer kontrast/skillnad mellan objekt och bakgrund.

I de mer apokalyptiska bilderna som jag tidigare lagt upp, är just för att framhäva det gröna som finns i bilderna.

Jag är inte efter retrokänsla i bilderna, utan mer av vad jag är lämplig just för en specifik bildserie

Permalänk
Skrivet av lundstrom.emil:

Beroende bild t ex på blombilder så används oftast ett magenta-filter och/eller grön-filter, vilket jag använder när jag vill skapa mer kontrast/skillnad mellan objekt och bakgrund.

I de mer apokalyptiska bilderna som jag tidigare lagt upp, är just för att framhäva det gröna som finns i bilderna.

Jag är inte efter retrokänsla i bilderna, utan mer av vad jag är lämplig just för en specifik bildserie

Aha... Så för blommor har du ett fysiskt filter på objektivet? men i övriga falla har du alltså i bearbetningen justerat vitbalansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Aha... Så för blommor har du ett fysiskt filter på objektivet? men i övriga falla har du alltså i bearbetningen justerat vitbalansen?

Tyvärr har jag inga fysiska filter, utan allt är virtuellt i PS

Vitbalans, exponering, bländare samt färgprofil sköter jag manuellt kamera vid varje fototur

Jag tar inget i raw, då jag saknar utrymme för så stora filer på datorn, utan kör oftast på en platt färgprofil för att få mer så många detaljer så mycket i bilderna.
mer info om platta färgprofiler
http://vimeo.com/7256322

Exempel på olika redigeringar på samma bilder, dock utan några filter eller justeringslager. Nästan alla exempel är plattade.
https://www.dropbox.com/sh/u6p681xwk6xioq3/6rGYdljWao

Fotograferar även i AdobeRGB och inte i sRGB

EDIT: Får nog även lägga upp en bild, tagen av brorsan

Bike, Photographer Robin Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Måste vara ett ormår i år, ett förälskat snokpar, honan på väg ner i vattnet.
Hittade även en kvarglömd trofe i ett jakttorn

Visa signatur
Permalänk

Inte nära era bilder, men alltid något för någon som inte ens har en egen kamera

Permalänk
Medlem

2 makrobilder från idag:

Citronfjäril / Gonepteryx rhamni by NeXur, on Flickr

IMGP4093a by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

När man ser alla proffsiga bilder här så blir man bra sugen på att skaffa en riktig kamera istället för den sketna mobilkameran man har.
Kungsträdgården:

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

När man ser alla proffsiga bilder här så blir man bra sugen på att skaffa en riktig kamera istället för den sketna mobilkameran man har.
Kungsträdgården:
http://farm8.staticflickr.com/7124/6989231280_da11e2378e_b.jp...

Underskatta inte kraften i din mobil,

Tagen med SGS2 förra sommaren och är även mina mest viewed bilder

Before sunset over Biomedicum, Photographer Emil by imaginize.net, on Flickr

Club Lekarska - White House, Photographer Emil by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Gött med vår igen

Visa signatur
Permalänk

Vet att bilden inte är så fin, men det är den bästa jag har. Bor i stan och har inte hittat/haft tid att hitta något bra att ta kort på Har en halvdassig kamera och medelmåttiga objektiv så bilderna jag tar blir inte lika bra som många av era här på forumet. Därför lägger jag bara upp en bild, den som var minst dålig av alla jag tagit haha! Ingen redigering på bilden i efterhand är gjord BTW...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Permalänk

110% rent fotografi.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Var på Mallorca över Valborg och fick testa min nya m43-kamera, Olympus OM-D E-M5. Jag kan nog inte vara annat än mycket nöjd då mitt kit blev ungefär 3kg lättare men ändå har (nästan) lika bra bildkvalitet. Nu återstår det bara att investera en halv förmögenhet i bättre objektiv

OM-D E-M5 med Olympus 17/2,8 @ 4, ISO 200, 1/1250.

OM-D E-M5 med Sigma 30/2,8 @ 4, ISO 200, 1/400.

OM-D E-M5 med Sigma 30/2,8 @ 4, ISO 200, 1/2000.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irlut:

Var på Mallorca över Valborg och fick testa min nya m43-kamera, Olympus OM-D E-M5. Jag kan nog inte vara annat än mycket nöjd då mitt kit blev ungefär 3kg lättare men ändå har (nästan) lika bra bildkvalitet. Nu återstår det bara att investera en halv förmögenhet i bättre objektiv

http://www.hwa.se/~hw/img/photos/2012/Mallorca%202012/P430005...

OM-D E-M5 med Olympus 17/2,8 @ 4, ISO 200, 1/1250.

http://www.hwa.se/~hw/img/photos/2012/Mallorca%202012/P429007...

OM-D E-M5 med Sigma 30/2,8 @ 4, ISO 200, 1/400.

http://www.hwa.se/~hw/img/photos/2012/Mallorca%202012/P428007...

OM-D E-M5 med Sigma 30/2,8 @ 4, ISO 200, 1/2000.

Snyggt! Jag gillar inte heller själva 4:3-bildformatet(ser att du croppat) i min E-P1 men det är ju helt klart fina och smidiga kameror.

EDIT: Satan så fin OM-D var, den ser ju ut som en riktig kamera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xplod:

Som alltid en fin katt

Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Så har man fått in bladlöss...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Slänger väl upp lite high speed bilder, blask i studion:)

Permalänk
Medlem

"Forever Alone"? ^^

Permalänk
Medlem

Ett par makrofotografier. Objektivet är ett bakvänt Pentax FA 35mm f2.

Dew by Joakim Östberg, on Flickr

Dew by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2