Vilket kort / kylare håller lägst ljudnivå samt har vettig prestanda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2008

Vilket kort / kylare håller lägst ljudnivå samt har vettig prestanda?

Hej!

Börjar tröttna på att ha en nästan ljudlös dator med undantag för grafikkortet och nu när det är dags för en uppgradering tänkte jag ta reda på vilket kort jag bör satsa på. Jag har i dagsläget ett Radeon 6850.

Prestandamässigt (Läs: prismässigt) har jag kollat in ett HD 7870 eller HD 7850. så i krokarna under 3500kr. Kör helst ATI men det är absolut inget måste om Nvidias nya kort är mycket bättre eller mycket tystare. Jag har själv dålig koll..

Hur står sig stockkylarna mot Asus DirectCU II, Twin Frozr III och alla andra specialkylare som tillverkarna satt på? Är dom senare betydligt tystare eller är det ungefär samma?

Jag har försökt kolla recensioner men det blir så svårt att jämföra när samma kort får väldigt olika mätresultat vad gäller ljudnivå i olika tester.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Asus DirectCU II är näst intill ljudlös i idle

i7-4770K | G1 Sniper Z87 | 16Gb Ram | Gtx1070 | Corsair Meshify C TG | Windows10
Qpad 8K Optisk | Corsair K70R | AOC Agon AG352UCG | Asus PB278

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

om du är nöjd med prestandan på hd 6850t så kan du nog byta kylaren på den istället går att göra nästan helt passiv (om det är referensdesign på kortet)

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

Mina noctua fläktar överröstar min Twin Frozr II kylare till och med när jag sitter och lirar BF3 så den kylaren är jävla tyst den med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av mini-z1994:

om du är nöjd med prestandan på hd 6850t så kan du nog byta kylaren på den istället går att göra nästan helt passiv (om det är referensdesign på kortet)

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/430/accelero-s1-plus.ht...

Satte en arctic cooling S1 plus på mitt powercolor 6870 då den överröstade mitt asus directCU 6870.
Blev verkligen förvånade vilka temps jag fick, 40 i idle runt 70 till 75 grader i load helt passivt.

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Tänk på att det är skillnad på en fläkt som blåser ut varmluften ur chassit och en fläkt som Twin Frozr som skickar det mesta av varmluften från grafikkortet in i chassit.

Beroende på hur temperaturer och luftflöde i ditt chassi ser ut, så kan det vara värt att tänka på. Det är förmodligen inte ett tyst grafikkort du är ute efter, utan en tyst dator. Sitt det en "bra" fläkt på din GPU som skickar all varmluft rakt in i din CPU, så riskerar du att få högre total ljudnivå.