köpt tangentbord som är böjt mm :/ hur ska man göra för att få ett nytt? Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Men OMG, det är ett tangentbord för vadå, 200-300kr

Lämna sådana onödiga kommentarer utanför....

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eftersom alla uttalar sig om vad som gäller i KKL så borde väl då alla förstå att jag också refererar till densamme?
För den som gillar att fördjupa sig i KKL

läst lite där nu och enligt 16 § 2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,

Att det är böjt påverkar ju användningen ju, även om den fungerar så påverkar det användningen då den är helt böjd. o säljaren kände till detta med. och det är absolut ngt som köpare man förväntar sig att få reda på.

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

så då har jag enligt lag rätt till ersättning?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Men OMG, det är ett tangentbord för vadå, 200-300kr

Så ta och skicka mig 300kr då om du tycker det är så lite pengar.
Du kan få köpa någon skit jag har liggande....

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Men OMG, det är ett tangentbord för vadå, 200-300kr

Har väl ingen betydelse om det så kosta 10kr!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

finns inget som heter i "befintligt skick" .. och det går inte att "avtala" dit heller.

med privat säljare har köparen bevisbördan, vilket innebär att du kan reklamera en vara så länge preskriptionstiden för brottet inte gått ut, men du måste kunna bevisa att säljaren visste om felet, och att det fanns på varan innan köparen köpte det.

köper du en vara av ett företag har företaget bevisbördan i 6 mån, dvs det är upp till dem att bevisa att felet INTE fanns innan köpet.

Tänk för att det går, skriver man ett avtal och köparen skriver under att säljaren tar bort allt ansvar så går det före lag.

Permalänk
Medlem

tänkte se om det går att böja tillbaka, men hur får man bort metallramen från kretskortet?
hittar igen video eller ngt ? :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkeman:

Tänk för att det går, skriver man ett avtal och köparen skriver under att säljaren tar bort allt ansvar så går det före lag.

Och varför skulle man göra det? Som privat säljare är du ganska bra skyddad ivf. Och som köpare är det ju bara dumt?

Det finns dessutom lagar kring oskäliga avtal/kontrakt, så det är nog lite kört att lura någon den vägen...

@TS: visste du inte om det, ställ på säljaren lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Och varför skulle man göra det? Som privat säljare är du ganska bra skyddad ivf. Och som köpare är det ju bara dumt?

Det finns dessutom lagar kring oskäliga avtal/kontrakt, så det är nog lite kört att lura någon den vägen...

@TS: visste du inte om det, ställ på säljaren lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ju inte för att man ska lura nån, utan för att skydda sig själv från att behöva betala massa som man inte ska behöva. Visst små saker så skulle jag personligen inte orkat lägga ner tiden, men handlar dom om större saker som bil och etc så skulle ja iaf tänka på det.

Permalänk
Medlem

Får tacka alla för hjälpen men skiter i det nu, säljaren vill inte kännas vid att han bör ersätta mig på ngt vis mm så pallar inte tjafsa med så oseriösa säljare!
Lyckats böja tillbaka det lite nu iallfall, så det står plant nu iallafall

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Får tacka alla för hjälpen men skiter i det nu, säljaren vill inte kännas vid att han bör ersätta mig på ngt vis mm så pallar inte tjafsa med så oseriösa säljare!
Lyckats böja tillbaka det lite nu iallfall, så det står plant nu iallafall

Outa honom här så mass-spammar vi honom i PM tills det händer något?:P

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget av det du skriver stämmer.

Nehej, då får du allt vara lite mer specifik för vad jag sagt som inte stämmer? Gärna med hänvisning till rätt stycke i lagtexten då, inte en allmän referens till KKL. Jag har läst juridik och arbetar dessutom extra som butikssäljare, så jag anser mig ha hyfsad koll på KKL. Generellt så går aldrig yttre åverkan på garantin såvida inte tillverkaren erbjuder generösare garanti, vilket är i princip aldrig.

När det gäller köp mellan privatpersoner är jag ingen expert, men även där brukar det gälla att man köper varan i befintligt skick, och om det inte är något speciellt värdefullt finns oftast inget avtal mer än muntligt. En sån här småsak skulle aldrig prövas rättsligt och köparen skulle inte kunna bevisa att han ens köpt tangentbordet av säljaren, så han får nog betrakta det som kört att lämna tillbaka det om inte säljaren skulle vara schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzobij4xX:

Outa honom här så mass-spammar vi honom i PM tills det händer något?:P

vet inte om det or så populärt bland moderaterna o hänga ut folk här?:/
Men låter klart som en bra idé

EDIT: har en fråga till då några tangenter va ganska bra slitna så undrar jag finns det att få tag i nya? köpa direkt från steelseries kanske?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkeman:

Tänk för att det går, skriver man ett avtal och köparen skriver under att säljaren tar bort allt ansvar så går det före lag.

Nedan är ett exempel vid bilförsäljning, men gäller även andra varor.

Citat:

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:
•den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
•säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till eller om
•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Källa: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-privatperson/Efte...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkeman:

Den är ju inte för att man ska lura nån, utan för att skydda sig själv från att behöva betala massa som man inte ska behöva. Visst små saker så skulle jag personligen inte orkat lägga ner tiden, men handlar dom om större saker som bil och etc så skulle ja iaf tänka på det.

Nu undrar jag om du tänkt det där extra varvet ... När man köper privat är säljaren betydligt bättre skyddad av lagen än köparen ... Det är ALLTID upp till köparen att undersöka varan innan köpet. det är upp till köparen att bevisa att ett fel funnits INNAN köpet genomfördes. Det är sågott som omöjligt att göra i de flesta fall ... Dock finns det ju undantag där säljaren VETAT OM felet innan försäljningen (och inte sagt nått), och då handlar det ju inte om "betala massa som man inte ska behöva." utan att man får betala för att man lurat nån stackare ...

Som sagt, det är rätt poänglöst att försöka avtala bort det som säljare, då framstår man bara som lurendrejare i mina ögon ... Det bästa man kan göra som säljare av något dyrare (tex. bilar etc.) är att använda ett standardkontrakt och beskriva alla fel och brister man vet om.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Nehej, då får du allt vara lite mer specifik för vad jag sagt som inte stämmer?

Som sagt: INGET du skrev i inlägget jag citerade var korrekt. Går det att bli mer specifik?
1. Lagen definierar inte garantins omfattning, bara att dess innehåll måste följas om sådant finns (det finns alltså inget att hänvisa till). M.a.o. du kan inte påstå i generella ordalag vad garantier omfattar eller inte. Nu råkar jag ha utrustning hemma som det står att läsa på: Lifetime warranty - No questions asked. Det du!
2. Som jurudikstuderande är du då säkert bekant med begreppet icke dispossitiv, vilket KKL är vissa fall. Se mitt svar till Kakkeman.
Skillnaden kan tyckas hårfin, men kan vara av fundamental betydelse i rätt sammanhang.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

finns inget som heter i "befintligt skick" .. och det går inte att "avtala" dit heller.

med privat säljare har köparen bevisbördan, vilket innebär att du kan reklamera en vara så länge preskriptionstiden för brottet inte gått ut, men du måste kunna bevisa att säljaren visste om felet, och att det fanns på varan innan köparen köpte det.

köper du en vara av ett företag har företaget bevisbördan i 6 mån, dvs det är upp till dem att bevisa att felet INTE fanns innan köpet.

Det är klart att det går att friskriva sig i ett kontrakt, Skriver du såld i "UPPVISAT BEFINTLIGT SKICK" eller "I BEFINTLIGT SKICK" så betyder det just det att köparen vill ha det för det priset "Trots" skicket.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

vet inte om det or så populärt bland moderaterna o hänga ut folk här?:/
Men låter klart som en bra idé

EDIT: har en fråga till då några tangenter va ganska bra slitna så undrar jag finns det att få tag i nya? köpa direkt från steelseries kanske?

Är bara att kontakta steelseries och förklarar problemet. Jag hade samma problem med mitt 6gv2 och jag fick en ny uppsättning tangenter hemskickade på några dagar.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det är klart att det går att friskriva sig i ett kontrakt, Skriver du såld i "UPPVISAT BEFINTLIGT SKICK" eller "I BEFINTLIGT SKICK" så betyder det just det att köparen vill ha det för det priset "Trots" skicket.

Ring en jurist på ditt lokala konsumentkontor och fråga.. Det finns inget som heter befintligt skick.. Säljer du nått med ett fel, och köparen lyckas bevisa att du visste det innan åker du på det iaf ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Bara för att man kontraktar "I befintligt skick" så har man inte laglig rätt att lura/scamma folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Är bara att kontakta steelseries och förklarar problemet. Jag hade samma problem med mitt 6gv2 och jag fick en ny uppsättning tangenter hemskickade på några dagar.

okej, ska göra det då

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som sagt: INGET du skrev i inlägget jag citerade var korrekt. Går det att bli mer specifik?
1. Lagen definierar inte garantins omfattning, bara att dess innehåll måste följas om sådant finns (det finns alltså inget att hänvisa till). M.a.o. du kan inte påstå i generella ordalag vad garantier omfattar eller inte. Nu råkar jag ha utrustning hemma som det står att läsa på: Lifetime warranty - No questions asked. Det du!
2. Som jurudikstuderande är du då säkert bekant med begreppet icke dispossitiv, vilket KKL är vissa fall. Se mitt svar till Kakkeman.
Skillnaden kan tyckas hårfin, men kan vara av fundamental betydelse i rätt sammanhang.

1. Nej, KKL reglerar inte garantin utan endast reklamationsrätten. Då ligger det på kunden att bevisa att felet var ursprungligt. Garantin är något som tillverkaren sätter upp, och i regel så täcker den endast fabrikationsfel. Oavsett hur länge den gäller. Möjligt att det finns något enstaka undantag, men det gäller definitivt inte något tangentbord av känd tillverkare. Av de ca 3000 elektronikprodukter vi säljer på den butikskedja där jag jobbar finns det inte en enda där fysiska skador skulle gå på garantin. Så man kan nog ha som tumregel att det inte gör det. Din utrustning med livstids garanti och "no questions asked" täcker förmodligen inte heller det, men de kanske har valt ett spår där man inte tycker det är värt att diskutera med kunden huruvida det är fabrikationsfel eller ej.

2. Ja, KKL är inte dispositiv, men som sagt så gäller reklamationsrätten endast ursprungliga fel, dvs. ej sådana som kunden orsakat. Så det har inte riktigt med saken att göra.

Min poäng med första inlägget var att TS inte ska räkna med att kunna lämna tillbaka tangentbordet och att man i regel inte ska tro att man kan lämna tillbaka något man själv haft sönder. Får tillräckligt med kunder som tror det när jag jobbar i butik så reagerar direkt när folk tror det, kalla det arbetsskada om du vill

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Solding:

vet inte om det or så populärt bland moderaterna o hänga ut folk här?:/
Men låter klart som en bra idé

EDIT: har en fråga till då några tangenter va ganska bra slitna så undrar jag finns det att få tag i nya? köpa direkt från steelseries kanske?

Även om det är frestande så rekommenderar jag att du använder det mindre tillfredsställande kontaktformuläret för att rapportera sådana här ärenden till oss.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Även om det är frestande så rekommenderar jag att du använder det mindre tillfredsställande kontaktformuläret för att rapportera sådana här ärenden till oss.

jo tänkte med att det kanske inte är så lämpligt att "hänga ut" folk här, kvittar ju hur fel dom gjort!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med ett filco jag köpte från keyboard company. Dom rekommenderade det här och det löste sig.

Sorry to hear you're having problems, it sounds like your Filco was
slightly warped in transit.

This is simply fixed by holding the keyboard with one hand on each side
and then twisting the raised corners down, start off gently and place
the keyboard on a flat surface to check in between twists.

Regards

Andy

Andrew Davis andy@keyboardco.com (e)
IT Manager 0845 205 5555 (t)
The Keyboard Company +44 (0) 1453 88 49 38 (t)
www.keyboardco.com +44 (0) 1453 88 66 33 (f)

The Keyboard Company is the trading name of The Keyboard Company (UK)
Ltd. Registered in England and Wales with registration number 3446142.
Unit 8, Canal Ironworks, Hope Mills, London Road, Stroud,
Gloucestershire, GL5 2SH. VAT registration number 729 0801 36.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

gjorde det med, hjälpte inte mycket, men öppna skiten såg då att metall ramen va mer böjd än vad jag trodde, så tog 2 tänger o böjde tillbaka metallramen så gott det gick:) Nu är står det iallafall plant, men kollar man så ser man att det fortfarande är lite krokigt :/ Menmen

Skrivet av PierreB:

Hade samma problem med ett filco jag köpte från keyboard company. Dom rekommenderade det här och det löste sig.

Sorry to hear you're having problems, it sounds like your Filco was
slightly warped in transit.

This is simply fixed by holding the keyboard with one hand on each side
and then twisting the raised corners down, start off gently and place
the keyboard on a flat surface to check in between twists.

Regards

Andy

Andrew Davis andy@keyboardco.com (e)
IT Manager 0845 205 5555 (t)
The Keyboard Company +44 (0) 1453 88 49 38 (t)
www.keyboardco.com +44 (0) 1453 88 66 33 (f)

The Keyboard Company is the trading name of The Keyboard Company (UK)
Ltd. Registered in England and Wales with registration number 3446142.
Unit 8, Canal Ironworks, Hope Mills, London Road, Stroud,
Gloucestershire, GL5 2SH. VAT registration number 729 0801 36.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det roliga e att jag hade precis samma fel på mitt filco som jag köpte från keyboardco, gjorde samma sak som de sa åt Pierre att göra och det fungerade som det skulle igen.

Nu såg jag att TS redan har sett att stålskenan i botten var böjd men man blir ju lite fundersam vad det är för tangentbord keyboardco säljer egentligen, jag fick EXAKT samma svar, så de känns ju som de har ett autogeneratat svar på det problemet..

Dags att byta frakt leverantör kanske?

Sorry för OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det roliga e att jag hade precis samma fel på mitt filco som jag köpte från keyboardco, gjorde samma sak som de sa åt Pierre att göra och det fungerade som det skulle igen.

Nu såg jag att TS redan har sett att stålskenan i botten var böjd men man blir ju lite fundersam vad det är för tangentbord keyboardco säljer egentligen, jag fick EXAKT samma svar, så de känns ju som de har ett autogeneratat svar på det problemet..

Dags att byta frakt leverantör kanske?

Sorry för OT.

jo kan man ju lugnt säga och att dom ens rekomenderar en att börja gå på tangentbordet med våld? låter lite weird (stavning) XD
Man kan ju undra om dom slår med slägga på skiten! För det va då fan inte klen metallram i mitt tangentbord, tog med två tänger o fick ta som en galning!
Enda som kan orsaka en sån skada så den blir så fruktansvärt böjd som min va är om dom i kastar en tjocktv mitt på tangentbordet när ngn håller den i ändarna...
Jaja

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

hehe, misshandlat har det blivit, men inte mkt man kan göra åt det. Nu fungerar det ju iallafall, så du behöver ju inte tänka mer på det. Även om det kanske inte ser så kul ut så kommer det hålla i många år framöver.