Låg Load vid Crossfire 6950.

Permalänk
Medlem

Låg Load vid Crossfire 6950.

Hej!

Köpte för nån vecka sen ett till 6950 2GB för att köra Crossfire.
Men självklart ska något krångla. Får bara 44% i Load på korten i Spel. Men i 3Dmark så får jag ca 7,5k som är acceptabelt vad jag sett för 2 6950.
Testat i BF3 och Saints Row: The Third.

Åtgärder: Testat 11.9 11.10 11.11 11.12 12.1 12.2 12.3 med cap och utan cap. Kört clean install 2 gånger på windows, och tagit bort drivrutinerna med Driver Sweeper.

Kör med AMD 965 processor och den ska inte flaska vad jag sett på Google. Den duger helt och hållet till 2 6950.

Så vad tror ni krånglar?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Kolla upp själv om processorn flaskar eller inte.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Kolla hur hög load det är på CPUn, om det ligegr runt 100% överklocka lite

Permalänk

Saints row, suger i crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kolla upp själv om processorn flaskar eller inte.

Vilket program kan jag kolla det? Alltså så det blir som en graf man ser under tid. Och inte bara vad loaden ligger vid den sekunden.

Skrivet av nanberg8:

Kolla hur hög load det är på CPUn, om det ligegr runt 100% överklocka lite

Måndagsex eller något, den vill inte klocka.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Vilket program kan jag kolla det? Alltså så det blir som en graf man ser under tid. Och inte bara vad loaden ligger vid den sekunden.

Måndagsex eller något, den vill inte klocka.

Använd bara aktivitetshanteraren finns ju en graf där där du kan se användandet. Bara att tabba ner när du spelat en stund.

Edit: Vad ahr du för Cpu?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Vilket program kan jag kolla det? Alltså så det blir som en graf man ser under tid. Och inte bara vad loaden ligger vid den sekunden.

Måndagsex eller något, den vill inte klocka.

aktivitets hanteraren fungerar fint att kolla vilken load processorn ligger på, bara tabba upp och ned lite nu och då och kolla historiken (visar ju ändå historik för ett litet tag)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

7500p i 3DMark11? Själv ligger jag mellan 9200p och 9500p beronde på CPU-clock. Men systemet i sign är det 9200p. Jag kör 12.3 + någon CAP. Som sagt så bör du tjäna på att klocka din processor.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

7500p i 3DMark11? Själv ligger jag mellan 9200p och 9500p beronde på CPU-clock. Men systemet i sign är det 9200p. Jag kör 12.3 + någon CAP. Som sagt så bör du tjäna på att klocka din processor.

amd cpu= otroligt dålig physics score som drar ner poängen =/ ja får 9000 och har 6970 cf :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

7500p i 3DMark11? Själv ligger jag mellan 9200p och 9500p beronde på CPU-clock. Men systemet i sign är det 9200p. Jag kör 12.3 + någon CAP. Som sagt så bör du tjäna på att klocka din processor.

Som sagt, AMD Cpuer är inte det bästa.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Använd bara aktivitetshanteraren finns ju en graf där där du kan se användandet. Bara att tabba ner när du spelat en stund.

Edit: Vad ahr du för Cpu?

Skrivet av mr_svahn:

7500p i 3DMark11? Själv ligger jag mellan 9200p och 9500p beronde på CPU-clock. Men systemet i sign är det 9200p. Jag kör 12.3 + någon CAP. Som sagt så bör du tjäna på att klocka din processor.

Clockade lite och cpu ligger på 95% och GPUna ligger nu på 60 som max. Kanske ska testa klocka lite till?
Har inte råd med ny CPU förrän efter sommarjobb i så fall...

AMD 965 3,7GHZ atm , får se om den vill mer.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Clockade lite och cpu ligger på 95% och GPUna ligger nu på 60 som max. Kanske ska testa klocka lite till?
Har inte råd med ny CPU förrän efter sommarjobb i så fall...

AMD 965 3,7GHZ atm , får se om den vill mer.

Om du har en eftermarknadskylare borde du få upp den till ~4GHz.
Fick upp min Phenom 955 i 4GHz, fast fick mata på rätt mycket spänning

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Clockade lite och cpu ligger på 95% och GPUna ligger nu på 60 som max. Kanske ska testa klocka lite till?
Har inte råd med ny CPU förrän efter sommarjobb i så fall...

AMD 965 3,7GHZ atm , får se om den vill mer.

Håll ett öga på Cpu temperaturerna bara!:) min amd 955 Be ligger på 4ghz det borde du nå ganska lätt tror jag. Samma processor bara att du har lite högre stock frekvens.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Om du har en eftermarknadskylare borde du få upp den till ~4GHz.
Fick upp min Phenom 955 i 4GHz, fast fick mata på rätt mycket spänning

Skrivet av Wallman_91:

Håll ett öga på Cpu temperaturerna bara!:) min amd 955 Be ligger på 4ghz det borde du nå ganska lätt tror jag. Samma processor bara att du har lite högre stock frekvens.

Vad har ni för volt?

Har en vattenkylare i ett 600T så ska nog hålla sig "kall"

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Vad har ni för volt?

Har en vattenkylare i ett 600T så ska nog hålla sig "kall"

Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror jag låg runt 1,5 volt

Edit: ta inte min spänning som standard värde då det varierar mycket beroende på CPUn. Höj frekvensen,kör stresstest nån timme tills det kraschar, höj spänningen om du vill nå högre

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Vad har ni för volt?

Har en vattenkylare i ett 600T så ska nog hålla sig "kall"

Jag kör 4.0ghz med 1.45 vcore funkar stabilt för mig. Men gör som han ovan säger och stresstesta imellan bara för att våra volt funkar så behöver det inte fungera för dig håll koll på tempsen bara

Edit: såg att du hade vattenkylt så ska nog inte vara några problem med tempen men är ju värt att se vad den ligger på iaf.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror jag låg runt 1,5 volt

Edit: ta inte min spänning som standard värde då det varierar mycket beroende på CPUn. Höj frekvensen,kör stresstest nån timme tills det kraschar, höj spänningen om du vill nå högre

Skrivet av Wallman_91:

Jag kör 4.0ghz med 1.45 vcore funkar stabilt för mig. Men gör som han ovan säger och stresstesta imellan bara för att våra volt funkar så behöver det inte fungera för dig håll koll på tempsen bara

Edit: såg att du hade vattenkylt så ska nog inte vara några problem med tempen men är ju värt att se vad den ligger på iaf.

Får ta någon dag och klocka då.
Kan jag stresstesta med BF3 då den loadar typ 100 eller ska jag tanka prime95 och liknande?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Får ta någon dag och klocka då.
Kan jag stresstesta med BF3 då den loadar typ 100 eller ska jag tanka prime95 och liknande?

Jag skulle köra prime95 eller OCCT. Även fast den går upp i 100% i bf3 så tror jag inte att den stresstestar CPUn fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag skulle köra prime95 eller OCCT. Även fast den går upp i 100% i bf3 så tror jag inte att den stresstestar CPUn fullt ut

Fått upp den i 3940mhz nu stresstestat i BF 213 buss freq och 18,5 multiplier.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Fått upp den i 3940mhz nu stresstestat i BF 213 buss freq och 18,5 multiplier.

Det låter ju helt okej! Vad har du för vcore? Själv får jag inte 4ghz att vara stabilt under 1.45 vcore.

Edit: Dock så borde du även stresstesta med typ prime95 också och inte bara bf3

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Fått upp den i 3940mhz nu stresstestat i BF 213 buss freq och 18,5 multiplier.

Låter trevligt, vad får du för temps? Får du bättre frames? Hur hög load ligger CPUn på i bf3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Låter trevligt, vad får du för temps? Får du bättre frames? Hur hög load ligger CPUn på i bf3?

Ca 53C.
Lite bättre FPS.
Fortfarande 100% och gpu runt 60-70.
Blir nog en sandy

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Ca 53C.
Lite bättre FPS.
Fortfarande 100% och gpu runt 60-70.
Blir nog en sandy

hmm konstigt...jag tycker inte att en 965 på 4 GHz borde flaskhalsa dina grafikkort....

Edit: vilken upplösning och settings kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

hmm konstigt...jag tycker inte att en 965 på 4 GHz borde flaskhalsa dina grafikkort....

Tycker inte jag heller...
Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Tycker inte jag heller...
Vad har du för grafikkort?

Jag har 1 GTX 560ti och en 2500k överklockad till 4,7 GHz. Jag har också stora problem i bf3, får stuttering etc. Alltså jag får ca 100fps (kör på low/medium) fast det känns som jag har ca 30fps vilket är sjukt störande.

Vilken upplösning kör du på och settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag har 1 GTX 560ti och en 2500k överklockad till 4,7 GHz. Jag har också stora problem i bf3, får stuttering etc. Alltså jag får ca 100fps (kör på low/medium) fast det känns som jag har ca 30fps vilket är sjukt störande.

Vilken upplösning kör du på och settings?

1920x1080 High.

Vilken reso kör du?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

1920x1080 High.

Vilken reso kör du?

Kör på samma upplösning som dig, prova att dra ner alla settings till low och se om det blir en stor fps skillnad. Om det inte blir någon skillnad kan man nog utgå ifrån att det är din CPU som inte riktigt orkar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Kör på samma upplösning som dig, prova att dra ner alla settings till low och se om det blir en stor fps skillnad. Om det inte blir någon skillnad kan man nog utgå ifrån att det är din CPU som inte riktigt orkar ändå.

Skiljde bara 10-20 fps.
Så får nog ta och bli en 2500k.

Sad but true :<

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Skiljde bara 10-20 fps.
Så får nog ta och bli en 2500k.

Sad but true :<

Ivy bridge kommer ju ganska snart så jag skulle nog väntat och köpt en sån ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Ivy bridge kommer ju ganska snart så jag skulle nog väntat och köpt en sån ist.

Måste ha det så billigt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -