Sex SSD-enheter i 120 GB

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Enheterna fick vila cirka 30 minuter, följt av formattering och därmed TRIM. Det BORDE räcka för att återställa, kan man tycka. Nämnvärt är att "secure erase" återställer prestandan helt, som sig bör.

Om man väntar en längre tid, typ ett dygn, kommer prestandan ha återställts till normala nivåer då?

Permalänk
Medlem

OCZ Agility 3

Saknade också OCZ Agility 3 i testet. Verkar vara den mest prisvärda 6 Gbps-SSD:n i den storleken (ca 1000 kr för 120 GB) och ny firmware verkar ha löst tidigare stabilitetsproblem. Någon som vet hur den står sig i konkurrensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag är ganska ny på ssd'er, så jag ber om ursäkt om jag säger något idiotiskt nu

I det sista mardrömstestet så skriver ni att ni testar på ett sätt som igentligen inte är något som händer i verkligheten. Betyder det att testet är ovesentligt och att trim kommer hinna göra sitt jobb i vanliga fall, eller att jag kommer känna samma effekter som i testet bara det att det är efter månader, kanske även år av användande?

Sen undrar jag också över formaterings snacket, talar vi om formatering som i att nollställa hela disken? Eller talar vi mer om diskdefragmentering?

Jag är intresserad i en ssd med höga läshastigheter, gärna höga skriv också (såklart) men framförallt en disk som inte försämras och tvingar mig att installera om då och då. Då tolkar jag testerna som att Plextor vore bäst, därefter den gamla crucial disken och sist samsung. När man sedan kollar på priserna lutar det år crucial. Har jag tänkt helt galet eller?

Du ska aldrig defragmentera en SSD.
Samsung 830 brukar få bra i tester men den såg inte så bra ut i sista "TRIM och hög belastning" diagrammet...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av John L:

Saknade också OCZ Agility 3 i testet. Verkar vara den mest prisvärda 6 Gbps-SSD:n i den storleken (ca 1000 kr för 120 GB) och ny firmware verkar ha löst tidigare stabilitetsproblem. Någon som vet hur den står sig i konkurrensen?

I princip kan man sätta likhetstecken med Agility 3, Force 3 och andra sandforce 2 med asynkrona NAND, visst kommer skilja några procent hit å dit precis som med synkrona minnen, men i stort, de lider också av samma nackdelar.

Skrivet av Calle2003:

Samsung 830 brukar få bra i tester men den såg inte så bra ut i sista "TRIM och hög belastning" diagrammet...

På vilket vis såg den inte bra ut, prestandan återställdes ju helt efter TRIM?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Eh, det testet testar hur bra prestandan återhämtar sig efter tortyrtest, och som du ser så återhämtar den sig till 100%.
Det är 100% bra.

Du verkar missförstå testet och verkar inte förstå att Samsung 830 har låg skrivhastighet när det gäller 4kB slumpmässigt skrivande, vilket visas tidigare i testet och är ett helt annat test än tortyrtestet...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Troligtvis inte. Force GT är ju sandforce-baserad så den hade nog fått duktigt med stryk i tested med okomprimerad data och tortyrtested.

På tal om det så är det tragiskt vad slöa de är med att utveckla nya SATA-standarder. Mer eller mindre alla SSD med sata 3 maxar ju bandbredden idag.

I sweclockers test så fick den knappst stryk då den låg t om 1a på något, och angående http://www.anandtech.com/bench/Product/409?vs=529 visar den test fast 240gb och http://www.anandtech.com/bench/Product/409?vs=530 visar 60gb, hittade tyvärr inte 120gb så man kan se vilken som får bäst resultat.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Är ju allt bra sugen på en SSD nu men är dom inte lite omständliga att få igång om man jämför med en hederlig mekanisk HDD.

Vad ska vara omständigt? du pluggar in den i datorn och startar?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vad ska vara omständigt? du pluggar in den i datorn och startar?

Jag vet inte om det är några större problem idag men jag har haft mycket problem med SATA och AHCI förut. Kanske är lättare nu med Windows 7 dock.

Bra att det görs tester på nya SSDer lite då och då, är väl dags att köpa en inom en närmare framtid (efter Ivy Bridge)!

Permalänk
Skrivet av xemacs:

TRIM fungerar inte i alla miljöer (i Raid eller Windows XP t.ex.) och då är det viktigt att background garbage collection gör sitt jobb.

Om jag inte har drömt så har intel lovat trim-stöd i deras mjukvaru-raid, om det sen kommer finnas begränsningar i vilka styrkretsar det gäller låter jag dock vara osagt.

Det skulle vara intressant att se hur de olika diskarna presterar i raid, sweclockers riktar sig ju trots allt till entusiaster.
Kräver iofs dubbel uppsättning disk för testning vilket kanske inte skakas fram lika lätt...
Något man vågar hoppas på, att raid testas någon gång?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Jag vet inte om det är några större problem idag men jag har haft mycket problem med SATA och AHCI förut. Kanske är lättare nu med Windows 7 dock.

Sata och AHCI använder du på vanliga hårddiskar med. Har installerat fönstersjuan två gånger den här veckan. Om något så är det betydligt mer omständigt på hårddiskar än på SSD på grund av tiden det tar med en HDD. Känns som att man hinner installera Windows på två SSD:s under samma tid som på en HDD. Med alla uppdateringar och sådant inräknat.

Visa signatur

HTPC:Intel Core i5 12400/ASUS Prime B660-Plus D4/ RAM 64Gb / PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter
SPELPC:Intel Core i5 12400F/ASUS Prime B660-Plus D4 / Ram 32Gb / ASUS GeForce RTX 3050 8GB DUAL OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Eh, det testet testar hur bra prestandan återhämtar sig efter tortyrtest, och som du ser så återhämtar den sig till 100%.
Det är 100% bra.

Du verkar missförstå testet och verkar inte förstå att Samsung 830 har låg skrivhastighet när det gäller 4kB slumpmässigt skrivande, vilket visas tidigare i testet och är ett helt annat test än tortyrtestet...

Jag förstår att den har dåliga slumpmässiga skrivhastigheter när det gäller 4kB och presterar sämre än de andra även efter en full återhämtning så alla diagram som visar detta visar också denna svaghet.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Är ju allt bra sugen på en SSD nu men är dom inte lite omständliga att få igång om man jämför med en hederlig mekanisk HDD.

Om du köper en med Sandforce ja, men undvid det så kan du bara plugga in och köra, inget krångel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag förstår att den har dåliga slumpmässiga skrivhastigheter när det gäller 4kB

Jag reagerade också på att Samsung:en kom sist i slumpmässig skrivning 4 kB i både vanliga Crystaldiskmark 3 och med svårkomprimerad data(brukar vara 830:s parad-nummer). Rätt stor skillnad mellan 128 GB-varianten och 256 o 512 som har helt annan prestanda där. Ett exempel på när två 128-diskar inte nödvändigtvis är bättre än en 256.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ett exempel på när två 128-diskar inte nödvändigtvis är bättre än en 256.

Det ENDA två SSDer i RAID är bättre på är sekventiell läsning, i alla andra fall är det sämre än en stor disk.

SSD i RAID0 är extremt överskattat på Sweclockers, det är en dålig idé för de allra flesta.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

SSD i RAID0 är extremt överskattat på Sweclockers, det är en dålig idé för de allra flesta.

Får jag fråga varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du köper en med Sandforce ja, men undvid det så kan du bara plugga in och köra, inget krångel.

bara plugga in och köra ..hur krångligt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s2weden:

bara plugga in och köra ..hur krångligt är det?

Inte krångligare än att sätta i en vanlig hårddisk.

Det jag menar är att det är inte massa extra pill och konfiguration i BIOS och sån't, utan du gör på samma sätt som med en mekanisk hårddisk. Sedan skiljer väl sig monteringen något, alltså det kan följa med en 2.5" - 3.5" adapter, men det framgår rätt tydligt hur man gör. Sedan behöver man ju inte ens ha den om man inte vill. En SSD har ju inga rörliga delar så det är skit samma om den sitter fast ordentligt eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag velar mellan Crucial och Samsungs 128gb modell , vilken tycker ni?
(enbart dessa)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Får jag fråga varför?

Du tappar trim så efter ett tag kommer du ha betydligt sämre prestanda än en disk. Men i börjar kan man få galna läs- och skrivhastigheter vilket ser snyggt ut i benchmarkingtester. Det är dock väldigt få som faktiskt har någon nytta av det då man sällan läser och skriver så stora filer. Som jag ser det är den enda verkliga fördelen för den normala användaren att man får en enhet istället för två. Det är ju fortfarande billigare att köpa två mindre än en stor. Eller ja, det är inte riktigt lika relevant längre eftersom 120 GB verkar ge lägsta kostnaden per GB. Annat var det för något år sedan då 60 GB och 80 GB låg bäst i pris. Tyvärr är 60 GB lite för lite för att man ska kunna installera Windows och ett par program. Ska man ha massa spel med mera vill man ha minst 120 GB och då var det helt klart billigast att köpa två 60 GB och köra RAID.

Oj, det där var inte alltför sammanhängande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du tappar trim så efter ett tag kommer du ha betydligt sämre prestanda än en disk. Men i börjar kan man få galna läs- och skrivhastigheter vilket ser snyggt ut i benchmarkingtester. Det är dock väldigt få som faktiskt har någon nytta av det då man sällan läser och skriver så stora filer. Som jag ser det är den enda verkliga fördelen för den normala användaren att man får en enhet istället för två. Det är ju fortfarande billigare att köpa två mindre än en stor. Eller ja, det är inte riktigt lika relevant längre eftersom 120 GB verkar ge lägsta kostnaden per GB. Annat var det för något år sedan då 60 GB och 80 GB låg bäst i pris. Tyvärr är 60 GB lite för lite för att man ska kunna installera Windows och ett par program. Ska man ha massa spel med mera vill man ha minst 120 GB och då var det helt klart billigast att köpa två 60 GB och köra RAID.

Oj, det där var inte alltför sammanhängande.

Aah, okej. Mjo, att tappa TRIM låter inte som någon bra idé i längden. Men om man nu ska vara så korkad att allt man strävar efter är fina benchmark-resultat så får man allt skylla sig själv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Aah, okej. Mjo, att tappa TRIM låter inte som någon bra idé i längden. Men om man nu ska vara så korkad att allt man strävar efter är fina benchmark-resultat så får man allt skylla sig själv.

Fast många här bygger ju för att få fina benchmarks så det är väl inte helt fel så länge man vet vad man gör. Nästa version av Intels drivrutiner kommer dock ha stöd för TRIM i RAID0 så då blir det intressant igen. Fast det kommer fortfarande vara storleken som är mest intressant eftersom man fortfarande ytterst sällan har nytta av väldigt höga överföringshastigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast många här bygger ju för att få fina benchmarks så det är väl inte helt fel så länge man vet vad man gör.

Men att prioritera benchmark-resultat över stabiliteten och prestandan i längden är inte vidare smart.

Skrivet av Zotamedu:

Nästa version av Intels drivrutiner kommer dock ha stöd för TRIM i RAID0 så då blir det intressant igen.

Trevligt! Hur vet du detta och när beräknas de släppas? Släpps de drivrutinerna till alla nuvarande Intel SSD:er?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Men att prioritera benchmark-resultat över stabiliteten och prestandan i längden är inte vidare smart.

Trevligt! Hur vet du detta och när beräknas de släppas? Släpps de drivrutinerna till alla nuvarande Intel SSD:er?

Det beror väl helt på vad man är ute efter. Många här bygger ju specifikt för att köra benchmarks så då är det ju helt rätt.

Jag har inte sett något datum men betan har funnits ute ett tag så det borde inte ta så lång tid. Inte helt långsökt att misstänka att det kommer lagom till de nya moderkorten för Ivy Bridge. Det är alltså mjukvaran till Intels egna mjukvaruraid som är inbyggd i deras styrkretsar det gäller, inte SSDerna i sig så det ska fungera med alla SSD. Vilka styrkretsar som det kommer fungera på och när det släpps vet vi inte riktigt än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

"börjar få motstånd i vissa tester"
Tycker du verkligen att man kan skriva så om en SSD som inte vann ett enda test?

Vadå inte vann ett enda test? Den var ju med i ett tidigare test här på SC och då kom den på förstaplats. Eller egentligen delad förstaplats med en annan och sedan med ytterligare en.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Vadå inte vann ett enda test? Den var ju med i ett tidigare test här på SC och då kom den på förstaplats. Eller egentligen delad förstaplats med en annan och sedan med ytterligare en.

.

Permalänk
Medlem

Intressant test. Borde snart vara dags att börja med SSD. Men skulle inte Intel komma med en ny generation SSD snart?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JAZIP:

Intressant test. Borde snart vara dags att börja med SSD. Men skulle inte Intel komma med en ny generation SSD snart?

http://www.sweclockers.com/nyhet/15252-intel-330-serien-ssd-d...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Schizofreni är en psykossjukdom och har ingenting att göra med multipla personligheter.

Menar ni att samsungs disk är psykotisk?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kalohux:

Schizofreni är en psykossjukdom och har ingenting att göra med multipla personligheter.

Menar ni att samsungs disk är psykotisk eller är ni bara okunniga?

Jag ber om ursäkt att jag plockade populärkulturens mening av ordet och har nu ändrat. För egen del borde du kanske slipa lite på attityden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jaså en uppdatering på testet tyckte det var märkligt att det skulle dyka upp 6 nya diskar att testa dagen efter :P, Här trodde ja att jag gick och beställde en Samsung 830 i onödan.

Hoppas den funkar som den ska ska bli kul att testa SSD för första gången.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB