Sex SSD-enheter i 120 GB

Permalänk
Medlem

Det står i artikeln att intel 520 120GB använder 16 minneskretsar men på bildena ser man bara 8st. Kan någon förklara?

Dessutom undrar jag varför intel presterar så mycket bättre än t ex Verbatim nu när intel verkar ha 8 minneskretsar och verbatim 16st?

Finns det två skilda minneskretsar i samma chip? Om så är fallet så varför presterar dem inte mera lika varandra, hrmm.

Tack för svar.
/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

känns som att ssder börjar bli som referensgrafikkort, slappa på sin logga på en ssd som alla andra redan har.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

uppdaterad? kan inte se den nya disken i tabellerna

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är Plextor som gäller nu om man vill ha nån prestanda som inte låter sig påverkas nämnvärt av vad man använder den till och inte bara skiner i sandforcevänliga tester...

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shaglord:

Det står i artikeln att intel 520 120GB använder 16 minneskretsar men på bildena ser man bara 8st. Kan någon förklara?

Dessutom undrar jag varför intel presterar så mycket bättre än t ex Verbatim nu när intel verkar ha 8 minneskretsar och verbatim 16st?

Finns det två skilda minneskretsar i samma chip? Om så är fallet så varför presterar dem inte mera lika varandra, hrmm.

Tack för svar.
/s

Sitter minneskretsar på baksidan av kretskortet också. Finns bilder på det här:
http://www.myce.com/review/intel-520-series-ssd-review-59336/...

Skrivet av DragonRapide:

uppdaterad? kan inte se den nya disken i tabellerna

Rensa browserns cache så löser det sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sjukt glad över att det här testet! Var faktiskt precis vad jag behövde och en beställning på en Samsung 830 gick iväg idag efter långt velande mellan Intel och Samsung.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Från artikeln: "Under skalet ruvar åtta minneskaplsar", " Varje kapsel rymmer två synkrona NAND-enheter"
Dvs varje kapsel innehåller två "minneskretsar", vilket ger dig 16 "minneskretsar" på 8 kapslar.

Skrivet av Zotamedu:

Sitter minneskretsar på baksidan av kretskortet också. Finns bilder på det här:
http://www.myce.com/review/intel-520-series-ssd-review-59336/...

På 240 GB-modellen som du länkar till finns det minneskapslar på baksidan, men inte på 120 GB modellen. Bilder på den tomma baksidan av kretskortet på 120 GB-modellen finns i artikeln.

EDIT:

Skrivet av shaglord:

Dessutom undrar jag varför intel presterar så mycket bättre än t ex Verbatim

Om jag inte misstar mig helt så beror det på synkrona mot asynkrona minnen. Exempelvis här kan du läsa mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Trevligt! Det känns nästan som att en SSD börjar falla ner på "rimligt" pris. Det ända jag oroar mig över att det verkar som
alla SSD har många buggar osv.

Själv så kör jag med en flera år gammal X-25 80GB! Och har inte märkt några buggar alls! Och det är en SSD som har fått gått väldigt hårt.

Skrivet av JesperA:

Är ganska nyfiken på vad prestandasiffrorna på Intel 520 skulle vara efter ytterligare ett tortyrtest

Eller än mer intressant, efter ytterligare 2-5 tortyrtester.

Skrivet av solslidan:

Riktigt sugen på samsungen! någon som vet hur många sek de tar för windows att starta med den?

Helt omöjligt att svara på!

Skrivet av jioop:

Må hända att jag tar i från tårna, och att mina tår är aningen större än genomsnittet. Vad jag dock menar är baserat på vad du skrev i inlägget i forumet. Den är ju billigare, och också kanske av just den anledningen att den inte riktigt når upp till övriga modeller. Man kan gå hur långt som helst när man snackar i begreppen "lägg till någon hundring extra så kan du får den här", men sen då? När du lagt till den hundringen så är det kanske bara hundra ytterligare till nästa modell. Och så vidare, min poäng är, har du X antal guld, spendera ditt guld på vad du har råd med och va glad för det. Alla moderna SSD är bättre än mekaniska hårddiskar, och handlar det om pengar brukar den typen av konsument inte direkt kolla på det absolut bästa, utan mer på mest prisvärd eller rent av; vilken är billigast? Bra, då tar jag den!

Är din poäng att jag borde köpt en produkt med SATA 6,0 som jag inte kan använda fullt ut, utan presterar lika bra som en produkt för mindre än halva priset bara för att den är bättre i en annan rigg än min? Det är en ganska intressant fråga du väcker nu, för jag är lite av den typen som gärna betalar de där extra slantarna för att ha det bästa även om jag inte alltid kan dra nytta av den prestandan.

Själv så sparar jag hellre 1-3månader till. Och köper den bättre, än att köpa den sämre! Sen att steget till det bästa bara är en liten bit ifrån, spelar inte mig någon roll!
Men jag har lärt mig den hårda vägen att: Sämst och bättre gör stor skillnad. Och att bättre och bäst inte gör så stor skillnad!!

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den största fördelen med SSD är ju accesstiden. Att skriva filer snabbt till och från disken spelar mindre roll i verkligheten. Det är väldigt sällan man har en källa att läsa filer från där man kan komma upp i 500+MB/s. Det är isf om man har en till SSD av liknande kaliber i burken vilket inte många har. Hemma är jag begränsad av mitt gigabitnätverk, och de mekanska diskar som sitter i min NAS. Vill man ha ett lyft i systemet ska man hellre satsa på en SSD som är känd för att inte ha buggar i sin firmware, som nu mera har blivit en "folksjukdom" bland SSD:er.

Den största fördelen med SSD är ju accesstiden. Ja det tåls ju att skrivas en gång till här!! Då många verkar ha fel uppfattning!

Skrivet av Slurp_Slurp:

Mycket trevlig läsning.
Tack!

Kan bara hålla med!!

Stort tack Sweclockers för testen!

Det blir Intel "All In" för medlemmen skog1s än en gång, när det är dags för byte!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Trevligt test. Har aldrig haft en SSD, men jag tycker det är tillräckligt snabbt och bra med två stycken 7200RPM hårddiskar i RAID 0.

Det är söktiden du vill åt på en SSD. Så du kan starta OS och program mycket snabbare. Inte att flytta filer och kopiera filmer snabbts

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är söktiden du vill åt på en SSD. Så du kan starta OS och program mycket snabbare. Inte att flytta filer och kopiera filmer snabbts

Helt klart!! Det är en väldigt stor skillnad på mekanisk söktid typ 8.9 - 12ms mot en SSD som har 0,1!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

OCZ någon? Har Swec bannat dom eller vad?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

OCZ någon? Har Swec bannat dom eller vad?

Tänkte precis samma sak..Jag är ganska sugen på den billigare varianten - OCZ Octane som inte har Sandforce kontroller..borde vara bra alternativ tilll Verbatim och SanDisk i alla fall..gärna en test av 256 GB versioner också

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

Samsung verkar vara ett intressant val..

Permalänk
Medlem

Mycket fint test, stort tack till Sweclockers!
Jag vet faktiskt ärligt talat om det är värt och köpa en ny SSD när man sitter på en intel X25-M G2, finns det någon kunnig i tråden som skulle kunna hjälpa mig? Jag har inte speciellt mycket pengar och jag vet inte vart dom ska läggas men detta test gjorde mig sugen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag ber om ursäkt att jag plockade populärkulturens mening av ordet och har nu ändrat. För egen del borde du kanske slipa lite på attityden.

Jag har slipat lite på inlägget, hoppas att det blev bättre nu.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Jag fick inget riktigt svar innan så jag testar igen:
1. Det här mardrömstestet, är detta något som är totalt orelevant för en normalanvändare, eller kommer jag uppleva samma (möjliga) prestanda förlust efter en längre tids användande?

2. I mardrömstestet skriver ni att ni påtvingar trim med hjälp av formatering.
a) innebär detta att man själv måste aktivera trim, eller gör den detta själv allt eftersom. (om prestandan sänks i 20 min är det inte hela världen såklart, men om jag själv aktivt måste aktivera trim börjar det bli jobbigt.
b) Innebär formateringen här samma sak som med vanliga hårddiskar, dvs man förlorar allt som finns på disken, isf känns det ganska oanvändbart, speciellt om det är på systemdisken.

3. Om jag är ute efter en prisvärd systemdisk-ssd, låter crucial m4 disken då vettig, om jag tolkar diagrammen rätt så är läshastigheterna fullt acceptabla, medan skriv, som inte kommer utnyttjas så mycket diskens svaghet. Däremot är den mer stabil med marvel kretsen samt den får inte försämrad prestanda allt eftersom. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag fick inget riktigt svar innan så jag testar igen:
1. Det här mardrömstestet, är detta något som är totalt orelevant för en normalanvändare, eller kommer jag uppleva samma (möjliga) prestanda förlust efter en längre tids användande?

Det är nog den test som är mest relevant för många användare som är oroliga för SSD'ers kvalité efter en längre användning. Det Sweclockers gjort är att försöka snabba upp månaders normal användning på väldigt kort tid helt enkelt för att kunna visa ett relevant resultat.

Skrivet av Narien:

2. I mardrömstestet skriver ni att ni påtvingar trim med hjälp av formatering.
a) innebär detta att man själv måste aktivera trim, eller gör den detta själv allt eftersom. (om prestandan sänks i 20 min är det inte hela världen såklart, men om jag själv aktivt måste aktivera trim börjar det bli jobbigt.
b) Innebär formateringen här samma sak som med vanliga hårddiskar, dvs man förlorar allt som finns på disken, isf känns det ganska oanvändbart, speciellt om det är på systemdisken.

a) Vista eller Windows 7 och korrekta drivrutiner för din chipset krävs för att TRIM skall vara möjligt (okunnig om OSX samt Linux men det låter inte otroligt att det funkar bra där). Windows kör trim automatiskt så fort din dator inte gör något aktivt så det är inte något du behöver tänka på.

b) Formatering av SSD fungerar precis som på en vanlig hårddisk. Det finns även andra metoder för att nollställa disken (s.k. Secure Erase) vilket förutom rensar den, ger tillbaks orginalprestanda (utan att vänta på någon trim) så länge som minnena har kapacitet att skrivas till (inget man behöver oroa sig för).

Skrivet av Narien:

3. Om jag är ute efter en prisvärd systemdisk-ssd, låter crucial m4 disken då vettig, om jag tolkar diagrammen rätt så är läshastigheterna fullt acceptabla, medan skriv, som inte kommer utnyttjas så mycket diskens svaghet. Däremot är den mer stabil med marvel kretsen samt den får inte försämrad prestanda allt eftersom. Rätta mig om jag har fel.

Nog skrivs det allt en hel del på en systemdisk i och för sig men jag kan nog hålla med om att marvelkretsarna ser riktigt bra ut. Vore intressant om folk som kört dem ett tag kommenterade.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret. Blir nog en crucial då i nästa dator, om bary ivy kunde komma och knacka på nångång

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna haft med 2x av de bättre mekaniska 7200rpm diskarna i raid0 som referens då man gärna ser skillnaden på en vettig raid0 konfiguration och jag själv använder mig av 4x diskar i raid0+1 så det skulle uppskattas. Tråkigt att många förbiser en vettig raid lösning idag för prestanda
Jag själv väntar på längre mognad av SSD innan jag kör på då jag behöver mycket volym och 24/7 drift utan BSOD och jag litar inte helt på SSD ännu och jag vill ha ordentligt och beprövat raid stöd på SSD med trim innan jag byter (blir SSD stora nog att rymma mina krav på volym så behöver jag inte raid men vi är inte där ännu).

dock verkar det gå i rätt riktning så om ett par generationer må hända att SSD är mogna nog för mig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Mycket fint test, stort tack till Sweclockers!
Jag vet faktiskt ärligt talat om det är värt och köpa en ny SSD när man sitter på en intel X25-M G2, finns det någon kunnig i tråden som skulle kunna hjälpa mig? Jag har inte speciellt mycket pengar och jag vet inte vart dom ska läggas men detta test gjorde mig sugen!

Du lär inte märka ett dugg skillnad om du byter bara i benchmark. Jag försöker alltid köpa pålitliga saker och du har en sådan så behåll den du. Jag kommer inte byta ut min 320 förrän den går sönder.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Varför testar ni inte hur snabba diskarna är med kryptering, truecrypt?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Det är nog en övervägande minoritet som har hela sina hårddiskar krypterade, om det är det du syftar på. Sett till den aspekten är det ganska förståerligt att de inte gör sina tester på det viset.

Permalänk
Medlem

Det är ganska många företag som har krav på kryptering, speciellt för bärbara. Alla borde kryptera helt enkelt för att förhindra att personlig och känslig information sprids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Antagligen för att kryptering blir även en test på hur snabb processorn/minnet är (visserligen lite beroende på vilken metod du väljer men de tyngre tar ordentligt med processor kraft). Om vi nu bortser från alla flaskhalsar som en processor skulle innebära så ger Crystalmark testen med svårkomprimerbar data en bra idé om vilken prestanda du skulle få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du lär inte märka ett dugg skillnad om du byter bara i benchmark. Jag försöker alltid köpa pålitliga saker och du har en sådan så behåll den du. Jag kommer inte byta ut min 320 förrän den går sönder.

Låter bra, den fungerar utmärkt och den gör sitt jobb, lite trist med utrymme bara men det viktiga får plats så som 1x spel, photoshop och windows (lite andra program med såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det ENDA två SSDer i RAID är bättre på är sekventiell läsning, i alla andra fall är det sämre än en stor disk.

SSD i RAID0 är extremt överskattat på Sweclockers, det är en dålig idé för de allra flesta.

Nej, du har fel, du vinner inte bara sqtr utan även iops.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Sata och AHCI använder du på vanliga hårddiskar med. Har installerat fönstersjuan två gånger den här veckan. Om något så är det betydligt mer omständigt på hårddiskar än på SSD på grund av tiden det tar med en HDD. Känns som att man hinner installera Windows på två SSD:s under samma tid som på en HDD. Med alla uppdateringar och sådant inräknat.

Mycket sant att man kan köra SATA och AHCI med även mekaniska diskar men fördelarna verkar inte vara lika påtagliga.. Jag har kört med SATA i något legacy mode (inställning i BIOS, identifieras som IDE i Windows men det är SATA som används) i evigheter för att det var så mycket krångel med det när jag körde under XP (gick att installera men när man startade om så hittade inte Windows drivrutinerna osv.) och jag använder fortfarande samma inställningar i Windows 7, it just works. AHCI har jag också haft problem med när jag försökte få igång det.. Hoppas att det går mer smärtfritt när jag skaffat nytt moderkort och Ivy Bridge och jag väl skaffat en SSD för jag vill inte köra med fula legacy inställningar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nej, du har fel, du vinner inte bara sqtr utan även iops.

Tester på det? Det beror på vad man skriver och hur RAIDen är uppsatt osv.

Sen har jag ändå rätt i att nästan ingen på Sweclockers har nytta av det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Är det bara jag eller var det ett ganska magert antal enheter som testades? Finns långt fler populära/intressanta alternativ på marknaden, och jag kan inte tänka mig att det skulle krävas jättemycket mer tid/arbete för att inkludera lite fler diskar?

Tack för ett i övrigt bra test

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk

Tyvärr var jag ganska dumsnål när jag köpte min SSD för cirka 8 månader sen. Jag köpte en OCZ Solid 3, dels för att den var billig och dels för att den fanns i lager då jag behövde en. Men fy vad jag har fått lida av den! Bluescreen minst en gång per dag och det är efter firmware uppdateringen, innan kraschade datorn minst 3 gånger per dag...

Men nu har jag fått nog så imorgon drar jag till Webhallen och byter ut den på garantin till en Intel 520 då jag litar på Intel när det gäller stabilitet eftersom min laptop inte kraschat en enda gång sen jag skaffade en 320 till den. Aldrig mer OCZ för min del!