Accelero Xtreame 7970 monterad. lite frågor till kunniga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Nov 2006

Accelero Xtreame 7970 monterad. lite frågor till kunniga.

hej har monterat och provkört utan problem. väldigt nöjd.

dock undar jag hur man ska göra med flänsarna till minnerna? hur ska man limma fast dem på bästa sätt?
jag har kört dubbelhäftande på mina men undrar om man ska använda limmet och isf vilken av dem och hur? fick ingen guide..

har 2 påsar med lim, en grå och en vit.

bild på kortet.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/01/Dsc04367....

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 8 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w7ultumate |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grönahög
Registrerad
Nov 2008

Det sitter väl redan klister på flänsarna?

Edit: Annars kanske detta är nått för herrn? http://www.inet.se/produkt/5321191/varmeledande-tejp

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Prime z270-p | Intel i7 6700K | 16Gb 2400Mhz | Nvidia GTX Titan X |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av tingkan:

Det sitter väl redan klister på flänsarna?

Edit: Annars kanske detta är nått för herrn? http://www.inet.se/produkt/5321191/varmeledande-tejp

jo ja har sån tejp men räcker de bara så?

fick inget klister färdigt på flänsarna.

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 8 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w7ultumate |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Läs instruktionerna innan du börjar fråga på forum. Det står klart och tydligt att du ska blanda de två massorna, noggrant. Precis som vilket epoxi-lim som helst.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Zeuxlarsson:

Läs instruktionerna innan du börjar fråga på forum. Det står klart och tydligt att du ska blanda de två massorna, noggrant. Precis som vilket epoxi-lim som helst.

fick ingen instruktion de är de som är grejen. men ska fixa de du skrev senare. tack för den

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Jeg mener å ha skjønt at "accelero xtreme 7970" bruker lim og ikke selvheftende teip som på eldre "accelero twin turbo" og har inntrykk av at dette skal sitte når limet jo skal tørke i seks timer. Likevel leste jeg om noen som opplevde at ett kjøleelement løsnet og lurer på om en kan gjøre slik som jeg gjorde med mitt 5850 kort og accelero twin turbo.

For å forsikre meg om at kjøleelementene ikke løsna, så skjøv jeg en bølgepappbit innimellom kjøleelementet og den store kjøleribba for alle kjøleelementene. Tror ikke dette skal ta fyr, har gått helt greit i et år nå hos meg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

Citerar TS

Jag har kört dubbelhäftande på mina men undrar om man ska använda limmet och isf vilken av dem och hur? fick ingen guide..

läs först innan du svarar på ett forum. Som vilket forum som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Decoman:

Jeg mener å ha skjønt at "accelero xtreme 7970" bruker lim og ikke selvheftende teip som på eldre "accelero twin turbo" og har inntrykk av at dette skal sitte når limet jo skal tørke i seks timer. Likevel leste jeg om noen som opplevde at ett kjøleelement løsnet og lurer på om en kan gjøre slik som jeg gjorde med mitt 5850 kort og accelero twin turbo.

For å forsikre meg om at kjøleelementene ikke løsna, så skjøv jeg en bølgepappbit innimellom kjøleelementet og den store kjøleribba for alle kjøleelementene. Tror ikke dette skal ta fyr, har gått helt greit i et år nå hos meg.

Det fungerar säker med dubbelhäftande tejp också men bäst är nog ändå att köra med dom delar som medföljer i kittet.

Skrivet av XpreS:

Citerar TS

Jag har kört dubbelhäftande på mina men undrar om man ska använda limmet och isf vilken av dem och hur? fick ingen guide..

läs först innan du svarar på ett forum. Som vilket forum som helst.

Det framgick ingenstans att TS var utan manual, detta framkom först vid hans svar på min första fråga. Så nej, kanske du bör läsa tråden innan du kommenterar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stan
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det fungerar säker med dubbelhäftande tejp också men bäst är nog ändå att köra med dom delar som medföljer i kittet.

Det framgick ingenstans att TS var utan manual, detta framkom först vid hans svar på min första fråga. Så nej, kanske du bör läsa tråden innan du kommenterar.

jo jag skrev att jag inte fick någon guide men skit samma alla missar vi någonting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Frrla:

jo jag skrev att jag inte fick någon guide men skit samma alla missar vi någonting

Då ursäktar jag mig, jag måste vara helt blind. Konstigt dock för det ska det ingå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

Läs hans första inlägg igen.
Han har inte redigerat det eller någonting.

Citerar en del ur TS absolut första inlägg igen

jag har kört dubbelhäftande på mina men undrar om man ska använda limmet och isf vilken av dem och hur? fick ingen guide.. <---- Ser du där? Nej? Då trollar du bara i så fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av XpreS:

Läs hans första inlägg igen.
Han har inte redigerat det eller någonting.

Citerar en del ur TS absolut första inlägg igen

jag har kört dubbelhäftande på mina men undrar om man ska använda limmet och isf vilken av dem och hur? fick ingen guide.. <---- Ser du där? Nej? Då trollar du bara i så fall.

Mycket riktigt så var jag blind. Nu släpper vi det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Floby
Registrerad
Feb 2010
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Jun 2008

Enligt den manuel jag har använt när jag monterade kylaren på mina två 7970 så skall främst den värmeledande tejpen användas vid strömförsörjningen så att de inte skall bli kortslutning mellan kylflänsar och kondensatorer. Detta är dock en väldigt liten risk, så jag själv struntade i tejpen.

Limmet samt kylpastan (vit/grå) påse skall blandas ihop noggrant under 5 minuter, efter detta skall de appliceras på kylflänsarna och sedan skall flänsarna monteras monteras på t.ex minnen samt till strömförsörjningen.

När detta är klart tar de upp till 10 timmar innan de har härdat någorlunda, så ha tålamod om du inte vill att dem ska börja trilla av.

Sen efter att de härdat är de bara slänga på kylaren och montera i datorn.

Kör gärna något stressprogram, t.ex Unigine Heaven under en längre stund och håll koll på temperaturen. Detta för att se att allt fungerar som de skall, samt att limmet/kylpasten ska härda ytterliggare.

Behövs de manual för att få tips på hur flänsarna skall monteras så säg till.

/ Stefan

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Fågan är om flänsarna på minnena ens behövs, blir dom varma? Känns som dom alltid ligger kring 26 grader. VRM:erna är en annan sak.

Någon som provat utan kylflänsarna för minnena?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av '[PBK:

Bolle;12125746']Fågan är om flänsarna på minnena ens behövs, blir dom varma? Känns som dom alltid ligger kring 26 grader. VRM:erna är en annan sak.

Någon som provat utan kylflänsarna för minnena?

Vid tung belastning på min standardkylning så visade afterburner att minnena nådder över 80c så helt utan kylning så lär dom överhetta ganska snabbt.