Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ratt till dator

Som rubriken lyder så handlar denna tråd om en ratt till datorn.
Har länge vilja spela bilspel på min dator men att sitta och spela med tangenterna är ju verkligen värdelöst, skulle kunna tänka mig att spela via någon form utav dosa(typ xbox) eller ratt, men har in te hittat många rattar och inte hittat hur man kan fixa en dosa till datorn.

Har en budget på max 1000.

tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Eftersom det handlar om tillbehör till en dator är inte konsolavdelningen rätt ställe, flyttar din tråd till kringutrustning.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av anton9494:

Som rubriken lyder så handlar denna tråd om en ratt till datorn.
Har länge vilja spela bilspel på min dator men att sitta och spela med tangenterna är ju verkligen värdelöst, skulle kunna tänka mig att spela via någon form utav dosa(typ xbox) eller ratt, men har in te hittat många rattar och inte hittat hur man kan fixa en dosa till datorn.

Har en budget på max 1000.

tack på förhand

Ratt är väl roligare att köra med men även Xbox kontroll går alldeles utmärkt. Billiga rattar går att använda men ger ju inte samma känsla som en dyrare ratt.

Jag har haft en Logitech G27 men sålde den å nu har jag en thrustmaster ferrari GT experience långt ifrån en top of the line ratt men den funkar. Den har inte bra stöd för dom spel jag testat utan den fungerar mer som en "handkontroll" när det gäller inställningar mm.

P.g.a. att jag får väldigt fort ont i mina skuldror, axlar och nacke om jag kör en längre stund med ratt så använder jag nu en Xbox 360 kontroll funkar väldigt bra då den verkar ha bra stöd i dom flesta spel.

Men som sagt rattar ger mer körkänsla och är "roligare" att spela med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Okej tack, xbox kontrollen var ju inte fruktansvärt dyr, vilka spel kan ni rekomendera ni som verkart ha koll, mitt favoritspel är nog need for speed most wanted så något liknande skulle var agrymt om det fanns !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Dec 2010

Lite svårt att hitta bra rattar under 1000kr. Men här är iaf ett förslag.
http://www.conrad.se/THRUSTMASTER_RATT_RALLY_GT_FFBCLUTCH.htm...

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Logitech Driving Force GT är mitt förslag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293146
Yes, den funkar på PC! Prisvärd.

Upp till 900graders rattutväxling som bonus. (för de spel där det stöds på ett bra sätt)
Helt OK force feedback sägs det. Sekventiell spak, men å andra sidan är "paddlarna" på baksidan på ratten rätt mesiga: snarare knappar än paddlar.
Pedalerna inte speciellt påkostade, men funkar.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge, Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Ratt är ett sånt där tillbehör som väldigt många köper till sin dator i tron att det skall bli lika kul som man minns Out Run på arkad 1987 när de var tio år.

Eftersom det inte alltid är det blir resultatet att väldigt många provar lite och så blir ratten liggande nåt år innan man lägger ut den i nyskick på Blocket. Ta en titt där så lär du hitta ett lass rattar som funkar fint. Jag köpte min Logitech Momo Racing som ny i originalkartong med ett par spel för typ en femhundring och det kan väl vara en bra nivå för att testa om du tycker det är kul eller om du också sällar dig till skaran av Blocketsäljare.