Däckföretaget glömde spänna bultarna

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DrRotmos:

Um... För att ställa hur långt 11 nm är i lite perspektiv: En HIV-virion är ungefär 90 nm stor och DNA är 3 nm brett.

Att man ska förflytta bulten 11 nm inåt känns som ett rejält precisionsjobb

Jo, jag tyckte som sagt det verkade konstigt. Men det kanske beror på att jag går natur. Där kan man inte bara skriva "nm" och mena Nm. Jag läser oftast som det står, på gott och ont.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Fick höra att jag skulle efterdra efter 10 mil när Volvo bytte mina däck förra veckan.

Permalänk
Medlem

när jag jobbade som bilmekaniker så sa vi till kunderna att efter dra efter 10mil efter däck byten, dock tror jag inte att du kommer att få någon ersättning ifall ingen skada har hänt. Kan ju alltid ringa up och klaga på företaget. Men ofta blir det inte mer än ord för ord ifall du inte har något bevis på vad som har hänt och ska ha ersättning.

Permalänk
Medlem

Det var så många inlägg här så jag orkar inte läsa alla, men det jag är intresserad av är hur man ska veta hur hårt man ska dra åt när man byter själv? Antingen använder jag fälgkors eller spärrhandtag och drar åt ganska hårt. Troligen drar jag på tok för hårt, men även jag har hört många som tappat däcken när dom kört.

Så hur ska jag veta när jag har dragit 110nm? Jag har ju inte en susning. Jag drar tills att jag tycker dom sitter som fan, sen åker jag en liten sväng och sen testar jag att dra lite till om det är möjligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Dom brukar ju säga att man ska dra åt bultarna en gång när man kommer hem från däckverkstaden..

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag litar ALDRIG på en mutterpicka. Det hörs att den jobbar, men det betyder inte att den drar runt muttern.

Eh? Du har väl ögon att titta med, i så fall ser du om hylsan roterar eller inte.

Jag kör alltid med mutterdragare. Och andra sidan är det inget nytt fenomen att man bör efterdra hjulbultarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det var så många inlägg här så jag orkar inte läsa alla, men det jag är intresserad av är hur man ska veta hur hårt man ska dra åt när man byter själv? Antingen använder jag fälgkors eller spärrhandtag och drar åt ganska hårt. Troligen drar jag på tok för hårt, men även jag har hört många som tappat däcken när dom kört.

Så hur ska jag veta när jag har dragit 110nm? Jag har ju inte en susning. Jag drar tills att jag tycker dom sitter som fan, sen åker jag en liten sväng och sen testar jag att dra lite till om det är möjligt.

Inte så fruktansvärt noga egentligen, man ska kunna dra åt och lossa med handkraft.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Inte så fruktansvärt noga egentligen, man ska kunna dra åt och lossa med handkraft.

Jag jag får alltid upp bultarna med handkraft och jag är ingen muskelkille, så då kanske det är ok?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Eh? Du har väl ögon att titta med, i så fall ser du om hylsan roterar eller inte.

Jag kör alltid med mutterdragare. Och andra sidan är det inget nytt fenomen att man bör efterdra hjulbultarna...

Min mutterdragare havererade. Den snurra men drog inte åt ordentligt. Den såg ut att fungera som den skulle. Lossa bultar gjorde den fortfarande rätt skapligt. Lurigt.. Såg ut precis som vanligt med momentpinnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag jag får alltid upp bultarna med handkraft och jag är ingen muskelkille, så då kanske det är ok?

Ja har de inte ramlat av än så är det ok.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Man drar åt med ett spärrskaft "normal stort" tills man inte orkar längre, självklart i kors och de har aldrig skruvat upp sig för mig "bultarna drar åt sig själva också efter ett tag om dom sitter tillräckligt hårt så man får inte dra för hårt".

På verkstad så brukar dom använda mutter maskiner vilket jag tycker är värdelöst för ibland drar dom inte tillräckligt, eller blir som det vart på farsans 850 att dom drog bultarna en i taget med mutter maskinen på max styrka och krökte fälgen.

EDIT: jag är ingen muskel kille, man får vara smart och använda sin vikt "72kg" så funkar det, då menare jag inte stå på spärrskaftet utan typ gunga på skaftet med låst armbåge lite se om den vill skruva sig mera om inte duger det.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du vet att man skall efterdra bultar/muttrar efter typ 5 mil?
Speciellt om man har alufälgar.

10-12 mil har jag hört på alla ställen häromkring. Antagligen olika? Hur som helst borde de inte vara så lösa som TS uppger så antagligen har de gjort fel vid monteringen.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Man drar åt med ett spärrskaft "normal stort" tills man inte orkar längre, självklart i kors och de har aldrig skruvat upp sig för mig "bultarna drar åt sig själva också efter ett tag om dom sitter tillräckligt hårt så man får inte dra för hårt".

På verkstad så brukar dom använda mutter maskiner vilket jag tycker är värdelöst för ibland drar dom inte tillräckligt, eller blir som det vart på farsans 850 att dom drog bultarna en i taget med mutter maskinen på max styrka och krökte fälgen.

EDIT: jag är ingen muskel kille, man får vara smart och använda sin vikt "72kg" så funkar det, då menare jag inte stå på spärrskaftet utan typ gunga på skaftet med låst armbåge lite se om den vill skruva sig mera om inte duger det.

Det är förmodligen för hårt. Ingen vits med att dra för hårt, bara skadar.. ska man dra på känn så skall det inte gungas/ryckas något.

Köpte en bil där jag fick dra i helicoil i hälften av alla gängor.. Bara ta i eller mutterknack utan moment reglering är ej att föredra.
Lite kopparpasta på skadar inte heller.

Om hävarmen är 30cm o du häver på 72 kg så är du uppe i ~21kg, gungar du lite på detta så kan du säker komma upp mot 30kg. (~3ggr hårdare än en hjulbult bör dras normalt)

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Det är förmodligen för hårt. Ingen vits med att dra för hårt, bara skadar.. ska man dra på känn så skall det inte gungas/ryckas något.

Köpte en bil där jag fick dra i helicoil i hälften av alla gängor.. Bara ta i eller mutterknack utan moment reglering är ej att föredra.
Lite kopparpasta på skadar inte heller.

Om hävarmen är 30cm o du häver på 72 kg så är du uppe i ~21kg, gungar du lite på detta så kan du säker komma upp mot 30kg. (~3ggr hårdare än en hjulbult bör dras normalt)

jo men har aldrig haft av bultar och gör det så slipper man efterkolla vilken man förmodligen kommer glömma iallefall.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det var så många inlägg här så jag orkar inte läsa alla, men det jag är intresserad av är hur man ska veta hur hårt man ska dra åt när man byter själv? Antingen använder jag fälgkors eller spärrhandtag och drar åt ganska hårt. Troligen drar jag på tok för hårt, men även jag har hört många som tappat däcken när dom kört.

Så hur ska jag veta när jag har dragit 110nm? Jag har ju inte en susning. Jag drar tills att jag tycker dom sitter som fan, sen åker jag en liten sväng och sen testar jag att dra lite till om det är möjligt.

Du drar troligen åt "på tok för hårt" - som de flesta gör.
Prova med en momentnyckel en gång för att känna hur hårt 110Nm är (låna av en kompis eller en verkstad om du inte har en). Att dra åt för hårt skadar gängorna eller bultarna som till slut går sönder. (Ja det har jag råkat ut för.)

Sedan måste jag säga att de som tappar ett hjul när de kör - hur f-n lyckas man???
Jag har själv slarvat och glömt att dra åt bultarna på ett hjul en gång, körde några kilometer och kände att det vibrerade mer än vanligt, stannade såklart direkt och kollade bultarna.

(Jag har mekat med bilar lika länge som datorer, dvs ca 25 år...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reo_swe:

Du drar troligen åt "på tok för hårt" - som de flesta gör.
Prova med en momentnyckel en gång för att känna hur hårt 110Nm är (låna av en kompis eller en verkstad om du inte har en). Att dra åt för hårt skadar gängorna eller bultarna som till slut går sönder. (Ja det har jag råkat ut för.)

Sedan måste jag säga att de som tappar ett hjul när de kör - hur f-n lyckas man???
Jag har själv slarvat och glömt att dra åt bultarna på ett hjul en gång, körde några kilometer och kände att det vibrerade mer än vanligt, stannade såklart direkt och kollade bultarna.

(Jag har mekat med bilar lika länge som datorer, dvs ca 25 år...)

Ja jag misstänker att jag drar för hårt, men har aldrig haft några problem p.g.a. det. Hällre det än att hjulen trillar av.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Dra 110nm är en knyck med hjulkorset, dvs inte ens lämpligt för att vara på säkra sidan.
Sen så är siffran 110nm taget ur luften, finns farbrikat som kräver betydligt mer enl handbok, just för att bultarna spänner bromstrumma samt centrerar däcket.

Vad du kan kräva....
1: Slitage på fälg.
2: Åberopa ej utförd service, dvs häva betalning för utfört arbete.
Ifall bil havererat samt olycka skett...
1: Åberopa service samt bärgning
2: Skadestånd

Ta ring dem, förklara enkelt hur läget ligger till.
Seriöst företag kommer säga "j*vlar, bra du drog åt, kom hit så ordnar vi nå kompensation"
Om inte, så får du nog göra stämning.

Lagen säger både och i detta fall, du som chaufför ska nämligen kontrollera bil innan färd, medans du som kund ska inte behöva kontrollera ett jobb som auktoriserat företag gjort.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Hej alla ligger kanske lite fel och på fel forum sorry. Men kanske någon vet ändå.

Det är så här att jag har mina däck på ett däckföretag. Och har fått bytat precis till sommardäck, jag har kört ca 10 mil och det började skramla och låta när jag motorbromsade. Men motorn hördes ok så jag började googla runt då var det en som skrev kolla bultarna. Sakt som gjort jag gick ut 3 utav 4 hjul var spända. Men vänster fram var inte det jag kunde ta ut en bult för hand och resterande var väldigt lösa. Den enda som satt hårdast var min låsbult. Nu till min fråga kan jag kräva ersättning från företaget? Det kunde ju trots allt hänt en väldigt alvarlig olycka..

Tack på förhand och sorry om texten inte är den bästa gillar bättre att prata än skriva..

Mvh Thomas.

Skrivet av MrP*:

Ja blir illa tvungen att göra det nu. Skiter lite i mig själv men fru och barn i bilen med så konsekvenserna kunde blivit mycket alvarliga. Dom andra däcken satt som berget. Och gjort det dom andra åren jag har anlitat den firman med. 2 bilar med förvaring hos dom.

Jag har inte läst hela tråden. Jag ville bara kommentera vad jag ser här i dina 2 första inlägg.

Du har förvarat hjul till 2 bilar under vad jag förstår flera säsonger hos en firma. Varje gång har de bytt hjul och inga problem har uppstått. Om man bortser från hur de bemöter dig som kund, för det har jag ingen aning om, så har du i alla fall fått vad du betalat för. Och nu visar sig att den här gången tabbade de sig med ett hjul, låsbulten satt hårt men de övriga kunde du med handkraft skruva på.

Då tänker jag såhär: INGENTING HÄNDE! Och det var inte så att det var sjukt nära att den olycka uppstod. Varför i hela friden måste man vara en sån jobbig människa som försöker fiska ur pengar från ett företag för en sån här händelse baserat på en potentiell (liten!) risk att en olycka kunde uppstå till följd av detta. Personligen tycker jag att du har ett ansvar för att kontrollera hjulen om någon annan bytt dem, särskillt om du kör din familj i bilen.
Vad jag vill säga här är egentligen bara det här med att alla gnälspikar ska ha pengar hela tiden för allt. Kunde du inte bara ringa företget och berätta om de lösa bultarna, säg att du är upprörd över deras slarv och detta inte får hända igen. Om du nu måste, fråga efter rabatt/avdrag på fakturan/priset för det aktuella hjulbytet.

Det är sån här petitess gnäll som fått företagen idag att med hjälp av paragrafer/finstil/klausuler och annat svårtolkat skrivet slå sig helt fria från allt ansvar gentemot kunder och konsumenter. För att eliminera alla risker för att behöva handskas med jobbiga kunder som tar enegri, tid och pengar för struntsaker.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Jag har inte läst hela tråden. Jag ville bara kommentera vad jag ser här i dina 2 första inlägg.

Du har förvarat hjul till 2 bilar under vad jag förstår flera säsonger hos en firma. Varje gång har de bytt hjul och inga problem har uppstått. Om man bortser från hur de bemöter dig som kund, för det har jag ingen aning om, så har du i alla fall fått vad du betalat för. Och nu visar sig att den här gången tabbade de sig med ett hjul, låsbulten satt hårt men de övriga kunde du med handkraft skruva på.

Då tänker jag såhär: INGENTING HÄNDE! Och det var inte så att det var sjukt nära att den olycka uppstod. Varför i hela friden måste man vara en sån jobbig människa som försöker fiska ur pengar från ett företag för en sån här händelse baserat på en potentiell (liten!) risk att en olycka kunde uppstå till följd av detta. Personligen tycker jag att du har ett ansvar för att kontrollera hjulen om någon annan bytt dem, särskillt om du kör din familj i bilen.
Vad jag vill säga här är egentligen bara det här med att alla gnälspikar ska ha pengar hela tiden för allt. Kunde du inte bara ringa företget och berätta om de lösa bultarna, säg att du är upprörd över deras slarv och detta inte får hända igen. Om du nu måste, fråga efter rabatt/avdrag på fakturan/priset för det aktuella hjulbytet.

Det är sån här petitess gnäll som fått företagen idag att med hjälp av paragrafer/finstil/klausuler och annat svårtolkat skrivet slå sig helt fria från allt ansvar gentemot kunder och konsumenter. För att eliminera alla risker för att behöva handskas med jobbiga kunder som tar enegri, tid och pengar för struntsaker.

Synd du inte har läst tråden på riktigt. Jag har sagt X antall gånger jag är inte ute efter PENGAR jag är ute efter ändring i rutinerna, så detta inte händer Oskar 85 år som inte kan bocka sig ner tex. Sen har jag sett en gång en bil som tappade hjulet., Inte roligt sak att se han/hon tog med sig 2 andra bilar i smällen. Var i mötande fil på motorvägen.

Om bara en bult sitter fast är risken VÄLDIGT stor att den bryts då är du körd.

Som jag har också sagt jag är mer orolig över VEM/VAD jag hade kunnat skadat, inte materiella skador.

Och som även är sagt jag har pratat med dom och dom ska se över sina rutiner. Samt kolla "spänningen manuellt" Efter alla däck byten.

Detta var inte ett litet däck företag. Men dom hade inte tänkt i dessa banorna innan.

Sen till många av er tråden spårar ur mer och mer hur mycket man ska spänna bultarna med mera. Detta handlade inte om 20,50,100,110 Denna tråden handlade om att dom genom SLARV glömde spänna bultarna helt enkelt satte på dom och snurade ett par varv för hand THATS IT.

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

En till sak dom frågade om vad jag ville ha .,. Jag svade

CHECKLISTA
Manuellt Koll efter mutterdragare

Bra idear och det ska dom INFÖRA

Så jag krävde inga pengar eller så .

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Detta handlade inte om 20,50,100,110 Denna tråden handlade om att dom genom SLARV glömde spänna bultarna helt enkelt satte på dom och snurade ett par varv för hand THATS IT.

Nja, att säga så på rak hand är inte särskilt enkelt utan konkret fakta då korrekt spända bultar kan släppa pga av korrision mellan bult å fälg, därav det som många andra sagt, man SKA alltid dra hårdare än rek, samt efterdra.

Visserligen är risken liten att man tappar däck för att 1 bult rallat upp, men vid 2 av 5 så ska man börja känna obalans å risk för brytning är överhängande.
Är det bara 4 bultar så finns den risken redan vid 1´a bulten.

Jag gillar dock ditt svar till dom samt deras sätt att se på det hela.
Tummen upp för "korrekt ansvarsfull kund med öppna kritiska synpunkter"
Samt företaget. (dock bör väl "stort" företag redan ha sådan policy?)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nja, att säga så på rak hand är inte särskilt enkelt utan konkret fakta då korrekt spända bultar kan släppa pga av korrision mellan bult å fälg, därav det som många andra sagt, man SKA alltid dra hårdare än rek, samt efterdra.

Visserligen är risken liten att man tappar däck för att 1 bult rallat upp, men vid 2 av 5 så ska man börja känna obalans å risk för brytning är överhängande.
Är det bara 4 bultar så finns den risken redan vid 1´a bulten.

Jag gillar dock ditt svar till dom samt deras sätt att se på det hela.
Tummen upp för "korrekt ansvarsfull kund med öppna kritiska synpunkter"
Samt företaget. (dock bör väl "stort" företag redan ha sådan policy?)

Detta handlade om en 2 år gammal bil ingen korrision som man kan se . Sen hade dom faktiskt inte en sådan policy att kolla efter men det ska dom ha infört nu .Det var 4 utav 5 bultar man kunde ta av för hand hade jag inte haft en "kåpa" som höll dom inne hade bultarna varit förlorade

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Sen när jag kände det direct ställde jag bilen och googlade lite trodde det var en driv lina eller dyligt som hade gett sig men. Lite tips och råd när man googlade ledde mig direct till bultarna .Googlar man så ser man det är hyfsat vanligt.. Om företaget inte har en "checklista" och gör rätt från början alla kan göra fel. Det handlar nu om är hur ska man minemera risken så det ALDRIG händer igen. Agda 90 hade kanske inte stannat och kört ut på motorvägen och tagit sitt liv och kanske en familj djur eller anant med sig. Materiella skador kan ersättas men inte ett liv flera liv.

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Eh? Du har väl ögon att titta med, i så fall ser du om hylsan roterar eller inte.

Jag kör alltid med mutterdragare. Och andra sidan är det inget nytt fenomen att man bör efterdra hjulbultarna...

På plåtfälgar så ser man.
Men t.ex på mina R fälgar där själva muttern/hylsan åker in så pass att man inte längre ser något annat än isf mutterpickan, gör det svårt att se med ögonen. Och jag är tyvärr inte stålmannen som besitter den fina egenskapen att se igenom material, ja förutom bly höhö.
Ska du fortsätta pissa i motvind eller bara ge upp redan nu kanske?

Visa signatur

Star Citizen ❤