AMD Trinity släpps den 15 maj

Permalänk
Medlem

Vet inte varför jag bryr mig egentligen men ska AMD fortsätta överleva måste den vara bättre än Llano på alla vis samtidigt som strömförbrukningen hålls i strama tyglar. Kommer oavsett inte köpa AMD nästa gång, fanboys skadar industrin och utvecklingen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Kommer oavsett inte köpa AMD nästa gång, fanboys skadar industrin och utvecklingen.

Alltså, om du inte köper AMD av princip är du ju en fanboy så det skriker om det. Om man handlar hårdvara efter vad som står på paketet och inte efter behov och plånbok så är man en del av problemet inte lösningen...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Llano var ju en succé iallafall. Undras när moderkort med FM2 kommer ut då.

http://www.techpowerup.com/162005/AMD-Socket-FM2-Motherboards...

Nu är det där 1mån gammalt, så mycket eller inget kan ha hänt sedan dess =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Något att se fram emot

Permalänk

Taggar HTPC bygge framöver STARKT Man lär ju till och med kunna spela lättare spel som Dota2 på de övre modellerna? =D

Permalänk
Skrivet av exroz:

Vad pratar du om? Den byggde ju på Bulldozer-kärnor, så för mycket ska du nog inte hoppas på.
Det mest intressanta är hur grafiken presterar. Var har vi Swec-testet, om senast 2 veckor vill jag se en recension!

AMD Trinity innehåller två till fyra processorkärnor med Bulldozer-arkitektur, känd som Piledriver.

Det pratar jag om, känd som piledriver. Hoppas på lite bättre prestanda från CPU-delen men som du säger är det förstås GPU-delen som är mest intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

Piledriver kommer att ha 15% bättre prestanda än bulldozer om inte minnet sviker mig, jag läste det någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Alltså, om du inte köper AMD av princip är du ju en fanboy så det skriker om det. Om man handlar hårdvara efter vad som står på paketet och inte efter behov och plånbok så är man en del av problemet inte lösningen...

Jag håller inte med, det vore värre att köpa AMD igen trots att den presterar sämre. Och skulle den prestera bättre så skulle det vara ännu värre att köpa AMD för då signalerar jag att fanatism är ok bara någon produkt blir bra och att företag ska få släppa vilken skit som helst bara för att de har konsumenter som vill väl.
Eftersom jag varit fanboy till AMD från 2003-2011 så är det enda tänkbara att köpa något annat just för att AMD ska skärpa sig. AMD behöver förtjäna sitt rykte igen och tills att de bevisat att de kan reproducera god prestanda i minst två generationer behöver de få känna av att det skadar dem att ignorera entusiaster och använda falsk marknadsföring.

Det mest rättvisa vore att köra Intel i lika många år som AMD nu men då det förmodligen skulle skada marknaden ännu mer måste jag avstå, nästa uppgradering blir garanterat Intel och finns AMD kvar i leken efter och förändrat sig så kan det möjligen bli dem igen men jag tror inte de kommer finnas kvar inom prestandasegmentet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

upp till 29% bättre CPU prestanda än Llano och upp till 50% GPU prestanda sen om det stämmer låter jag vara osagt men vi kan nog vara överens om att den lär slå Intel HD graphics 4000 på fingrarna!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Någon som vet om Trinity kommer ha bättre support för 23.976fps? Går i HTPC-tankar och nu är man lite insnöad på att få till en perfekt när man ändå är i farten. Försökt googla lite men inte fått någon klarhet i det hela.

Ivy Bridge verkar ju inte fixat det helt och hållet, så då står hoppet till AMD.

Citat:

While 4K video support is impressive, Intel hasn’t completely fixed the 24fps issue that some people noticed in Sandy Bridge. By not quite getting the frame rate of video playback for this format of video, movies can appear to stutter.

When asked about this, Dr Hong Jiang, senior principal engineer and chief media architect for Intel, said that ‘we’ve improved the clock for Ivy Bridge, so that issue is much reduced. Compared to Sandy Bridge, it’s a major step forward.’ Tom Piazza, Intel senior fellow, chipped in, adding that ‘it’s significantly reduced – you’d have to look real hard to catch it.’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

upp till 29% bättre CPU prestanda än Llano och upp till 50% GPU prestanda sen om det stämmer låter jag vara osagt men vi kan nog vara överens om att den lär slå Intel HD graphics 4000 på fingrarna!

Läste att HD 4000 lär vara ungefär som nuvarande Llano, och då kommer definitivt Trinity sopa mattan med HD4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag håller inte med, det vore värre att köpa AMD igen trots att den presterar sämre. Och skulle den prestera bättre så skulle det vara ännu värre att köpa AMD för då signalerar jag att fanatism är ok bara någon produkt blir bra och att företag ska få släppa vilken skit som helst bara för att de har konsumenter som vill väl.
Eftersom jag varit fanboy till AMD från 2003-2011 så är det enda tänkbara att köpa något annat just för att AMD ska skärpa sig. AMD behöver förtjäna sitt rykte igen och tills att de bevisat att de kan reproducera god prestanda i minst två generationer behöver de få känna av att det skadar dem att ignorera entusiaster och använda falsk marknadsföring.

Det mest rättvisa vore att köra Intel i lika många år som AMD nu men då det förmodligen skulle skada marknaden ännu mer måste jag avstå, nästa uppgradering blir garanterat Intel och finns AMD kvar i leken efter och förändrat sig så kan det möjligen bli dem igen men jag tror inte de kommer finnas kvar inom prestandasegmentet.

Du säger att du inte vill vara AMD fanboy ,men all annan fanboy vill du vara. Låter ju helt logiskt, not.

OnT: HTPC bygge!!!! JAAA! Lär smaska HD 4000 på rumpan i alla fall, only time will tell.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Vet inte varför jag bryr mig egentligen men ska AMD fortsätta överleva måste den vara bättre än Llano på alla vis samtidigt som strömförbrukningen hålls i strama tyglar. Kommer oavsett inte köpa AMD nästa gång, fanboys skadar industrin och utvecklingen.

Skadar industrin och utvecklingen? Bättre att hoppa över till Intel då och gynna deras speciella metoder de kört med som faktiskt bidragit stort till att det ser ut som det gör idag? Vilket uselt resonemang.

Kul med Trinity! Håller tummarna för AMD.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Så nu ska du vara intel-fanboy i 9 år? vissa lär sig aldrig. Ignorera marknadsföringen och skapa inte känslor för ett företag utan köp det som är bäst för dina behov. Intel regerar i ren cpu-prestanda just nu men Trinity kommer att äga på integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aske.nord:

AMD Trinity innehåller två till fyra processorkärnor med Bulldozer-arkitektur, känd som Piledriver.

Så den innehåller således en eller två Bulldozermoduler som kan köra två trådar per modul på samma gång. Sex gamla Phenomkärnor är mer än åtta nya Bulldozerkärnor - det här med att Bulldozer lanserades som en CPU med åtta kärnor var en lyckad kupp av AMDs marknadsavdelning. Isåfall har Intels 2600K också 8 kärnor eftersom den också kör 8 trådar på samma gång på nästan samma vis som Bulldozer (fast mycket snabbare). Det är märkligt att den här desinformationen repeteras om och om igen på Sweclockers där folk borde veta bättre. Fyra moduler med två trådar var är inte lika med åtta ortogonala CPUkärnor. Repetera om och om igen tills läxan sitter.

Permalänk
Medlem

Av allt att döma så är det inte riktigt hyper-threading heller. Någon hybrid mellan delade resurser och fristående kärnor inbakade i samma en och samma modul dvs en modul innehåller två "kärnor" men delar på resurserna. iaf så vet vi inte alls hur Piledriver kärnorna lär prestera men lägger man till VLIW4 i ekvationen så lär det iaf bli sjuhelsikes bra hybrid.

Man skall även ha i åtanke att AMD varken har råd eller lust att dra spöa skiten ur Intel i prestanda segmentet men ingen vet hur framtiden läs se ut!

Excavator kanske blir ett monster som jämnar ut mellanrummet mellan Intel och AMD dock är det något år kvar tills dess!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på min Netbooks C-50 processor får den väldigt dåligt betyg i Windows 7(processordelen). Så är riktigt sugen på en trinity-processor som kan leva upp till bättre prestanda och kunna eventuellt spela något spel. Kanske blir det en 12" nästa gång, släpps det någon 12-13" med trinity snart?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av Yxan:

Så den innehåller således en eller två Bulldozermoduler som kan köra två trådar per modul på samma gång. Sex gamla Phenomkärnor är mer än åtta nya Bulldozerkärnor - det här med att Bulldozer lanserades som en CPU med åtta kärnor var en lyckad kupp av AMDs marknadsavdelning. Isåfall har Intels 2600K också 8 kärnor eftersom den också kör 8 trådar på samma gång på nästan samma vis som Bulldozer (fast mycket snabbare). Det är märkligt att den här desinformationen repeteras om och om igen på Sweclockers där folk borde veta bättre. Fyra moduler med två trådar var är inte lika med åtta ortogonala CPUkärnor. Repetera om och om igen tills läxan sitter.

Jag är helt med på vad du menar och jag vet precis hur Bulldozer fungerar! Vad jag ville poängtera ut med mitt tidigare svar var endast att dem skrev _Piledriver_ och inte hur Bulldozer fungerar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

DÅ man sitter med en Ph2-940 och ett 4670 kanske det skulle kunna vara en helt ok uppgradering. Med lite tur kanske man kan köra Crossfire-X med den och ett 76XX för ectra boost om det nu skulle behövas

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Läste att HD 4000 lär vara ungefär som nuvarande Llano, och då kommer definitivt Trinity sopa mattan med HD4000

På GPU sidan kan du nog vara lugn

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Så nu ska du vara intel-fanboy i 9 år? vissa lär sig aldrig. Ignorera marknadsföringen och skapa inte känslor för ett företag utan köp det som är bäst för dina behov. Intel regerar i ren cpu-prestanda just nu men Trinity kommer att äga på integrerad grafik.

Nej du läste uppenbarligen inte genom vad jag skrev. Tills AMD kan skapa reproducerbara resultat i minst två generationer kommer jag för utvecklingens skull välja Intel. Innan AMD kan visa att de förtjänar att få pengar ska de inte ha ett öre av mig mer.

Integrerad grafik ger jag inget för om processorn drar 100W för det är larvig mycket för den lilla prestandavinst man får i vardagen pga en kraftfullare GPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skadar industrin och utvecklingen? Bättre att hoppa över till Intel då och gynna deras speciella metoder de kört med som faktiskt bidragit stort till att det ser ut som det gör idag? Vilket uselt resonemang.

Kul med Trinity! Håller tummarna för AMD.

AMD har sedan 2003 fått ensamrätt för processorer hos alltför många entusiaster och att de väljer att driva utvecklingen i en riktning varken mjukvaru-utvecklare eller entusiaster vill ha skadar utvecklingen i stort. Intel fick faktiskt lida för sina snedsteg med P4 genom att AMD växte till, det hade AMD aldrig haft möjligheten till om Intel skött sig och skapat en arkitektur som någon vill ha. Att tycka synd om AMD bara för att de är mindre när de går precis samma väg är att medverka till att hämma utvecklingen.
När AMD bevisat i två generationer att de faktiskt bryr sig om utveckling av den prestanda som faktiskt efterfrågas till skillnad från den som dem vill ska efterfrågas så förtjänar de pengar. Jag tror inte det kommer hända för allt de gjort hittills tyder på att de på sikt ska avveckla alla entusiastprocessorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Nej du läste uppenbarligen inte genom vad jag skrev. Tills AMD kan skapa reproducerbara resultat i minst två generationer kommer jag för utvecklingens skull välja Intel. Innan AMD kan visa att de förtjänar att få pengar ska de inte ha ett öre av mig mer.

Integrerad grafik ger jag inget för om processorn drar 100W för det är larvig mycket för den lilla prestandavinst man får i vardagen pga en kraftfullare GPU.

Du bryr dig alltså mer om märke än om vad som är bästa produkten för dig? Definitionen av en Fanboy. Varför envisas du med att vara antingen AMD Fanboy eller Intel Fanboy? Kan du inte bara köpa det som passar dig bäst? Och det är inte befogat att stödja Intel för att vara rättvis även om AMD gör bättre saker. Om man ska köpa efter sådana värderingar istället för att köpa efter vad som passar bäst så är det väl ändå smartast att stödja den som behöver stöd?

Jaja, du verkar resonera ytterst oresonligt och logik verkar inte vara något ledord för dig.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar glömma bort att det var just incidenten med P4 som har påverkat utvecklingen och marknadsandelarna.

Intel bestämde sig för att fuska sig in på marknaden genom att "muta" OEM:er till att använda deras processor istället för konkurrenten även om Athlon processorn var så mycket bättre.

Detta led till att AMD's marknadsandelar sjönk och Intel hade 85% av marknaden på grund av skumma metoder och inget fair-play whatsoever!

Intel tjänade massor med pengar på detta och har därför kunnat öka sin RnD budget. AMD klantade till sig rejält med marknadsföringen av den nya FX-serien som har fått förödande omständigheter, hade dem inte valt att använda FX utan något annat namn som inte är ifrån tiden då dem hade den bästa prestanda cpu:n så hade dem kommit lindrigt undan.

Deras nya VD Rory Read vill satsa på GPGPU framtiden vilket inte är ett så dumt val då dem verkligen har resurser att klara sig på den fronten OM övriga världen följer.
får dock Intel bestämma så lär allt vara multitrådat och bara förlita sig på ren CPU-kraft vilket är helt fel då en GPU har mycket högre beräkningskraft än en CPU.

För övrigt så lär framtida AMD CPU/APU:er fungera perfekt för gamers och för oss vanliga dödliga personer som inte har råd att lägga ner en hel årslön för att få toppprestanda!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Vissa verkar glömma bort att det var just incidenten med P4 som har påverkat utvecklingen och marknadsandelarna.

Intel bestämde sig för att fuska sig in på marknaden genom att "muta" OEM:er till att använda deras processor istället för konkurrenten även om Athlon processorn var så mycket bättre.

Detta led till att AMD's marknadsandelar sjönk och Intel hade 85% av marknaden på grund av skumma metoder och inget fair-play whatsoever!

Intel tjänade massor med pengar på detta och har därför kunnat öka sin RnD budget. AMD klantade till sig rejält med marknadsföringen av den nya FX-serien som har fått förödande omständigheter, hade dem inte valt att använda FX utan något annat namn som inte är ifrån tiden då dem hade den bästa prestanda cpu:n så hade dem kommit lindrigt undan.

Deras nya VD Rory Read vill satsa på GPGPU framtiden vilket inte är ett så dumt val då dem verkligen har resurser att klara sig på den fronten OM övriga världen följer.
får dock Intel bestämma så lär allt vara multitrådat och bara förlita sig på ren CPU-kraft vilket är helt fel då en GPU har mycket högre beräkningskraft än en CPU.

För övrigt så lär framtida AMD CPU/APU:er fungera perfekt för gamers och för oss vanliga dödliga personer som inte har råd att lägga ner en hel årslön för att få toppprestanda!

Spelar ju just ingen större roll vad du skriver då prestandan hos FX-serien liknar till mångt och mycket Netburst, massor med Megahertz, mycket värme, högt pris och kass prestanda.
För att överhuvudtaget lyckas sälja några FX har man nu slaktat undan det enda som var bra pris/prestandaförhållande på , Phenom quad. Vilket jumbo misstag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Spelar ju just ingen större roll vad du skriver då prestandan hos FX-serien liknar till mångt och mycket Netburst, massor med Megahertz, mycket värme, högt pris och kass prestanda.
För att överhuvudtaget lyckas sälja några FX har man nu slaktat undan det enda som var bra pris/prestandaförhållande på , Phenom quad. Vilket jumbo misstag....

En FX-8120 kostar runt 1500kr~ Är väl ett bra pris för vad man får för den. Priset vid lansering var dock en ganska bra överdrift.

Permalänk
Medlem

Jag väljer att slå ett slag för något helt annat: Magkänslan. Köp det som värmer gött i kistan, kolla benchmarks men inte bara. En Casio klocka slår en Rolex i alla benchmarks, jag vill fortfarande ha en Rolex, inte för den är snygg eller dyr - utan för att det värmer så där härligt i magen och i hjärtat!

Keep at it fanboys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Jag väljer att slå ett slag för något helt annat: Magkänslan. Köp det som värmer gött i kistan, kolla benchmarks men inte bara. En Casio klocka slår en Rolex i alla benchmarks, jag vill fortfarande ha en Rolex, inte för den är snygg eller dyr - utan för att det värmer så där härligt i magen och i hjärtat!

Keep at it fanboys!

Oj vad jag skulle vara fattig om jag följde din filosofi;)

Permalänk

En HTPC CPU ! I mellan registret av HTPC ! Dom nya strömsnåla grafikkorten i mellanklass (AMD 7870) gör att man kan bygga presstandard HTPC med mycket bättre grafik. Enligt SWEC test så drog 7870 bara 280W i full load. Och det med en i7 3960X @ 4,0 GHz !!!
Och med tanke på hur lågt 680 låg så borde 660/660TI bli riktigt strömsnåla !

Med en 2500K/2600K borde man utan problem kunna komma under 200W . Och att vädra ut 200W och få systemet tyst: Inga Problem !

Men ett sådant system kostar. En OC Trinity är borde bli mycket mer ekonomiskt, och förhoppningsvis kommer det under 150W. Men man man vet aldrig med Bulldozer kärnor!

Som sagt en CPU för budget HTPC !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

AMD har sedan 2003 fått ensamrätt för processorer hos alltför många entusiaster och att de väljer att driva utvecklingen i en riktning varken mjukvaru-utvecklare eller entusiaster vill ha skadar utvecklingen i stort. Intel fick faktiskt lida för sina snedsteg med P4 genom att AMD växte till, det hade AMD aldrig haft möjligheten till om Intel skött sig och skapat en arkitektur som någon vill ha. Att tycka synd om AMD bara för att de är mindre när de går precis samma väg är att medverka till att hämma utvecklingen.
När AMD bevisat i två generationer att de faktiskt bryr sig om utveckling av den prestanda som faktiskt efterfrågas till skillnad från den som dem vill ska efterfrågas så förtjänar de pengar. Jag tror inte det kommer hända för allt de gjort hittills tyder på att de på sikt ska avveckla alla entusiastprocessorer.

Jag har småfnissat mig igenom den här tråden då den är så strålande ologisk. Du verkar tror att AMD utvecklade en dålig processor för att dom inte "bryr sig" och på så sätt "skadar utvecklingen i stort". Dom gjorde en produkt som dom själva och alla andra är besvikna på, dom försökte garanterat att göra den så bra som möjligt. Och HUR tänker du att det ska gynna marknaden om folk slutar köpa AMD:s produkter? Dom har redan en omsättning som motsvarar ungefär en tiondel av Intels och tio gånger så få anställda. Om folk skulle sluta köpa deras produkter av ditt sorts hemskt missriktade hämndtänkande så går dom under och Intel får fullständigt monopol - där kan vi prata något som "skadar utvecklingen i stort".

You weird person you...