XFX5850, låter extremt illa. byte av kylning?

Permalänk
Medlem

XFX5850, låter extremt illa. byte av kylning?

Hej

Kom hem nu efter en helg bortrest och välkomnades av min dator som har börjat låta riktigt illa. Har kommit fram till att det är fläkten på mitt grafikkort som är boven i dramat och funderar nu således på vad jag kan göra för att åtgärda detta. Vet att det finns andra kylare man kan sätta på men kan inget om sådant så skulle gärna ha tips på en bra sådan som passar på mitt 5850 och inte kostar för mycket.

Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till för det låter så illa att det knappt går att sitta här. Det är inte att det är högt utan är nog ljudet i sig som är extremt störande. Garantin gällde bara i 2 år från inet men har ett vagt minne av att jag registrerade kortet på xfxforce.com för att få förlängd och har kontaktat xfx för att se om jag fortfarande har garanti. Men man vill ju inte sitta utan grafikkort i veckor då jag inte kan använda datorn utan kortet.

Så, vad finns det för alternativa kylningar som passar till mitt kort?

edit: hittade denna på inet http://www.inet.se/produkt/5321951/arctic-cooling-accelero-xt... något att ha?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara mer än 3 år gammalt?

Man får alltid 3 års reklamationsrätt på elektronikvaror köpta i Sverige!

Ring inet och förklara problemet för dem!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Om inte annat så skruvar du ur originalfläkten och tejpar ihop en kåpa med en vanlig chassifläkt som blåser ned i samma hål. Borde funka och bli billigare/gå snabbare än alternativen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Vil bare nevne at jeg satte på en Accelero Twin Turbo kjøler for min Sapphire 5850 (reference card), samt en Thermalright R4 VRM kjøleribbe.

Mulig at denne ikke passer sammen med andre Accelero produkt.

Det var så vanskelig å få den selvheftende teipen til å holde på kjølebrikkene at jeg satte på plass striper med bølgepapp for å la kjøleelementene komme i klem og sitte godt nok fast uten å løsne. Måtte også heh file litt på plasten på hovedkortet for å få Thermalright ribba til å passe inn, fordi en skrue kom borti et plasthåndtak for en ram brikke på hovedkortet (MSI P35 platinum).

Nyere modeller fra Accelero har visst en slags type lim og ikke teip, for å få kjøleelementene til å feste seg.

Permalänk

Jo sätt på en accelero-kylare rekomenderas starkt. Hade samma problem med mitt XFX 5870 men bara efter ett par månader, brummade som satan.
Men med en accelero-kylare kommer du kunna köra max och inte ens höra kortet samt att det blir otroligt svalt och du kan överklocka det lite.

Som nämnt ovan deras redan färdiglimmade kylflänsar håller extremt kasst så man brukar få använda eget lim, men jag har hört att de skickar med tvåkomponentslim numera så det har nog löst sig självt.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk

Kylaren du länkade är riktigt bra. En kompis skaffade nyss en sådan till sitt gtx 460 och han håller temps på 60 grader i bf jämfört med 80 grader innan bytet.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Verkar som om flera har problem med fläktarna i sina 5870 och nu 5850.

Jag har precis samma problem med mitt 5870, av ljudet att döma trodde jag först fläkten var igendammad men har kommit till slutsatsen att det är kullagret. Ljudet är verkligen hemskt, och det har pågått oavbrutet i månader.

Får se vad som händer framöver, nvidia verkar riktigt lockande med hur mycket de kunde göra med så få transistorer och smal minnesbuss på 680. Har lite önskedrömmar att det kommer ett singlecore 690 som totalt utrotar AMD/ATI i stil med 8800 GTX/ 8800 Ultra på sin tid med tanke på hur bra 680 presterar med så lite, som en 7870 på stereoider.