Får inget ljud ut via dvi/hdmi utgången ATI Radeon HD4850

Permalänk

Får inget ljud ut via dvi/hdmi utgången ATI Radeon HD4850

Börjar bli måttligt förbannad!
Har införskaffat ny förstärkare och TV och hade därmed för avsikt att koppla datorn till TVn via förstärkaren med hjälp av en hdmi kabel och en dvi/hdmi adapter från datorn.

Det är bara det att det vill sig inte! Har googlat och följt mängder av guider så får helt enkelt se om någon här har nån idé.

Har installerat:
ATI Radeon Video Card Driver
ATI HDMI Audio Device driver

Efter detta så verkar det som att man skall kunna gå in i Ljudegenskaper, välja "Audio" och i listan under "Sound Playback" välja "Realtek HDMI Output", men det alternativet kommer inte upp för mig.

Har en liten teori om att det är mitt OS som sätter stopp. Kör WinXP 64bit och har självklart valt det när jag dragit hem drivers men det är min enda teori.

Permalänk
Medlem

WinXp + Ljud via HDMI är ingen höjdare.
Och Xp 64bit är värre!

Hur som helst, det bör faktiskt stå ATI HDMI Output eller något, Realtek är det inbyggda ljudkortet.

Ett råd: Win7 64bit

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om du hade haft 32-bit versionen av XP hade det kanske funkat men XP 64-bit är mycket sämre än 32-bit versionen.

Permalänk

Ja det finns väl en viss risk att det är just operativsystemet som ställer till det.
Måste ju ha 64-bit för att kunna utnyttja allt ramminne, men antar att jag får överväga att prova Win7. Jag som gillar XP :'(

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag bråkat med det där!

Laddade ner en HDMI drivrutin. Vet inte om Windows lägger in en egen för kortet som inte fungerar.

Du har inga installerade ljudenheter annat än ditt realtek?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulkultur:

Ja det finns väl en viss risk att det är just operativsystemet som ställer till det.
Måste ju ha 64-bit för att kunna utnyttja allt ramminne, men antar att jag får överväga att prova Win7. Jag som gillar XP :'(

Jo, men med 10 år på nacken finns det vissa.. problem.
T.ex. HDMI.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulkultur:

Börjar bli måttligt förbannad!
Har införskaffat ny förstärkare och TV och hade därmed för avsikt att koppla datorn till TVn via förstärkaren med hjälp av en hdmi kabel och en dvi/hdmi adapter från datorn.

Det är bara det att det vill sig inte! Har googlat och följt mängder av guider så får helt enkelt se om någon här har nån idé.

Har installerat:
ATI Radeon Video Card Driver
ATI HDMI Audio Device driver

Efter detta så verkar det som att man skall kunna gå in i Ljudegenskaper, välja "Audio" och i listan under "Sound Playback" välja "Realtek HDMI Output", men det alternativet kommer inte upp för mig.

Har en liten teori om att det är mitt OS som sätter stopp. Kör WinXP 64bit och har självklart valt det när jag dragit hem drivers men det är min enda teori.

DVI kan inte skicka ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

DVI kan inte skicka ljud.

Både rätt och fel där, DVI porten på AMD kort kan skicka ljud, och om man har original adaptern som brukar följa med grafikkortet DVI>HDMI så funkar det, dock med standard adapter nej funkar inte..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

DVI kan inte skicka ljud.

Skrivet av ggustavsson:

Både rätt och fel där, DVI porten på AMD kort kan skicka ljud, och om man har original adaptern som brukar följa med grafikkortet DVI>HDMI så funkar det, dock med standard adapter nej funkar inte..

Även nVidia.
Så jo, dvi kan skicka ljud.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Tänkte bara meddela att jag förmodligen löst problemet.
Hade läst någonstans att det var viktigt att använda medföljande dvi/hdmi-adapter då en random sådan adapter inte fungerar. Eftersom jag inte hittade min egen så tog jag en kompis adapter eftersom han också hade ett Radeon HD4850.

Men grejen var att han hade Asus ATI Radeon HD4850. Jag hade Sapphire ATI Radeon HD4850...