crossfire mellan 5770 och 6770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Välkommen hem
Registrerad
Jun 2004

crossfire mellan 5770 och 6770

Hej!

För en tid sen köpte jag ett gigabyte silent cell 5770 och tanken var att senare köpa ett likadant för att köra crossfire. Anledningen jag valde just detta kort var pga att kortet är 100% passivt kylt. Det går dock inte och få tag på ett likadant 5770 längre men jag råkade vara i en butik och då såg jag ett likadant kort fast 6770.

Frågan är då, kan jag köra dessa tillsammans i crossfire?

5770: http://www.tweaktown.com/reviews/3506/gigabyte_radeon_hd_5770...
6770: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/Gigabyte_H...

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

borde fungera fint enligt AMD allafall http://www.sevenforums.com/attachments/hardware-devices/17463...
som du kan se i deras crossfire chart

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Välkommen hem
Registrerad
Jun 2004

tack för snabbt svar. Jag kan passa på och ställa ytterligare några frågor.

Hur mycket mer procentuell förbättring borde man få genom denna crossfire som jag tänker utföra?

Behöver jag koppla den externa crossfire länken eller inte?

Är det något jag behöver installera ytterliggare utöver själva nya kortet och crossfirelänken och hur vet jag att bägge korten fungerar tillsammans när datorn är väl på?

Kommer det fungera bra till detta moderkort:
http://www.webhallen.com/hardvara/108362-asus-socket_am3-atx_...

"Im not strong because Im fearless, Im strong because I have someone precious to protect"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Jag har själv 5770 CF och det skalar ca: 95% i BF3.

Du måste ha CF brygga och självklart 6pin pci-e från nätagget.
Senaste drivrutinerna brukar vara bra att köra in + att se till att CF är aktiverat i grafikkortsdrivrutinerna.

Och vad jag kan se på prisjakts specs för ditt mobo så ska det fungera bra(x8 + x8 i CF)

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Välkommen hem
Registrerad
Jun 2004

Tusen tack LTsm, till min sista fråga:

Spelar det roll vilket av korten som sitter högst i mitt fall? dvs pci-x port 1 eller 2!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Caso:

Tusen tack LTsm, till min sista fråga:

Spelar det roll vilket av korten som sitter högst i mitt fall? dvs pci-x port 1 eller 2!

borde inte göra någon skillnad i vilket slot vilket av korten sitter i. (om nått problem skulle hända kan du alltid pröva byta, vet att jag fick göra det med mina 4890's men det känns snarare bara som maximal otur det jag hade så xD)
crossfire bryggan måste du ha på dock (som du ser i crossfire chart är det endast några få kort i listen som ej behöver någon brygga
du ska också komma ihåg att ladda ned AMD Catalyst Application Profiles också från amd (bara leta drivers som vanligt men sen scrolla ned lite så hittar du den)

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Välkommen hem
Registrerad
Jun 2004

Elghinnarisa, tack för svaren!

tack allesammans!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Välkommen hem
Registrerad
Jun 2004

oj kom på en sista fråga som är mer teknisk:

Alltså när jag inte spelar spel eller utför krävande uppdrag på datorn, fungerar dessa två grafikkort ändå samtidigt eller vilar den ena och den andra arbetar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Caso:

Alltså när jag inte spelar spel eller utför krävande uppdrag på datorn, fungerar dessa två grafikkort ändå samtidigt eller vilar den ena och den andra arbetar?

I idle brukar det övre kortet (gpu1) ligga på någpn % användning medans gpu2 ligger på 0% load. (enligt MSI afterburner). Men dem kommer att sammarbeta i alla typer av 3d applikationer

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Caso:

Är inte riktigt säker, men tror att crossfire stängs av när man inte är inne i något fullscreen-program. Det bör dock finnas sätt att få det att funka i windowed också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Välkommen hem
Registrerad
Jun 2004

ok då tackar jag för snabba svaren!