Permalänk
Medlem

Tänkte bygga en dator

Hejsan!

Jag är absolut inget proffs på dator komponenter osv... men har ändå tänkt mig att "försöka".
Jag hade tänkt mig dom här sakerna.

Moderkort: Asus M5A78L-M/USB3 AMD 880G / Socket AM3+
Processor: AMD FX-6100 6C 3.3GHz AM3+
Chassi: NZXT Hades Black Midtower
Grafikkort: Sapphire HD6790 1 GB PCI-E Lite retail
Hårddisk: 500GB S-ATA 7200RPM
Nätaggregat: AXP 630W psp
Minne: Corsair Vengeance low Profile 2x4GB , Corsair Vengeance Low Profile 2x4GB

Min fråga till er då här på SweClockers är om jag kommer kunna använda dom här sakerna för att datorn ska rulla på bra och ändå vara rätt framtids säker.

Tacksam för alla svar / Zappper

Permalänk

jodå helt okej "kundvagn" du har skrivit där, hur stor är din budget? Annars kanske du skulle kolla på de nyare korten från AMD/Nvidia.
Du kan ju också tänka på intels ivy bridge serie.

Annars är det en helt okej budget dator, som kommer rulla på bra! Skulle kanske vara bra för oss att veta vad du hade tänkte göra med datorn, rendera hålla på med ps? Spelar du mycket. Vad spelar du osv.

MvH

Permalänk
Medlem

Tänkte mer spela spel såsom: Battlefield 3 och lite League of legends.
Jo, nog skulle jag kunna uppgradera vissa saker men just nu så har jag en budget på det just dom här komponenterna kostar, runt 5,5k.

MvH Zappper

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Ett förslag från mig om du vill sträcka dig lite i din budget.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1656537/2012-04-03
Någon kan säkert förbättra det slängde ihop det ganska fort. Ett nytt graffikkort ur 7000-serien från MSI, Valde en x4 istället för en x6 då de mesta spelen inte andvänder sig utav 6 känor ännu. Sedan även för att välja bättre graffikort då graffiken spelar oftast större roll än tex processor i spel.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Lägg även till denna om du beställer ifrån inet : https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Vad kommer förbättras med sakerna från inet? Kommer jag kunna lägga till så jag får lite bättre ram minne? Jag skulle vilja ligga på runt 12-16gb ramminne.

Mvh Zappper!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zappper:

Vad kommer förbättras med sakerna från inet? Kommer jag kunna lägga till så jag får lite bättre ram minne? Jag skulle vilja ligga på runt 12-16gb ramminne.

Mvh Zappper!

Vad ska du ha 16gb ram till. 4gb ram räcker till spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Vad ska du ha 16gb ram till. 4gb ram räcker till spelandet.

Tänkte att utnyttja så mycket ram som möjligt
Mvh Zappper

Permalänk
Medlem

Alltså för att spela behöver du endast 4gb eftersom spelen inte andvänder mer. Sedan om du ska hålla på med fotoredigering eller andra relaterade saker behövs mer ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElementR3:

Alltså för att spela behöver du endast 4gb eftersom spelen inte andvänder mer. Sedan om du ska hålla på med fotoredigering eller andra relaterade saker behövs mer ram.

Rätt och fel.
Dom flesta spel är 32bit och kan då normalt använd runt 2GB, sedan skall OS och annat ha sitt och då kan det bli lite trångt med endast 4GB
Sedan har många spel LAA aktiverat och kan då adressera upp till 4GB(eller var det 3?) och då blir det riktigt trångt med 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Rätt och fel.
Dom flesta spel är 32bit och kan då normalt använd runt 2GB, sedan skall OS och annat ha sitt och då kan det bli lite trångt med endast 4GB
Sedan har många spel LAA aktiverat och kan då adressera upp till 4GB(eller var det 3?) och då blir det riktigt trångt med 4GB.

Det har du klart rätt i, ursäkta för att jag formulerade mig dåligt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig för att köpa detta paket

Moderkort: Asus M5A78L-M/USB3 AMD 880G / Socket AM3+
Processor: AMD FX-4100 4C 3.6GHz AM3+
Chassi: NZXT Hades Black Midtower
Grafikkort: Sapphire HD6790 1 GB PCI-E Lite retail
Hårddisk: 500GB S-ATA 7200RPM
Nätaggregat: AXP 630W psp
Minne: Corsair Vengeance low Profile 2x4GB , Corsair Vengeance Low Profile 2x4GB

Kommer jag behöva något mer för datorn? Behövs det en fläkt för processorn eller ska jag skippa det eftersom chassit har 4 fläktar i sig?