Hur reglera fläktnivån på min GPU utan att grilla kortet?

Permalänk
Medlem

Hur reglera fläktnivån på min GPU utan att grilla kortet?

Jag har köpt ett Radeon HD 7870. Verkar fungera bra, men fläkten låter som en dammsugare. Jag startade AMD OverDrive och konstaterade att temperaturen ligger på 41 grader. Enligt mig finns det ingen anledning för fläkten att storma vid en så låg temperatur.

Jag kan aktivera manuell fläktstyrning i OverDrive och på så vis få tyst på fläkten. Jag får rimliga temperaturer även vid 20 % fläkthastighet.

Men nu till min fråga. Vad händer om jag startar ett krävande spel med manuell fläktstyrka på 20 %? Kommer fläkten att varva upp automatiskt, eller kommer jag att grilla mitt nya kort?

Kan jag på något vis ange en måltemperatur som fläkten försöker anpassa sig till? För min processor så kan jag i bios reglera vad fläkten ska försöka uppnå för temperatur. På så vis kan jag alltid ha lägsta möjliga fläktnivå, samtidigt som temperaturen aldrig överskrider ett farligt värde. Finns det något liknande för grafikkort?

Permalänk
Medlem

vad jag vet så kommer fläkten, fast satt på 20% gå upp i högvarv om den når en viss temp (gjorde mina gamla 4890's allafall)
så det borde inte vara något problem

annars kan du göra en egen fläkt kurva i MSI afterburner

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Vill lägga ett +1 på ovanstående.

I MSI afterburner kan du skapa en egen fläktkurva. Tror att detta även går i ASUS Smartdoctor men vet ju ej vilken tillverkare / vilket program du har.

Det brukar se ut som så att man anger fläkthastigheten för 5 olika temperaturer, och dessa ställs naturligtvis om då den valda temperaturen nåtts. Det kräver en del testande först då man riskerar att t.ex. ange för låg hastighet till de första stegen.
Mitt 6870 körde växelvis 30% och 90% som en följd av taskig inställning.

Permalänk
Medlem

+1 på att göra en egen fläktkurva i MSI afterburner.
Kör min på 30% till 70c

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tack förs svaren. Jag ska genast ladda ner MSI Afterburner och pilla lite med det.

Visade sig att AMD OverDrive inte var så mycket att hänga i granen vad gäller fläktkontroll. Jag ställe in fläkten på 20 %. Startade lite spel och glömde bort det. När jag sedan kollade igen så låg tempen på 100 grader. Kan inte vara nyttigt. Jag trodde inte ett grafikkort klarade sådana temperaturer, så jag antar att det inte bara är fläktkontrollern som är värdelös, utan även termometern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Tack förs svaren. Jag ska genast ladda ner MSI Afterburner och pilla lite med det.

Visade sig att AMD OverDrive inte var så mycket att hänga i granen vad gäller fläktkontroll. Jag ställe in fläkten på 20 %. Startade lite spel och glömde bort det. När jag sedan kollade igen så låg tempen på 100 grader. Kan inte vara nyttigt. Jag trodde inte ett grafikkort klarade sådana temperaturer, så jag antar att det inte bara är fläktkontrollern som är värdelös, utan även termometern.

Nog klarar ett kort 100 grader, iaf geforce kort. (kortare tid så klart)
Men det borde ha klockat ner sig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Nog klarar ett kort 100 grader, iaf geforce kort. (kortare tid så klart)
Men det borde ha klockat ner sig.

Tror korten klarar 90-100 grader länge utan problem.
Gränsen är ju på 110 grader?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Wittmann:

Tack förs svaren. Jag ska genast ladda ner MSI Afterburner och pilla lite med det.

Visade sig att AMD OverDrive inte var så mycket att hänga i granen vad gäller fläktkontroll. Jag ställe in fläkten på 20 %. Startade lite spel och glömde bort det. När jag sedan kollade igen så låg tempen på 100 grader. Kan inte vara nyttigt. Jag trodde inte ett grafikkort klarade sådana temperaturer, så jag antar att det inte bara är fläktkontrollern som är värdelös, utan även termometern.

Jo, fungerar gör det nog en bit över 100, men bra är det inte

Det är så det är meningen att det sla vara i ccc. Antingen så kör du automatiskt, eller så ställer du in något, och då kommer den snurra så fort, oavsett temp eller belastning. Msi afterburner rekommenderas

Skickades från m.sweclockers.com