Hjälp med att löda kondensator i Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Bumpar den här tråden då jag tycker ämnet passar mig.

Det är så att min TV har gått sönder med symptomet att den slår på och av sig hela tiden. Glapp eller kondensator tänkte jag och tog isär den för att kolla.

Hittar inget glapp men däremot dessa två kondensatorer som jag tycker ser suspekta ut...

Min fråga är: håller ni med mig? Dvs är det värt att försöka byta?

Bild 1
Bild 2
Bild 3

(bilden blev upp-o-ner av nån anledning, dom är rätt roterade på min dator, hoppas det går att se ändå)

Mvh
Tobbe

Definitivt...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem

De där kondingarna ser inte helt friska ut, men för att vara säker måste man mäta, men om det inte är för dyrt o knöligt så prova att byta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar! Har ett Elfa nära mig här i Stockholm så jag försöker hitta nån som kan hjälpa mig byta. Ingen garanti eller reklamationsrätt kvar på tv:n så har inget att förlora...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Har nu bytt de två kondensatorerna men felet är kvar, suck. Finns väl inte så mycket mer att göra än att kassera den och införskaffa en ny?

/Tobbe

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Ledsen för så många poster i rad, men jag löste det! Det visade sig (efter lite googlande) att en krets (EEPROM) ofta blir korrupt vid såna här problem och behövde kortslutas medan man startade tv:n. Pilligt men framgångsrikt!

/Tobbe

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem

Bra det, det behövdes alltså nån form av reset också, där sparade du in några tusenlappar oavsett hur man räknar på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade nog fått bli en ny tv istället, så lite trist att jag lyckades också men har inte riktigt dom pengarna nu ändå så det var nog bäst så här

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kondingarna hade satt käppar i hjulen för dig förr eller senare, så det var ingen nackdel att du bytt dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Bumpar den här tråden då jag tycker ämnet passar mig.

Det är så att min TV har gått sönder med symptomet att den slår på och av sig hela tiden. Glapp eller kondensator tänkte jag och tog isär den för att kolla.

Hittar inget glapp men däremot dessa två kondensatorer som jag tycker ser suspekta ut...

Min fråga är: håller ni med mig? Dvs är det värt att försöka byta?

Bild 1
Bild 2
Bild 3

(bilden blev upp-o-ner av nån anledning, dom är rätt roterade på min dator, hoppas det går att se ändå)

Mvh
Tobbe

De där kondingarna är focked ja, inget snack om den saken. Det är helt klart värt ett försök att byta ut dem, de är med största sannolikhet problemkällan.

Ser du några andra kondingar av samma fabrikat/utseende på samma kretskort så kan du passa på att byta dem också. Förmodligen är det bara en tidsfråga innan de ger upp också, även om det kan ta olika lång tid beroende på hur varma kondingarna går, hur hårt de är belastade, osv.

[edit] Ah, såg att du redan försökt. Jag hade om jag var i dina kläder letat vidare efter fler trasiga kondingar. Ibland går botten ur kondingarna snarare än att brottanvisningarna i toppen ger med sig. Att de ser hela ut är inte heller någon garanti för att elektrolyten är okej, som sagt, byt ut alla kondingar du hittar som kommer från samma tillverkare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Sammanfattning av tooobes äventyr

  1. Skärmen sönder, plockades ner.

  2. Kondingar svällda, byttes.

  3. Skärm funkade inte, tooobe googlade, hittade info om att en minneskrets behövde nollas efter liknande operationer på hans specifika TV-modell.

  4. Nollade kretsen, TV:n funkade.

Problemet var alltså troligen kondensatorerna, men efter bytet behövde även minnet nollas.

(Senare postare verkade ha missat en eller flera delar, så tog mig tiden att sammanfatta ).

Som allmän trådrelaterad info så skrev jag en instruktion för nedmontering av och kondensatorbyte i en LCD-skärm när jag behövde göra det med min Samsung 225MW.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det där påminner kraftigt om min Samsung 226BW som slutade visa bild.
Jag bytte de markerade kondensatorerna mot 105c-varianter från ELFA, och nu fungerar den felfritt.
Jag använde ett lödkit med tennsug för 200:-.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l...

Jag har också en Samsung 226BW som har liknande symptom. Har i ett par månaders tid haft problem med att få igång den, den gav ifrån sig ett högfrekvent ljud varannan sekund typ tills den väl startade, ibland efter 5 minuter och ibland efter 2 timmar. Nu är den helt död och startar ej. Misstänkte direkt att det var något man kunde byta själv och efter en snabb koll under plasthöljet så fann jag detta, stämmer mina misstankar? Går detta att byta ut mot samma kondensatorer som länkade här nedan från Elfa med samma specifikationer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kevvs:

Jag har också en Samsung 226BW som har liknande sympton. Har i ett par månaders tid haft problem med att få igång den, den gav ifrån sig ett högfrekvent ljud varannan sekund typ tills den väl startade, ibland efter 5minuter och ibland efter 2 timmar. Nu är den helt död och startar ej. Misstänkte direkt att det var något man kunde byta själv och efter en snabb koll under plasthöljet så fann jag detta, stämmer mina misstankar? Går detta att byta ut mot samma kondensatorer som länkade här nedan från Elfa med samma specifikationer?

http://kevvs.se/sweclockers/kondensator.jpg

Kolla värdena på kondensatorerna som sitter i, de kan variera lite, även om det inte är så troligt, det finns också repsatser att beställa på ebay till de flesta monitorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag har också en Samsung 226BW som har liknande sympton. Har i ett par månaders tid haft problem med att få igång den, den gav ifrån sig ett högfrekvent ljud varannan sekund typ tills den väl startade, ibland efter 5minuter och ibland efter 2 timmar. Nu är den helt död och startar ej. Misstänkte direkt att det var något man kunde byta själv och efter en snabb koll under plasthöljet så fann jag detta, stämmer mina misstankar? Går detta att byta ut mot samma kondensatorer som länkade här nedan från Elfa med samma specifikationer?

[img]http://kevvs.se/sweclockers/kondensator.jpg[img]

Din vänstra kondensator på bilden ser iaf sväld ut så gör ett försök.

Vilka du ska ha vågar jag inte svara på dock.

Permalänk
Medlem

Från början så startade skärmen bara lite när den ville, ibland kunde det ta 2 minuter och ibland 30 minuter. När skärmen väl var igång så fungerade den felfritt tills den dagen den inte startade överhuvudtaget. Men nu fungerar den igen efter att ha bytt defekta kondensatorer på strömdelen. Jag köpte dessa kondensatorer från Elfa.se:

5st Elektrolytkondensator 820 µF 25 VDC, EEUFR1E821 (Art. Nr. 67-239-15)
2st Elektrolytkondensator 330 µF 25 VDC, NRWA331M25V10X12.5 (Art. Nr. 67-042-10)

Permalänk
Rekordmedlem

Så nu har du en fungerande monitor och det har kostat 200kr och 2 timmars jobb ?
Det var bra det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Total kostnad blev 95:- inkl. frakt. Tog någon timme att göra allting. Är riktigt nöjd med resultatet, hellre 100:- än 3000:- och uppåt för 2st nya (dock bättre) skärmar.