Problem med 7850 installation

Permalänk

Problem med 7850 installation

Jag har köpt ett ASUS Radeon 7850 (med två gigantiska fläktar ovanpå, var knapp så jag fick plats med kortet). När jag kopplar in kortet och startar datorn så händer ingenting, skärmen säger att den går in i energisparläge. Till skillnad från det äldre Radeon kortet som jag använder nu när jag skriver detta så sitter en konstig, relativt kort sladd som uppenbarligen ska sättas in i GPU:n (vet inte vad det är), jag gissar att det är till för att sätta fart på fläktarna men sladden är för kort för att kunna sättas in någonstans så vitt jag kan se. Funkar det inte för att sladden inte är ikopplad eller har jag inte tryckt dit kortet ordentligt? allting funkar igen när jag sätter i det gammla kortet.

Permalänk
Skrivet av karlgoran:

Jag har köpt ett ASUS Radeon 7850 (med två gigantiska fläktar ovanpå, var knapp så jag fick plats med kortet). När jag kopplar in kortet och startar datorn så händer ingenting, skärmen säger att den går in i energisparläge. Till skillnad från det äldre Radeon kortet som jag använder nu när jag skriver detta så sitter en konstig, relativt kort sladd som uppenbarligen ska sättas in i GPU:n (vet inte vad det är), jag gissar att det är till för att sätta fart på fläktarna men sladden är för kort för att kunna sättas in någonstans så vitt jag kan se. Funkar det inte för att sladden inte är ikopplad eller har jag inte tryckt dit kortet ordentligt? allting funkar igen när jag sätter i det gammla kortet.

Sladden är till för att förse kortet med ström. Den måste kopplas in till en 6pin kontakt från ditt nätagg.

Sladden som sitter där från början är endast en förlängare.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in PCI-e 6 pin sladden (ev 8pin eller fler än en kontakt)? Brukar sitta ytterst på den högra sidan (toppen)

Permalänk

Jag har inte kopplat in några sladdar någonstans, bara kortet rätt ner i sin kortplats. Det ska alltså finnas en lös PCI-e 6 (i ena änden) sladd som jag ska koppla in i förlängningssladden från kortet? Mitt gamla kort behöver inget sånt. Hur ser den här sladden ut?

Permalänk

jag tror jag har hittat den men den sitter ihopknuten med en massa andra sladdar med en plastgrej, ska jag klippa bort plastgrejjen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlgoran:

jag tror jag har hittat den men den sitter ihopknuten med en massa andra sladdar med en plastgrej, ska jag klippa bort plastgrejjen?

ja, om det är ett buntband, men klipp inte sönder någon sladd eller kontakt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

googlade buntband och det är såna jag har, jag klipper.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att ditt nätaggregat verkligen har de kontakter som behövs? Om inte, kan du ta reda på vilket du har och länka det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlgoran:

Jag har inte kopplat in några sladdar någonstans, bara kortet rätt ner i sin kortplats. Det ska alltså finnas en lös PCI-e 6 (i ena änden) sladd som jag ska koppla in i förlängningssladden från kortet? Mitt gamla kort behöver inget sånt. Hur ser den här sladden ut?

Jag vet inte ifall du missuppfattat något, eller om jag inte riktigt förstod, men PCI-e sladden kommer från nätagget och ska kopplas in i en kontakt (hona) på grafikkortet som har 3x2hål.

Alltså: Nätagg -> (ev. adapter (molex 4 pin (1 eller 2)) -> 6 pin PCI-e) -> kontakt på grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

sök på youtube och google

om hur man installerar ett grafikkort, några vidos bättre än text här

t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=O9x097QRXeA&feature=related

Permalänk

ok nu startar datorn med kortet isatt och allt funkar förutom att jag inte får tag på några drivrutiner, det var inga med i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlgoran:

ok nu startar datorn med kortet isatt och allt funkar förutom att jag inte får tag på några drivrutiner, det var inga med i lådan.

Ta hem drivrutinen här om du nu har 64-bitars Windows 7?
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...