Specifikt radeon 7970 problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har då aldrig hört något sådant. CAP är specifikt framtagen för att optimera användandet av CF.

Absolut, säger inte emot dig. Har letat nu 10minuter för att hitta vart jag hade läst något i stil med "single gpu users can sometimes benifit from installing CAPs" men hittar inget så vi låter saken bero.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av yooz111:

Vad har du för processor? så den inte bottleneckar kortet, vilket kan resultera i sämre fps än vad du hade med din 5870.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Då säger jag det som ingen vågar säga. har du försäkrat dig om att flash inte körs?

Skrivet av Grumie:

Jag har samma problem som du. Har testat ett flertal drivrutiner och jag har formaterat datorn en gång till och med. =p Dock spelar jag i princip bara BF3 så kan inte direkt säga att jag har problem i andra spel.

Men om vi har samma problem så är det itne alltid problem, eller? För mig så händer dessa konstiga drops med minuters intervaller. Ena sekunden ligger jag 70-100 både ute och inne och Poff så förlorar jag 50 fps... och detta drop kan ihärdigt hålla i sig flera minuter för att sen återgå till sitt normala beteende.

Grafikkortet ligger alltid i full load när jag spelar så det är inte problemet. Har klockat en aning och fps-ökningen är lika linjär som vanligt (även under droppsen får jag i princip samma procentuella ökning).

Vad jag har kunnat konstatera är att i den senaste bf3-patchen så händer detta betydligt oftare... Så skulle itne förvåna mig alls om det visar sig att bf3 är boven i dramat.

Jag har stängt av GPU-accelereringen i flash.. Tror jag iallafall. Måste hem o kika att jag gjort det i både Krom och Räven.

Skrivet av Mocka:

1. Testat Catalyst 12.4?
2. Testat med och utan senaste CAP?
3. Ser att du har en i7-960 @ 3,2GHz. Funderat på att överklocka den till 4GHz?

Som jag tror att jag fick med i mitt allra första inlägg så har jag provat alla drivrutiner avsedda för kortet, jag har inte flash igång, jag har haft processorn i överklock (3,8 som mest) och inget av dessa alternativ gav lösning på problemet. Jag har däremot testat installerat Crysis 2, drog igång på Ultra och det var inget som helst problem någonstans, jag börjar starkt fundera på det är själva BF som är problemet.

Kan det vara värt med ominstallation av spelet? Kan en formatering hjälpa?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Som jag tror att jag fick med i mitt allra första inlägg så har jag provat alla drivrutiner avsedda för kortet, jag har inte flash igång, jag har haft processorn i överklock (3,8 som mest) och inget av dessa alternativ gav lösning på problemet. Jag har däremot testat installerat Crysis 2, drog igång på Ultra och det var inget som helst problem någonstans, jag börjar starkt fundera på det är själva BF som är problemet.

Kan det vara värt med ominstallation av spelet? Kan en formatering hjälpa?

Känns som att bf3 är ett himla problemspel. Om alla andra spel funkar så är det bf3.

Permalänk
Medlem

Har nu formaterat datorn och installerat om alltihop, men ingen skillnad i BF3, så mitt svar är att BF3 är det som helt enkelt inte fungerar korrekt tillsammans med 7970 ännu. Banor som METRO har jag över 100fps på för det är inomhus, men utomhus, stora öppna fält, = gg. Går ju såklart att spela spelet, men fps droppen är rejält störande om man vill kunna prestera.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

EDIT: Sänkte till LOW + 640x480 i upplösning, nu är det spelbart! Bra grafikkort! (Om admins läser tråden så är jag ledsen för trippelpost).

om du vill åtgärda trippelposten så kan du radera dina överflödiga inlägg och sedan redigera in texten i det tidigaste inlägget i serien.

angående BF3 och 7970 så kan får man lite dips utomhus, speciellt på b2k banorna verkar det som.
dock aldrig så lågt som 30.

om du har tråkigt så kan du testa att slå av hyper threading, om du kör med det på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om du vill åtgärda trippelposten så kan du radera dina överflödiga inlägg och sedan redigera in texten i det tidigaste inlägget i serien.

angående BF3 och 7970 så kan får man lite dips utomhus, speciellt på b2k banorna verkar det som.
dock aldrig så lågt som 30.

om du har tråkigt så kan du testa att slå av hyper threading, om du kör med det på.

Ja.. helt sant. Jag provade detta en gång men det f*ckade upp allt ganska rejält, alltså det gick inte att göra någonting i princip, seg uppstart och laddningstider och rejäla lagg i spel, vet inte om jag gjort på fel sätt.

Edit: Testar igen nu, återkommer om det är skillnad den här gången.

Edit2: Känns som att det kan ha blivit en någorlunda prestandaboost, inte mycket men något är annorlunda känner jag i rörelserna.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Ja.. helt sant. Jag provade detta en gång men det f*ckade upp allt ganska rejält, alltså det gick inte att göra någonting i princip, seg uppstart och laddningstider och rejäla lagg i spel, vet inte om jag gjort på fel sätt.

Edit: Testar igen nu, återkommer om det är skillnad den här gången.

Verkar ju vara nåt seriöst fel på datorn och inte på grafikkortet om du får "seg uppstart och laddningstider och rejäla lagg i spel" när du disablear hyperthreading... (I princip gör om den till en I5 med 100 mhz mer). Borde funka klockrent.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Verkar ju vara nåt seriöst fel på datorn och inte på grafikkortet om du får "seg uppstart och laddningstider och rejäla lagg i spel" när du disablear hyperthreading... (I princip gör om den till en I5 med 100 mhz mer). Borde funka klockrent.

Japp som du ser i min edit i texten ovanför så fungerar det klockrent.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av MiKEARN:

Ja.. helt sant. Jag provade detta en gång men det f*ckade upp allt ganska rejält, alltså det gick inte att göra någonting i princip, seg uppstart och laddningstider och rejäla lagg i spel, vet inte om jag gjort på fel sätt.

Edit: Testar igen nu, återkommer om det är skillnad den här gången.

Edit2: Känns som att det kan ha blivit en någorlunda prestandaboost, inte mycket men något är annorlunda känner jag i rörelserna.

Slå på FPS counter så du kan se skillnaden i siffror

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Slå på FPS counter så du kan se skillnaden i siffror

Öppna ytor, fält, speciellt b2k maps droppar ner till 30 fps när jag spelar i ultra vilket blir ospelbart, på low är det spelbart då det hamnar på runt 50fps på dessa ställen. Jag får helt enkelt spela på low, medium går an men inte högre än så. High & Ultra droppar alldeles för mkt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av MiKEARN:

Öppna ytor, fält, speciellt b2k maps droppar ner till 30 fps när jag spelar i ultra vilket blir ospelbart, på low är det spelbart då det hamnar på runt 50fps på dessa ställen. Jag får helt enkelt spela på low, medium går an men inte högre än så. High & Ultra droppar alldeles för mkt.

Pilla lite med custom options och kolla om det är någon speciell som drar ned det.
Stäng av SSAO och HBAO eller så

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag får inte upp några drivrutins versioner i vare sig Afterburner eller Trixx nu har jag installerat ifrån Sapphires website men då går det inte att öppna Controll Center det måste man ju kunna man blir trött på det här ,men mina Sapphire Duel-x OC köptes inte för att vänta på bättre tider lol jag hoppas att AMD vaknar och inte med filten i örat som dom har haft det nu ,ha det gott alla

Visa signatur

Asus Sabertooth P67, Intel i5 2500 k 8GHZ 1333 dmm3, 6970 x 2 Gigabyte+ Power-color4gb ,
ssd 120gb team x1 , wwc 1000gb 7200spinn,windows 7 64b. Home Premium, Have a Great Day!
Danneman

Permalänk

Jag har samma problem och just nu är jag lite sur på att jag köpte dom istället för dom 6970 som jag hade,men det måste ju komma bättre drivrutiner om man tar det lite lugnt ett tag. Men nu så om jag startar 3D mark 11 i kombuster så stannar hela datorn direkt,vet inte heller vad man ska göra ,jag kan spela ---wow men det blir lite för varmt i korten efter ett tag ,jag hoppas på nya drivisar har prövat med allt installerat om och grejat ,nu tar jag det lungt ett tag.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67, Intel i5 2500 k 8GHZ 1333 dmm3, 6970 x 2 Gigabyte+ Power-color4gb ,
ssd 120gb team x1 , wwc 1000gb 7200spinn,windows 7 64b. Home Premium, Have a Great Day!
Danneman