OCZ Vertex 4 mot Intel, Samsung och Corsair

Permalänk
Melding Plague

OCZ Vertex 4 mot Intel, Samsung och Corsair

Det blir mer SSD när SweClockers byter fokus till modeller på 256 GB och mer. Nylanserade OCZ Vertex 4 ställs mot Intel 520, Samsung 830 och Corsair Performance Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom där Vertex 4 diskarna ser riktigt intressanta ut, blir att hålla ett öga på dom.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

De verkar som många diskar har problem med små skrivningar. Men hur stor påverkan har det egentligen för en "vanlig" användare, alltså hur mycket märks det vid "vanlig" användning?

Visa signatur

| Asrock P67 Extreme 4 | I5 2500K 3.3 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB DDR3 1600Ghz | Corsair Powersupply 520W | ASUS R9 290 4GB OC DirectCU |

Permalänk
Medlem

Vad i botten gamla Intel 510 ser ut att ligga x(

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

jag undrar en sak om "tortyrtestet":
om jag skulle kopiera över hela mitt steambibliotek direkt efter installation av en SSD kommer det att orsaka liknande throttling som sker under tortyrtestet?
Jag förstår att kopieringarna inte belastar lika mkt som tortyrtestet, men var går gränsen?? nån som vet?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

jag undrar en sak om "tortyrtestet":
om jag skulle kopiera över hela mitt steambibliotek direkt efter installation av en SSD kommer det att orsaka liknande throttling som sker under tortyrtestet?
Jag förstår att kopieringarna inte belastar lika mkt som tortyrtestet, men var går gränsen?? nån som vet?

Jag tror inte det är LTT det handlar om här.

enligt http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... så behöver du skriva cirkus 18 terrabyte innan den börjar gnälla, och då är det endå ett tortyrtest som pågått i VECKOR vi snackar om. Dessutom drar LTT ner skrivprestanda till 2-3MB/sekund och så lågt var det ju inte i det här fallet. Det är något annat som spökar.

EDIT: En förklaring skulle kunna vara att det är vanligt med NAND minnen av betydligt lägre kvalitet i SandForce-diskar. Tillverkarna kan välja detta eftersom data komprimeras så de "verkliga" skrivningarna till disken blir mindre och minnena slits inte lika hårt, men de verkar ju tappa skrivprestanda om man "tvångssliter" på dem. Fördelen för konsumenten är väl att SF-ssd's vanligtvis ligger lägre i pris i och med de billigare minnena.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha fel, men jag har själv försökt att förstå mig på vad dessa tortyrtesten innebär för ssd'er.
Detta är hur jag tolkar det:
Tortyrtestet går ut på att skriva och deleta så mycket som möjligt på diskarna. Skrivandet i sig bör inte påverka prestandan, däremot när man börjar deleta små saker här och där frias utrymme upp, MEN, på en ssd måste alltid HELA blocket (hur stort detta är är jag inte 100 på) deletas. Så om man deletar ett halvt block kan alltså ssd'n inte deleta det på riktigt. Det är här trim och garbage collection kommer in. När man sedan deletar ett annat halvt block kan ssd'n flytta datan från de två halva blocken till ett nytt, och sedan tömma de två gamla. Därmed friat upp utrymme för fler skrivningar.

Jag misstänker att när man som i ditt fall kopierar över en massa, så fyller den upp hela block så lång det går, och prestandan borde inte bli lidande. Det är dock när du börjar deleta saker som prestanda kan bli lidande. Men om jag har förstått rätt så är dessa testen så absurt överdrivna att vi inte kommer i närheten av att efterlikna dem. Kort sagt så borde vi inte få några problem sålänge vi inte försöker få problem (och har kommit ihåg att ssd'n inte ska stå som IDE? utan AC-något i bios).

Här kommer något jag googlade fram: http://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_collection_(SSD)#Garbage...
Om någon annan kan detta bättre och tycker jag har fel så stoppa gärna mig, jag försöker själv fortfarande förstå detta till fullo.

Permalänk
Medlem

@ozzed & narien
tack för svar. ni har nog helt (eller iaf mestadels) rätt i vad ni säger. att halvfylla en tom disk är nog väldigt långt ifrån "tortyrtestet" och borde inte spöka med blockindelningar och garbage collection.

men in the interest of vanliga konsumenter är det ju bra att veta vart gränserna för prestandaförlust går så man kan undvika detta. sen får väl ingenjörerna och hardcore-entusiasterna fundera ut vad det hela egentligen beror på.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Anandtech har varit inne på lite samma sak och ger i var fall en viss förklaring.

http://www.testsite.anandtech.com/Show/Index/5508?cPage=3&all...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul om ni slängt in två SSDs i Raid 0 i testet.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Beröm till Emil & Jonas för att ha jobbat fram en så väl genomtänkt testsvit, borde spegla de flesta prestandaaspekter ganska bra. SSDs prestanda verkar klurig att testsimulera.

Värst vad blandade resultat min Crucial M4 uppvisade...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

För de som inte vet så har OCZ köpt upp Indilinx och har därmed access direkt till firmwaren för styrkretsen och en helt annan möjlighet att rätta buggar. Anandtech nämner även att efter uppköpet så har OCZ producerat fler styrkretsar (Indilinx) än vad Indilinx gjort själva på 3 år. Det berättar lite om deras ambition.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

För de som inte vet så har OCZ köpt upp Indilinx och har därmed access direkt till firmwaren för styrkretsen och en helt annan möjlighet att rätta buggar. Anandtech nämner även att efter uppköpet så har OCZ producerat fler styrkretsar (Indilinx) än vad Indilinx gjort själva på 3 år. Det berättar lite om deras ambition.

Ja OCZ har verkligen imponerat på marknaden. Vertex 4 presterar riktigt bra för serverapplikationer som är det den är utvecklad för. Om det visar sig att den är buggfri också kommer Sandforce få problem i framtiden. Sandforce verkar mest leva på gamla meriter som det ser ut nu. De lyckades bli synonyma med hög prestanda eftersom de kör med komprimering. Nu finns det andra som är lika snabba och stabilare än SF och tittar man på priserna har Sandforce blivit budgetgrejer helt plötsligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

De verkar som många diskar har problem med små skrivningar. Men hur stor påverkan har det egentligen för en "vanlig" användare, alltså hur mycket märks det vid "vanlig" användning?

Jag är lite nyfiken på detta med då jag har ögonen på Samsung-disken för tillfället. Hur stor roll spelar det egentligen?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja OCZ har verkligen imponerat på marknaden. Vertex 4 presterar riktigt bra för serverapplikationer som är det den är utvecklad för. Om det visar sig att den är buggfri också kommer Sandforce få problem i framtiden. Sandforce verkar mest leva på gamla meriter som det ser ut nu. De lyckades bli synonyma med hög prestanda eftersom de kör med komprimering. Nu finns det andra som är lika snabba och stabilare än SF och tittar man på priserna har Sandforce blivit budgetgrejer helt plötsligt.

Ja, rätt intressant vändning. Det är tydligt att det inte går att slappna av en sekund på SSD marknaden.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har också ögonen på en samsung disk, dock kanske ocz vertex 4 är ett bättre val... får vänta in fler tester (och prisändringar)

Permalänk
Medlem

Riktigt fin prestanda, hoppas hoppas tillförlitligheten är bättre än hos vissa andra styrkretsar. En varning är dock på sin plats, eftersom V4 inte har komprimering och använder sig av samma IMFT NAND som dom flesta andra så utnyttjas inte styrkretsen optimalt i en 128GB enhet, vilket antagligen är den storlek dom flesta köper idag. OCZ's egna siffror anger sekventiell skrivning till 200MB/s (380 för 256GB) vilket skulle placera den en bra bit längre ner i diagrammen.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt intressant med nåt slags guide för en vanlig användare som undertecknad så att man får ett hum om vad det är man ska titta efter primärt. Vilken prestanda är t.ex. viktigast för mig, som har datorn till surf, spel och musikinspelning?

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

jag tycker Samsung 830 SSD enheten är riktigt intressant, den är den biligaste SSDen av dom alla med några hundra lappar till godo, den är och slås om läs hastigheterna, men har en lägre skriv hastighet, (vilket jag inte ser som ett lika stort minus som emil och jonas verkar tycka)

i slutändan så blir det vill du ha en biligare SSD som fortfarande har bra läshastigheter men svagare på skrivhastigheterna eller spendera dom där hundra lapparna för att få en bättre skrivhastighet.

jag skulle säga att alla sanforce controllerade enheter är lite ur racet om vilken enhet man ska skaffa efter alla problem dom har haft

Permalänk

Vertex 4:
"Visst prestandatapp vid små filer och kort kö"

Ska tydligen komma en ny FW om 2-3 veckor som ska förbättra denna svaghet en hel del.
Skulle vara kul om ni kunde testa med den nya FW och se hur stor prestandaskillnad det blir.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Fan vad härligt! Ni var riktigt snabba med den här recensionen. Blir nog en Vertex 4 mot sommaren.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag tycker Samsung 830 SSD enheten är riktigt intressant, den är den biligaste SSDen av dom alla med några hundra lappar till godo, den är och slås om läs hastigheterna, men har en lägre skriv hastighet, (vilket jag inte ser som ett lika stort minus som emil och jonas verkar tycka)

i slutändan så blir det vill du ha en biligare SSD som fortfarande har bra läshastigheter men svagare på skrivhastigheterna eller spendera dom där hundra lapparna för att få en bättre skrivhastighet.

jag skulle säga att alla sanforce controllerade enheter är lite ur racet om vilken enhet man ska skaffa efter alla problem dom har haft

Jag håller helt med. De har haft flera generationer på sig att fixa problemen men de återkommer. Plus att det känns lite amatörmässigt att komprimerad eller okomprimerad data ska spela roll för prestandan.

Samsungs 830-serie känns riktigt robust och pålitlig. Köpte en för ett tag sen och den liksom bara tickar på. Inga problem alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja OCZ har verkligen imponerat på marknaden. Vertex 4 presterar riktigt bra för serverapplikationer som är det den är utvecklad för. Om det visar sig att den är buggfri också kommer Sandforce få problem i framtiden. Sandforce verkar mest leva på gamla meriter som det ser ut nu. De lyckades bli synonyma med hög prestanda eftersom de kör med komprimering. Nu finns det andra som är lika snabba och stabilare än SF och tittar man på priserna har Sandforce blivit budgetgrejer helt plötsligt.

Sandforce har ju dock säkrat upp fina intäkter iochmed att Intel använder sig av deras styrkretsar. Dock ska de ju noteras att Intel kör sin egen mjukvara på dessa som dessutom är betydligt bättre och stabilare. Hade varit fint för konsumenterna med en deal däremellan där Intel lämnar ifrån sig en bättre mjukvara till Sandforce medans Sandforce sänker priserna till Intel eller liknande

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Sandforce har ju dock säkrat upp fina intäkter iochmed att Intel använder sig av deras styrkretsar. Dock ska de ju noteras att Intel kör sin egen mjukvara på dessa som dessutom är betydligt bättre och stabilare. Hade varit fint för konsumenterna med en deal däremellan där Intel lämnar ifrån sig en bättre mjukvara till Sandforce medans Sandforce sänker priserna till Intel eller liknande

Det går nästan inte att jämföra. Intel-disken har högkvalitativt NAND och egen firmware. Andra tillverkare kör på snorbilligt NAND och generisk firmware, vilket märks på priset. Intel har lyckats bra med Sandforce-kontrolern, men det hänger också mycket på att de inte snålar med billiga minnen, men det syns ju på priset och garantitiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

vad ligger en mekanisk disk på för värden? blir fartblind ava alla siffror :/. Det spelar ingen roll egentligen ingen roll om det är 10 ggr eller 15 ggr om resten av mitt system sätter en flaskhals vid 5ggr hastigheten.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Är 520-prestandaförlust permantent efter tortyren? Jag tolkar det så i och med att disken formateras och TRIM körs. Och jag förstår isf heller inte hur det kan vara en "Utmärkt" produkt. Så det känns som jag missat något, men vad?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Är 520-prestandaförlust permantent efter tortyren? Jag tolkar det så i och med att disken formateras och TRIM körs. Och jag förstår isf heller inte hur det kan vara en "Utmärkt" produkt. Så det känns som jag missat något, men vad?

"Hastighetsminskningen efter hård belastning kvarstår dock och är ett återkommande problem för samtliga enheter med Sandforce."

Hmm... Missade den biten. Det var som fan. Då får jag sluta rekomendera 520 till folk som vill ha sandforce, man skall helt enkelt inte välja sandforce alls då det uppenbarligen är en produkt som inte håller i längden, trotts intels egna minnen och firmware.

Sedan fattar jag inte heller varför den får "utmärkt produkt". Hur kan en produkt som inte tål ett tortyrtest som motsvarar ca 3 månaders "normal" användning få betyget "utmärkt"??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta test visar att man gjorde rätt i att vänta på Corsairs tillskott av Performance PRO strax innan årsskiftet. Hittils sjukt nöjd med 2st 128GB i RAID 0 Inte haft något strul alls. Kan starkt rekommendera den disken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så det känns som jag missat något, men vad?

Du har nog missat att tortyrtestet är helt irrelevant för hemanvändare och de flesta företagsanvändare. Det motsvarar inte normal användning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W