Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Oljekylning i slutet system?

Håller på att skissa på ett chassi av egen design som är tänkt att göras i järnsmide, löst inspirerad av hefaistos projektet, En tanke jag haft är att jag bland annan bråte jag funderar på att inkorporera har en fin liten oljekylare liggandes som jag tror skulle passa utmärkt för detta och med inspiration från elektriska installationer av mer seriöst storlek skulle det vara intressant om det går att få till ett system liknande vattenkylning men modifierat och anpassat för olja?

Fördel, läckage kommer ej att kortsluta då de flesta oljor ej är elektriskt ledande.
Nackdel, något sämre värmeledande egenskaper än vatten med vanliga oljetyper.

Den främsta anledningen är dock som vanligt experimentlusta för att det vore kul att bygga...
Tänker mig alltså nu ett system med cirkulerande olja och riktiga kylare och inte bara en burk med olja.
(pumpar och liknande behöver sannolikt lägre varvtal och mer metalldelar)

Har ni några synpunkter kring detta?

"We apologize to nobody" -Tim Steinfort
Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Fanns det inte en dansk tillverkare av en oljekyld processorkylare?

Finns tydligen många trådar om detta här på Sweclockers...en och annat galleri också...
http://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator

Mycket på youtube också...
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=oilcooled+cpu&meta=#hl...

LOL ...Tänkte på Danamics och deras liquid metal cooler:)
http://www.guru3d.com/article/danamics-lmx-superleggera-revie...

Corsair Crystal 460 RGB - Cooler Master V1000 - Aorus X370 Gaming K7 - Ryzen 5 1600 - Corsair 3000MHz - Samsung 960 EVO 256GB - Noctua D-14 - KFA2 Geforce GTX 1070Ti EX 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Fidel Castro:

Fanns det inte en dansk tillverkare av en oljekyld processorkylare?

Finns tydligen många trådar om detta här på Sweclockers...en och annat galleri också...
http://www.sweclockers.com/galleri/5917-oljekyld-dator

Mycket på youtube också...
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=oilcooled+cpu&meta=#hl...

LOL ...Tänkte på Danamics och deras liquid metal cooler:)
http://www.guru3d.com/article/danamics-lmx-superleggera-revie...

Tror han mena mer som en vanlig vatten loop fast med olja.
Även om en dator i ett akvarium är coolt så är det jätte opraktiskt, tänk bara på när man ska byta något eller om något pajar. :S

TS: En olje loop skulle som du säger inte vara lika effektiv som en vatten loop. Är det bara experiment lust så är det bara att köra.
Men du får nog mer ut av ditt system om du använder vatten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Aha, jo det var ju markant sämre siffror även med "riktig" olja, får nog fundera vidare kring detta men har inte gett upp helt ännu...

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Nu när det vilat en tid har jag bestämmt mig för att troligen köra ändå av ren experimentlust, rotade i verkstaden och hittade en fin oljekylare som ligger på 21 bar sprängtryck, vilket är rätt mycket overkill för detta, men den hade rätt lämpligt format och känns robust, dessutom var den redan inkörd med gammal kletig olja till skillnad mot aluminiumkylaren jag också hade liggandes som endast gått som luftkylare till en gammal kompressor (impuls ropade in en hög skräp på aktion för länge sedan för att komma åt en stor trefasmotor, följde med en massa delar från en skuren industrikompressor i det som varit oljekyld) Skall se om jag kan rengöra den invändigt med tvättmedel för olja så borde den vara perfa för detta tror jag och de dyrare delarna går ju att återanvända om det inte blir lyckat menar jag.
Dessutom har jag en tid samlat gammalt järnskrot för ett chassibygge som mer kommer att bli litet av ett konstprojekt så funderade på att prova detta för det bygget mest för skoj.

Detta är för närvarande ett mycket långsamtgående projekt pga att jag numera bor och jobbar på annan ort men skall göra ett galleri när jag fått till något att visa upp (när det nu blir...).

Kommer att bli inspirerat av Sergejs fina Vulcanus projekt i smide och några stänk av Mach project Bärsärkar-gång.
Men med mer retrodelar och diverse gammalt industriskrot jag fiskat upp ur havet på lediga stunder på gamla arbetsplatsen (så hoppas jag att man samtidigt gjort miljön en liten tjänst och jag får i mitt personliga tycke coola delar i gengäld hoppas jag. Försökte dock undvika det som såg alltför giftigt ut... -)

En hint är att det nog kommer att väga en del...

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Låter som ett riktigt häftigt projekt. Gillar skarpt den tilltänka estetiken, att den blir tung gör den ju bara manligare! Kom bara ihåg att du kommer behöva en ganska kraftig pump jämfört med vattensystem med samma prestanda, dels på grund av den lägre värmekapaciteten som du redan påpekat samt att olja har högre viskositet och möter hårdare motstånd i slangar. Vad skall du ha för olja? Tänk bara på att vissa oljor är aggressiva mot plaster och gummi i tex slangar och packningar i block. Lycka till och kom ihåg att starta en byggloggg!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Tackar för uppmuntran.
Jodå, byggblogg kommer så snart jag fått ihop litet mer synliga detaljer, just nu håller jag mest på med förarbete, mycket jobb som inte syns med gamla rostiga grejer (tex ägnade jag flera timmar igår åt en odefinierbar bucklig rosthög som återuppstod som en gammal mätare jag hittade efter järnvägen förut (rättfärdigar min mycket korta vistelse där med att det ändå inte skall ligga främmande föremål på rälsen) efter att jag plocka ner den i molekyler och rengjort och renoverat en massa delar, men kommer nog inte att synas så mycket av jobbet jag gjort på den i det färdiga resultatet, precis om jag vill att det skall bli.), men gör detta mest som avkoppling och övning/lärande så har ägnat många timmar åt att få till som det heter "det rätta stuket" hade tänkt behålla delarna i originalskick så mycket som möjligt då tanken är att det skulle synas att temat är att det verkligen har legat på havsbotten (i allafall en stor del av grejerna samtidigt gör man väl kanske en miljöinsats när man återanvänder gammalt industriskrot hoppas jag... ) ). Tänkte dock även lägga in litet kontraster men i matchande material, (därav önskan med riktig metall i en del kablage och annat, plast såg helt enkelt inte bra ut.). Skall inte se överdrivet ut åt andra hållet heller tänkte jag utan se om det går att hitta en bra designbalans som fungerar (resten är väl en smakfråga antar jag men det är ju bra att alla inte tycker exakt lika. .

Har inte bestämmt olja än, men någon som är relativt billig och inte alltför giftig.
Skall forska litet mer om egenskaperna hos olika typer innan jag bestämmer mig slutgiltigt.
Kommer att överdimmensionera systemet en del för att kompensera något för effektbortfallet.
Hade som sagt redan grejer för olja i cirkulerande system hemma så låg nära till hands, ett vattensystem hade jag behövt köpa allt nytt vilket jag inte har pengar till ett komplett system för närvarande. Om så får det i så fall bli som komplement i framtiden.