Är pirater i regel intellektuellt underlägsna?

Permalänk
Medlem

Det är den som betalar för något den kan få gratis som är korkad

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det är den som betalar för något den kan få gratis som är korkad

Det är när man ser inlägg som ditt som man får viss förståelse för TS.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det är den som betalar för något den kan få gratis som är korkad

Om du med korkad menar att den som endast ser till egen kortsiktig vinning är smart, ja.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Det är den som betalar för något den kan få gratis som är korkad

Var det inte även du som frågade efter fusk till Battlefield3 multiplayer? Du tyckte det var ok för att du spelade dåligt utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Var det inte även du som frågade efter fusk till Battlefield3 multiplayer? Du tyckte det var ok för att du spelade dåligt utan?

Då är det ju inte fusk, då är det en balanserande patch

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om du med korkad menar att den som endast ser till egen kortsiktig vinning är smart, ja.

Vad är det kortsiktiga i piratkopiering dock? Det har väl funnits en bit över 30 år eller något (en siffra jag tagit ur arslet jag vet inte när man började kopiera kasetter).

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja i det här fallet så kan jag faktiskt delvis hålla med om det.

Man kan vara lite kluven när det gäller piratkopiering faktiskt. Eftersom det inte handlar om någon vanlig "stöld", där man faktiskt tar ett fysiskt objekt, utan bara kopiering av ettor och nollor. Samtidigt som risken för att man ska bli straffad för detta brott är så liten, ja då behöver man ju inte direkt vara orolig.

Jag kan ju vackert erkänna att ja, jag har gjort mig skyldig till piratkopiering och i samtliga fall så har skett så har det inte varit någon inkomstförlust för tillverkaren, snarare tvärt om, det kan ha lett till att jag i ett senare skede faktiskt köpt produkten. Sedan om det är rätt eller fel, tja enligt lagen är det ju fel... men helt ärligt så tycker jag att det är ett offerlöst brott ungefär som att gå mot röd gubbe när det inte finns någon trafik på vägen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Vad är det kortsiktiga i piratkopiering dock? Det har väl funnits en bit över 30 år eller något (en siffra jag tagit ur arslet jag vet inte när man började kopiera kasetter).

Jag.. tror du missuppfattade.
Kortsiktigt som i direkt verkan. Ett ickesålt exemplar första veckan innebär ett ickesålt exemplar första veckan och absolut ingen vinst whatsoever.
Kortsiktigt i denna mening har nada med piratkopieringen som fenomen i tiden att göra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag förstår vad du menar riktigt om jag ska vara ärlig, en vanepiratkopierare som piratkopierar mycket istället för att köpa (om vi utgår från att han skulle ha köpt det annars, vilket inte alls behöver vara fallet men vi utgår från det i detta fall) så om han gjort det sedan piratkopieringens början så har han väl gjort en ganska långsiktig besparing? Du får gärna förklara hur du menar.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Gorion:

jag har gjort mig skyldig till piratkopiering

Gud vad stygg du varit!!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja i det här fallet så kan jag faktiskt delvis hålla med om det.

Man kan vara lite kluven när det gäller piratkopiering faktiskt. Eftersom det inte handlar om någon vanlig "stöld", där man faktiskt tar ett fysiskt objekt, utan bara kopiering av ettor och nollor. Samtidigt som risken för att man ska bli straffad för detta brott är så liten, ja då behöver man ju inte direkt vara orolig.

Nja, hur ringa "brottet" än må vara. Ska vi kalla människor som gör rätt för sig korkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Gud vad stygg du varit!!

Det är det säkert väldigt många som tycker!

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nja, hur ringa "brottet" än må vara. Ska vi kalla människor som gör rätt för sig korkade?

Det där är ju ändå en definitionsfråga, korkad är kanske fel ord det kan jag medge. För att göra en ganska dålig jämförelse för att jag inte kommer på bättre, om vi låter bli att förutsätta att det är ett brott att piratkopiera också liknar vi det vid vatten. Även om det inte kan sägas vara direkt korkat men nog kan det egentligen anses vara ganska befängt att betala 40kr litern för färskvatten när vi får det i princip gratis ur vattenkranen?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

TS håller helt med dig. Men du måste förstå att datornördar är inte direkt kända för att förstå politik särskilt bra. Låt dom tjafsa om sin piratkopiering, dom kommer aldrig få nåt att säga till om ändå bara luta dig tillbaka och götta dig att du är en av dom smarta i samhället.

Permalänk
Skrivet av Jo0oHaN:

TS håller helt med dig. Men du måste förstå att datornördar är inte direkt kända för att förstå politik särskilt bra. Låt dom tjafsa om sin piratkopiering, dom kommer aldrig få nåt att säga till om ändå bara luta dig tillbaka och götta dig att du är en av dom smarta i samhället.

Ja för det har han ju verkligen bevisat, gång efter gång.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nja, hur ringa "brottet" än må vara. Ska vi kalla människor som gör rätt för sig korkade?

Var det inte marknaden som skulle anpassa sig efter piratkopieringen som var ett argument? Jag menar om Battlefield 3-tillverkarna vill ha pengar för sitt verk så kan de väl arrangera en live-konsert eller något?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Var det inte marknaden som skulle anpassa sig efter piratkopieringen som var ett argument? Jag menar om Battlefield 3-tillverkarna vill ha pengar för sitt verk så kan de väl arrangera en live-konsert eller något?

Då kan de göra en online funktion som inte går att komma åt när man tankar spelet. Då gör de så att värdet på en köpt kopia är högre än en illegal kopia, och folk får motivation att köpa spelet.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Då kan de göra en online funktion som inte går att komma åt när man tankar spelet. Då gör de så att värdet på en köpt kopia är högre än en illegal kopia, och folk får motivation att köpa spelet.

Skynda dig att sälja denna briljanta lösning till spelföretagen. De har nog väntat ivrigt på detta!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Skynda dig att sälja denna briljanta lösning till spelföretagen. De har nog väntat ivrigt på detta!

Det blir ju inte bra. Jag ska ta patent på min idé så att bara jag kan använda den. Då kommer alla andras produkter vara underlägsna och jag kommer tjäna miljioner.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det där är ju ändå en definitionsfråga, korkad är kanske fel ord det kan jag medge. För att göra en ganska dålig jämförelse för att jag inte kommer på bättre, om vi låter bli att förutsätta att det är ett brott att piratkopiera också liknar vi det vid vatten. Även om det inte kan sägas vara direkt korkat men nog kan det egentligen anses vara ganska befängt att betala 40kr litern för färskvatten när vi får det i princip gratis ur vattenkranen?

Om allt upphovsrättsskyddat material var opensource kod i en märkvärdig förpackning så funkar din liknelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Om allt upphovsrättsskyddat material var opensource kod i en märkvärdig förpackning så funkar din liknelse.

Läser du dåligt? Du förutsätter att det per automatik måste vara olagligt att piratkopiera något som inte alls behöver vara fallet, bara för att det är så i Sverige så är det ju inte definitionsmässigt rätt att det är så. Vad man tycker om den saken är ju subjektivt. Rent krasst om man tänker med plånboken så kan det faktiskt kännas vara lite smådumt att betala för något som finns gratis på internet. Det är ju mer en fråga om moral och heder det är hederligt att göra rätt för sig, men är hederligt alltid smart? Jag argumenterar att hederligt oftast är rätt korkat, även om det är ohederligt att använda vapen i ett slagsmål så är det nog det jag skulle göra om jag hade möjlighet att göra det valet, andra kommer ju göra det så varför ska jag vara dum i huvudet bara för att göra det hederliga?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Det är den som betalar för något den kan få gratis som är korkad

Exakt! Får man absolut inte något mer utav att betala för något än vad man får gratis, så ska man såklart välja gratis-alternativet.
Men om man begår ett brott för att få tag på något så finns det risk att åka dit och man kan även argumentera om offer som blir av med något. Men när offren är svinrika personer som tillskansar sig pengar på olika sätt, så minskas folks empati emot att de kanske borde få lite mer pengar ifrån en själv.

Det är lite som med kungen förr i tiden och när folk hade det fattigt, folks empati emot att kungen behövde leva ännu lyxigare och kriga mer, så var empatin nödvändigtvis inte så stor om de själva svalt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Läser du dåligt? Du förutsätter att det per automatik måste vara olagligt att piratkopiera något som inte alls behöver vara fallet, bara för att det är så i Sverige så är det ju inte definitionsmässigt rätt att det är så. Vad man tycker om den saken är ju subjektivt. Rent krasst om man tänker med plånboken så kan det faktiskt kännas vara lite smådumt att betala för något som finns gratis på internet. Det är ju mer en fråga om moral och heder det är hederligt att göra rätt för sig, men är hederligt alltid smart? Jag argumenterar att hederligt oftast är rätt korkat, även om det är ohederligt att använda vapen i ett slagsmål så är det nog det jag skulle göra om jag hade möjlighet att göra det valet, andra kommer ju göra det så varför ska jag vara dum i huvudet bara för att göra det hederliga?

Jag tycker bara att dina analogier inte fungerar.

Om någon t.ex skriver ett bra program, lägger ut det gratis. Så kan man anses som dum om man väljer att donera en slant för det (arbetet som lagts ned)?

Isåfall så har nog Trådskaparen rätt i att många så kallade pirater är nog lite dumma iaf. (Jag inräknad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag tycker bara att dina analogier inte fungerar.

Om någon t.ex skriver ett bra program, lägger ut det gratis. Så kan man anses som dum om man väljer att donera en slant för det (arbetet som lagts ned)?

Isåfall så har nog Trådskaparen rätt i att många så kallade pirater är nog lite dumma iaf. (Jag inräknad)

Jag sa ju i första inlägget att dum kanske var lite fel ord, jag vet inte riktigt vilket ord man ska ersätta det med. Men utifrån plånboken sett så lämnar man ju ett tillfälle att spara pengar åt sidan för att man är hederlig. Att vara hederlig är kanske inte att vara dum men det är ju verkligen inte att se efter sitt eget bästa, ja såklart uteslutet de fall där din heder leder till att du belönas för det.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag sa ju i första inlägget att dum kanske var lite fel ord, jag vet inte riktigt vilket ord man ska ersätta det med. Men utifrån plånboken sett så lämnar man ju ett tillfälle att spara pengar åt sidan för att man är hederlig. Att vara hederlig är kanske inte att vara dum men det är ju verkligen inte att se efter sitt eget bästa, ja såklart uteslutet de fall där din heder leder till att du belönas för det.

Fast nu skriver du ju att "det är dumt att betala för saker förutom de fall där det är smart.", vilket blir lite meningslöst. Att bara "se till plånboken" utelämnar även det väldigt mycket som man bör ta hänsyn till. Att vi har ett relativt fungerande samhälle beror t.ex. på att de flesta är ganska hederliga. Om vi inte skulle vara det, och enl. dig vara "smarta", så skulle samhället vara mycket mer dysfunktionellt, och därmed sämre för alla. Hur smart är det egentligen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Tycker det funkar kanonbra att ladda ner filmer och spel. Smidigt är det också. Dock gör jag inte det längre pga tidsbrist och för dålig lina för HD material.

Varför skulle pirater vara mer korkade? Alla har väl någon gång laddat ner? Annars säger jag stolt du som inte gjort det är en sådan person jag stör mig på som alltid ska göra allting rätt och sen skryta om det. Har man kunskapen borde man ju för fan göra det om man är sugen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast nu skriver du ju att "det är dumt att betala för saker förutom de fall där det är smart.", vilket blir lite meningslöst. Att bara "se till plånboken" utelämnar även det väldigt mycket som man bör ta hänsyn till. Att vi har ett relativt fungerande samhälle beror t.ex. på att de flesta är ganska hederliga. Om vi inte skulle vara det, och enl. dig vara "smarta", så skulle samhället vara mycket mer dysfunktionellt, och därmed sämre för alla. Hur smart är det egentligen?

Jag gissar på att du egentligen förstår vad jag menar, för jag vet att du är ganska så klipsk. Jag uttrycker mig klumpigt ibland och kanske inte levererar glasklara budskap och det är ju ingen att beskylla annan än mig själv. Jag är förstås helt medveten om att det du säger är sant och har väl aldrig heller menat något annat. Men piratkopior är ju så lätt-tillgängligt till en sådan liten risk och min enskilda oheder om än självisk drabbar ingen utan är enbart gynsamt för mig själv. Att sedan tillämpa resonemanget "om alla gjorde likadant" kan man förstås göra men verkligheten är inte sådan. Notera att jag försvarar egentligen inte handlingen piratkopiering i sig, bara det faktum att rent själviskt sett så är piratkopiering ett ganska gynsamnt brott till en väldigt låg risk och har man inte den sortens heder i sig och känner sig skyldig över det så finns det ju ingen anledning att betala för något när det egentligen inte behövs.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag sa ju i första inlägget att dum kanske var lite fel ord, jag vet inte riktigt vilket ord man ska ersätta det med. Men utifrån plånboken sett så lämnar man ju ett tillfälle att spara pengar åt sidan för att man är hederlig. Att vara hederlig är kanske inte att vara dum men det är ju verkligen inte att se efter sitt eget bästa, ja såklart uteslutet de fall där din heder leder till att du belönas för det.

Du har faktiskt fel i din princip. I ett samhälle så brukar man oftast klara sig bättre om man är hederlig (och därmed inte alltid agerar utifrån sitt eget bästa).

Det finns en intressant film om detta som Dawkins gjort: http://www.youtube.com/watch?v=x6rgWzYRXiI

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du har faktiskt fel i din princip. I ett samhälle så brukar man oftast klara sig bättre om man är hederlig (och därmed inte alltid agerar utifrån sitt eget bästa).

Det finns en intressant film om detta som Dawkins gjort: http://www.youtube.com/watch?v=x6rgWzYRXiI

Ska man hårddra det så kan man ju säga att hederlighet kan vara en del av att vara självisk i det fall där hederlighet är gynnsamt. Är inte sociopater experter på detta mer eller mindre? De förstår inte koncepten etik och moral men kan immitera dem så att det gynnar dem. Jag ser inget i videon som motsäger det jag menar faktiskt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Ska man hårddra det så kan man ju säga att hederlighet kan vara en del av att vara självisk i det fall där hederlighet är gynnsamt. Är inte sociopater experter på detta mer eller mindre? De förstår inte koncepten etik och moral men kan immitera dem så att det gynnar dem. Jag ser inget i videon som motsäger det jag menar faktiskt.

Mhhm, det svåra blir då att plocka ut vilka tillfällen du kommer tjäna på att vara hederlig och vilka tillfällen du inte kommer göra det. Som testen i videon visar är det ingen som lyckas med detta tillräckligt bra för att få ett bättre resultat än de som helt enkelt är hederliga hela tiden. Men visst, jag förstår din poäng.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss