Permalänk
Entusiast

Ersätta trasigt lysrör med dioder

Jag köpte två lysrör av en på SweClockers, men det ena hade splittrats under frakten. (Tack, Posten.) Därför tänker jag att jag kan ersätta det med några dioder. Men eftersom jag inte kan nånting om elektricitet etc vill jag ställa några frågor.

Lysrören är anslutna så här:

Molex > strömbrytare som monteras i PCI-plats > dosa med två stycken 2-pins uttag, ett för varje lysrör

Jag tänkte att man kan ta sladden från det trasiga lysröret och sätta dioder på den istället. Men trots att jag har läst Fysik A kan jag inget om elektriska kretsar, så mina frågor är nog ganska dumma:

- Bör man serie- eller parallellkoppla dioderna?
- Har dioder specificerad effekt, motstånd, strömstyrka eller liknande som man måste ta hänsyn till?
- Spelar det någon roll hur många dioder man kopplar in?
- Kan jag skada nätagget om jag gör något fel? (Se tidigare frågor.)
- Finns det andra saker man ska tänka på när man löder etc?

Tack på förhand
Zuggmate

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är det avsändaren som ansvarar att han/hon har packat varan rätt, så den inte går sönder i frakten.
Vill man vara säker, så skickar man varan så den är försäkrad..

Hur det är med dioder vet jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag köpte två lysrör av en på SweClockers, men det ena hade splittrats under frakten. (Tack, Posten.) Därför tänker jag att jag kan ersätta det med några dioder. Men eftersom jag inte kan nånting om elektricitet etc vill jag ställa några frågor.

Lysrören är anslutna så här:

Molex > strömbrytare som monteras i PCI-plats > dosa med två stycken 2-pins uttag, ett för varje lysrör

Jag tänkte att man kan ta sladden från det trasiga lysröret och sätta dioder på den istället. Men trots att jag har läst Fysik A kan jag inget om elektriska kretsar, så mina frågor är nog ganska dumma:

- Bör man serie- eller parallellkoppla dioderna?
- Har dioder specificerad effekt, motstånd, strömstyrka eller liknande som man måste ta hänsyn till?
- Spelar det någon roll hur många dioder man kopplar in?
- Kan jag skada nätagget om jag gör något fel? (Se tidigare frågor.)
- Finns det andra saker man ska tänka på när man löder etc?

Tack på förhand
Zuggmate

Nej, nej, nej - "dosan" är en inverter. Du ska inte under några som helst omständigheter ansluta något annat än CCFL-rör till den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FoxOne:

Nej, nej, nej - "dosan" är en inverter. Du ska inte under några som helst omständigheter ansluta något annat än CCFL-rör till den.

Det var ju tur att jag skrev en tråd innan jag försökte då!

Som jag förstår det är problemet att en CCFL inverter matar ut för hög spänning (flera hundra volt). På den här sidan skriver en användare så här:

Skrivet av celemine1Gig:

VERY BAD IDEA!
The LEDs use the 12V as a source for their LOW voltage of about 2V for each LED, with a also low current of ~20mA each. That means the input of 12V gets either stepped down or the LEDs are just used in series to use the whole 12V directly.

Anyway, what the inverter does is use the 12V as an input for creating a very low current, high frequency and HIGH voltage (500V or more) output. Connecting anything else than a CCFL to a CCFL inverter is usually a very bad idea. What matters is not the input voltage of both devices, but the actual output.

Men det borde väl gå att sänka spänningen i en krets? Jag vet att U = R × I, men hur hjälper det mig om spänningen är 500 V från början? Motstånd kan väl inte ha ett negativt värde?