Fläktkontroller - ger ström åt fläktar?

Permalänk

Fläktkontroller - ger ström åt fläktar?

Tjena!

Hur funkar en fläktkontroller; är de endast till för att reglera RPM eller ger de även ström åt fläkten?

Har nämligen bara 2 uttag för fläktar (+ CPU-kylarfläkten) i mitt moderkort men vill gärna ha fler, utan att behöva uppgradera mitt moderkort. Är det då en lösning att skaffa en fläktkontroller?

Permalänk
Medlem

Ja de ger ström till dem, jag har en Scythe kaze master. Till den kopplas det ström från nät agget (floppy ström eller från en molex kontakt med medföljande konverter)
Den kan styra 6 fläktar och har även 6 temperatur sensorer

Edit: jag köpte den för att moderkortet inte kunde styra från alla kontakter samt att jag tycker det ser lite snyggt ut med displayen på framsidan

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk

Tack för snabbt svar :), standardbredden är väl 5,25"?

Men jag är rädd att mitt nätaggregat inte har någon floppy eller molex :(, hittar det inte i specsen i alla fall. Har ett Silver Power SP-SS400.

EDIT:
"4 pin intern effekt" kanske är molex-kontaker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Tack för snabbt svar :), standardbredden är väl 5,25"?

Men jag är rädd att mitt nätaggregat inte har någon floppy eller molex :(, hittar det inte i specsen i alla fall. Har ett Silver Power SP-SS400.

EDIT:
"4 pin intern effekt" kanske är molex-kontaker?

ja det är molex-kontakter om dom ser ut så här

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.