Datorn kraschar en gång i timmen "Kernel-power id 41 task 63"

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar en gång i timmen "Kernel-power id 41 task 63"

Hej!

Behöver hjälp ifrån er att reda ut vad det kan vara som har hänt med min dator... Det som händer är att datorn bluescreenar en gång i timmen alltid vid kl **:51 (12:51, 13;51, 14,51 etc.) och i event viewer så är det felkod Kernel-power id 41 task 63 och följande meddelande:

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Date: 2012-04-07 11:59:09
Event ID: 41
Task Category: (63)
Level: Critical
Keywords: (2)
User: SYSTEM
Computer: ****
Description:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2012-04-07T09:59:09.211208300Z" />
<EventRecordID>1443</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>*****</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">209</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x1028</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x2</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0xfffff880028dc33b</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Har formaterat datorn utan framgång, installerat alla nyaste drivarna kört memtest utan problem... flyttat om minnena... har slut på idéer någon som kan veta vad som eventuellt kan hjälpa? Har även kört default värden i bios dvs ingen overclock längre.

Tack som för alla svar!

Visa signatur

ASRock P67 Professional | i7 2600k @ 4.3 GHz | 16 GB 1600 MHz DDR3
ASUS GTX 580 | Corsair Agility 3 SSD 120GB | | Corsair AX850W | Corsair Graphite 600T White | Benq 24" XL2410T 120hz

Permalänk

Kanske detta kan hjälpa dig?
http://support.microsoft.com/kb/2028504

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Har exakt samma problem, kört memtest utan att hitta något fel. Kommer helt oväntat varje gång.
Har du löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Har exakt samma problem, kört memtest utan att hitta något fel. Kommer helt oväntat varje gång.
Har du löst det?

För mig låg felet i mitt virusprogram NOD32. Jag formaterade datorn och drog givetvis på virusskyddet direkt utan att tänka på att det skulle kunna vara det. Så efter ja avsinstallerat skiten så har jag inte haft några som helst problem.

Visa signatur

ASRock P67 Professional | i7 2600k @ 4.3 GHz | 16 GB 1600 MHz DDR3
ASUS GTX 580 | Corsair Agility 3 SSD 120GB | | Corsair AX850W | Corsair Graphite 600T White | Benq 24" XL2410T 120hz

Permalänk

Har samma problem och kör NOD 32. Kommer inte att ta bort det för allt smör i småland för då står ju datorn utan skydd. Så jag undrar ju vad felet kan vara?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Har samma problem och kör NOD 32. Kommer inte att ta bort det för allt smör i småland för då står ju datorn utan skydd. Så jag undrar ju vad felet kan vara?

NOD 32, som nyligen konstaterades?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Testa AVG eller avast istället, om du bara kör med antivirus delen.

Permalänk

När du formaterat datorn, har du då installerat något?
Om du har testa med en ren installation.
Sen ett program eller drivrutin varje omstart.

Hur ser det ut då?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

När du formaterat datorn, har du då installerat något?
Om du har testa med en ren installation.
Sen ett program eller drivrutin varje omstart.

Hur ser det ut då?

Sen kan man ju alltid använda Goggle
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=677174

http://www.google.se/search?q=Kernel-power+id+41+task+63%22++concave&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=Kernel-power+id+41+task+63&oq=Kernel-power+id+41+task+63&aq=f&aqi=g-C1&aql=&gs_nf=1&gs_l=serp.3..0i33.4988.4988.0.5443.1.1.0.0.0.0.131.131.0j1.1.0.Yua2kVT5Iso&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=55d490a9915bb5f4&biw=683&bih=277

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Google
1: Uppdatera alla drivrutiner, allt från bios till ljudkort
2: Verifiera alla spänningar (12v 5v 3.3v minnen cpu gpu)
3: Kör memtest86+
4: Kör prime eller motsvarande
5: Ominstallation av OS, installera inget å gå igenom steg 1

Lägg gärna in dump filer som kan berätta mer.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Ledsen att behöva överraska dig men det gjorde jag.Hittade inget som hjälpte mig där.Det var så jag hittade den här tråden bla..men tack ändå.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Google
1: Uppdatera alla drivrutiner, allt från bios till ljudkort
2: Verifiera alla spänningar (12v 5v 3.3v minnen cpu gpu)
3: Kör memtest86+
4: Kör prime eller motsvarande
5: Ominstallation av OS, installera inget å gå igenom steg 1

Lägg gärna in dump filer som kan berätta mer.

1: Check!
2: Check!
3: Check!
4: Ch...eehh,nää..
5: Check x 4

Googlat och läst och skruvat och donat..hitta något diffust program som går igenom datorn och kollar drivrutiner. Visade sig vara så att vissa drivrutiner behövdes bytas ut mot äldre drivisar...jäkligt,märkligt.Men nu har den gått stabilt i ett par timmar av spelande och surfande.Förut dog den när jag kollade på Youtube.Jäkla konstigt.

Men tack alla snälla som tog sig tid och jag hoppas att mina problem är borta nu.
Ni är bäst!

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Startar om helt random och får upp samma error. Formaterade nyligen, har i princip inget installerat.

Har du fixat ditt problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

har samma problem, datorn fryser och startar om.

Edit: Har hittat problemet det var min ssd hårddisk som inte var ok, bytte ut den och nu flyter allt som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Google
1: Uppdatera alla drivrutiner, allt från bios till ljudkort
2: Verifiera alla spänningar (12v 5v 3.3v minnen cpu gpu)
3: Kör memtest86+
4: Kör prime eller motsvarande
5: Ominstallation av OS, installera inget å gå igenom steg 1

Lägg gärna in dump filer som kan berätta mer.

Ang spänning på kortet, hos mig visar HWMonitor annorlunda än BIOS. Se bild nedan vad HWMonitor visar, är värdena inte helt fel eller ska det se ut så? Och hur pålitlig är mjukvaran? BIOS visade som sagt 12V respektive 5V..

Saken är den att jag har en 2 veckor gammal Acer Predator G6-710 med bra hårdvara och den har redan börjat starta om sig helt random. Tänkte kolla om det finns något jag kan göra innan jag lämnar tillbaks den.
Det enda jag har installerat är enklare program som Spotify, Steam (med några spel), kollat så drivrutiner är uppdaterade osv.

Jag har installerat en extra HDD till mina spel då medföljande ej räckte långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikhan:

Ang spänning på kortet, hos mig visar HWMonitor annorlunda än BIOS. Se bild nedan vad HWMonitor visar, är värdena inte helt fel eller ska det se ut så? Och hur pålitlig är mjukvaran? BIOS visade som sagt 12V respektive 5V..

Saken är den att jag har en 2 veckor gammal Acer Predator G6-710 med bra hårdvara och den har redan börjat starta om sig helt random. Tänkte kolla om det finns något jag kan göra innan jag lämnar tillbaks den.
Det enda jag har installerat är enklare program som Spotify, Steam (med några spel), kollat så drivrutiner är uppdaterade osv.

Jag har installerat en extra HDD till mina spel då medföljande ej räckte långt.
http://s23.postimg.org/71z44uucr/stats.jpg

Dold text

För allt i världen, håll dig borta från OEM, gå in på din lokala IT butik å köp en egen bestyckad om du inte kan montera själv.
Du sparar pengar, samt bättre anpassade saker.
Ska du nu ha OEM dynga, ja om nåt problem redan finns inom 2v så släng den i ansiktet å säg "fixa".
Det är inte upp till dig att ordna om vad som än kan vara.
Vid felbeskrivning är bästa regel ... HÅLL DET KORT!
Dvs. "startar om sig rnd" inge mer.
Lycka till.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Det är nätagget, man kan stänga asus overdrive i BIOS om du har ett asus moderkort. Det är extremt känsligt för ström, så om strömmen går pver extremt lite stängs datorn av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag lyckats lösa mitt problem med Power kernel, jag tror mitt problem låg i att skruvarna som jag satt fast nätagget med var för långa så en av skruvarna hade lyckats peta på någon elektronisk pryl i nätagget och jordade skiten i chassiet eller nåt sånt, för nu har inte datorn startat om på ett tag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ååh, jag blir så trött!

Nu har detta hänt mig, samma felkod. Helt jäkla random! Jag har inte rört datorn på 6 månader och så bara började det..

Ibland fryser den bilden men ljudet funkar, ibland hänger sig allt och skärmarna blir svarta men oftast startar den bara om sig.

Underbart!

Bara börja utesluta grejer, ska kika på det där Asus overdrive i UEFI/BIOS som tidigare tipsats om.
Överklockningen var det inte, allt är stock nu.
Det händer både när jag spelar och inte, inte temperatur kopplat.
Ibland 1 minut efter uppstart, ibland efter flera timmar av användande.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Ååh, jag blir så trött!

Nu har detta hänt mig, samma felkod. Helt jäkla random! Jag har inte rört datorn på 6 månader och så bara började det..

Ibland fryser den bilden men ljudet funkar, ibland hänger sig allt och skärmarna blir svarta men oftast startar den bara om sig.

http://i64.tinypic.com/zjvtd0.jpg

Underbart!

Bara börja utesluta grejer, ska kika på det där Asus overdrive i UEFI/BIOS som tidigare tipsats om.
Överklockningen var det inte, allt är stock nu.
Det händer både när jag spelar och inte, inte temperatur kopplat.
Ibland 1 minut efter uppstart, ibland efter flera timmar av användande.

Bra tumregel vid diffusa fel, drivrutiner, ominstallera/uppdatera

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Ååh, jag blir så trött!

Nu har detta hänt mig, samma felkod. Helt jäkla random! Jag har inte rört datorn på 6 månader och så bara började det..

Ibland fryser den bilden men ljudet funkar, ibland hänger sig allt och skärmarna blir svarta men oftast startar den bara om sig.

http://i64.tinypic.com/zjvtd0.jpg

Underbart!

Bara börja utesluta grejer, ska kika på det där Asus overdrive i UEFI/BIOS som tidigare tipsats om.
Överklockningen var det inte, allt är stock nu.
Det händer både när jag spelar och inte, inte temperatur kopplat.
Ibland 1 minut efter uppstart, ibland efter flera timmar av användande.

Tänk på att detta fel även kan orsakas åldrande datordelar. Du må ha kört det hur bra som helst länge, men ett P67 moderkort och 2500k är inte gjorda idag, och deras stabilitet kan ha påverkats efter så många år, speciellt överklockade, till en sådan nivå att de idag är instabila även på stock.

Blir till att gå igenom det metodiskt och testa utesluta allt från Windows (med tex Linux Live media), till PSUn/moderkort vars kondingar kanske har torkat.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Ja absolut, medveten om detta. Det är så irriterande dock att det sket sig nu, tänkte att den skulle få harva på till Kaby Lake och 1080ti, så ska försöka fixa det så gott ja kan. Den funkar ju ändå fint att lira på liksom.

Kanske drar en ominstallering av Win10 bara för att utesluta mjukvara.

Känns som att det kan vara något krångel med viloläge och så, ibland stänger datorn ej av sig riktigt verkar det som även fast jag ställt in att allt ska stänga av sig. Fast detta har hållit på något år och uppkom ju iofs inte med felet nu, men många skriver om Windows Hibernate osv att det kan krångla.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Update för min del då, det visade sig vara det ena grafikkortet som verkar lagt av.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Gäsp, sambon köpte en ny dator som jag byggde ihop igår och den har nu fått två blåskärmar följt av omstart, och i event viewer så visade det sig vara just detta (kernel-power id 41 task 63), bara att börja testa ram minnen osv antar jag, det verkar dock vara nätaggregatet för många.

Permalänk
Avstängd

Just dom problemen är sjukt irriterande då det kan vara random mellan tider med fel och bero på lite vad som helst men bland vanligaste lösnigarna jag stött på är om att man har flera diskar och det varit relaterat till när diskar ibland nätverskorts strömsparar funktioner slå i gång och det blir en bsod och kan vara rättigheter i windows till kassa drivrutiner även kass hårdvara men vanligaste är diskarna så aktivera hotswap i bios kan funka för en del

Men när det är så luddigt problem så bör man testa datorn från grunden
1: kolla värmen på cpu/gpu medans man kör furmark och occt för att utsluta problem med stabilitet/värme
2:kör memtest så det inte är minnes relaterat problem
3:kör test på diskar så det inte är dom som krånglar
4:en formatering kan vara bra ifall det är nått dumt med mjukvara så det verkligen är rent

Är det inga problem med stabilitet och värme och testen går igenom utan problem så är det dags för steg 5 vilket är steg 1 med en stabil dator

5:slå på hotswap i bios om det finns vilket är att man kan plugga i/ur sata medans datorn är igång ..testa
6:döda allt som har med strömsparar funktioner att göra i bios ...testa
7:börja droppa enheter så stäng av ljudkortet i bios ....testa
8:stäng av lan i bios .. testa

funkar datorn efter steg 6-7-8 så vet man vilken enhet som ställer till problem och har något att utgå i från och är antagligen drivrutins eller strömsparar relaterat och just LAN är rätt vanligt att även det kan ge problem och i enhetshanteraren under lan kan man ibland stänga av att kortet inte går i strömsparar läge vilket kan hjälpa för en del

Men är lurigt fel som kan ha många orsaker och många tror det handlar om nätagget vilket det ser ut som ibland och kan mycket väl vara det men oftast blir krångel med nätagg mer när man startar en dator eller blir ostabil under tung belastning och är mer uppenbart att det är nätagg ...men kan som sagt vara agg och div så är svårt och man får testa lite

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Just dom problemen är sjukt irriterande då det kan vara random mellan tider med fel och bero på lite vad som helst men bland vanligaste lösnigarna jag stött på är om att man har flera diskar och det varit relaterat till när diskar ibland nätverskorts strömsparar funktioner slå i gång och det blir en bsod och kan vara rättigheter i windows till kassa drivrutiner även kass hårdvara men vanligaste är diskarna så aktivera hotswap i bios kan funka för en del

Men när det är så luddigt problem så bör man testa datorn från grunden
1: kolla värmen på cpu/gpu medans man kör furmark och occt för att utsluta problem med stabilitet/värme
2:kör memtest så det inte är minnes relaterat problem
3:kör test på diskar så det inte är dom som krånglar
4:en formatering kan vara bra ifall det är nått dumt med mjukvara så det verkligen är rent

Är det inga problem med stabilitet och värme och testen går igenom utan problem så är det dags för steg 5 vilket är steg 1 med en stabil dator

5:slå på hotswap i bios om det finns vilket är att man kan plugga i/ur sata medans datorn är igång ..testa
6:döda allt som har med strömsparar funktioner att göra i bios ...testa
7:börja droppa enheter så stäng av ljudkortet i bios ....testa
8:stäng av lan i bios .. testa

funkar datorn efter steg 6-7-8 så vet man vilken enhet som ställer till problem och har något att utgå i från och är antagligen drivrutins eller strömsparar relaterat och just LAN är rätt vanligt att även det kan ge problem och i enhetshanteraren under lan kan man ibland stänga av att kortet inte går i strömsparar läge vilket kan hjälpa för en del

Men är lurigt fel som kan ha många orsaker och många tror det handlar om nätagget vilket det ser ut som ibland och kan mycket väl vara det men oftast blir krångel med nätagg mer när man startar en dator eller blir ostabil under tung belastning och är mer uppenbart att det är nätagg ...men kan som sagt vara agg och div så är svårt och man får testa lite

Jag kikade runt i BIOS efter "hot swop" men hittade inget, jag hittade dock en inställning som hette "power loading", nedan är beskrivningen av den.

Citat:

enables or disables a dummy load. When the power supply is at low load, a self-protection will activate causing it to shutdown or fail. If this occurs, please set to Enabled.

Så jag testade att sätta den på "Enabled", jag provade även att köra AIDA64 i ~30 min och den startade inte om sig (CPU gick ej över 40°, CM hyper 212X kylare), jag försökte även att dra hem och bränna ut Memtest86, men efter 3 utbränningar så gav jag upp, då setup av någon konstig anledning inte vill boota från skivan, jag kan bara gå in och kolla på filerna.
När det kommer till Furmark så körde jag inte med dom högsta inställningarna, jag valde bara min upplösning och full screen och tempen gick aldrig över 74° (RX 480), och jag vet inte om jag vågar prova högre inställningar, som extreme burn in, anti-aliasing osv då jag har läst att det kan skada kortet.
OCCT installerade jag men jag fattade inte så mycket (noob när det kommer till sånt här).

Permalänk
Medlem

Har också detta problemet. Inga värmeproblem, gjort minnestest etc. Detta har jag stått ut med sen jag byggde ihop datorn 2013. Då testade jag allt men har sen bara levt med det. Det kan gå veckor utan problem men sen helt plötsligt händer det tre gånger på en kväll. Skall köpa ny PSU nu och se om det funkar.

Loggnamn: System
Källa: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 2017-01-09 22:44:23
Händelse-ID: 41
Aktivitetskategori:(63)
Nivå: Kritisk
Nyckelord: (70368744177664),(2)
Användare: SYSTEM
Dator: S*****-Dator
Beskrivning:
Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>4</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2017-01-09T21:44:23.829098600Z" />
<EventRecordID>1624</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>S*****-Dator</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
<Data Name="Checkpoint">0</Data>
<Data Name="ConnectedStandbyInProgress">false</Data>
<Data Name="SystemSleepTransitionsToOn">0</Data>
<Data Name="CsEntryScenarioInstanceId">0</Data>
</EventData>
</Event>

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

Jag har precis slitit mitt hår färdigt efter detta problem!

Då jag drog ur sladden till kylskåpet jag har under skrivbordet så fungerar datorn som den ska, woohoo!!!

Det verkar som nyare moderbord har nån inbyggd skyddsfunktion som stänger ner datorn då matningsspänningen blir för låg för varje gång kylskåpet slog igång dog datorn.
Problemet var att komma på det och se sambandet...

Jag har haft samma kylskåp i 4-5år utan minsta problem men då jag byggde en ny burk före jul (2016) så började det.
Det försvann efter nån vecka men att det berodde på att jag flyttade kylskåpet då och satte det i en egen förgreningslist visste jag inte var lösningen.
Random restarts återkom nu i helgen då jag flyttade hela datorhörnan till ett annat rum så jag trodde det var glapp eller någon dålig lödning nånstans i datorn.

De prylar jag återvunnit från gamla datorn är nätagg (RM1000), och SSD:er så de kan jag utesluta då de inte krånglat tidigare.
Har nu ett Sabertooth Z170S och en 6700K och felfri memtest så jag tror det är "CPU current capability" funktionen som ställer till det.
Den går att ställa från Auto till 100-140% men det verkar inte räcka vid en ordentlig "strömspik"

Alltså, testa att ha så få förbrukare som möjligt på samma förgreningslist alt. dra en skarvsladd till ett annat rum så man kommer på en annan fas eftersom kökets kyl/frys/spis även kan ställa till det.

Permalänk
Medlem

Update 2017-05-10. Köpte nytt nätagg. Datorn funkade en dag sen krasha den tre gånger på en kväll. Felsökningen fortsätter..

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Sorry om jag kapar denna tråden lite, Mod får gärna dirigera i så fall.

Jag har ev hittat felet på min dator. Datorn har inte dött på två dagar nu så håller tummarna.

Jag hittade på en engelsk tråd att det kunde vara Windows stömspararinställningar som spökade.

Jag var inne i avancerade ströminställningar i OS.

Inställningar/System/Energialternativ/Fler Energi inställningar/

Där kan man ju välja högprestanda eller balanserat etc. Tar man Ändra Schemainställningar/Ändra Avancerade inställningar så får man upp en ruta.

Där under Hårddisk/Stäng av hårddisk efter så stod den på 20min. Där satte jag in värdet "0" så då ändrade det sig till "aldrig". Sen ändrade jag även blandade strömsparar inställningar som "Hybridströmspararläge" etc till "0" (Aldrig).

Nu verkar det som sagt funka. Återkommer med besked

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB