Reservdelsdator - 680/7970/2x6970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Reservdelsdator - 680/7970/2x6970

Tjenare!

Jag sitter just nu med en speldator som ni kan se i min signatur. Min tanke är att bygga en mATX burk att ha som LAN-dator och reservdator (typ så att flickvännen kan sitta bredvid och spela också). Frågan är då om man ska satsa på ett 680, ett 7970 eller om jag ska flytta över båda 6970 till mATX-chassit och köpa nytt till primärburken.

Det kommer vara vattenkylt i båda chassina så småningom, och jag kommer antagligen att bygga mATX-chassit själv, ifall jag inte hittar något som passar mina behov utomordentligt bra.

Så vad anser ni? Hur ska jag göra med Grafikkorten?

Tack

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nynäshamn
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Idumhet:

Tjenare!

Jag sitter just nu med en speldator som ni kan se i min signatur. Min tanke är att bygga en mATX burk att ha som LAN-dator och reservdator (typ så att flickvännen kan sitta bredvid och spela också). Frågan är då om man ska satsa på ett 680, ett 7970 eller om jag ska flytta över båda 6970 till mATX-chassit och köpa nytt till primärburken.

Det kommer vara vattenkylt i båda chassina så småningom, och jag kommer antagligen att bygga mATX-chassit själv, ifall jag inte hittar något som passar mina behov utomordentligt bra.

Tack

kör ett kort i lanburken så slipper du jobbiga problem som att korten inte synkar och sånt när du är på lan för då vill man att det bara ska funka utan att behöva starta om datorn bara för att man råkat öppna flera spel samtidigt.
det är ju enklare att ha ett kort i matx chassi, och jag antar också att du vill ha bättre prestanda i din primära dator,

jag sagt mitt men valet är ditt!

mvh Erik

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Idumhet:

Tjenare!

Tack

Jag skulle satt in 6970 in lanburken och köpt ett 680 till din vanliga, fast det beror ju på vart du vill ha best prestanda etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av nanberg8:

Jag skulle satt in 6970 in lanburken och köpt ett 680 till din vanliga, fast det beror ju på vart du vill ha best prestanda etc.

Skrivet av alakabambam:

kör ett kort i lanburken så slipper du jobbiga problem som att korten inte synkar och sånt när du är på lan för då vill man att det bara ska funka utan att behöva starta om datorn bara för att man råkat öppna flera spel samtidigt.
det är ju enklare att ha ett kort i matx chassi, och jag antar också att du vill ha bättre prestanda i din primära dator,

jag sagt mitt men valet är ditt!

mvh Erik

Tack för era svar, jag har även kikat på att slänga in 1 eller 2 560Ti 448 istället, eftersom det är lite mer ekonomiskt. Vad tror ni om det?

Kommer även vänta tills man får veta något om Keplers medelnivå för att se om det är något som är intressant där istället, alternativt att 680 sjunker lite i pris.

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Jag sitter lite i samma situation nu, jag sitter på en i7 870 och ett 480, men är på G att uppgradera till ivy bridge och ett 680. Det gamla ska in i ett m-atx chassi som ska bli tjejens dator så jag får ha min htpc ifred, men jag måste ha ett provisoriskt kort i hennes burk tills evgas 680 4GB hydrocopper släpps. Har också kikat på just 560Ti 448 åt henne, och sen kränga det till någon polare när hon får mitt 480 eller ha det liggandes i reserv. Jag vet inte hur mycket råd jag kan bidra med men jag vill hålla ett öga på tråden utifall att du får några bra svar av någon som har koll på ett hållbart "tillsvidare"-kort