Permalänk
Medlem

Jag & sambon ligger vanligtvis på ~5000:- tillsammans på "hushåll/mat" som inkluderar
två lunchhäften på stadshotellet (700x2, 20 luncher) & vi har en hund & två katter också.
(Inkluderar givetvis tvättmedel, toapapper, tandkräm o.s.v.)

För tillfället har vi dock en liten ihopsparningskampanj där vi käkar hemma för 380:-/vecka,
p.g.a. nödvändigt sommardäcksinköp (lunchhäftena oräknat alltså). Sparar 500:- i veckan så.
Det blir då ~3000:-, med tio tvåmansluncher på stadshotellet inräknat, det är inte så illa IMO.

Vi kör metoden att ta ut hela månads-matkassan i cash & lägger pengarna i 4 kuvert.
Sen använder vi ett kuvert i veckan, punkt & slut. .. Och jag har gått ner alla 7 julkilona.

Edit/ Byter därmed 7 dåliga jul(kilon) mot 4 jättebra hjul, det är en bra affär.
(Pirelli Cinturato P7, 225x45x17 W94, ~5000:-) /Edit

Permalänk
Medlem

Genom att köpa storpack när det är billigt och frysa in kommer iaf jag billigt undan. Som ex 2,5 kilo oxfilé för 110 kronor kilot runt nyår, dela upp och frysa. Eller köttfärs, 30 kronor per kilo. Kycklingklubbor kostar just nu 14 kronor kilot, karre kotletter 29 kronor/kilot på city gross. Osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Reklamvarning!

Nä fan jag och tjejen kör bara på Ica's matkasse, mycket käk för 549kr/veckan som sparar oss minst 1000 pix i månaden då vi annars går till affären x antal gånger.

Jag har en fråga angående den kassen, vad är det för kvalité på varorna? Om det är något kött är det vettigt kött styckat i någon ica butik eller är det äckligt vacuumförpackat? Jag avskyr allt som nu för tiden går under namnet "Ica Basic" så är det några sådana varor?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inspirerad av Lyxfällan har jag försökt sätta upp en budget över inkomst och utgifter. Det mesta verkar jag ha fått rätt, men det blir ändå inte så mycket pengar över varje månad som det borde.

Kollade igenom kontoutdraget och det verkar vara livsmedel/mat som drar iväg. En vecka hade jag handlat på Willy:s och Lidl för 1347:- och oftast har jag varje vecka gjort 2-3 besök i butikerna för ca. 300:- gången. Har läst att 1500:-/mån är en rimlig siffra för matkostnader, men är den fortfarande aktuell? En del matpriser har ju gått upp väldigt mycket senaste åren. Har svårt att se hur man skulle kunna leva på 375:-/veckan.

Jag röker/snusar inte, dricker inte så mycket läsk (mer när jag var yngre, därav mitt nick) och äter nästan aldrig godis. Jag dricker ganska mycket kaffe, men på vardagarna endast ifrån gratisautomaten på jobbet. Jag försöker att laga så mycket mat som möjligt själv (vanliga rätter, t.ex. falukorv och makaroner, spaghetti och köttfärssås, lax med ris och grönsaker, makaronilåda, chili con carne..enkla rätter som borde vara ganska billiga). Det händer att jag köper någon färdigrätt till lunch på helgerna (trist att stå och laga två mål mat när man vill vara ledig), men på veckorna har jag alltid matlåda med gårdagens rester. Kort sagt känns det som jag redan snålar med maten.

Däremot är jag ganska stor (188cm och 88kg) och tränar flera gånger i veckan. Står det "4 portioner" i receptet räcker det oftast till middag och (om jag har tur) även till lunch dagen efter, men bara om jag gör extra mycket av det man har till (ris, makaroner, potatis). Äter jag helt enkelt för mycket?

Ni andra män i 25-30 års åldern, hur mycket kostar maten varje månad och hur gör ni för att spara in pengar?

Nu passade jag inte riktigt in då jag är 23, men jag gör ett försök då jag kände igen mig i det du skriver. Jag är 200cm och väger runt 100kg och det skulle inte fungera för mig att äta vanliga portioner då dessa inte innehåller tillräckligt med kalorier. Dagar när jag tränar behövs det mellan 3 och 4.000kcal per dag för att behålla vikten. Jämför det med min sambo som behöver runt 2.000 så förstår du genast att stora personer kräver mer käk. För att ekvationen ska gå ihop för oss två så räknar vi på tre personer i alla kalkyler istället för två. Då hamnar man ganska rätt i flödet ^^

Du köper absolut inte för dyra saker, snarare tvärt om. Det som gör att lyxfällenissarnas kalkyl inte funkar för dig är just att din kropp behöver nästan det dubbla mot en 175cm 70kg icke-tränande person.

Det enda du kan göra för att spara pengar är att sluta träna, men det tänker jag verkligen inte rekommendera

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Investera i en 10 liters gryta på öob för 168 kr om du inte redan har en och laga köttfärssås i den en gång i månaden. Beroende på hur mycket köttfärssås du har till pastan så får du allt mellan 30 till 40 portioner. Köp även pasta på willys, de har kampanjer ibland på 5 kg pasta för 15 kr. När en sådan kampanj dyker upp så köper du på dig några kg.
Riven "ost" bör finnas för 25 kr för ett kg, Står ej märke på påsen så vet inte vilken ost du ska leta efter.
Chilisås för 7 kr.

Sedan bakar du eget bröd som du kan ha till frukost och kvällsmat.

Gott och billigt om man klarar av att leva på samma mat länge men alla gillar köttfärssås så det borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett Coop kort nu som jag kommer föra över 2000kr till varje månad, det får räcka. Har tidigare ätit lunch ute varje dag men tanken är att jag ska försöka spara in på det nu. Jag har dessutom skapat ett konto på matdagboken då jag är helt kass på att planera veckovis, ska försöka skapa en meny där och på så vis får jag även en färdig inköpslista.

Permalänk

Visst for att storkok blir billigare and mindre men 30 portioner? Det ar ju galet och blir framforallt inte biligare an att gora tio at gangen samt att det kommer fylla din frys.

Tanken pa pasta som kostar 3kr kilot far mig att rysa, det ar dumsnalt i mina ogon. Hur mycket extra kostar det egentligen att kppa vettig pasta som inte smakar skolmatsmakaroner? Visst jag ar dalig pa det dar med att kopa billig mat trots att jag ar student, 15kr kilot ar minimipris for pastan men det smakar sa mycket battre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Får fan ångest när jag tänker på vad mitt "mat" konto ligger på varje månad! Har ett hemköp 2 våningar ner i samma hus som jag bor i så det blir en hel del småhandlande där på veckorna.

Räknade ut att jag handlar i snitt för ca 150 kr dagen bara där nere! Sen försöker jag och sambon storhandla minst 2 gånger per månad så "mat/hushåll" brukar hamna kring 5000-6000 kr/mån vilket är enormt mycket, förvisso är vi 2 vuxna och ett barn men ändå. Håller nu stenhårt på att banta dessa onödiga kostnader, 70% känns som det är inköp av dricka, färdig mat till jobbet när jag är stressad, godis på helgerna (kostar fläsk!) samt massa impuls inköp av sånt man bara tycker ser gott ut.

Skall skärpa mig radikalt nu har jag tänkt mig, så hoppas jag lyckas göra mer än bara tänka denna gången.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inveramsay:

Visst for att storkok blir billigare and mindre men 30 portioner? Det ar ju galet och blir framforallt inte biligare an att gora tio at gangen samt att det kommer fylla din frys.

Tanken pa pasta som kostar 3kr kilot far mig att rysa, det ar dumsnalt i mina ogon. Hur mycket extra kostar det egentligen att kppa vettig pasta som inte smakar skolmatsmakaroner? Visst jag ar dalig pa det dar med att kopa billig mat trots att jag ar student, 15kr kilot ar minimipris for pastan men det smakar sa mycket battre

All billig pasta behöver inte vara äcklig. Coops xtras snabbmakaroner är det absolut inget fel på. Köpte själv 10 kg snabbmakaroner på deras kampaj de hade för ett år sedan.
Visst finns det billig pasta som faller isär och klibbar ihop men med lite köttfärssås och ketchup så är det absolut inga problem att äta det heller.
Dumsnålt behöver det inte vara. Anta att du äter pasta varje dag, det blir två portioner med minst 500 g pasta var.
Den billiga pastan kostar 1095 kr/år medans den dyra kostar 5475 kr/år. En skillnad på 4380 kr.

Jag äter 1-2 portioner pasta per dag + annan mat så det behöver inte alls vara dumsnålt, speciellt inte när man är fattig student.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lcdposter1337:

Anta att du äter pasta varje dag, det blir två portioner med minst 500 g pasta var.

Om du äter 500 g pasta per portion så äter du på tok för mycket anser jag... Speciellt då en generell regel är tydligen runt 100 g per portion

Permalänk
Medlem

Drog ett snitt på Januari-Mars, lägger 2800:- men katterna står för 300:- ungefär. Så 2500:- som spenderas till största delen på att käka ute, blir gröt till frukost och lite frukt hemma men annars går allt direkt till lunchrestaurangerna...

Kanske skulle försöka sig på att ha med sig matlåda i 30 dagar i rad igen.

Permalänk
Medlem

Kille 26år

Januari: 3813kr
Februari: 3323kr
Mars: 4086kr
April: 3790kr

Någon hundring eller två är hygienartiklar varje månad.

Lägger ungefär 40% på restaurang/kväll/helg ute
30% på lunch och 30% affären.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34061:

Om du äter 500 g pasta per portion så äter du på tok för mycket anser jag... Speciellt då en generell regel är tydligen runt 100 g per portion

Flyter din pasta i köttfärssås eller? 100 g / portion är ingenting. Har vägt några av mina matlådor och de väger runt 800 g så du menar att du har 100 g pasta och minst 700 g köttfärssås när du äter?

Fast sen är det ju massa vatten i pastan också vilket bidrar till vikten men ökar pasta verkligen flera 100% i vikt av vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

All billig pasta behöver inte vara äcklig. Coops xtras snabbmakaroner är det absolut inget fel på. Köpte själv 10 kg snabbmakaroner på deras kampaj de hade för ett år sedan.
Visst finns det billig pasta som faller isär och klibbar ihop men med lite köttfärssås och ketchup så är det absolut inga problem att äta det heller.
Dumsnålt behöver det inte vara. Anta att du äter pasta varje dag, det blir två portioner med minst 500 g pasta var.
Den billiga pastan kostar 1095 kr/år medans den dyra kostar 5475 kr/år. En skillnad på 4380 kr.

Jag äter 1-2 portioner pasta per dag + annan mat så det behöver inte alls vara dumsnålt, speciellt inte när man är fattig student.

Du vet att alla de torra pastorna inte innehåller ägg och bör således inte klassas som pasta! Jag köper bara färsk pasta med hög andel ägg.

Kan se vad jag lagt i år, detta är bara min del då tjejen står för ungefär hälften:

April: Mat,hygien,dryck till hemmet - 4k, äta ute - 500
Mars: Mat,hygien,dryck till hemmet - 4.5k, äta ute - 500
Februari: Mat,hygien,dryck till hemmet - 3k, äta ute - 2.5k
Januari: Mat,hygien,dryck till hemmet - 2.7k, äta ute - 2k

Sen tillkommer runt 1.5-2k till per månad som jag lägger på luncher.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Du vet att alla de torra pastorna inte innehåller ägg och bör således inte klassas som pasta! Jag köper bara färsk pasta med hög andel ägg.

Kan se vad jag lagt i år, detta är bara min del då tjejen står för ungefär hälften:

April: Mat,hygien,dryck till hemmet - 4k, äta ute - 500
Mars: Mat,hygien,dryck till hemmet - 4.5k, äta ute - 500
Februari: Mat,hygien,dryck till hemmet - 3k, äta ute - 2.5k
Januari: Mat,hygien,dryck till hemmet - 2.7k, äta ute - 2k

Sen tillkommer runt 1.5-2k till per månad som jag lägger på luncher.

Färsk pasta är betydligt dyrare och det är billig mat som efterfrågas.

Så mat, skithuspapper, tvål, schampo, tändkräm går på 5k. Det är ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Färsk pasta är betydligt dyrare och det är billig mat som efterfrågas.

Så mat, skithuspapper, tvål, schampo, tändkräm går på 5k. Det är ganska mycket.

Pasta är ju ändå relativt billig mat även om du går på en lite dyrare sort. De stora besparingarna ligger i att planera sina inköp, något vi börjat med här hemma, så vi inte köper onödiga saker och kan handla mer åt gången osv.

Ingår även någon flaska vin från systemet till eventuella middagsbjudningar osv i det. Sen är det bara min del, så hushållet (2 pers) går på det dubbla. April/Mars var lite extrema då vi hade en del fester här med mycket buffémat som följd, vi försöker hamna på 5k tillsammans för en normal månad.

Sen kan jag säga att matkostnaden bli rätt mycket högre när man bor inne i stan, mindre butiker med högre priser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Pasta är ju ändå relativt billig mat även om du går på en lite dyrare sort. De stora besparingarna ligger i att planera sina inköp, något vi börjat med här hemma, så vi inte köper onödiga saker och kan handla mer åt gången osv.

Ingår även någon flaska vin från systemet till eventuella middagsbjudningar osv i det. Sen är det bara min del, så hushållet (2 pers) går på det dubbla. April/Mars var lite extrema då vi hade en del fester här med mycket buffémat som följd, vi försöker hamna på 5k tillsammans för en normal månad.

Sen kan jag säga att matkostnaden bli rätt mycket högre när man bor inne i stan, mindre butiker med högre priser.

Fast att bo inne i stan är ingen ursäkt till att maten blir dyrare. Du har närmare till exempelvis Willys än de som bor utanför i förorterna.
Fast det kan skilja någon tusenlapp per år om man väljer den dyrare pastan över den billigare. Äter man pasta som en vanlig familj så blir det väl en skillnad på någon hundralapp vilket inte spelar någon roll då man får en betydligt godare pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Fast att bo inne i stan är ingen ursäkt till att maten blir dyrare. Du har närmare till exempelvis Willys än de som bor utanför i förorterna.
Fast det kan skilja någon tusenlapp per år om man väljer den dyrare pastan över den billigare. Äter man pasta som en vanlig familj så blir det väl en skillnad på någon hundralapp vilket inte spelar någon roll då man får en betydligt godare pasta.

Aldrig handlat på Willys, kollade deras sida och deras butiker ligger bara i förorterna, ingen i innerstan. Har alltid handlat på Ica, dessa har i princip alla stora Icabutiker utanför stan med högre priser i stan som följd. Man ska inte behöva resa land och rike runt för att handla.

Självklart blir det större skillnad i pris om man äter pasta ofta, men då blir ju också nyttan av att ha bättre pasta större.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

500g pasta brukar räcka till mig och sambon och inte sällan en lunch till henne dan efter. Och vem äter pasta två ggr om dagen 365 dagar om året? Dina stackars smaklökar måste lida.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Jag bor själv ganska centralt i Göreborg och har även bott i andra delar av staden och omkring där jag bott måste jag säga att det funnits ganska gott utbud av mat butiker om man kollar runt lite och inte har något emot att gå 20-30 min till butiken. Men jag måste säga att jag fortfarande handlar på ICA minst 90% av gångerna. Egentligen är City Gross min favoritbutik men den finns inte här omkring. Jag har varit både på Willys, Lidl, Netto och Hemköp men jag måste säga att jag gillar inte lågprisbutikerna, för det första känns det ofta rörigt och svårnavigerat och sen hittar man oftast inte riktigt det man vill ha, man hittar något som motsvarar det man vill ha men oftast inte riktigt det man vill ha och det smakar inte riktigt som man förväntat sig. Så dyrt tycker jag inte det är att handla på ICA så jag känner personligen att jag gärna unnar mig den "lyxen".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Jag siktar på att ligga mellan 2500 – 3000 per månad och då räknar jag också med hygienartiklar och vanliga hushållsartiklar som man vanligtvis köper i matvarubutiker. En del månader går det något över och det blivit lite extra utemat (av ren lathet oftast) men oftast ligger det i det spannet. Jag ser ingen anledning att snåla på maten och vill äta det jag tycker är gott istället för att bara det som är billigt, blir en hel del nötkött etc. som kostar en hel del.

Är 185cm på ca 82kg och tränar en del och har halvfysiskt arbete så det går åt en del mat för att inte tappa vikt. Att äta "rekommenderad" portionsstorlekar fungerar inte alls, då man minst får dubbla för att det ska räcka till. Jag skulle nog kunna dra ned kostnaden med någon femhundring i månaden och kanske ännu lite mer genom att välja billigare produkter men jag ser ingen direkt anledning till det.

Jag handlar i stort sett allt på ICA Maxi förutom kött som oftast kommer från CityGross p.g.a. att det är butiksstyckat och helt enkelt godare än ICAs fördigpackade. Väldigt sällan det blir något stödköp på lokala närbutiken utan jag brukar klara mig på "storhandlingarna" som brukar äga rum 1 – 2 gånger i veckan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"