Tråkigt att speltillverkare utvecklar sina spel med Nvidia eller AMD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Tråkigt att speltillverkare utvecklar sina spel med Nvidia eller AMD

Hej!

Är det inte egentligen både tråkigt och fel att speltillverkare utvecklar och optimerar sina spel för Nvidia eller AMD? Tänker främst på tex de nya Batman spelen, Battlefield 3, Rage med flera som verkar vara Nvidia optimerade. Finns ju exempel åt det andra hållet också med spel som flyter bättre på grafikkort från AMD.

Är ingen "fanboy" åt varken Nvidia eller AMD utan har ägt kort från båda lagen. Men just nu äger jag ett AMD kort och tycker det är trist att det finns så pass många spel som nästan går bort för dom presterar för dåligt med AMD kort. Men pengarna styr förstås och Nvidia har råd att muta fler speltillverkare än vad AMD har.

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Apr 2012

Har aldrig märkt någon skillnad för vilket kort man har :S

Men nu när du säger det så får jag testa. ( har AMD grafikkort liggandes )

Back from the shadows pray for survival...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av volfi2:

Ja, och då är de inte snabba vill jag lova!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av volfi2:

På Batman Arkham City och Arkham Asylum är det ju extra tydligt. Men även i spel som Borderlands så dyker ju Nivida loggan upp varje gång man startar spelet. I Deus Ex Human Revolution så tror jag AMD har en logga med i startupen. Borde inte spelutvecklarna hålla sig neutrala?

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

I en drömverklighet kund alla köra med tex open gl och alla utvecklade open gl gemensamt, det har inte bara med kretstillverkarna att göra, även olika os spretar, de vill alla pinka in sina revir och hålla konkurrenterna borta.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Är det inte egentligen både tråkigt och fel att speltillverkare utvecklar och optimerar sina spel för Nvidia eller AMD? Tänker främst på tex de nya Batman spelen, Battlefield 3, Rage med flera som verkar vara Nvidia optimerade. Finns ju exempel åt det andra hållet också med spel som flyter bättre på grafikkort från AMD.

Är ingen "fanboy" åt varken Nvidia eller AMD utan har ägt kort från båda lagen. Men just nu äger jag ett AMD kort och tycker det är trist att det finns så pass många spel som nästan går bort för dom presterar för dåligt med AMD kort. Men pengarna styr förstås och Nvidia har råd att muta fler speltillverkare än vad AMD har.

Mvh J

Jag hade ett 5750 innan jag skaffade ett 560ti, kan säga att jag var mer nöjd med 5750 än 560ti, även om jag vet att 560ti är mycket bättre...

Spelade på 19"@1280x1024 när jag hade 5750 men bytte upp mig till 560ti och 24"@1920x1080
I BF3: 5750 tyckte jag flöt på mycket bättre även om jag hade lägre fps(50-60) med lite högre inställningar än på mitt 560ti(50-120fps, kör utan occulation-den är alltså off....) då jag har lite lägre inställningar men myyycket högre fps...

Andra spel: lika bra, även om jag kan känna av någon sort av microstuttrande eller liknande framelagg på 560ti då och då så hackar det aldrig pga låg fps

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Mvh J

Kör med ett HD6950 2GB och brorsan har ett GTX 560TI. Jag körde först Batman Arkham city på min dator. Inga problem att driva spelet. Sedan gick jag över till brorsans dator.. Märkte absolut ingen skillnad. Spelen brukar oftast inplantera små skillnaden.. när det kommer till Nvidia så är det oftast att ett spel stödjer PhsyX. När det kommer till AMD så kan det tex. handla om bra Eyefinitystöd eller rent av gratis reklam. Någon större skillnad blir det sällan.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds