Böjda pins på moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Böjda pins på moderkort

En polare var inne i en datorbutik i förra veckan och köpte lite nya delar, bland annat ett moderkort som han hittade i en fyndlåda. Åker hem, installerar de nya delarna (minne, moderkort, cpu) men får ingen bild på pci-e x16-porten. Kör han på integrerad grafik eller på x8-porten så funkar det bra. Råder honom att åka tillbaka med kortet vilket han gör dagen efter. Personen i kassan konstaterar att där är tre pins som är ytterst lite ur läge. Nu är ju praxis, sorgligt men till viss del förståeligt, att vid böjda pins så är det kundens fel, då det aldrig händer från fabrik som det så fint heter.

Nu är det dock fråga om ett moderkort från en fyndlåda. Det har varit i en annan persons ägo först, butiken i fråga har testat det (kanske bara med integrerade kortet och fått bild?), det har alltså varit minst två andra par med händer och pillat på moderkortet innan han som har det nu köpte det. Är det fortfarande ok att avfärda problemet som kundorsakat och inte ta i det med tång? Är all butikspersonal så pass felfri så att man kan garantera att allt testades, inget missades där, när cpu'n som man testade med togs bort så hände inget, samt när man satte på sockelskyddet så hände inget heller? Att man friskriver sig från ansvar på ett kort man faktiskt aldrig har rört kan jag som sagt köpa, men att man gör det när man faktiskt har varit och kladdat på det själva?

Vad tycker ni?

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

nu finns det faktiskt en lag där säljaren måste garantera att sakerna de säljer funkar och inte går sönder direkt när man går hem, oavsett om den är begagnat eller ny, bilförsäljare hade en tendens förr i tiden att de sålde begagnade bilar som knappt funkar och sedan hänvisade till att kunden inte provkörde bilen.

så det är helt klart butikens "fel" att de sålde en vara som var sönder från den första början, nu vet vi i för sig inte om din polare är helt reko så att säga så det kan lika väl vara han som vara klumpig och "råkade" böja en pin i samban med åk färden hem!

jag tycker butiken borde bita i det sura äpplet och ersätta din polare med en ny likvärdig produkt eller pengarna tillbaka! annars så kan din polare försöka åtgärda och rätta till pinnarna med hjälp av vi säger ett kreditkort!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Jag säger absolut inte att det var sönder när han köpte det, det kan jag omöjligt veta, utan frågeställningen är om det är ok för butiken att se sig själva som helt felfria och utan förbehåll beskylla kunden för felet. Hur mycket/lite ansvar bör en butik ta egentligen?

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av NoAim:

Jag säger absolut inte att det var sönder när han köpte det, det kan jag omöjligt veta, utan frågeställningen är om det är ok för butiken att se sig själva som helt felfria och utan förbehåll beskylla kunden för felet. Hur mycket/lite ansvar bör en butik ta egentligen?

Nej. In o gör ett jävla liv så ska du se att dom tar tillbaks moderkortet. Ibland är det roligt att farsan är från mellanöstern

Citera för svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av NoAim:

Jag säger absolut inte att det var sönder när han köpte det, det kan jag omöjligt veta, utan frågeställningen är om det är ok för butiken att se sig själva som helt felfria och utan förbehåll beskylla kunden för felet. Hur mycket/lite ansvar bör en butik ta egentligen?

Enligt Konsumentköplagen §20(a) så har säljaren ansvaret under de första sex månaderna (dvs det anses som ursprungsfel) såvida denne inte kan visa att felet uppkommit efter avlämnandet till kunden.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Butiken ska självklart byta kortet eller pengar tillbaks, det var inte nytt kort de sålde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Tack för svaren, känns bra att fler håller med i resonemanget iallafall! Ska säga till honom att ta ett snack med dom så får vi se vart det leder.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Uppdatering: Inet (där han köpte kortet) har tydligen alltid (oftast, ibland missar dom att göra detta enligt egen utsago) nån tekniker som kollar begagnade moderkort innan dessa säljs, sen sätts en märkning på kortet som säger att det är kollat och finns en sån märkning så menar dom på att kortet garanterat är felfritt. Vad man tycker om det kan väl kanske variera, jag är iaf av åsikten att även inets tekniker kan missa saker (man kan ju uppenbarligen missa att kolla korten överhuvudtaget, så varför inte kunna missa något när man väl kollar kortet?), något dom tydligen inte håller med om, men så ligger det till iaf.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C8H10N4O2
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av NoAim:

Uppdatering: Inet (där han köpte kortet) har tydligen alltid (oftast, ibland missar dom att göra detta enligt egen utsago) nån tekniker som kollar begagnade moderkort innan dessa säljs, sen sätts en märkning på kortet som säger att det är kollat och finns en sån märkning så menar dom på att kortet garanterat är felfritt. Vad man tycker om det kan väl kanske variera, jag är iaf av åsikten att även inets tekniker kan missa saker (man kan ju uppenbarligen missa att kolla korten överhuvudtaget, så varför inte kunna missa något när man väl kollar kortet?), något dom tydligen inte håller med om, men så ligger det till iaf.

Testa att skriva till Inets representant här på SweClockers och se om denne kan hjälpa till.

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av NoAim:

Uppdatering: Inet (där han köpte kortet) har tydligen alltid (oftast, ibland missar dom att göra detta enligt egen utsago) nån tekniker som kollar begagnade moderkort innan dessa säljs, sen sätts en märkning på kortet som säger att det är kollat och finns en sån märkning så menar dom på att kortet garanterat är felfritt. Vad man tycker om det kan väl kanske variera, jag är iaf av åsikten att även inets tekniker kan missa saker (man kan ju uppenbarligen missa att kolla korten överhuvudtaget, så varför inte kunna missa något när man väl kollar kortet?), något dom tydligen inte håller med om, men så ligger det till iaf.

Tycker det är relevant om märkningen finns på kortet han köpte eller inte. Finns den har med största sannolikhet din kompis klantat till det och råkat böja några pins själv. Finns den inte borde det vara ett självklart reklamationsärende då det inte finns något som säger att den var hel när han fick det.

Förövrigt är det fortfarande väldigt lätt att böja rätt pins även om det är lite svårare än på de socklar där de är helt raka.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Hände mig dock med nytt kort på webhallen i gbg köpte ett modekort asus rampage 4 extreme som jag har nu fast från (cdon), och det från webhallen skulle jag installera CPU så KOLLAR JAG alltid pinnarna och nu sitter pinnarna på modekortet och inte CPU som den gjorde på 1366.

Gick tillbaka samma dag dom öppna kartongen och såg att 3 pinns va böjda. Sen fick jag cashen tillbacka imon 4 dagar pga av banken och köpte modekort på cdon för att alla va sluta på alla andra ställen va precis när dom släpte modekortet.

Så jag tycker att han borde få ett nytt.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Arginj:

Testa att skriva till Inets representant här på SweClockers och se om denne kan hjälpa till.

Har gjort så samt mailat, men bara fått svar på mailet, dock med telenummer till deras serviceansvarige som förklarade det jag skrev ovan.

Hur som helst, jag ville bara se vad folk tycker, vill han driva det vidare så får han göra det själv, tänkte bara lägga in en uppdatering om hur processen ser ut, som jag sa, det är ofta man läser att misstag händer, minns t.ex när nån tidning för ett tag sen lämnade in nån dator till olika verkstäder, däribland inet, då var det misstag hit och dit som det skylldes på, men i ett sånt här fall så är tydligen otänkbart att misstag görs. Misstag är mao något man kan skylla på, men något man inte gör om man kan förlora på det. Aja, som sagt, det var kul att se vad folk tyckte och tänkte om det, tack för feedback, men vill han gå vidare så får han göra det själv.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Det är i princip omöjligt att bevisa att det är din kompis som har böjt pinnarna. Oavsett vilka rutiner tillverkaren har. Det enda jag kan tänka mig är om de filmarnhela undersökningsprocessen samt visar bild på att pinnarna är helt raka.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"