HD Graphics 4000 vs World of Warcraft

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

HD Graphics 4000 vs World of Warcraft

Jag har funderingar att köpa mig en Ultrabook nu under sommaren med 3:e generationens i7 processor, Ivy Bridge. Dessa är ju som bekant till stor del utrustade med HD Graphics 4000 och frågan lyder.

Finns det några kvalificerade gissningar på hurvida World of Warcraft (med expansioner) kommer flyta på fint i 1920 x 1080 i medium/high inställningar? Hur flytar som exempel World of Warcraft i Full-HD med HD 3000?

Sambon vill gärna börja spela igen och jag känner att det skulle svida lite för mycket i plånboken att köpa både en Ivy Bridge ultrabook till mig för att still mitt prylbehov och en laptop med ett separat grafikkort till henne så att hennes troll kan springa runt och plocka färgglada blommor i World of Warcraft.

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Überklass:

Jag har funderingar att köpa mig en Ultrabook nu under sommaren med 3:e generationens i7 processor, Ivy Bridge. Dessa är ju som bekant till stor del utrustade med HD Graphics 4000 och frågan lyder.

Finns det några kvalificerade gissningar på hurvida World of Warcraft (med expansioner) kommer flyta på fint i 1920 x 1080 i medium/high inställningar? Hur flytar som exempel World of Warcraft i Full-HD med HD 3000?

Sambon vill gärna börja spela igen och jag känner att det skulle svida lite för mycket i plånboken att köpa både en Ivy Bridge ultrabook till mig för att still mitt prylbehov och en laptop med ett separat grafikkort till henne så att hennes troll kan springa runt och plocka färgglada blommor i World of Warcraft.

http://compare-processors.com/intel-hd-graphics-3000-vs-radeo...

World of Warcraft (2005) – High resolution

AMD Radeon HD 6630M: 43 fps Intel HD 3000: 12 fps

Obs. att Ivy bridge ska ha en betydligt bättre GPU i jämförelse med Sandy Bridge.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Problemet ligger väl inte egentligen i prestandan utan att Intels drivrutiner är horribelt dåliga för spel. Sällan deras kretsar ens fungerar för spel som är gamla och utan problem borde fungera. WoW kräver mestadels CPU kraft, men ett någorlunda grafikkort är att rekommendera.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Überklass:

alternativet är ju att du köper den bästa cpu ultrabooken och köper något sånt här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14944-video-msi-gor-grafikko...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Mora
Registrerad
Okt 2010

Den nya GPU från ivy bridge skulle ge 70% bättre prestanda tvivlar på att det räcker. Skulle räcka om du valde en dator som innehåller GTX 540, 520 eller möjligen GTX 620 men då blir det ingen ultrabook.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Tumnus:

http://compare-processors.com/intel-hd-graphics-3000-vs-radeo...

World of Warcraft (2005) – High resolution

AMD Radeon HD 6630M: 43 fps Intel HD 3000: 12 fps

Obs. att Ivy bridge ska ha en betydligt bättre GPU i jämförelse med Sandy Bridge.

Jo jag läste den recensionen innan jag skapade tråden. 12 fps låter ju inte särskilt speldugligt med HD 3000. Jag hoppades att någon här själv spelat WOW med intern Intelgrafik och kunde ge ett utlåtande på hur det fungerade för honom eller henne. Sambon kommer aldrig "raida" och allt vad det nu heter, hon är allvarligt talat endast ute efter att spela för att njuta av alla fina färger, landskap och för att plocka blommor själv i sin ensamhet.

Skrivet av Dr_Spackel:

Problemet ligger väl inte egentligen i prestandan utan att Intels drivrutiner är horribelt dåliga för spel. Sällan deras kretsar ens fungerar för spel som är gamla och utan problem borde fungera. WoW kräver mestadels CPU kraft, men ett någorlunda grafikkort är att rekommendera.

Att drivrutinerna var så usla tänkte jag inte ens på. Har själv ingen erfarenhet av Intels HD-grafikkretsar och dess drivrutiner tyvärr.

Skrivet av casperj_94:

alternativet är ju att du köper den bästa cpu ultrabooken och köper något sånt här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14944-video-msi-gor-grafikko...

Tyvärr inte ett alternativ då hon troligen kommer vilja sitta i soffan eller ligga i sängen och spela ibland. Känns inte som att ultrabooken skulle vara särskilt ultralätt att flytta runt då

Skrivet av Yoshifavorite-94:

Den nya GPU från ivy bridge skulle ge 70% bättre prestanda tvivlar på att det räcker. Skulle räcka om du valde en dator som innehåller GTX 540, 520 eller möjligen GTX 620 men då blir det ingen ultrabook.

Precis, då blir det ingen ultrabook... som jag väldigt gärna vill ha

Alla: Tack för alla tips och råd. Inte direkt klokare dock, vill verkligen ha en Ivy Bridgebaserad ultrabook runt sommaren och jag vill att hon ska kunna spela på den.. Det vettigaste kanske är att vänta tills HD 4000 släpps till det bärbara segmentet släppts och invänta lite användarrecensioner.

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Om hon ska springa runt bara så finns det instälningar man kan dra ner utan att hon märker något, tror nog att hon kan snitta 30fps med hd4000 om du optimerar lite

Skrivet av Überklass:

Jo jag läste den recensionen innan jag skapade tråden. 12 fps låter ju inte särskilt speldugligt med HD 3000. Jag hoppades att någon här själv spelat WOW med intern Intelgrafik och kunde ge ett utlåtande på hur det fungerade för honom eller henne. Sambon kommer aldrig "raida" och allt vad det nu heter, hon är allvarligt talat endast ute efter att spela för att njuta av alla fina färger, landskap och för att plocka blommor själv i sin ensamhet.

Att drivrutinerna var så usla tänkte jag inte ens på. Har själv ingen erfarenhet av Intels HD-grafikkretsar och dess drivrutiner tyvärr.

Tyvärr inte ett alternativ då hon troligen kommer vilja sitta i soffan eller ligga i sängen och spela ibland. Känns inte som att ultrabooken skulle vara särskilt ultralätt att flytta runt då

Precis, då blir det ingen ultrabook... som jag väldigt gärna vill ha

Alla: Tack för alla tips och råd. Inte direkt klokare dock, vill verkligen ha en Ivy Bridgebaserad ultrabook runt sommaren och jag vill att hon ska kunna spela på den.. Det vettigaste kanske är att vänta tills HD 4000 släpps till det bärbara segmentet släppts och invänta lite användarrecensioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Shangri-La
Registrerad
Maj 2010

Det är inga problem att spela WoW på en Ultrabook. WoW är i många fall CPU-beroende, så det beror mer på om du har en i5 eller i7 i din ultrabook, snarare än ifall du har en HD4000.
Här är en som har testat (men han har alltså en riktigt bra CPU till). Då klarar HD4000 väl att köra WoW på Ultra / high:
http://www.overclock.net/t/1256769/intel-hd-4000-personal-tes...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Oldskool:

Det är inga problem att spela WoW på en Ultrabook. WoW är i många fall CPU-beroende, så det beror mer på om du har en i5 eller i7 i din ultrabook, snarare än ifall du har en HD4000.
Här är en som har testat (men han har alltså en riktigt bra CPU till). Då klarar HD4000 väl att köra WoW på Ultra / high:
http://www.overclock.net/t/1256769/intel-hd-4000-personal-tes...

Nej, problemet är att Intel har flera olika HD4000 även fast alla heter lika. Jävligt förvirrande och står bara om man läser det fin stilta på intels cpu spec sidor. Man kan säga att ju snabbare cpu, desto snabbare är grafikkretsen. Den som sitter i ultrabooks är 3-4ggr långsammare i frekvenserna mot den man hittar på en desktop cpu.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com