Samla all kringutrustning på ett ställe, hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Feb 2002

Samla all kringutrustning på ett ställe, hur?

Hej,

Har på sistone tröttnat att ha 3034 olika usb kablar som går över skrivbordet för dom gånger man behöver koppla in kamera, telefoner, usb diskar ja och allt annat som man ansluter via usb. Har även tröttnat på att ha skrivaren som bara används ibland stående på skrivbordet för att samla damm och kablar som går över golvet för temporär inkoppling av tvn eller stereon till dator osv.

Därför tänkte jag nu samla allt detta och även resten av hushållets laddare och kablar i en garderob och där ha en slags samlingsstation för laddning, ansluta grejer till usb samt även ställa en liten enkel dator som skall anslutas till tv, stereo och allt annat och dela detta i mitt lokala nätverk.

I dag har jag 2 st digitalkameror, Ett antal usb minnen, 2st mobiler som ibland ansluts via USB för uppdateringar och backuper, 1st skrivare (usb) skall dock köpa en till inom kort, 1st extern disk (mer lär det bli), 2st mp3 spelare. Utöver detta finns det säkert något jag glömt att nämna.

Har en garderob som är rensad och skall inom kort få ett par strategiskt placerade hyllor samt eventuellt några in/ut-blås för ventilation där jag nu tänkt placera alla dessa prylars anslutningar osv för att försöka få det så rent som möjligt kring arbetsdatorn och en gång för alla låsa in rått-boet i en mörk liten skrubb.

Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag smidigast löser detta för att kunna koppla in dom flesta USB enheter i en slags central hub och sedan dela ut dessa till alla datorer i nätverket som för närvarande är 1st laptop, 1st stationär samt 1st mediaspelare kopplad till tvn. Finns det typ usb-hubbar som är nätverksanslutna eller behöver ja ha tex en extra "server" i garderoben som jag ansluter alla tillbehör till och sedan delar vidare dessa?

Hoppas ni har några tips och kanske lösningar på hur man skall göra sig av med dessa hemska kablar som går kors och tvärs?

Mvh,
Viper@God