Vad folk inte inser att det i slutändan handlar om en enkel matematisk princip, "the law of large numbers". Dina medspelare och motspelare väljs ut från samma urval av spelare, förutsatt att du är över snittet kommer det finnas chans till 4 stycken troll eller usla spelare i ditt lag och 5 i motståndarlaget. Visst kan det ta lite längre tid att klättra, men förutsatt att du faktiskt är bättre än den ranking du har så kommer du att stiga i sinnom tid, däremot kan det ta längre tid än det hade gjort i ett individuellt spel.
Jag ligger på betydligt lägre rating än vad jag skulle önska men jag inser också att det finns anledningar till att jag gör det. Och det borde alla andra också, för min del handlar det om en förhållandevis smal bredd, jag föredrar och är klart bäst på att spela support, i vilket roll jag känner mig ganska säker att jag skulle klättre högre med ett jämnt lag. Men tyvärr fungerar inte ranked så, jag tvingas ofta spela top eller mid som fungerar men där jag nog verkligen hör hemma runt de 1300 rating som jag ligger på, eller till och med jungle eller ad som jag är än svagare på.
Det stora problem många spelare har, och jag är övertygad att detta i synnerhet handlar om de som insisterar på att elo hell existerar och håller dom på låg rating, är att de inte inser att lol aldrig avgörs i laning phase. Hur feedad du än blir så kan bra lagspel från motståndarnas sida eller dåligt från din och ditt lags sida sätta käppar i hjulen för dig. Jag har sett massor av spelare som krossar laning phase, men inte vet ett jota om hur man spelar med 4 andra spelare. Likaså är det många som flamar och whinar om usla spelare och elo hell som själva trollar om de inte får spela mid eller om andra feeder, det är inget de räknar in i sin "nivå" när de anser att de inte hör hemma på deras rating, men likt förbannat går det ut över den.
Vill du ha ett stablit lag så spela premade ranked, det är mycket roligare i allmänhet också. Jag tar en feeder över en flamer vilken dag som helst. Jag har vänt många games där folk feedat, mycket färre där folk klagar och bråkar.
Edit: titta bara på vettiga spelare, eller bevis duktiga spelare rättare sagt, de flesta av dem har ett flertal accounts och jag har aldrig i mitt liv sett dem harva i något elo hell, dom ligger 1700+ på ett fåtal matcher.