Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Hej Sweclockers

Mitt grafikkort har efter 2 år börjat visa artefakter/grafikfel i BIOS POST och hänger sig vid Windows loggan, den står bara och blinkar och ingenting mer händer efter det. Det rör sig om ett XFX GTX 275.

Grafikkortet har använts helt normalt och aldrig överklockats. Garantitiden var 2 år, och den gick ut för 3 månader sen.
Så jag valde att skicka in kortet till Inet som ett reklamationsärende och beskrev för dom vad som var problemet och Inet accepterade att ta in kortet som ett reklamationsärende.

Nu har jag fått som svar att grafikfel inte gäller som ursprungsfel/tillverkningsfel och är något som isånnafall ska ha synts från första början. Jag undrar om detta påstående från Inet verkligen stämmer? Och grafikfel kan väl ändå räknas som ett tillverkningsfel även om det öppenbarar sig efter 2 år? Kan ju vara så enkelt som att det t ex varit fel på fläkten från första början och det successivt gjort kortet sämre och sämre PGA sämre kylningsförmåga än vanligt eller något helt annat problem.

Om grafikfel inte gäller som ett ursprungsfel, varför valde Inet att ta emot kortet från första början? Jag hade ju beskrivit i min felanmälan vad det var för fel på kortet. Kunde dom inte bara hört med sina tekniker och tillverkaren själv innan jag skickade in grafikkortet, att grafikfel inte gäller som ett tillverkningsfel :S?

Inet erbjöd mig två alternativ, att bjuda på felsökningsavgiften som "goodwill" och sen förstöra kortet (antar jag?) eller om jag ville betala 100 kr för returfrakten av kortet.

Infogar mailet från Inet i sin helhet:
"Fel verifierat.

Grafikfel efter en stund under belastning.

Garantin gällde i 2 år, denna är utgången.

Vi har hört oss för och bedömningen från både oss och tillverkaren är att detta är inget fel som kommer gå igenom på reklamation, om felet hade varit ett ursprungsfel så skulle ni också upplevt problem från början med grafikkortet. Vi kan bjuda på felsökningsavgiften på 150 kr i goodwill för er, vill ni att vi returnerar produkten till er så kommer vi dock att debitera frakt 100 kr.

Vänligen återkom."

Hoppas jag kan få bra tips och råd från mina kära sweclockers medlemmar, är jag helt ute och cyklar i det här fallet?
Kan säga att jag också kontaktat tillverkaren själva för att höra om det verkligen stämmer det Inet påstår.

*uppdaterad 2012-04-17* (ingen aning varför det plötsligt stod 2004, antagligen en bugg i forumet).

Har fått nytt svar nu från Inet, vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, har mina idéer men vill gärna höra era åsikter vad ni tycker jag bör göra nu?

Senaste mailet från Inet:

Hej igen muSashi.

När det gäller reklamationer så är det som du kanske redan vet upp till kunden efter 6 månader att bevisa att felet är ursprungligt, och skulle ett ärende bli nekat av tillverkaren så är det alltid du som kund som får stå för alla avgifter, det är samma för alla, du har dessutom skrivit på blanketten för reklamation där allt detta står och vi har inte fått någon bevisning om ett fabrikationsfel.

Problemet i detta fallet föreligger i att denna typ av fel kan bero på många olika faktorer ex. ESD, damm & smuts, slitage m.m.

Jag har jobbat med datorservice sedan 2005 och har ännu inte sett reklamationer av liknande art gå igenom hos tillverkaren, därav att vi för denna diskussionen.

Jag kan självklart skicka produkten för dig till tillverkaren ändå, det har du all rätt till att få göra, men som jag nu sagt flera gånger är att med största sannolikhet kommer detta inte gå igenom och alla avgifter hamnar då på dig som slutkund. Jag känner att jag har gått dig en bit tillmötes i ärendet genom att erbjuda dig ett alternativ; valfritt nytt grafikkort till inköpspris. Detta är inget som vi behöver göra, men jag väljer att göra det ändå för att jag förstår att det känns tråkigt för dig att stå med en dator utan fungerande grafikkort.

Vänligen återkom med hur du vill göra.

Med vänliga hälsningar

Xxxxx XXxxxx

Inet Service

Spontant känner jag att jag inte ska behöva stå för kostnaderna om Inet väljer att skicka in kortet till tillverkaren, borde inte vara mitt bekymmer och det har jag också skrivit till dom men så fungerar det tydligen inte...
Han har tydligen jobbat med sånt här sen 2005 och aldrig sett någon som fått rätt i det här fallet, Inets policy är att det alltid är kundens fel vid detta fel.

Japp jag har skrivit på deras reklamationsblanketten men det betyder inte att den är 100% korrekt om man ser till lagen.
Är det verkligen sant det han skriver att det är alltid är kunden som ska stå för kostnaderna om tillverkaren nekar reklamationsrätt :S?
Inet själva har ju verifierat felet men säger att det inte är något som täcks av reklamationsrätten..Förstår fortfarande inte varför dom ville jag skulle skicka in kortet från första början när dom redan visste vilket fel det rörde sig om.

Jag har skickat Inet ytterligare information om andra personer med liknande fel, vad mer vill dom att jag ska bevisa? Hur mycket bevis krävs det egentligen för att Inet ska ge med sig?

I det tidigare mailen skrev han att det här inte kan vara ursprungsfel? Men varför drar han upp ESD skada då? Vad jag vet så kan en eventuell ESD skada visa sig flera år efteråt, eller har jag fel på den punkten? Det är Inet som har monterat ihop datorn alltså inte mitt fel om det rör sig om en ESD-skada.
Att damm och smuts pajar ett grafikkort som har använts i normal miljö under normala förhållande borde inte heller vara aktuellt, lite damm måste ändå prylarna tåla utan att det ska vara kundens fel? Om det är slitage som han också nämner så är det ju tillverkningsfel eftersom ett grafikkort ska hålla mer än 2 år.

Och han svara aldrig på varför de ville jag skulle skicka in kortet från första början om det här inte räknades som ett fel som Inet ersätter..

Enligt mig är det fel på deras policy som säger att grafikfel alltid är kundens fel och jag tycker det är dags för Inet att ändra sin policy..

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Reklamationer efter lång tid brukar var riktigt svåra att få igenom i och med att DU måste bevisa att felet är ursprungligt. Om du tycker att du kan satsa 100 kr i frakt för att få en chans att baka det så gör det. Du kommer nog inte lyckas få ett nytt kort av dem iaf.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Helt off topic:
Inet steg just två pinnhål i mina ögon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010

Du kan ju inte reklamera en vara efter 2 års användande som t.o.m garantin har gått ut på. Isåfall skulle ju alla reklamera sina grejer när nytt kommit ut osv..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Om felet uppkommer genom normal användning medan man fortfarande har reklamationsrätt så bör det väl gå som ursprungsfel kan man tycka? Kan inte säga att jag vet exakt vad som gäller, men dustin har iaf bytt både en tv och ett moderkort åt mig utan snack när det har uppkommit fel på produkten efter garantitid, men inom 3 år.

Skrivet av Giuffria:

Du kan ju inte reklamera en vara efter 2 års användande som t.o.m garantin har gått ut på. Isåfall skulle ju alla reklamera sina grejer när nytt kommit ut osv..

Nej, 3 års reklamationsrätt har vi bara för att det är roligt. Det är inget man ska kunna använda...

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Giuffria:

Du kan ju inte reklamera en vara efter 2 års användande som t.o.m garantin har gått ut på. Isåfall skulle ju alla reklamera sina grejer när nytt kommit ut osv..

Såklart man måste kunna det, om jag nu kan bevisa att det är ett tillverkningsfel är väl en annan femma men det jag skrev tycker jag borde räcka för att få min reklamation att gå igenom. Är väl bara för dig att reklamera då om nån av dina produkter slutat fungera inom 3 år och du vet med dej att du har använt produkten vid helt normalt bruk.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Om vi utgår från att du har använt varan på korrekt sätt (inte överklockat t.ex) så är ju frågan egentligen bara om ett grafikkort ska gå sönder inom 3 år. Givetvis är inte fallet så, utan den stora majoriteten av grafikkort håller långt mycket längre, vilket borde peka på att ditt exemplar var av undermålig kvalité. Så skulle jag resonera iaf.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av NoAim:

Om vi utgår från att du har använt varan på korrekt sätt (inte överklockat t.ex) så är ju frågan egentligen bara om ett grafikkort ska gå sönder inom 3 år. Givetvis är inte fallet så, utan den stora majoriteten av grafikkort håller långt mycket längre, vilket borde peka på att ditt exemplar var av undermålig kvalité. Så skulle jag resonera iaf.

Det skrev jag till Inet, att ett grafikkort ska väl inte gå sönder efter 2 år? Du och jag resonerar på exakt samma sätt :).

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

Sen får du ju även räkna in andra faktorer som påverkar grafikkortet som tex damm, även fläktar blir ju sämre med tiden och brukar sällan falla under ursprungsfel då det är en slitage del så att säga.

Var grafikkortet dammig när du skicka in det eller har du rengjort det på senare tid som kan påverka hur det fungerar ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Tehlamah:

Sen får du ju även räkna in andra faktorer som påverkar grafikkortet som tex damm, även fläktar blir ju sämre med tiden och brukar sällan falla under ursprungsfel då det är en slitage del så att säga.

Var grafikkortet dammig när du skicka in det eller har du rengjort det på senare tid som kan påverka hur det fungerar ?

sant, fast att en fläkt ska bli så dålig efter bara lite mer än två år av vardagligt bruk att kortet blir obrukbart är ju inte okej, antingen är alla tillverkarens kort skit, eller så har man fått ett kort med ett ursprungligt fel.

Helt klart borde TS får ett nytt kort, dock blir det svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel, och därför kan det bli svårt att realisera.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Lasergurka:

sant, fast att en fläkt ska bli så dålig efter bara lite mer än två år av vardagligt bruk att kortet blir obrukbart är ju inte okej, antingen är alla tillverkarens kort skit, eller så har man fått ett kort med ett ursprungligt fel.

Helt klart borde TS får ett nytt kort, dock blir det svårt att bevisa att det är ett ursprungligt fel, och därför kan det bli svårt att realisera.

Då vi inte vet hur mycket TS kört datorn samt hur dammigt/typ av damm hans kort utsatts för (om ens) så är det svårt att säga om det är ursprung eller ej.

Då olika miljöer/användande påverkar våra komponenter på olika sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Tehlamah:

Sen får du ju även räkna in andra faktorer som påverkar grafikkortet som tex damm, även fläktar blir ju sämre med tiden och brukar sällan falla under ursprungsfel då det är en slitage del så att säga.

Var grafikkortet dammig när du skicka in det eller har du rengjort det på senare tid som kan påverka hur det fungerar ?

Va inte speciellt dammigt och har använts vid normal förbrukning, ett grafikkort ska hålla mer än 2 år..

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av muSashi:

Hoppas jag kan få bra tips och råd från mina kära sweclockers medlemmar, är jag helt ute och cyklar i det här fallet?
Kan säga att jag också kontaktat tillverkaren själva för att höra om det verkligen stämmer det Inet påstår.

Inet sjönk nu ytterligare två pinnhåll i min mening. Men för att återgå till ämnet...

Inetsd argument är helt förkastliga. NoAim har redan pekat på brister i Inets resonemang och vad som talar för fabrikationsfel så jag kan inte göra så mycket mer än att ge mitt moraliska stöd. Möjligen kan jag utveckla det NoAim syftar på...
Vad som alltid nämns i dessa konsumenttrådar är att du ska bevisa att felet fanns där från början. Detta är väldigt många forumtroll snabba med att påpeka. Men ingen kan eller vill förklara hur denna "bevisning" skall gå till eller hur "omfattande" den faktisk behöver vara. Faktum är att det inte kräves så mycket. Oftast räcker det med att visa upp en hel vara. Utan tecken på yttre åverkan är det rimligt att anta att felet varit där från början. På samma sätt är det direkt orimligt att du skall besitta kunskap och/eller utrustning som tillåter dig att dissikera och analysera din utrustning i jakt på den felande länken.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inet sjönk nu ytterligare två pinnhåll i min mening. Men för att återgå till ämnet...

Inetsd argument är helt förkastliga. NoAim har redan pekat på brister i Inets resonemang och vad som talar för fabrikationsfel så jag kan inte göra så mycket mer än att ge mitt moraliska stöd. Möjligen kan jag utveckla det NoAim syftar på...
Vad som alltid nämns i dessa konsumenttrådar är att du ska bevisa att felet fanns där från början. Detta är väldigt många forumtroll snabba med att påpeka. Men ingen kan eller vill förklara hur denna "bevisning" skall gå till eller hur "omfattande" den faktisk behöver vara. Faktum är att det inte kräves så mycket. Oftast räcker det med att visa upp en hel vara. Utan tecken på yttre åverkan är det rimligt att anta att felet varit där från början. På samma sätt är det direkt orimligt att du skall besitta kunskap och/eller utrustning som tillåter dig att dissikera och analysera din utrustning i jakt på den felande länken.

Har resonerat så också, att det borde inte krävas så mycket för Inet att godkänna reklamationen, men dom säger att de bara följer vad leverantören och tillverkaren har satt upp för regler, och där gäller inte "grafikfel" som ett tillverkningsfel utan är något som kunden själv har orsakat...Tycker bara det är dålig stil av Inet som skyller på kunden och lyssnar blint på vad tillverkaren har att säga..

Dom erbjöd sig att skicka in kortet till tillverkaren efter jag skickade ett ytterligare mail, men om kortet kom tillbaks likadant så skulle jag få stå för alla kostnader..Det skulle förmodligen bli över 1000kr, det är det inte riktigt värt för ett kort som kosta runt 2000kr för 2 år sen.
Fick också erbjudandet att istället för att skicka kortet vidare, att få köpa ett nytt kort av dom för inköpspris i form av att dom vill visa goodwill.

Min ståndpunkt är fortfarande att ett grafikkort ska hålla i mer än 2 år och goodwill är att erbjudande mej ett likvärdigt kort.

Kan infoga sista mailet jag fick från dom:

Att vi tar emot produkten för en felsökning/bedömning innebär inte att reklamationen är godkänd.

Om felet funnits från början, varför har du då väntat över 2 år? Du har dessutom skrivit på reklamationsblanketten att felet uppstod när du kom hem från semestern. När ett fel påträffas på en produkt skall man senast anmäla detta inom 2 månader från det att felet upptäckts för att det skall vara inom skälig tid, över 2 år efteråt är inte skäligt att anmäla ett fel som skall ha funnits på produkten vid leverans.
Våran bedömning i detta ärendet är att det inte är ett ursprungsfel och detta är bedömningen från tillverkaren också gällande dessa typer av fel.
Jag har dessutom dubbelkollat med leverantör, och fick samma svar därifrån.

Dock är det givetvis så att vi kan skicka iväg grafikkortet för din del till tillverkaren ändå, men med största sannolikhet kommer dem inte ta etta på reklamation och du kommer debiteras med felsökningsavgift från oss, tillverkaren samt frakter. Vi har skickat grafikkort tidigare till tillverkare med liknande felbeskrivningar och fått tillbaka dessa med kostnader.

Det handlar inte om att vi inte vill hjälpa dig, hade jag vetat att vi kunnat lösa detta för dig så hade jag självklart hjälpt dig få igenom ärendet, det blir ju inga kostnader för oss. Förstår att det känns tråkigt, det jag däremot kan göra för dig för att visa ytterligare goodwill är att erbjuda inköpspris på valfritt grafikkort, hur låter det?

Med vänliga hälsningar

XXXXX XXXXXXXX

Inet Service

Mina egna kommentarer på vad dom skrivet:

Att vi tar emot produkten för en felsökning/bedömning innebär inte att reklamationen är godkänd.

Har aldrig påstått att reklamationen var godkänd, bara att dom tog in grafikkortet som ett reklamationsärende.

Om felet funnits från början, varför har du då väntat över 2 år? Du har dessutom skrivit på reklamationsblanketten att felet uppstod när du kom hem från semestern. När ett fel påträffas på en produkt skall man senast anmäla detta inom 2 månader från det att felet upptäckts för att det skall vara inom skälig tid, över 2 år efteråt är inte skäligt att anmäla ett fel som skall ha funnits på produkten vid leverans.

Förstår inte riktigt vad han menar med det som står ovan eftersom jag anmälde felet direkt när det uppenbarade sig och det var när jag kom hem från min semester i mitten av mars, innan dess hade kortet funkat som det skulle (vad jag kunnat sett). Och jag är mycket väl medveten om att man ska kontakta affären direkt när man upptäckt ett fel på sin produkt.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Tehlamah:

Då vi inte vet hur mycket TS kört datorn samt hur dammigt/typ av damm hans kort utsatts för (om ens) så är det svårt att säga om det är ursprung eller ej.

Då olika miljöer/användande påverkar våra komponenter på olika sätt.

Må så vara, men mitt förra kort, i gamla datorn, höll i 6 år utan några som helst problem, och kan tror inte den dammades mer än en eller två gånger under den tiden, och då dammades den inte ens invändigt.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Jag tycker att inet skötte det skitbra faktiskt. Synd att de inte kunde hjälpa dig med ditt kort men garantin har gått ut. Tyvärr så gick kortet sönder efter det. Att inet bjuder på felsökningen är ju skitnice!

Gaming: GTX 770 & 3770k @ 4,2 Ghz
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av muSashi:

Har resonerat så också, att det borde inte krävas så mycket för Inet att godkänna reklamationen, men dom säger att de bara följer vad leverantören och tillverkaren har satt upp för regler, och där gäller inte "grafikfel" som ett tillverkningsfel utan är något som kunden själv har orsakat...Tycker bara det är dålig stil av Inet som skyller på kunden och lyssnar blint på vad tillverkaren har att säga..

Dom erbjöd sig att skicka in kortet till tillverkaren efter jag skickade ett ytterligare mail, men om kortet kom tillbaks likadant så skulle jag få stå för alla kostnader..Det skulle förmodligen bli över 1000kr, det är det inte riktigt värt för ett kort som kosta runt 2000kr för 2 år sen.
Fick också erbjudandet att istället för att skicka kortet vidare, att få köpa ett nytt kort av dom för inköpspris i form av att dom vill visa goodwill.

Min ståndpunkt är fortfarande att ett grafikkort ska hålla i mer än 2 år och goodwill är att erbjudande mej ett likvärdigt kort.

Du kan påminna Inet om att du inte åberopar någon garanti, utan reklmationsrätten - som för övrigt regleras av svenska lag och inte av tillverkaren. Men be gärna Inet sakligt beskriva vilket kapitek i KKL de syftar på som ger dem rätt att förvägra dig dina lagliga rättigheter. Posta sedan svaret här och du kommer nog få motargument som det räcker och blir över.

Trist att ett så pass etablerat företag som Inet beter sig som en källarfirma. Har Markos köpt in sig?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Reklamationsrätten är ju totalt värdelös så fort tillverkarens garanti är slut, iaf gällande elektronik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Lasergurka:

Må så vara, men mitt förra kort, i gamla datorn, höll i 6 år utan några som helst problem, och kan tror inte den dammades mer än en eller två gånger under den tiden, och då dammades den inte ens invändigt.

Jag kan säkert plocka fram mitt gamla voodoo kort och det fungerar nu, men iom att tekniken utvecklas blir den varmare och går lätare sönder om man inte underhåller de korrekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan påminna Inet om att du inte åberopar någon garanti, utan reklmationsrätten - som för övrigt regleras av svenska lag och inte av tillverkaren. Men be gärna Inet sakligt beskriva vilket kapitek i KKL de syftar på som ger dem rätt att förvägra dig dina lagliga rättigheter. Posta sedan svaret här och du kommer nog få motargument som det räcker och blir över.

Trist att ett så pass etablerat företag som Inet beter sig som en källarfirma. Har Markos köpt in sig?

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Så vad är ditt förslag att Inet ska göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Haglund:

Ge han ett nytt grafikkort. Vad trodde du?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ge han ett nytt grafikkort. Vad trodde du?

Fantastiskt svar. Har vi någonsin haft exempel i forumet där kunder har fått nytt grafikkort utan ett enda servicetillfälle efter 2 år?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Tehlamah:

Jag kan säkert plocka fram mitt gamla voodoo kort och det fungerar nu, men iom att tekniken utvecklas blir den varmare och går lätare sönder om man inte underhåller de korrekt.

Kortet var köpt i form av en hel dator av Inet, och jag har inte hört att man ska behöva öppna och underhålla datorn hela tiden för att man ska få ut garanti eller sin reklamationsrätt.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011

Du har ju rekalmations rätt och jag tycker att detta är ett väldigt bra exempel på det. kortet har gått sönder efter garantin har gått ut, och vi har 3års reklamations rätt, inet vill inte ge dig ett kort då det inte är ett ursprunglit fel, hur fan kan dom egentligen veta det, det kan ju bero på dålig kvalitet av komponenter. Nej dom sjuker mer och mer i mina ögon varje dag!

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Om något inte klarar normal användning i 3 år så är det ett fabrikationsfel och ska gå att reklamera. Det är en trygghet vi har i Sverige att vi istort sett alltid har 3 års garanti på allting. Har man inte själv haft sönder något på ett felaktigt sätt så är det bara att reklamera det i upp till 3 år och jag skulle alltid förvänta mig att få igenom det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av InZ-Audio:

Du har ju rekalmations rätt och jag tycker att detta är ett väldigt bra exempel på det. kortet har gått sönder efter garantin har gått ut, och vi har 3års reklamations rätt, inet vill inte ge dig ett kort då det inte är ett ursprunglit fel, hur fan kan dom egentligen veta det, det kan ju bero på dålig kvalitet av komponenter. Nej dom sjuker mer och mer i mina ögon varje dag!

Inet behöver inte bevisa någonting alls.
Efter sex månader är det köparen som ska bevisa ursprungsfel.

Men reklamationsrätten är ju en pappersprodukt.
Hur ska en köpare kunna bevisa ursprungsfel efter mer än 2 års felfritt användande?
Och dessutom, här på forumet skriks det över prisbilder och så gällande hårdvara.
Hur tror ni prisbilden skulle se ut om all felande hårdvara är reklamationsbar upp till 3 år efter köptillfället.

Nej, jag fattar inte varför ni håller på. Kortet har gått sönder efter garantitidens utgång.
Gilla läget, köp ett nytt och gå vidare i livet

Så blir det!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Efter 6 månader är det upp till kunden att bevisa felorsaken, kan kunden inte det så behöver tillverkaren/butiken inte bry sig om att bevisa att kunden har rätt, reklamationstätten är allmant skriven, det är tex mycket lättare att bevisa att ett felaktig material använts, säg att ett lager i en vedkap är i nylon istället för brons, eller att det är glidlager i stället för kulllager, det är inte svårt att visa, så där funkar bevisningen bra för kunden, ett grafikkort är värre vad gäller bevisningen av ursprungsfel.
Lagen är inte anpassad specifikt för datordelar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av NoAim:

Om felet uppkommer genom normal användning medan man fortfarande har reklamationsrätt så bör det väl gå som ursprungsfel kan man tycka? Kan inte säga att jag vet exakt vad som gäller, men dustin har iaf bytt både en tv och ett moderkort åt mig utan snack när det har uppkommit fel på produkten efter garantitid, men inom 3 år.

Nej, 3 års reklamationsrätt har vi bara för att det är roligt. Det är inget man ska kunna använda...

hahaha vem har ljugit för dig;-) jag har reklamerat saker långt över två år utan problem.

/aragon

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Tehlamah:

Jag kan säkert plocka fram mitt gamla voodoo kort och det fungerar nu, men iom att tekniken utvecklas blir den varmare och går lätare sönder om man inte underhåller de korrekt.

De blir inte nödvändigtvis varmare, du är varmt välkommen att jämföra temperaturerna på 480, 580 och 680, t.ex

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2871?k=abd1ba20e499a...

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av aragon:

hahaha vem har ljugit för dig;-) jag har reklamerat saker långt över två år utan problem.

/aragon

Läs det jag citerade innan du svarar så blir det bättre. Det var ett visst mått av sarkasm i mitt svar iaf.

E det så?