Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Det är fabrikationsfel du kan ta upp till 3 år, dvs att det sitter en fel-löd kondensator eller en spricka som kan bevisas att.. ja ni fattar. Men om den har blivit utsliten efter garanti gått ut så går det inte. Garantin gäller 2 år på din produkt. Den ska garantera att din produkt fungerar i 2 år på en normalt användande. Men efter det 2:e året går det bara att reklamera om det är fabrikations fel. Dock svårt att utreda i vissa fall. Om det inte går, ja då kan du inte reklamera.

Grafikkortet är trasigt efter 2 år, troliga orsaken är utslitning. I över 2 år så har värme och volt gort att det har degraderats. Då kan du inte reklamera.

Saker slits. Om du vill att dom ska undersöka fabrikationsfel, så visst. Då får du betala frakten som inet skrev. Men tro inte att du får nytt kort bara för att det är trasigt. Om du haft garanti kvar, sure en annan femma.

Om den troliga anledning är utslitning så är det ju inget snack om saken att jag ska få ett nytt kort eftersom kortet har använts helt normalt och ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, det är därför vi har reklamationsrätt upp till 3 år.
Inet har kommit fram till att grafikkortet lider av grafikfel som jag mycket riktigt skrev i min felanmäla men har som policy att det är kundens fel att det blivit så och inte ett tillverkningsfel. Jag tycker att deras Policy är helt fel och de borde hjälpa mig i detta ärende.

Om Inet vill värna om sina kunder så tycker jag det är dom som ska stå för alla kostnader när dom skickar in kortet till tillvekaren även om tillverkaren väljer att inte byta ut kortet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om den troliga anledning är utslitning så är det ju inget snack om saken att jag ska få ett nytt kort eftersom kortet har använts helt normalt och ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, det är därför vi har reklamationsrätt upp till 3 år.

Vem säger att grafikkortet ska hålla längre än 2 år? Tillverkaren ger i ditt fall garanti på 2 år, så de har aldrig sagt att grafikkortet ska hålla längre än så. Att det sen gått sönder efter 2 år betyder ju inte att det är felkonstruerat (även om det givetvis kan vara det ändå), så reklamationsrätten lär inte gälla här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vem säger att grafikkortet ska hålla längre än 2 år?

Svensk lagstiftning såklart. Vad trodde du hela tråden handlade om egentligen? Moraliska förpliktelser?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Rimligt och rimligt. Min Bosch batteri dammsugare har batterierna gett sig på(dammsuger i 10sec), strax efter garantin gick ut. Tråkigt som attans men jag hittar inget fabrikationsfel på den, utan en utslitning (batterierna i detta fall) så jag kan inget göra åt saken. Den ska till tippen nu. Hade jag hittat ett halvt batteri, eller saknades ett batteri utav dom 10st som fanns under skalet på den. Så hade jag reklamerat den och förmodligen fått en ny.

Men till sakfrågan, jag tycker att hans grafikkort skulle ha fungerat mkt längre en så. Man man kan aldrig garantera det.

Ett batteri är inte ett grafikkort. Likaså är inte en ficklampa för 19:- ett grafikkort, osv. Alla grafikkort med samma chipset på kostar ungefär lika mycket. Betalar man mer är det oftast för att få en tystare eller bättre kylare osv, men detta är mer en quality of life-grej och inget man ska behöva lägga extra på för att grafikkortet ska hålla mer än två år. Hade det funnits GTX275 för mellan 1000 och 2500 kronor, och han hade köpt ett för 1000 spänn så kanske man kan förvänta sig att kvalitén ska vara sämre, precis som man förväntar sig att kvalitén på en ficklampa för 19 spänn är sämre än kvalitén på en ficklampa för 190 spänn t.ex, men så är ju inte fallet när det gäller grafikkort, utan betalar man i första hand för bättre eller sämre prestanda, inte för bättre eller sämre kvalité, så alla jämförelser med förbrukningsprodukter (batterier) eller billigt skräp känns irrelevanta, då ett grafikkort är varken eller. Det handlar om vad man kan förvänta sig av en produkt och man förväntar sig inte samma sak från alla produkter.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnts om konsumentköplagen:

Skrivet av 3:e stycket, 16 § Konsumentköplag (1992:932):

Varan skall anses felaktig
[...]
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Jag förmodar att vi kan komma överens om att med all rätt kan vänta sig att ett grafikkort ska hålla mer än två år, och med tanke på det är det alltså per definition fel på varan. Ursprungsfel, bevisbörda med mera har inget med ovan nämnda stycke att göra. Inet får alltså ansvaret att bevisa att du har orsakat felet genom onormal användning, eftersom det redan är fel på varan per definition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Men jag får inte ihop det om det skulle gälla alla varor (undantaget förbrukningsvaror). En betydande del av allt som säljs varje dag är verkligen inte gjort för att hålla i minst 3 år. Allt ifrån pepparkvarnar, smörknivar, mackens "strandkit" och plånböcker till trädgårdsverktyg som sekatörer, krattor och byggredskap som borrmaskiner i de lägre prisklasserna är direkt undermåliga i så fall (för att inte tala om skruvdragarna som säljs för ca 50 spänn). Jag skulle till och med vilja säga att stora (om inte större) delen av flera butikskedjors hela sortiment har en förväntad kortare livslängd än tre år. Biltema, jula, teknikmagasinet med flera tänker jag främst på.

Vad man tycker är rimligt behöver inte alltid vara liktydigt med hur lagen är skriven. Det är faktiskt så att de varor som inte uppenbart är avsedda att hålla en kort tid ska vara byggda för att hålla i tre år. Så köper du en smörkniv som är en metalldel som sitter fast i ett handtag av trä eller plast så förväntas limmet mellan trä och plast hålla i tre år. Köper du däremot en engångsrakhyvel så är det en helt annan sak.
Sedan så kan ju även tillverkaren föreskriva hur produkten ska användas och skötas, så smörknivstillverkaren kan föreskriva att kniven inte får diskas i maskin, vilket du då måste följa.
När man köper ett grafikkort så kan man förvänta sig att det ska ha en livslängd på flera år och då gäller reklamationsrätten. Har tillverkaren använt komponenter som bara håller i två år så är det synd om försäljaren. Det kan man tycka är sjukt, men så är det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Som tidigare har nämnts om konsumentköplagen:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Jag förmodar att vi kan komma överens om att med all rätt kan vänta sig att ett grafikkort ska hålla mer än två år, och med tanke på det är det alltså per definition fel på varan. Ursprungsfel, bevisbörda med mera har inget med ovan nämnda stycke att göra. Inet får alltså ansvaret att bevisa att du har orsakat felet genom onormal användning, eftersom det redan är fel på varan per definition.

Helt korrekt, detta är något som efterföljs i alla branscher. Det är t.om så att om ditt nätagg brinner och tar med sig andra komponenter så är försäljaren skyldig att ersätta dig för förstörd egendom om felet kan härledas till fabrikationsfel eller kvalitetsbrist.

Detta gäller överallt, en datorkomponent är väl en sak, men lev er in i tanken om ett värmesystem i ett hyreshus går sönder pga dålig komponentkvalitet.
Vem får betala? Jo säljaren och fabrikören av sagda komponent. Dock görs allt i efterföljande led så att grossisten kräver pengar av leverantören, som kräver pengar av sin leverantör osv.

Så länge köparen har följt alla instruktioner som medföljer produkten skall han eller hon inte betala. PUNKT!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Helt korrekt, detta är något som efterföljs i alla branscher. Det är t.om så att om ditt nätagg brinner och tar med sig andra komponenter så är försäljaren skyldig att ersätta dig för förstörd egendom om felet kan härledas till fabrikationsfel eller kvalitetsbrist.

Jag skulle rentav vilja vända på det, och säga att jag har rätt till ersättning, om felet inte kan härledas till något annat än kvaliteten

Med andra ord: Utgångsläget är det att jag har rätt till ersättning, och godtycklig butik får sedan försöka påvisa att så inte är fallet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Jag skulle rentav vilja vända på det, och säga att jag har rätt till ersättning, om felet inte kan härledas till något annat än kvaliteten

Med andra ord: Utgångsläget är det att jag har rätt till ersättning, och godtycklig butik får sedan försöka påvisa att så inte är fallet!

Nja, med kvalitetsbrist menas defekta komponenter och saker som kan härledas till konstruktionens uppbyggnad, design eller användingsområde.

Översatt till Svenska: Så länge felet ligger utanför din påverkan (men inom tillverkarens) och är inom gällande lagstiftning så har du rätt till ersättning. Härleds det dock till andra omständigheter exempelvis transport så ser man till gällande avtal om ansvarsbindning. I dessafall får i regel alltid slutkund ersättning, och grossist och tillverkare löser tvisten sig emellan.

Kortfattat så innebär det att så länge du har skött varan enligt föreskrift har du reklamationsrätten på din sida.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Som tidigare har nämnts om konsumentköplagen:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Jag förmodar att vi kan komma överens om att med all rätt kan vänta sig att ett grafikkort ska hålla mer än två år, och med tanke på det är det alltså per definition fel på varan. Ursprungsfel, bevisbörda med mera har inget med ovan nämnda stycke att göra. Inet får alltså ansvaret att bevisa att du har orsakat felet genom onormal användning, eftersom det redan är fel på varan per definition.

Inet säger inte direkt att det är mitt fel att kortet har pajat men att dom har som Policy att vid grafikfel att inte göra någonting åt det eftersom att tillverkaren också har som Policy att inte byta ut sådana kort enligt Inet. Men indirekt betyder det att Inet och tillverkaren säger att alla grafikfel/värmerelateradefel är kundens fel..Vilket jag har väldigt svårt att köpa och därför skapade den här tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inet säger inte direkt att det är mitt fel att kortet har pajat men att dom har som Policy att vid grafikfel att inte göra någonting åt det eftersom att tillverkaren också har som Policy att inte byta ut sådana kort enligt Inet. Men indirekt betyder det att Inet och tillverkaren säger att alla grafikfel/värmerelateradefel är kundens fel..Vilket jag har väldigt svårt att köpa och därför skapade den här tråden.

För att säga det rätt ut: huruvida de kan få ett nytt från tillverkaren kan du ge blanka fan i. Oavsett om det är policy eller godtyckligt agerande så är det en kränkning av dina lagstadgade rättigheter.

Däremot regleras förhållandet mellan dig och Inet av Konsumentköplagen, så de är skyldiga att ersätta dig - oberoende av om de själva får ersättning eller inte. Det du skulle kunna göra är alltså att skriva ett brev (=snailmail) och skicka till deras huvudkontor, där du kräver att få ditt grafikkort reparerat eller utbytt. Nämn också att om de inte tillgodoser dina krav inom två veckor (eller vad du nu hittar på för period) kommer anmäla dem till Allmänna Reklamationsnämnden. Se för guds skull bara till att verkligen anmäla dem om de inte ger med sig bara

Kom ihåg att göra snygga paragrafhänvisningar som förstärker ditt resonemang, så blir det knepigt för dem att neka dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

För att säga det rätt ut: huruvida de kan få ett nytt från tillverkaren kan du ge blanka fan i. Oavsett om det är policy eller godtyckligt agerande så är det en kränkning av dina lagstadgade rättigheter.

Däremot regleras förhållandet mellan dig och Inet av Konsumentköplagen, så de är skyldiga att ersätta dig - oberoende av om de själva får ersättning eller inte. Det du skulle kunna göra är alltså att skriva ett brev (=snailmail) och skicka till deras huvudkontor, där du kräver att få ditt grafikkort reparerat eller utbytt. Nämn också att om de inte tillgodoser dina krav inom två veckor (eller vad du nu hittar på för period) kommer anmäla dem till Allmänna Reklamationsnämnden. Se för guds skull bara till att verkligen anmäla dem om de inte ger med sig bara

Kom ihåg att göra snygga paragrafhänvisningar som förstärker ditt resonemang, så blir det knepigt för dem att neka dig.

Jag gjorde faktiskt precis så mot HM åt min sambo, samt att jag krävde en förklaring av deras kvalitetsansvarig och korrigerande åtgärder enligt 8D modellen (avvikelsemodell som används flitigt inom industrin) hon hade fått helt fel varor skickade till sig och HM hävdade att de hade skickat rätt

Fick svar från ansvarig person enligt sagda modell efter 8 dagar (vilket är tidsgränsen) samt nya produkter. I vilket fall lönar det sig att vara påläst:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Om den troliga anledning är utslitning så är det ju inget snack om saken att jag ska få ett nytt kort eftersom kortet har använts helt normalt och ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, det är därför vi har reklamationsrätt upp till 3 år.
Inet har kommit fram till att grafikkortet lider av grafikfel som jag mycket riktigt skrev i min felanmäla men har som policy att det är kundens fel att det blivit så och inte ett tillverkningsfel. Jag tycker att deras Policy är helt fel och de borde hjälpa mig i detta ärende.

Om Inet vill värna om sina kunder så tycker jag det är dom som ska stå för alla kostnader när dom skickar in kortet till tillvekaren även om tillverkaren väljer att inte byta ut kortet.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Svensk lagstiftning såklart. Vad trodde du hela tråden handlade om egentligen? Moraliska förpliktelser?

Fattar ni inte, kortet har ju 2 års garanti. Enda reklamationsrätten han har efter det är fabrikationsfel. Att kortet pajjar efter 2år så ere bara o köpa nytt.

Vi säger att jag gör grafikkort. Jag ger ut 1 års garanti på dom. Efter 1 år så vitras hela kortet till en hög av pulver. För att jag snålade så med materialet. Endå så kan ni inte lämna in det på reklamation om inte det är fabrikationsfel. Om kortet inte avviker från bygg ritningen fabriken har på kortet så ere bara att glömma fabrikationsfelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Fattar ni inte, kortet har ju 2 års garanti. Enda reklamationsrätten han har efter det är fabrikationsfel. Att kortet pajjar efter 2år så ere bara o köpa nytt.

Vi säger att jag gör grafikkort. Jag ger ut 1 års garanti på dom. Efter 1 år så vitras hela kortet till en hög av pulver. För att jag snålade så med materialet. Endå så kan ni inte lämna in det på reklamation om inte det är fabrikationsfel. Om kortet inte avviker från bygg ritningen fabriken har på kortet så ere bara att glömma fabrikationsfelet.

Dock finns det ju andra här i tråden som hävdar annorlunda, och gör det på ett betydligt mer professionellt vis än vad du gör, vilket iaf får mig att tro mer på dom. Och i ditt specifika fall talar man ju bara om för dig att du enligt EU lag måste ha två års garanti, ger dig högen med pulver och ber om ett nytt grafikkort, samt föreslår att du aldrig tillverkar grafikkort igen.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Mycket spännande tråd må jag säga.
När man läser alla inlägg och kikar på länkarna så visst finns det en stor sannolikhet att TS mfl har rätt i sak.
Jag skrev tidigare ett inlägg typ " gilla läget och gå vidare". Detta anser jag fortfarande.
Oavsett vilken lagtext man läser så är de väldigt tydligt skrivna men sällan konkreta i sak.
Om man sen ser till hur verkligheten fungerar så begås det antagligen lagbrott varje sekund här i Svedala.
Jag är personligen glad över att fler inte kräver vad de anser som sin rätt i alla lägen.
Ett sådant samhälle och vardag skulle jag varken vilja eller ha råd att leva i.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohrstrom:

Dock finns det ju andra här i tråden som hävdar annorlunda, och gör det på ett betydligt mer professionellt vis än vad du gör, vilket iaf får mig att tro mer på dom. Och i ditt specifika fall talar man ju bara om för dig att du enligt EU lag måste ha två års garanti, ger dig högen med pulver och ber om ett nytt grafikkort, samt föreslår att du aldrig tillverkar grafikkort igen.

Tro vad du vill. han får endå inget nytt kort om inte ans kort avviker från fabrikens bygg ritning på just detta kort ala fabrikationsfel. Om fabriken har gort kylaren i papper, och har garanti på 2 år. och sedan pajjar kortet pga slitage EFTER 2 år(värme troligen) så får han inget nytt endå för dom kollar bygg ritningen "Kylaren gord i papper - CHECK all OK" och sedan så ere så.

Hur mkt ni en vrider och vänder på det. Så har garantin gått ur. Kan han inte bevisa fabrikationsfel så är det 100% kört om inte Inet skänker han ett grafikkort. Då kan väll jag säga som att, varför ska han få ett grafikkort och inte jag? Jag vill också ha gratis grafikkort!.

Jag tar det igen, garanti tiden har gått UT. Kan han inte bevisa/påpeka fabrikations fel så kan han också glömma nytt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Tro vad du vill. han får endå inget nytt kort om inte ans kort avviker från fabrikens bygg ritning på just detta kort ala fabrikationsfel. Om fabriken har gort kylaren i papper, och har garanti på 2 år. och sedan pajjar kortet pga slitage EFTER 2 år(värme troligen) så får han inget nytt endå för dom kollar bygg ritningen "Kylaren gord i papper - CHECK all OK" och sedan så ere så.

Hur mkt ni en vrider och vänder på det. Så har garantin gått ur. Kan han inte bevisa fabrikationsfel så är det 100% kört om inte Inet skänker han ett grafikkort. Thats it!

Du pratar om praktiken, jag syftar på lagen och vad han _bör_ ha rätt till. En produkt som går sönder efter 2årsgränsen utan att det handlar om allmänt slitage (som vissa produkter som sagt drabbas av) och inget onormalt användande har brukats så skulle det vara intressant vad en domstol (eller dom här nämnderna som har hand om pluttepluttfall) har att säga om huruvida det är rimligt eller inte. Vad diverse halvsura människor som ogillar att folk faktiskt försöker till fullo utnyttja lagar och rättigheter emot företag av olika slag, som ibland inte drar sig för att utnyttja sina kunder (OSB: inget sagt om Inet eller XFX) är jag 100% ointresserad av. Det som är intressant, och det enda som bör vara intressant i diskussionen, är vad regler och lagar säger, bör han ha rätt att reklamera utefter hans omständigheter. Enligt det som klistrats in, finns det fog för frågan, för jag tvivlar på att alla som köper grafikkort räknar med 2 år som livslängd på sin produkt, och statistik skulle säkerligen visa att normal livslängd är klart längre än så.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohrstrom:

Du pratar om praktiken, jag syftar på lagen och vad han _bör_ ha rätt till. En produkt som går sönder efter 2årsgränsen utan att det handlar om allmänt slitage (som vissa produkter som sagt drabbas av) och inget onormalt användande har brukats så skulle det vara intressant vad en domstol (eller dom här nämnderna som har hand om pluttepluttfall) har att säga om huruvida det är rimligt eller inte. Vad diverse halvsura människor som ogillar att folk faktiskt försöker till fullo utnyttja lagar och rättigheter emot företag av olika slag, som ibland inte drar sig för att utnyttja sina kunder (OSB: inget sagt om Inet eller XFX) är jag 100% ointresserad av. Det som är intressant, och det enda som bör vara intressant i diskussionen, är vad regler och lagar säger, bör han ha rätt att reklamera utefter hans omständigheter. Enligt det som klistrats in, finns det fog för frågan, för jag tvivlar på att alla som köper grafikkort räknar med 2 år som livslängd på sin produkt, och statistik skulle säkerligen visa att normal livslängd är klart längre än så.

Jo, men om jag gör en produkt. Så behöver jag inte göra så att den måste hålla över 3 år. På elektronik är det 2 år generelt sätt. Så jag behöver då bara göra den så budget jag bara kan, bara att den håller i över 2 år. Om mina produkter inte gör det så går jag back på alla reklamationer. Alltså kan han som konsument bara reklamera produkten om det gäller fabrikationsfel. Och den utredningen är en process i sig själv, väldigt objektivt må jag tro. Och går det inte bevisa fabrikations fel så går det inte att få varan utbytt.

Men varför tar du inte själv kontakt med Inet och visar dina lagar som gör att TS enligt lag måsta få ett nytt kort då? Du kan ju hota Inet på böter för dom bryter ju mot lagen. Och bryta mot lagen är olagligt(ja).

Så, om hans kort har haft lite grafikfel sen han köpte kortet. Så kan han hävda fabrikations fel, med det är hans uppgift att BEVISA att detta felet fanns från början. och det har han bevis på eller hur? lol

"Konsumentköplagen gäller alltid

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Permalänk
Medlem

jag har ett defekt GTX 460 som jag inte har överklockat där garantin har gått ut.. ska nog fan försöka överklaga med reklamation! betalade faktiskt 1599kr för kortet så borde kunna få ett GTX 560 då ju helt gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Om kortet inte avviker från bygg ritningen fabriken har på kortet så ere bara att glömma fabrikationsfelet.

Så du menar att produkter som är felkonstruerade redan på ritbordet aldrig skulle kunna reklameras?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Så du menar att produkter som är felkonstruerade redan på ritbordet aldrig skulle kunna reklameras?

Om jag tillverkar grafikkort. Där det står att det är grafikfel på dom-. Och du sen köper det så är det väll upp till dig eller hur? lol

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Då vi inte vet hur mycket TS kört datorn samt hur dammigt/typ av damm hans kort utsatts för (om ens) så är det svårt att säga om det är ursprung eller ej.

Då olika miljöer/användande påverkar våra komponenter på olika sätt.

Vi vet inte heller nånting om temperaturer som kortet utsatts för. Kan ju ha varit i en extremt dåligt ventilerad burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Fattar ni inte, kortet har ju 2 års garanti. Enda reklamationsrätten han har efter det är fabrikationsfel. Att kortet pajjar efter 2år så ere bara o köpa nytt.

Vi säger att jag gör grafikkort. Jag ger ut 1 års garanti på dom. Efter 1 år så vitras hela kortet till en hög av pulver. För att jag snålade så med materialet. Endå så kan ni inte lämna in det på reklamation om inte det är fabrikationsfel. Om kortet inte avviker från bygg ritningen fabriken har på kortet så ere bara att glömma fabrikationsfelet.

Men varför tar du inte själv kontakt med Inet och visar dina lagar som gör att TS enligt lag måsta få ett nytt kort då? Du kan ju hota Inet på böter för dom bryter ju mot lagen. Och bryta mot lagen är olagligt(ja).

Skrivet av silicon111:

Tro vad du vill. han får endå inget nytt kort om inte ans kort avviker från fabrikens bygg ritning på just detta kort ala fabrikationsfel. Om fabriken har gort kylaren i papper, och har garanti på 2 år. och sedan pajjar kortet pga slitage EFTER 2 år(värme troligen) så får han inget nytt endå för dom kollar bygg ritningen "Kylaren gord i papper - CHECK all OK" och sedan så ere så.

Hur mkt ni en vrider och vänder på det. Så har garantin gått ur. Kan han inte bevisa fabrikationsfel så är det 100% kört om inte Inet skänker han ett grafikkort. Då kan väll jag säga som att, varför ska han få ett grafikkort och inte jag? Jag vill också ha gratis grafikkort!.

Jag tar det igen, garanti tiden har gått UT. Kan han inte bevisa/påpeka fabrikations fel så kan han också glömma nytt kort.

Du nu tror jag bestämt att du skriver i nattmössan. Jag har just kvalitet som yrke och jobbar som reklamationsansvarig på ett större bolag. Vi handlar med både elektronik samt mekanik av olika slag.
Jag för diskussioner med både slutkunder och grossister i dessa frågor dagligen på internationell nivå.

Garantitiden är ett bra försäljningsargument i många fall, dock finns det fortfarande lagstöd och den bygger i stora drag på sunt förnuft, något som dina förslag gällande TS rättigheter inte dryper av.

Hurvida TS ska bevisa något är lagligt sett orelevant, hans skyldigheter slutar vid anmälan av sin reklamation till Inet. Kan däremot Inet bevisa att TS har gjort något fel har de inga skyldigheter att ta in kortet, dock kan man ju anse att hur,var och varför ska presenteras på ett affärsmässigt sätt.

Hur sen Inet går vidare mot tillverkaren är rent krasst deras problem. Garantitider sköts mellan företag via diverse avtal som reglerar garanti, exempelvis Orgalime.

Vilken ritning eller materialval tillverkaren har valt är helt orelevant i sammanhanget, likaså om produkten stämmer överrens med gällande ritning. Så där är du helt fel ute. Slutkundens reklamationsrätt ligger alltid emot distributören och det är därför de flesta större företag med internationell anknytning endast mottager reklamationer från sina återförsäljare och inte slutkund. (Både för att låta avtal hantera garantier och för att minska arbetsbördan)
Sen om Inet väljer att vänta med utbetalning av reklamationskostnaden till slutkunden innan utlåtande från sin tillverkare har inkommit är helt upp till om (enligt mig ett helt korrekt beteende)

Garantitiden slutkunden behöver bry sig om är lagen som kallas reklamationsrätten samt den garantitid som är angiven av distributören. Just reklamationsrätten är utformad att fungera som ett skydd för oss konsumenter om något pucko skulle bestämma sig för att tillverka rent skräp.

I långa loppet blir det så att distributören slutar köpa av företag med skitkvalitet, för att slippa betala massa reklamationer till arga slutkunder. Kvalitet och inte kvantitet betalar sig alltid, kolla på ACE of Sweden...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Du nu tror jag bestämt att du skriver i nattmössan. Jag har just kvalitet som yrke och jobbar som reklamationsansvarig på ett större bolag. Vi handlar med både elektronik samt mekanik av olika slag.
Jag för diskussioner med både slutkunder och grossister i dessa frågor dagligen på internationell nivå.

Garantitiden är ett bra försäljningsargument i många fall, dock finns det fortfarande lagstöd och den bygger i stora drag på sunt förnuft, något som dina förslag gällande TS rättigheter inte dryper av.

Hurvida TS ska bevisa något är lagligt sett orelevant, hans skyldigheter slutar vid anmälan av sin reklamation till Inet. Kan däremot Inet bevisa att TS har gjort något fel har de inga skyldigheter att ta in kortet, dock kan man ju anse att hur,var och varför ska presenteras på ett affärsmässigt sätt.

Hur sen Inet går vidare mot tillverkaren är rent krasst deras problem. Garantitider sköts mellan företag via diverse avtal som reglerar garanti, exempelvis Orgalime.

Vilken ritning eller materialval tillverkaren har valt är helt orelevant i sammanhanget, likaså om produkten stämmer överrens med gällande ritning. Så där är du helt fel ute. Slutkundens reklamationsrätt ligger alltid emot distributören och det är därför de flesta större företag med internationell anknytning endast mottager reklamationer från sina återförsäljare och inte slutkund. (Både för att låta avtal hantera garantier och för att minska arbetsbördan)
Sen om Inet väljer att vänta med utbetalning av reklamationskostnaden till slutkunden innan utlåtande från sin tillverkare har inkommit är helt upp till om (enligt mig ett helt korrekt beteende)

Garantitiden slutkunden behöver bry sig om är lagen som kallas reklamationsrätten samt den garantitid som är angiven av distributören. Just reklamationsrätten är utformad att fungera som ett skydd för oss konsumenter om något pucko skulle bestämma sig för att tillverka rent skräp.

I långa loppet blir det så att distributören slutar köpa av företag med skitkvalitet, för att slippa betala massa reklamationer till arga slutkunder. Kvalitet och inte kvantitet betalar sig alltid, kolla på ACE of Sweden...

Men du, hans grafikkort hade 2 års garanti. Utöver hans garanti tid så kan han reklamera om det är fabrikations fel (upp till 3 år). Simple as fucking that. Kan du inte detta, och är proffs inom yrket. BYT YRKE SNABBT!

Han kan reklamera, men hittar dom inget fel, fabrikations fel eller nåt fel som har varit innan han köpte det så får han det inte utbytt. För hans garanti är 2 år och inte 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Vi vet inte heller nånting om temperaturer som kortet utsatts för. Kan ju ha varit i en extremt dåligt ventilerad burk.

En burk som Inet sålde för 12500kr :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller bara ursprungsfel. Om en vara går sönder efter 2 år och ingen garanti gäller har man alltså ingen rätt att få någon reparation eller utbyteskort gratis. Det finns ingen regel som säger att en vara måste hålla i 3 år, man kan ha otur. Att som i det här fallet hävda ursprungsfel efter att ha använt kortet felfritt i två år funkar alltså inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Men du, hans grafikkort hade 2 års garanti. Utöver hans garanti tid så kan han reklamera om det är fabrikations fel (upp till 3 år). Och han har bevis bördan på sin sida. Simple as fucking that. Kan du inte detta, och är proffs inom yrket. BYT YRKE SNABBT!

Fabrikationsfel eller inte, bevisbördan ligger fortfarande inte på slutkonsument. Så länge inte Inet kommer med argument om att han har förstört kortet själv, då måste slutkonsumenten bevisa sin oskuld om det har gått över 6 månader. Men vilken smart affärskedja vill riskera att stöta sig med sina kunder?

Hurvida sen Inet kan reklamera mot tillverkaren är en helt annan femma och där kan mycket väl ditt argument hålla.

Dessa frågor är otroligt vanliga inom tillverkande industri så det är absolut inget unikt, vad det handlar om är att slutkonsumenten ska skyddas mot stora kostander pga kvalitetsbrist eller fabrikationsfel eller vad du nu vill kalla det,
Alla dessa regler och förhållningssätt är till för att kvaliteten ska öka och att det ska finnas nöjda slutkunder och att företagen ska tjäna pengar.

Yrke behöver jag inte byta för övrigt trivs rätt bra där jag är:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Men du, hans grafikkort hade 2 års garanti. Utöver hans garanti tid så kan han reklamera om det är fabrikations fel (upp till 3 år). Simple as fucking that. Kan du inte detta, och är proffs inom yrket. BYT YRKE SNABBT!

Problemet är att han använt kortet under lång tid och då kan man inte hävda att det är ett ursprungsfel. Reklamera kan man göra men det kommer aldrig att godkännas som ett ursprungsfel.

Permalänk

Jag tycker att DU har gjort Inet en tjänst genom att ta reda på vad som är fel och bara skicka in grafikkortet.
Kort sagt, du köpte en dator som efter två och ett halvt år inte fungerar, såklart att det ska gå på reklamationen! Folk verkar ha snöat in på en datorkomponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Reklamationsrätten gäller bara ursprungsfel. Om en vara går sönder efter 2 år och ingen garanti gäller har man alltså ingen rätt att få någon reparation eller utbyteskort gratis. Det finns ingen regel som säger att en vara måste hålla i 3 år, man kan ha otur. Att som i det här fallet hävda ursprungsfel efter att ha använt kortet felfritt i två år funkar alltså inte!

Nja, gäller egentligen allting som kan härledas till produkten själv utan extern påverkan om man ska vara petig. Sen bevisbörda etc. är ju uppdelat som man kan se tidigare i tråden.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch